Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Samochód elektryczny - ile kosztuje jazda autem na prąd?

Samochód elektryczny - ile kosztuje jazda autem na prąd?

Samochód elektryczny to wciąż pojazd rzadko spotykany na naszych drogach. Wynika to z jego ceny oraz infrastruktury do ładowania. Inaczej też niż w przypadku benzyny i diesla, nie ma jednej odpowiedzi na pytanie: ile kosztuje prąd. Cena energii elektrycznej zależy od tego, gdzie wetkniemy wtyczkę i według jakiej taryfy się za nią rozliczamy

samochód elektryczny
samochód elektrycznyŹródło: Auto Świat
  • 1 kWh energii elektrycznej kosztuje od 30 groszy do 2,7 zł
  • Ładowanie pustych baterii z sieci 230 V trwa od kilkunastu do kilkudziesięciu godzin
  • Jazda autem na prąd opłaci się po zainstalowaniu własnej stacji ładowania we własnym garażu

Samochód elektryczny klasy kompaktowej (Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf) zużywa 18-20 kWh energii elektrycznej na przejechanie 100 km w mieście. Tyle samo zużyje BMW i3, którym jeździmy swobodnie bez nastawiania się na oszczędzanie, nieco mniej (ok. 15 kWh/100 km) Hyundai Kona, który jednocześnie może pochwalić się imponującym zasięgiem rzędu 400 km. Malutki Smart zużyje 13 kWh/100 km.

Samochód elektryczny - ładowanie w domu jest tanie

Ładowanie samochodu elektrycznego w garażu prywatnego domu, właściwie niezależnie od taryfy, wychodzi tanio: w taryfie nocnej zaledwie ok. 30 groszy za 1 kWh. Niestety, przez noc nie naładujemy pustych akumulatorów do pełna. Ładowanie baterii z domowego gniazdka trwa tym dłużej, im większa jest pojemność baterii. Bezpieczny długotrwały pobór energii z gniazdka 230 V kształtuje się na poziomie 1,5 kW (mniej więcej tyle zwykle pobiera samochód elektryczny), a zatem ładowanie pustych baterii Hyundaia Kony o pojemności 64 kWh trwa mniej więcej dwie doby. Lepiej więc zapomnieć o taryfie nocnej i ładować się zawsze, gdy auto jest w domu, zgodnie z taryfą całodobową (ok. 60 groszy za 1 kWh). Policzmy: 20 kWh po 60 groszy to 12 zł - za tę kwotę przejedziemy 100 km. To mniej więcej równowartość 2,5 litra oleju napędowego. Tanio, ale pełną funkcjonalność samochodu na prąd zapewnia dopiero dostęp do stacji szybkiego ładowania.

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji