• Regeneracja zacisku to zwykle wydatek 120-250 zł. Nowa część kosztuje często tysiące
  • Mechanik wymieniający części eksploatacyjne układu hamulcowego (klocki, tarcze) powinien przed zamontowaniem nowych elementów sprawdzić kondycję zacisków
  • Jeśli mechanik w porę zauważy, że uszczelki wymagają wymiany, regeneracja zacisków hamulcowych będzie tania

Grzejące się w czasie jazdy hamulce, przedwczesne zużycie tarcz i klocków, drgania podczas hamowania, podejrzane odgłosy i zapachy w trakcie jazdy, znoszenie w czasie jazdy na wprost i hamowania, wzrost zużycia paliwa, wycieki płynu – to najczęstsze objawy problemów z zaciskami hamulcowymi. 

Bardzo często zdarza się tak, że kierowca dowiaduje się o tym, że zacisk (lub zaciski) w jego aucie jest zepsuty, wtedy, kiedy chce zgłosić reklamację, bo dopiero co wymienione klocki hałasują albo niemal nowe tarcze zaczęły „bić” i kierownica trzęsie się podczas hamowania. Oczywiście, domyślnie wina jest zrzucana na złą jakość zamontowanych elementów, ale w rzeczywistości problem częściej tkwi właśnie w zaciskach hamulcowych.  

Zacisk to nic innego, jak „uchwyt” na klocki hamulcowe, wyposażony w hydrauliczny (bądź pneumatyczne w autach ciężarowych) siłownik lub siłowniki, dociskające w razie potrzeby klocki do tarczy.  

Wilgoć, sól, brud i bezczynność - to szkodzi zaciskom hamulcowym

Typowych usterek zacisków jest co najmniej kilka, ale najczęstszym źródłem problemów okazuje się korozja. Zaciski znajdują się w takim miejscu, że są narażone na kontakt z brudem drogowym, solą. Teoretycznie większość ich wrażliwych elementów jest chroniona przez gumowe osłony – tyle że guma też się starzeje i akurat w tym miejscu jest szczególnie narażona na uszkodzenia mechaniczne.

A kiedy gumki zawodzą, do tłoczków i prowadnic dostają się wilgoć, piasek, sól i wcześniej czy później zacisk się blokuje. W takiej sytuacji klocki hamulcowe mogą przez cały czas ocierać o tarczę, hamulce się grzeją, a to dodatkowo potęguje problemy. Jeśli skoroduje tłoczek zacisku lub sparcieją uszczelnienia, płyn może wyciekać z zacisku. 

Co zrobić, jeśli okaże się, że zacisk jest niesprawny? To zależy od rozmiaru zniszczeń i... zasobności portfela właściciela auta. Na szczęście wymiana zacisku zwykle nie jest potrzebna, czasem pomaga po prostu jego czyszczenie i wymiana kilku drobnych elementów. Inne opcje to naprawa wykonywana w warunkach warsztatowych lub fabryczna regeneracja.