Logo
PoradyEksploatacjaJakie ogrzewanie postojowe wybrać?

Jakie ogrzewanie postojowe wybrać?

Ogrzewanie postojowe przydaje się przede wszystkim w czasie silnego mrozu, ale nawet używając go zaledwie 20-30 razy w ciągu roku, można poczuć, jaki to komfort. Niestety, jest to komfort, za który trzeba dużo zapłacić.

Poznaj kontekst z AI

Jakie są zalety ogrzewania postojowego?
Jakie są wady ogrzewania spalinowego?
Czym różni się ogrzewanie Eberspacher od Webasto?
Jak działa ogrzewanie postojowe na prąd?

Jak działa ogrzewanie postojowe?

Zarówno ogrzewanie elektryczne, jak i spalinowe podnoszą temperaturę silnika, podgrzewając płyn chłodniczy. Jednocześnie do kabiny auta wtłaczane jest ciepłe powietrze. Dzięki temu nie trzeba skrobać szyb, temperatura w kabinie jest bardziej przyjazna od samego startu, a silnik mniej się zużywa, gdy nie startuje zmrożony do np. -20ºC.

Ogrzewanie postojowe - Nie musisz marznąć!
Ogrzewanie postojowe - Nie musisz marznąć!Auto Świat

Ogrzewanie na prąd

Są to systemy najprostsze i najtańsze: w silniku montuje się grzałkę elektryczną dopasowaną do modelu jednostki napędowej, we wnętrzu zaś mały grzejnik. Oba te elementy występują razem lub osobno. Dodatki to programator umożliwiający włączenie grzania o określonej godzinie lub np. za kilka godzin. Cechą ogrzewania elektrycznego jest to, że potrzebne jest gniazdko 230 V, do którego podłączamy auto za pośrednictwem kabla i gniazdka w zderzaku.

Ogrzewanie spalinowe suche i mokre

Są to piecyki zasilane paliwem z baku auta. "Suche" grzeją gorącym powietrzem (jak domowa farelka), tyle że zasilane są nie prądem, lecz paliwem. Montowane są np. w kabinach ciężarówek. Ogrzewanie "mokre" podgrzewa płyn chłodniczy i wymusza jego krążenie w układzie, a za pomocą dość skomplikowanego (szczególnie w przypadku klimatyzacji automatycznych) sterownika uruchamia nawiewy samochodu. Jak łatwo się domyślić, korzysta też z akumulatora auta.

Jakie ogrzewanie postojowe wybrać?
Jakie ogrzewanie postojowe wybrać?Auto Świat

Najprostsze i najtańsze ogrzewanie postojowe składające się z osobnych modułów: ogrzewania wnętrza, silnika, doładowania akumulatora, ewentualnie programatora lub pilota. Grzałki wewnętrzne są uniwersalne – to malutkie "farelki" dużej mocy montowane zwykle pod nogami pasażera. Silnik (a właściwie płyn chłodniczy) podgrzewa się grzałką dopasowaną do modelu silnika – są ich dziesiątki modeli. Najprostsze komponenty do podgrzania silnika i wnętrza auta kosztują kilkaset zł.

Plusy: umiarkowane koszty kupna komponentów oraz montażu, sprzęt całkowicie bezobsługowy i mało awaryjny, możliwość montażu podstawowego ogrzewania i późniejszej rozbudowy, np. o zdalne sterowanie.

Minusy: działa tylko na postoju uzależnienie od źródła prądu; to oferta głównie dla osób mających własny garaż lub dom.

Ogrzewanie postojowe Eberspacher

Jakie ogrzewanie postojowe wybrać?
Jakie ogrzewanie postojowe wybrać?Auto Świat

Eberspacher to marka konkurująca z Webasto – produkty tych firm są do siebie pod względem użytkowym bardzo podobne. Różnice techniczne też są nieznaczne i dotyczą np. rodzaju sterowania. Typowe ogrzewanie do auta osobowego to paliwowy piecyk z pompką paliwa oraz pompą cieczy chłodzącej. Jest on wpinany w układ ogrzewania samochodu i steruje także funkcjami nawiewu czy klimatyzacji auta. Zasilanie: paliwo z baku samochodu oraz prąd z akumulatora. Włączanie: z wnętrza auta lub zdalne.

Plusy: sprzęt działa bez konieczności podłączania do zewnętrznego źródła energii, działanie na postoju i w czasie jazdy samochodem, możliwość zdalnego uruchomienia (opcja) np. na pół godziny przed rozpoczęciem jazdy.

Minusy: wysokie koszty kupna oraz montażu urządzenia, skomplikowana budowa i serwis, spore zużycie paliwa.

Ogrzewanie postojowe Webasto

Jakie ogrzewanie postojowe wybrać?
Jakie ogrzewanie postojowe wybrać?Auto Świat

Występują systemy "mokre" i "suche", przy czym do aut osobowych zwykle montuje się te pierwsze. Sercem systemu jest piec ogrzewany paliwem (benzyna lub ON – w zależności od auta) wpięty w układ chłodzenia silnika. Jego sterowanie współpracuje z nawiewem i układem ogrzewania wnętrza. System może być obsługiwany mniej lub bardziej skomplikowanym programatorem albo pilotem (zasięg kilkaset m i więcej!). Koszt zależy od wielkości auta i wydajności pieca, mocno podraża go zdalne sterowanie.

Plusy: działa niezależnie od zewnętrznego źródła prądu, działa na postoju i w ruchu, może wspomagać niewydajne ogrzewanie aut z silnikami Diesla.

Minusy: bardzo wysokie koszty kupna komponentów oraz montażu skomplikowana budowa, naprawy we własnym zakresie wykluczone, spore zużycie paliwa, trwałość niektórych części ograniczona do kilku lat eksploatacji.

Udostępnij:
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium