Jeśli silnik jest produkowany przez niemal 15 lat bez większych zmian, to z pewnością zasługuje na uwagę, prawda? Nikt przy zdrowych zmysłach nie trzymałby przecież awaryjnej konstrukcji tak długo w ofercie...

Silnik 2.0 Duratec - prostota i trwałość

Złośliwi mogliby co prawda powiedzieć, że wynika to z tego, że Ford musiał ciąć koszty i nie chciał inwestować pieniędzy bez potrzeby, ale prawda jest inna. Słabe punkty silnika 2.0 Duratec można wyliczyć na palcach jednej ręki, poza tym na bazie tej jednostki powstał motor Mazdy 2.0 (rodzina L), stosowany z powodzeniem m.in. w modelach 6 i MX-5.

2.0 Duratec jest długowieczny, bo... mało skomplikowany. Nie mamy też do czynienia ze specjalnie wysiloną konstrukcją, ponieważ 150 KM w topowej odmianie (Fiesta ST) przekłada się na zaledwie 75 KM z litra.

Rozrząd jest napędzany bezobsługowym łańcuchem (rzadko sprawia problemy), a pośredni układ wtryskowy okazuje się wystarczająco trwały. Właściciele narzekają w zasadzie jedynie na wysokie spalanie. Przykładowo w sumie dość lekki (jak na dzisiejsze standardy) Ford Mondeo Mk III bez problemu pochłania w mieście 12-13 l/100 km (średnio ok. 9 l/100 km).

Silnik 2.0 Duratec - uwaga na LPG

Zawiedzeni będą jednak ci, którzy sądzą, że problem rozwiąże montaż instalacji LPG. Jak się bowiem okazuje, jednostki Duratec mają wyjątkowo wrażliwe gniazda zaworowe – jedyne wyjście to montaż wtrysku gazu w fazie ciekłej, a to już wysokie koszty. Na plus – tanie części zamienne.

Silnik 2.0 Duratec - typowe usterki

Prosta i dość niezawodna konstrukcja, której jedyną większą bolączką (poza spalaniem) są usterki cewek zapłonowych. Uwaga: mechanicy odradzają montaż instalacji LPG, chyba że jest to układ z wtryskiem gazu w fazie ciekłej (wysokie koszty!).

Awarie cewek zapłonowych: Objawy - nierówna praca silnika, problemy z rozruchem, szarpanie, wyświetlanie komunikatów o błędach. Naprawa - w motorze Forda zastosowano jedną cewkę zapłonową, obsługującą... wszystkie cylindry. Dlatego też w przypadku niedomagania cewki w zasadzie nie da się uruchomić silnika. W ASO koszt naprawy wynosi niemal 600 zł, dlatego lepiej rozejrzeć się za tańszymi zamiennikami – polecamy np. Beru (w internecie od ok. 150 zł wzwyż).

Awarie pompy paliwa: Objawy - brak możliwości uruchomienia silnika, motor „przerywa” w czasie jazdy. Naprawa - Uwaga: problem dotyczy wyłącznie Mondeo II (Mk III), gdyż w tym modelu zastosowano pompę o innej konstrukcji niż w pozostałych modelach z silnikiem 2.0 Duratec. Naprawa polega na regeneracji pompy (wymiana wypalonych wtyków) lub wymianie na nową. Nie jest to jednak tania operacja, bo ceny markowych zamienników zaczynają się od ok. 1400 zł (Febi Bilstein), a do tego trzeba doliczyć koszt robocizny.

Silnik 2.0 Duratec - technika

Mało skomplikowany i niezbyt wysilony silnik benzynowy, wyposażony w 16-zaworową głowicę, rozrząd napędzany łańcuchem i pośredni wtrysk paliwa. W trakcie produkcji Ford dokonał kilku modyfikacji, trzeba je jednak uznać za raczej kosmetyczne. I tak, np. przy okazji liftingu Mondeo Mk III pojawił się... zmodyfikowany filtr oleju. Silnik 2.0 Duratec stosowało u siebie w niezmienionej formie też Volvo (szwedzka marka należała wówczas do koncernu Forda). Z kolei motor 2.0 Mazdy bazuje na Duratecu, ale ma nieco inną konstrukcję.

Silnik 2.0 Duratec - czynności obsługowe*

Co 20 tys. km Co 60 tys. km Co 150 tys. km
wymiana oleju** + - -
regulacja luzu zaworowego - - +
wymiana filtra powietrza - + -
wymiana świec zapłonowych - + -
sprawdzenie paska osprzętu + - -
wym. płynu chłodzącego*** - - -
wym. napędu rozrządu**** - - -

*dane dla modeli Forda; **od 2006 r. indywidualny grafik przeglądów na podstawie numeru VIN; ***co 10 lat; ****bez wymiany – w silniku 2.0 Duratec zastosowano łańcuch

Silnik 2.0 Duratec - zalecenia serwisowe

- co 150 tys. km: W silniku Duratec nie zastosowano hydraulicznych kompensatorów luzu zaworowego – operację trzeba przeprowadzać ręcznie za pomocą tzw. szklanek. Koszt jest dość wysoki (300-400 zł), bo trzeba dodatkowo rozpiąć napęd rozrządu.

- co 10 lat: Tyle wynosi zalecany przez Forda interwał wymiany płynu chłodzącego. Należy też dodatkowo przeprowadzać kontrolę mrozoodporności. Pojemność układu zależy od marki oraz modelu i zawiera się w przedziale od 6,0 do 8,3 l.

Silnik 2.0 Duratec - nasza opinia

Silnik 2.0 Duratec to stara szkoła, czyli: prosta konstrukcja plus niewielka moc jednostkowa i brak turbodoładowania. Koszty eksploatacji są niskie, swoje robi też łańcuchowy (czyli w większości przypadków bezobsługowy) napęd rozrządu. Musicie jednak pamiętać o wysokim spalaniu. Poza tym silnik Duratec niezbyt lubi się z LPG.