- Oferta opon nieustannie się rozrasta, na rynku cięgle pojawiają się nowe marki
- Przy wyborze opon nie warto kierować się reklamami – każdy producent twierdzi, że oferuje świetny towar
- Rekomendacje ze strony sprzedawców niewiele mówią o oponach – w najlepszym razie dowiemy się, jak często klienci zgłaszają reklamację
- Samodzielnie, nie mając porównania z innymi modelami opon, trudno ocenić ogumienie. Szczególnie że zwykle zamieniamy stare, zużyte opony na nowe – nawet kiepski model może dać wrażenie (krótkotrwałej) poprawy
- Internetowe oceny wystawiane przez użytkowników opon są mniej wiarygodne od niezależnych testów
- Opony do testów zostały zakupione w normalnych punktach sprzedaży. Nie były to opony dostarczone przez producentów!
Każdy producent i dystrybutor zachwala oferowane przez siebie opony – wszystkie mają być bezpieczne w każdych warunkach, komfortowe, trwałe, mają też zapewniać przyjemność z jazdy. Gdyby rzeczywiście zawsze tak było, to przy wyborze opony wystarczyłoby porównać ceny – i gotowe! Owszem, niektórzy tak właśnie robią, ale to sposób, żeby przeżyć kosztowne a czasem wręcz tragiczne w skutkach rozczarowanie.
Nawet dla nas, zajmujących się testami opon od lat, ich wyniki są często zaskoczeniem. Nie każdy nowy model jest rzeczywiście tak świetny, czy choćby po prostu lepszy od poprzedniego! Nie każda markowa opona jest warta swojej ceny! Nie przed każdą niedrogą oponą azjatyckiej marki trzeba przestrzegać! Trzeba jednak przyznać, że z roku na rok opony są z reguły coraz lepsze, a nowe modele ogumienia zapewniają osiągi i wszechstronność, które jeszcze kilka lat temu były nie do pomyślenia.
Tyle że od tej reguły są wyjątki, a nasze testy służą właśnie temu, żeby je wychwycić i pomóc wybrać z coraz szerszej i coraz mniej przejrzystej oferty te opony, które rzeczywiście są warte zakupu. Poniżej prezentujemy zestawienie najlepszych opon do aut różnych segmentów. Uwaga! W poszczególnych testach stosowaliśmy różne kryteria, dostosowane do oczekiwań i wymagań, które też przecież różnią się w zależności od typu pojazdu, do którego poszukujemy opon.
Wyniki testu opon letnich 2023 w rozmiarze 225/45 R18. Najlepsze opony do aut klasy średniej.
Tradycyjnie, tak jak robimy to już od wielu lat, do testu pozyskaliśmy 50 modeli opon letnich z różnych klas cenowych – od opon budżetowych, aż po produkty premium. Tym razem testowaliśmy rozmiar popularny w nowych autach klasy średniej, ale występujący też i w aktualnych modelach kompaktowych. Każdemu producentowi należy dać szansę, bo nie tylko wśród opon marek premium znajdują się modele warte polecenia. W drugą stronę też to działa – nie każdy model znanej marki musi być automatycznie dobry i godny zakupu, a już na pewno nie każdy wart jest swojej ceny.
Gdyby było inaczej, niezależne testy opon nie byłyby już potrzebne. Przy tak dużej liczbie opon do przetestowania nie możemy sobie jednak pozwalać na rozrzutność. Zaczynamy zawsze od rundy eliminacyjnej, podczas której badamy opony pod kątem dróg hamowania na suchej i na mokrej nawierzchni. To naszym zdaniem najważniejsze dla bezpieczeństwa dziedziny. Jeśli dany model opon wypada w nich słabo albo najwyżej przeciętnie, to i tak nie ma szans na naszą pełną rekomendację – w takich przypadkach poprzestajemy na rundzie eliminacyjnej.
20 najlepszych modeli opon trafia do finału, czyli przechodzi pełen zestaw prób i badań. Wśród tej dwudziestki nie ma już złych opon, ale są modele lepsze i gorsze. W ogumieniu szczególnie cenimy wszechstronność, ale też w naszym wielkim teście zwracamy uwagę na koszty eksploatacji – opony, które wypadają świetnie, ale są drogie a przy tym nietrwałe, mają obniżoną ocenę. W wielu przypadkach okazuje się, że na dłuższą metę droższe opony to lepszy zakup – nie tylko ze względu na ich osiągi, ale też i na wyższą trwałość. Pełny test znajdziecie tu.
1. Goodyear Eagle F1 Asymmetr. 6 95 Y (wzorowa)
2. Michelin Pilot Sport 5 95 Y (wzorowa)
3. Continental PremiumContact 7 95 Y (wzorowa)
4. GT Radial Sportactive 2 95 Y (dobra)
5. Bridgestone Turanza 6 95 Y (dobra)
5. Kumho Ecsta PS71 95 Y (dobra)
5. Dunlop Sport Maxx RT 2 95 Y (dobra)
8. Falken Azenis FK520 95 Y (zadowalająca)
9. Sava Intensa UHP 2 95 Y (zadowalająca)
10. Fulda SportControl 2 95 Y (zadowalająca)
11. Pirelli P Zero PZ4 95 Y (zadowalająca)
12. Hankook Ventus S1 evo (K127) 95 Y (zadowalająca)
13. Maxxis Victra Sport 5 VS5 95 Y (zadowalająca)
14. Toyo Proxes Sport 2 95 Y (zadowalająca)
15. Yokohama Advan Sport V107 95 Y (zadowalająca)
16. Linglong Sport Master 95 Y (zadowalająca)
17. Giti GitiSportS2 95 Y (zadowalająca)
17. Nexen N’Fera Sport 95 Y (zadowalająca)
17. Uniroyal RainSport 5 95 Y (zadowalająca)
17. Kleber Dynaxer UHP 95 Y (zadowalająca)
Poniższe opony nie załapały się do finału testu – nie przeszły więc kompletu prób. Żadna z nich nie miała potencjału, żeby zostać zwycięzcą, ale ich wyniki z rundy eliminacyjnej mieściły się w akceptowalnych granicach.
21. Ceat SportDrive 95 Y (warunkowo polecana)
22. Federal Evoluzion ST-1 95 Y (warunkowo polecana)
23. Avon ZV7 95 Y (warunkowo polecana)
24. Cooper Zeon CS8 95 Y (warunkowo polecana)
25. Lassa Driveways Sport 95 Y (warunkowo polecana)
26. Laufenn S Fit EQ+ 95 Y (warunkowo polecana)
27. Sumitomo HTR Z5 95 Y (warunkowo polecana)
28. Gripmax SureGrip Pro Sport 95 Y (warunkowo polecana)
29. Vredestein Ultrac Vorti + 95 Y (warunkowo polecana)
30. Apollo Aspire 4G 95 Y (warunkowo polecana)
31. Firestone Roadhawk 95 Y (warunkowo polecana)
32. Infinity Ecomax 95 Y (warunkowo polecana)
33. Sportiva Super Z+ 95 Y (warunkowo polecana)
34. Barum Bravuris 5HM 95 Y (warunkowo polecana)
35. Matador MP47 Hectorra 3 95 Y (warunkowo polecana)
36. Radar Dimax R8+ 95 Y (warunkowo polecana)
37. Viking ProTech NewGen 95 Y (warunkowo polecana)
38. Riken Ultra High Performance 95 Y (warunkowo polecana)
39. Platin RP 420 Summer 95 Y (warunkowo polecana)
40. Orium Ultra High Performance 95 Y (warunkowo polecana)
Tych modeli nie polecamy! Poniższe opony nie zasłużyły nawet na warunkową rekomendację – zmierzone drogi hamowania były za długie!
41. Semperit Speed-Life 3 95 Y (niepolecana)
42. Tomason Sportrace 95 Y (niepolecana)
43. Imperial EcoSport 2 95 Y (niepolecana)
44. Zeetex HP6000 eco 95 Y (niepolecana)
45. Rotalla Setula S-Race RU01 95 Y (niepolecana)
46. Minerva F205 95 Y (niepolecana)
47. Tracmax X Privilo TX3 95 Y (niepolecana)
48. Tristar SportPower 2 95 Y (niepolecana)
49. Triangle Sportex TH201 95 Y (niepolecana)
50. Zeta Alventi 95 Y (niepolecana)
Wyniki testu opon letnich 2023 w rozmiarze 225/40 R18. Najlepsze opony letnie do aut sportowych
W tym roku opony testowaliśmy opony do aut sportowych w rozmiarze zbliżonym do tego, który występował też w teście opon do aut klasy średniej. Tyle że w przypadku aut sportowych oczekiwania są nieco inne – mniejsze znaczenie ma komfort toczenia, ważniejsze są szybkie i pewne reakcje, doskonałe prowadzenie boczne. Z tego powodu wielu producentów w tych samych rozmiarach, w segmencie premium posiada zarówno modele komfortowe, jak i takie, w których nacisk położono na cechy sportowe.
1. Continental SportContact 7 92 Y (wzorowa)
2. Bridgestone Potenza Sport 92 Y (wzorowa)
3. Goodyear Eagle F1 Asym. 6 92 Y (wzorowa)
3. Michelin Pilot Sport 5 92 Y (wzorowa)
3. Pirelli P Zero PZ4 92 Y (wzorowa)
6. Hankook Ventus S1 evo2 92 Y (dobra)
7. Falken Azenis FK520 92 Y (dobra)
7. Toyo Proxes Sport 2 92 Y (dobra)
9. Firestone Firehawk Sport 92 Y (zadowalająca)
10. Giti GitiSportS2 92 Y (zadowalająca)
10. Maxxis Victra Sport 5 VS5 92 Y (zadowalająca)
12. Linglong Sport Master 92 Y (polecana warunkowo)
13. Superia Ecoblue UHP 92 Y (niepolecana)
Najlepsze opony do aut 4x4. Wyniki testu opon letnich 2023 w rozmiarze 225/65 R 17
Nie każde auto 4x4 to rasowa terenówka. Naszym zdaniem opony do aut klasy SUV, czy nawet "szosowe" opony do "prawdziwych" aut terenowych powinny pozwalać przynajmniej w ograniczonym zakresie poruszać się poza utwardzonymi drogami. Nie testowaliśmy w tym roku opon typowo terenowych – testowane modele mają być przede wszystkim wszechstronne.
Przy wyborze ogumienia do auta z napędem 4x4 warto mieć świadomość, że modele przeznaczone do jazdy terenowej lub z naciskiem na jazdę terenową (MT, w mniejszym stopniu AT) może i wyglądają bojowo, ale jeśli zamierzamy jeździć głównie po asfalcie lub tylko w lekkim terenie, to ich zakup nie ma sensu, bo pogarszają prowadzenie i komfort, wydłużają drogi hamowania, zwiększają zużycie paliwa. Prezentowane poniżej modele to dobry wybór do codziennej jazdy, a nie do ekstremalnej turystyki czy przygód w terenie.
1. Michelin Pilot Sport 4 SUV 106 V (wzorowa)
2. Bridgestone Turanza 6 102 H (wzorowa)
3. Falken Ziex ZE310 Ecorun 106 H (wzorowa)
3. Goodyear EfficientGrip 2 SUV 106 V (wzorowa)
5. Hankook Ventus Prime4 102 H (wzorowa)
6. Pirelli Cinturato P7 106 V (dobra)
6. Uniroyal RainExpert 5 102 H (dobra)
8. Toyo Proxes Comfort 106 V (dobra)
9. General Grabber GT Plus 102 H (zadowalająca)
9. Nexen N’Fera Sport SUV 102 H (zadowalająca)
11. Cooper Zeon 4XS Sport 102 H (warunkowo polecana)
12. Aplus A919 102 H 2+ 4 3 (niepolecana)