Jeżeli odma silnika nie jest w stanie pracować prawidłowo, może dojść do uszkodzenia uszczelek czy wycieku oleju silnikowego. Właśnie dlatego tak ważne jest, byśmy zaznajomili się z jej funkcją oraz prawdopodobnymi objawami problemów, które mogą wystąpić z tym elementem. Dzięki temu poprawnie rozpoznamy usterkę i rozwiązać ją. W ten sposób jesteśmy w stanie znacznie wydłużyć żywotność naszego auta. Bagatelizowanie coraz częstszych awarii może za to prowadzić do przymusowych wizyt w warsztacie mechanika.

Co to jest odma silnika?

Odma silnika to element odpowiedzialny za odprowadzanie gazów ze skrzyni korbowej, która jest regularnie poddawana wysokiemu ciśnieniu. W związku z tym jej prawidłowe działanie ma szczególne znaczenie dla optymalnej pracy silnika, gdyż w innym wypadku dochodzi do znacznie natężonej eksploatacji uszczelnienia całego systemu. Ma postać przewodu. Często zostaje zintegrowana z separatorem oleju oraz podgrzewaczem, a jej działanie wspierają dwa zawory: PCV (odpowiada za odprowadzanie gazów z silnika i wpuszczanie świeżego powietrza do silnika) oraz membranowy (wyrównuje ciśnienia, upuszczając nadmiar gazów).

Odma silnika – za co odpowiada?

Skrzynia korbowa to element, w którym mieszanka paliwa i powietrza ulega wstępnemu sprężeniu, a następnie jest skierowana do komory spalania. Gazy powstałe podczas tego procesu nadal znajdują się we wspomnianej skrzyni i muszą zostać odprowadzone. Właśnie do tego służy odma silnika, która kieruje je do cylindrów. Dzięki sprawnemu działaniu tego elementu ryzyko niekontrolowanego wzrostu ciśnienia w skrzyni korbowej zostaje ograniczone do całkowitego minimum. Problem jednak pojawia się, kiedy dochodzi do zapchania odmy.

Zapchana odma silnika – na czym to polega?

Czym charakteryzuje się zapchana odma silnika? Jak sprawdzić, czy nie ma z nią problemów? Nieprawidłowe działanie tego elementu nie należy do usterek występujących nagle. Dochodzi do niego przez gromadzenie w przewodzie mazi, która stopniowo zatyka przewód odpowiedzialny za odpowietrzanie skrzyni. Ze względu na brak odpływu gazu dochodzi do wzrostu ciśnienia. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest uszkodzenie uszczelek i wyciek oleju silnikowego. Późniejszy problem, jakim jest zapchana odma silnika, skutkuje również utrudnioną pracą silnika: szarpaniem, nierównomierną pracą czy zapaloną kontrolką ostrzegawczą. Naprawa elementów uszkodzonych przez nadciśnienie może być bardzo kosztowna.

Zatkana odma silnika – objawy

Zanim dojdzie do wycieku oleju silnikowego, bardzo łatwo zdiagnozować problem zapchanej odmy silnika. Dużo wskazówek daje bagnet do pomiaru poziomu oleju, który w takiej sytuacji może samoczynnie się podnosić, a podczas wyciągania go daje się usłyszeć charakterystyczne syczenie. Innym objawem bywa niecodzienna, specyficzna praca maszyny, co także jest oznaką, że odma silnika mogła zostać zapchana.

Na szczególną uwagę zasługuje wspomniane syczenie podczas wyciągania bagnetu do pomiaru poziomu oleju. Taki dźwięk świadczy o uciekającym gazie, który do tego czasu był pod bardzo dużym ciśnieniem. Regularna kontrola poziomu oleju może nie tylko sprawić, że nigdy go nie zabraknie, ale również łatwo zorientujemy się, kiedy odma silnika wymaga konserwacji lub wymiany. W ten sposób nie dopuścimy do poważnych uszkodzeń silnika, które mogłyby sporo kosztować.

Jak dbać o prawidłowe działanie odmy silnika?

Aby odma silnika pracowała jak najdłużej bez problemu, należy poddawać ją regularnej konserwacji. Ważne jest również to, w jaki sposób obchodzimy się z nią na co dzień. Korzystanie z tanich olejów silnikowych znacznie podwyższa ryzyko zatkania tego podzespołu ze względu na ich podwyższoną gęstość oraz ryzyko zawierania zanieczyszczeń osiadających w przewodzie oraz na separatorze. Właśnie dlatego tak ważne jest, abyśmy dokonywali regularnej wymiany oleju z zastosowaniem wysokiej jakości smarów zalecanych przez producenta.

Odma silnika powinna być również poddawana kontroli i konserwacji. Sprawdzenie co pewien czas jej stanu oraz oczyszczenie sprawią, że będzie służyła nam przez długie lata. Z pewnością pewne elementy, które cechuje krótsza żywotność, wymagają w wymiany, jednak związane z nimi koszty okażą się niewspółmierne do tego, jaką cenę musielibyśmy zapłacić za uszkodzenia w wyniku zapchania odmy. Aby tego uniknąć, odpowiednie dbanie o ten element silnika jest kluczowe, dzięki czemu niewielkim kosztem unikniemy ogromnych problemów.