Opony letnie od ogumienia zimowego różnią się przede wszystkim mieszanką gum oraz kształtem bieżnika. Lato na drogach niesie za sobą wysokie temperatury powietrza oraz asfaltu, a także częstą zmienność warunków atmosferycznych. Mieszanka gum, z których zrobione są opony letnie, powinna być odporna na wysokie temperatury (czyli twardsza niż w oponach zimowych), ponieważ od tego zależy jej przyczepność do drogi i komfort prowadzenia pojazdu.

Budowa bieżnika w oponach letnich także różni się znacząco od budowy bieżnika w ogumieniu zimowym. Lamele są rozmieszczone w większych odstępach, ponieważ to od jak największej powierzchni styku gumy z asfaltem zależy dobra przyczepność opony. Inaczej jest w oponach zimowych: zwiększona liczba lameli pozwala niejako “wgryzać się” w śnieg czy błoto pośniegowe, zapewniając bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu i jego przyczepność. Dodatkowo specjalne kanaliki w bieżniku ogumienia letniego odprowadzają wodę i błoto. Które opony letnie są warte uwagi?

Postanowiliśmy przyjrzeć się najpopularniejszym oponom letnim z sezonu 2017/2018 w klasie premium. Rozmiar 205/55R16 jest jednym z najczęściej kupowanych w naszym kraju.

Tym samym rozpoczynamy cykl artykułów o ogumieniu letnim, z podziałem na klasy: premium, średnią, ekonomiczną oraz całoroczne.

Dunlop Sport BluResponse 205/55R16 91V

Foto: Auto Świat
Dunlop Sport BluResponse 205/55R16 91V

Opony letnie Dunlop Sport BluResponse określa się mianem “przyczepności bez kompromisów”. Na tą opinię ma z pewnością wpływ asymetryczna rzeźba bieżnika, charakteryzująca się dużą wytrzymałością i wszechstronnymi osiągami. Za stabilnością i precyzją jazdy stoi ciągłe żebro bieżnika, a rowki wzdłużne i poprzeczne są gwarancją przyczepności. Ciekawym zabiegiem w budowie bieżnika jest także zastosowanie różnych kątów w rozmieszczeniu jego elementów – zmniejsza to ciśnienie i daje lepszą kontrolę nad pojazdem. Dodatkowe usztywnienie bloków zwiększa kontakt między oponą a asfaltem, skracając drogę hamowania zarówno na suchej jak i mokrej jezdni. Zamknięte rowki w barkach opony tłumią hałasy powstające w trakcie użytkowania ogumienia. Podczas jazdy na oponach Sport BluResponse o 30% zmniejsza się także zużycie paliwa, dzięki doprecyzowanemu, aerodynamicznemu kształtowi oraz mieszance gum, skutecznie redukującym ciepło wytwarzane podczas jazdy.

Cena opon Dunlop Sport BluResponse 205/55R16 91V zaczyna się średnio już od 221 zł – zobacz oferty!

Goodyear EfficientGrip Performance 205/55R16 91V

Foto: Auto Świat
Goodyear EfficientGrip Performance 205/55R16 91V

Opony Goodyear EfficientGrip Performance zapewniają świetną przyczepność oraz krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Wedle przepisów Unii Europejskiej, oba parametry dostały najwyższe możliwe oznaczenie – A. Ten model znakomicie sprawdza się w każdych warunkach atmosferycznych, a asymetryczny bieżnik daje dobre odprowadzanie wody. Technologia WearControl zapewnia równowagę pomiędzy doskonałą przyczepnością a niskimi oporami toczenia. Ma to szczególny wpływ na żywotność opony. Technologia Fuel Saving ogranicza straty energii i redukuje je o około 18% (w stosunku do innych opon z tego segmentu). Unikalna mieszanka gum pozwala znacznie ograniczyć hałas opony podczas jazdy. Model EfficientGrip Performance zapewnia więc maksymalne osiągi na zróżnicowanym podłożu w różnych warunkach pogodowych.

Cena opon EfficientGrip Performance 205/55R16 91V zaczyna się średnio już od 219 zł – zobacz oferty!

Michelin Energy Saver+ 205/55R16 91V

Foto: Auto Świat
Michelin Energy Saver+ 205/55R16 91V

Model Energy Saver+ od marki Michelin wyposażono w efektywny profil, skutkujący większą powierzchnią kontaktu opony z nawierzchnią. Dzięki temu opona nie nagrzewa się tak mocno, a jej przyczepność wzrasta. Na nagrzewanie się opony ma wpływ także nowoczesne, opatentowane rozwiązanie o nazwie Eco N Grip, opierające się na wzmocnieniu wiązań molekularnych opony. Specjalna warstwa wewnętrzna opony, którą umieszczono pod bieżnikiem, daje mniejsze opory toczenia oraz większą efektywność energetyczną. Model Energy Saver+ daje także duże oszczędności paliwa, dochodzące aż do 60 litrów (w porównaniu z oponami poprzedniej generacji).

Cena opon Michelin Energy Saver+ 205/55R16 91V zaczyna się średnio już od 310 zł – zobacz oferty!

Nokian Line 205/55R16 91H

Foto: Auto Świat
Nokian Line 205/55R16 91H

W oponach Nokian Line na centralnym żebrze zastosowano lamelki Cross-Block. Łączą się one ze sztywniejszym żebrem, nadając oponom stabilności, a przy zewnętrznych częściach – miękki kontakt z drogą, dzięki czemu zmniejsza się opór toczenia i poprawia komfort jazdy. Za wyeliminowanie zjawiska aquaplaningu odpowiadają oddzielne rowki retencyjne, zwane Swoop Grooves. Umieszczone zostały one w poprzecznych rowkach barku zewnętrznego. Ich kształt jest gwarancją doskonałej przyczepności twardej opony do mokrej nawierzchni, nawet gdy jest ona już zużyta. Dobór gum w mieszance zapewnia stabilność samochodu przy dużych prędkościach oraz zmniejszenie oporów toczenia, a co za tym idzie – oszczędność paliwa.

Cena opon Nokian Line 205/55R16 91H zaczyna się średnio już od 210 zł – zobacz oferty!

Continental ContiPremiumContact 5 205/55R16 91V

Foto: Auto Świat
Continental ContiPremiumContact 5 205/55R16 91V

Ostatni prezentowany przez nas model w tym zestawieniu, to opony Continental ContiPremiumContact 5. Swoim użytkownikom oferuje ona nowoczesne technologie, pozwalające skrócić drogę hamowania, zredukować opory toczenia oraz poprawić właściwości jezdne. Asymetryczny, wyspecjalizowany bieżnik gwarantuje pełnię osiągów na każdej nawierzchni i w każdych warunkach pogodowych. Zoptymalizowane, trójwymiarowe krawędzie skracają drogę hamowania, a duże bloki zapewniają stabilność samochodu, a za komfort jazdy odpowiada karkas opony, zaczerpnięty z modelu ContiEcoContact 5.

Cena opon Continental ContiPremiumContact 5 205/55R16 91V zaczyna się średnio już od 244 zł – zobacz oferty!