- Żeby uniknąć niepotrzebnych stresów podczas urlopu, warto się do niego zawczasu przygotować
- Sprawdź, czy masz w aucie wszystko, co jest wymagane w kraju, do którego się wybierasz. Pamiętaj o kamizelkach odblaskowych
- Na niektórych odcinkach górskich dróg łańcuchy mogą być obowiązkowe
Choć w Polsce nie ma żadnych przepisów nakazujących korzystanie z opon zimowych, to i tak większość kierowców dobrowolnie montuje w aucie opony dostosowane do pory roku. Warto jednak wiedzieć, że to, iż mamy na kołach samochodu opony zimowe lub całoroczne, może nie wystarczyć: w niektórych krajach zimówki muszą mieć one co najmniej 4 mm bieżnika (w Polsce 1,6 mm, co w przypadku opon zimowych całorocznych jest wartością skrajnie nieżyciową).
Zresztą przy dużej ilości zalegającego na drodze śniegu na niektórych trasach nawet najlepsze opony zimowe mogą nie wystarczyć. W takiej sytuacji rozwiązaniem są łańcuchy śniegowe, przy czym nie wystarczy mieć je w bagażniku – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ich używać! Co ciekawe, w niektórych krajach łańcuchy są traktowane nadal jako alternatywa wobec ogumienia zimowego – np. w Austrii w warunkach zimowych na ośnieżonej nawierzchni wolno jeździć na oponach letnich, pod warunkiem że na osi napędzanej pojazdu są zamontowane łańcuchy.
To, że tak jeździć wolno, nie znaczy, że ma to sens – łańcuchy najlepiej współpracują z oponami zimowymi, a to, że wyposażone w nie koła mają wystarczającą trakcję, żeby np. wjechać na zaśnieżone wzniesienie, nie znaczy, że w krytycznej sytuacji da się nad autem zapanować! Warto też wiedzieć, że w wielu krajach poruszanie się na łańcuchach śniegowych jest automatycznie powiązane z ograniczeniem prędkości, które nie musi być dodatkowo sygnalizowane znakami.
Czy to prawda, że za granicą, np. w Austrii, nie wolno przewozić nart w kabinie samochodu?
To jedna z wielu plotek dotyczących przepisów obowiązujących za granicą i prawdopodobnie wzięła się ona z tego, że niejeden z turystów z Polski zapłacił mandat za nieprawidłowe przewożenie nart. Co do zasady ani w Austrii, ani w Niemczech, ani w Czechach przewożenie nart w kabinie nie jest zabronione, ale muszą one być zapakowane tak, żeby nie zagrażały pasażerom. Nie mogą więc być umieszczone luzem, bez pokrowców bądź w taki sposób, że w przypadku zahamowania mogłyby wybić szybę.
Czy to prawda, że na Słowacji można dostać mandat za używanie w czasie jazdy nawigacji w komórce?
Owszem, ale nie chodzi tu o sam fakt używania nawigacji – na Słowacji obowiązuje zakaz umieszczania na przedniej szybie czegokolwiek, co mogłoby ograniczać pole widzenia kierowcy. Mandat można więc dostać nie tylko za przyssawkowy uchwyt na telefon, za nawigację za szybą, ale też za kamerkę lub zbyt dużą nalepkę. Uwaga! Również szwajcarska policja przygląda się bardzo dokładnie autom, których kierowcy korzystają z niefabrycznych nawigacji.
Zgodnie z tamtejszymi przepisami na wysokości 75 cm nad siedziskiem pole widzenia nie może być niczym ograniczone – za nawigację lub telefon umieszczony na środku szyby czołowej grozi mandat w wysokości 500 franków szwajcarskich! Uwaga! W Szwajcarii poważnymi karami zagrożone jest również używanie antyradarów, w tym smartfonowych aplikacji informujących o radarach czy nawet nawigacji, w których aktywna jest funkcja ostrzegania przed punktami kontroli prędkości.
Czy za granicą można używać kamerek samochodowych?
W tej dziedzinie przepisy są w Europie bardzo zróżnicowane i często niejasne. Na pewno z kamerek lepiej nie korzystać m.in. w Austrii, gdzie może to zostać potraktowane jako nielegalny monitoring wizyjny! Ba, można zostać ukaranym nawet w sytuacji, kiedy sami dostarczymy tamtejszej policji nagranie z kamerki, które dokumentuje wykroczenia innych kierowców. Również w Szwajcarii jazda z kamerką za szybą nie jest dobrym pomysłem.
Gdzie kupić i jak nakleić nalepki autostradowe?
Przy zakupie naklejek (winiet) autostradowych warto porównywać ceny – bardzo często polscy pośrednicy pobierają ogromne prowizje. Coraz częściej winiety autostradowe można kupić również w formie cyfrowej przez internet (albo w formie cyfrowej na stacji benzynowej czy na granicy). Ale uwaga! Nie zawsze z takiej cyfrowej winiety da się skorzystać od razu, np. w Austrii obok klasycznych naklejek na szybę opłatę za korzystanie z autostrad można uiścić także online za pośrednictwem strony www.asfinag.at, ale pod warunkiem, że zrobimy to aż na 18 dni przed planowaną podróżą!
Dlaczego cyfrowa winieta nie działa od ręki? Bo Austriacy bardzo rygorystycznie podchodzą do przepisów konsumenckich dotyczących zakupów przez internet. Zgodnie z europejskimi przepisami konsument ma prawo zwrócić zakupiony przez internet towar w ciągu 14 dni od daty transakcji (plus 4 dni na przesyłki) – austriacki operator autostrad zabezpiecza się więc przed tym, że ktoś wykupi winietę, będzie z niej korzystał przez dwa tygodnie i zwróci ją po tym czasie sprzedawcy, tłumacząc, że nie był z niej zadowolony.
Uwaga! W przypadku klasycznych winiet warto dokładnie przeczytać instrukcję ich naklejania – naklejka umieszczona w złym miejscu na szybie, bez wpisanego numeru rejestracyjnego pojazdu albo bez tzw. odcinka kontrolnego może nie być przez tamtejsze służby honorowana.
Przepisy za granicą: gdzie opony zimowe i łańcuchy są obowiązkowe?
Kraj | Opony zimowe | Łańcuchy śniegowe |
---|---|---|
Austria | Samochody osobowe oraz busy o dmc do 3,5 tony w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia przy zimowych warunkach drogowych (śnieg, lód, błoto pośniegowe na drogach) muszą być wyposażone w opony zimowe lub całoroczne o minimalnej głębokości bieżnika wynoszącej 4 mm – zimówki z płytszym bieżnikiem nie są uznawane za wystarczające.Zamiast opon zimowych na ośnieżonych drogach dopuszczalne jest stosowanie łańcuchów śniegowych na osi napędzanej pojazdu. Jeżeli jednak droga jest „czarna”, ale i tak panują na niej warunki zimowe, to autem na oponach letnich, wyposażonym w łańcuchy, poruszać się po niej nie wolno.Kary za brak odpowiedniego ogumienia w sytuacji, kiedy jest ono wymagane, wynoszą od 35 euro do 5000 euro, jeśli dojdzie do rzeczywistego zagrożenia bezpieczeństwa drogowego, np. do wypadku czy kolizji.W przypadku ciężarówek i autobusów (dmc powyżej 3,5 tony) w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia na co najmniej jednej osi napędzanej pojazdu zamontowane muszą być opony zimowe. | Na wielu odcinkach dróg mogą być ogłaszane czasowe nakazy korzystania z łańcuchów – czasem dotyczą one tylko określonych typów pojazdów, np. ciężarówek, aut z napędem na jedną oś. Przed wyjazdem warto sprawdzić np. na stronie austriackiego automobilklubu OEAMTC (www.oeamtc.at/verkehrsservice), na których odcinkach dróg w danym momencie obowiązują ograniczenia. Uwaga! Austriacka policja chętnie dokładnie przygląda się łańcuchom. Najlepiej, żeby miały one austriackie atesty – markowe produkty z reguły je mają. |
Czechy | Od 1 listopada do 31 marca obowiązuje nakaz używania opon zimowych. Zgodnie z tamtejszymi przepisami zimówki są wymagane, jeśli drogi są zaśnieżone lub oblodzone, ale także wtedy, kiedy można przypuszczać, że takie warunki dopiero wystąpią. W przypadku pojazdów o dmc do 3,5 tony minimalna głębokość bieżnika opon zimowych to 4 mm, dla aut o dmc powyżej 3,5 tony – aż 6 mm. Na niektórych odcinkach dróg mogą być ustawiane znaki nakazujące poruszanie się na oponach zimowych niezależnie od panujących chwilowo warunków. | Stosowanie łańcuchów jest dopuszczalne na drogach pokrytych śniegiem, na niektórych (odpowiednio oznaczonych) drogach łańcuchy są wymagane. |
Francja | Nie ma generalnego wymogu stosowania opon zimowych, choć mogą być one czasowo wymagane na niektórych, odpowiednio oznakowanych odcinkach dróg. | Na niektórych (oznakowanych) odcinkach dróg mogą być wymagane łańcuchy (przynajmniej na jednej osi napędzanej). Uwaga! Podczas jazdy z zamontowanymi łańcuchami obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h! Brak łańcuchów podczas jazdy po drogach, na których są one wymagane, grozi karą w wysokości 135 euro i zakazem kontynuowania jazdy! |
Niemcy | W przypadku występowania zimowych warunków jazdy (m.in. zaśnieżone, oblodzone drogi, niskie temperatury, błoto pośniegowe) obowiązuje nakaz stosowania opon zimowych. Uwaga! Niedawno niemieckie przepisy zostały doprecyzowane – tak jak dotychczas, dopuszczalne jest stosowanie zamiast typowych zimówek również opon całorocznych, tyle że w przypadku ogumienia wyprodukowanego po 31 grudnia 2017 r. nie wystarczy już oznaczenie „M+S”, opony muszą mieć tzw. znak 3PMSF (three-peak mountain snowflake – śnieżynka na tle trzech szczytów), oznaczający oponę spełniającą wymogi dla ogumienia zimowego. Starsze opony całoroczne bez tego znaku mogą być używane do 30 września 2024 roku. Brak odpowiedniego ogumienia karany jest mandatem w wysokości 40-80 euro | Obowiązek stosowania tylko na specjalnie oznakowanych odcinkach dróg. Z założonymi łańcuchami obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. |
Słowacja | W przypadku aut osobowych obowiązuje nakaz korzystania z opon zimowych lub całorocznych, jeśli panują zimowe warunki na drogach. Dla aut o dmc powyżej 3,5 tony nakaz jazdy na oponach zimowych lub całorocznych obowiązuje w okresie od 15 listopada do 31 marca. | Stosowanie dopuszczalne tylko na drogach pokrytych śniegiem lub oblodzonych. |
Szwajcaria | Nie ma generalnego nakazu korzystania z opon zimowych, ale jeśli na skutek zastosowania niewłaściwego ogumienia auto tamuje ruch lub stwarza zagrożenie, to kierowca musi liczyć się z wysokimi karami. | Używanie łańcuchów jest wymagane na niektórych odcinkach dróg – często z tego wymogu zwolnione są auta z napędem 4x4, ale musi to być wyraźnie wskazane na znaku. |
10 popularnych nawigacji GPS
1 miejsce: nawigacja GPS Vordon GPS 5 Europa
Przyzwoite urządzenie z 5 calowym ekranem i niestety z dość przestarzałym oprogramowaniem od Map Factor. Mapy aktualizuje się bezpłatnie (licencja dożywotnia). Nic w tym dziwnego, skoro producent korzysta z bezpłatnych map OSM tworzonych przez społeczność. Jakość map nie jest zła, ale ustępuje pod względem bazy danych produktom konkurencji. Na szczęście oprogramowanie można łatwo zmienić na takie produkty jak AutoMapa czy MapaMap. Sprawdź cenę!
2 miejsce: nawigacja GPS Vordon 7 HD Europa
Model z dużym 7 calowym ekranem (przyzwoita rozdzielczość 800x480 pikseli), który zapewne chętnie wybierają kierowcy aut dostawczych i ciężarówek. Jeden z najtańszych produktów na rynku z tak dużą matrycą. Podobnie jak mniejszy Vordon GPS 5 zawiera te same bezpłatne mapy i przestarzałe oprogramowanie od Map Factor. Program przed laty występował na polskim rynku jako Auto Pilot. Sprawdź cenę!
3 miejsce: nawigacja GPS MIO Spirit 7500
Choć nie jest to najnowszy model, to jednak cieszy się zasłużoną popularnością. To po prostu porządnie wykonana nawigacja GPS z dobrym i łatwym w obsłudze programem nawigacyjnym. Mapy aktualizowane są bezpłatnie w ramach dożywotniej licencji. I co ważne: MIO zawiera bazę danych TomTom IQ Routes (historyczne dane o natężeniu ruchu drogowego) dzięki którym łatwiej omijać korki. Tak jak u innych najbardziej znanych rywali – ekran o skromnej rozdzielczości 480x272 pikseli. Sprawdź cenę!
4 miejsce: nawigacja GPS Garmin Drive 50 LMT
Porządny produkt jednej z najbardziej znanych marek na świecie. Nawigacja GPS Garmin używa własnego oprogramowania, którego nie znajdziemy w urządzeniach innych firm. Mapy aktualizowane są bezpłatnie w ramach dożywotniej licencji. Trzeba jednak mieć na uwadze, że urządzenie z 5 calowym ekranem oferowane jest z mapą regionu Europy Centralnej. Kto poszukuje mapy całego kontynentu musi wybrać inną wersję. Inne wady? Ekran mógłby mieć trochę lepszą rozdzielczość. Sprawdź cenę!
5 miejsce: nawigacja GPS TomTom Start 25 M
5 calowy ekran, pomysłowy uchwyt do szyby, własne oprogramowanie nawigacyjne i bezpłatna dożywotnia aktualizacja map. To dobra propozycja dla każdego, kto poszukuje produktu łatwego w obsłudze. Dotyczy to także oprogramowania do aktualizacji mapy. Pod tym względem nawigacja GPS TomTom jest w ścisłej czołówce. Do pełni szczęścia brakuje tylko ekranu o lepszej rozdzielczości. Pod tym względem TomTom nieco ustępuje konkurencji. Uwaga: na rynku występują modele w dwóch wersjach: z mapą Europy lub regionu (27 państw). Sprawdź cenę!
6 miejsce: nawigacja GPS Navroad Drive AutoMapa Polska
Jedna z najciekawszych propozycji dla podróżujących wyłącznie po kraju. AutoMapa to świetne oprogramowanie, które pod względem jakości map wciąż góruje nad konkurencją (różnice nie są jednak tak duże jak kiedyś). Sama nawigacja GPS to porządny produkt z dobrym procesorem 800 MHz. Szkoda jednak, że nie można wykorzystać funkcji AutoMapa Traffic. Sprzęt nie jest przystosowany do połączenia z internetem. Korki można jednak sensownie omijać jeśli będziemy regularnie aktualizować dane o ruchu drogowym w ramach SmartRoutes. Sprawdź cenę!
7 miejsce: nawigacja GPS MIO Spirit 7500 LM Europa
Nawigacja GPS z mapą Europy w bardzo rozsądnej cenie. Za nieco ponad 300 zł otrzymujemy porządnie wykonany produkt, dobry program nawigacyjny oraz serwis bezterminowej aktualizacji map. Pod względem parametrów technicznych to dobra średnia klasa: sprawny procesor 800 MHz oraz ekran o rozdzielczości 480x272 pikseli. Sprawdź cenę!
8 miejsce: nawigacja GPS Navitel E700 Europa + Rosja
To coraz bardziej rozpoznawana marka w Polsce. Rosyjski Navitel z powodzeniem stosuje własne oprogramowanie, które wyróżnia się bogactwem możliwości. Atutem są także cenione mapy takich krajów jak Białoruś, Kazachstan czy Rosja. E700 zapewne znajdzie zastosowanie w samochodach dostawczych i większych ze względu na duży 7 calowy ekran o wyższej rozdzielczości 800x480 pikseli. W cenie darmowe aktualizacje map. Sprawdź cenę!
9 miejsce: nawigacja GPS TomTom Start 25 Europa
W odróżnieniu od modelu TomTom, który zajmuje 5 miejsce w rankingu, wersja Start 25 zawiera pełną mapę Europy. Reszta bez zmian. W cenie bezpłatne aktualizacje map, historyczne informacje o natężeniu ruchu drogowego oraz przyjazne w obsłudze oprogramowanie do odświeżania danych. Sprawdź cenę!
10 miejsce: nawigacja GPS Garmin Drive 60 LM EE
Jedyne w zestawieniu urządzenie ze sporym bo aż 6’1 calowym ekranem. Nawigacja GPS Garmin stosuje własne oprogramowanie cenione od lat za wygodną obsługę i pomysłowe dodatki jak np. realistyczne odwzorowanie widoków zjazdów z autostrad i innych węzłów drogowych. Wersja 60 LM EE występuje z mapami regionu. Warto na to zwrócić uwagę, gdyż odmiana z mapą Europy jest zwykle droższa o kilkadziesiąt złotych. Sprawdź cenę!