Czym są turbosprężarki?

Wiele nowoczesnych pojazdów zostało wyposażonych w turbosprężarkę. Dzięki zastosowaniu tego urządzenia uzyskanie wysokiej wydajności silników o stosunkowo małej pojemności skokowej stało się możliwe. Wiele osób zastanawia się, jak sprawdzić działanie turbosprężarki? W tym celu należy bardziej szczegółowo wyjaśnić zasadę jej funkcjonowania.

Turbosprężarka składa się z turbiny (część gorąca) i sprężarki (część zimna), a obie sekcje posiadają wirniki połączone jednym wałem. Urządzenie napędzane jest poprzez spaliny, które przepływają przez turbinę, a następnie są wydalane z silnika. Rozpędzony w ten sposób wirnik przekazuje energię poprzez wał na wirnik sprężarki, gdzie powietrze zostaje sprężone i skierowane do cylindra. Dzięki takiemu zabiegowi większa ilość powietrza jest w stanie dostać się do cylindra, a to powoduje wzrost mocy silnika.

Choć budowa i zasada działania turbiny są proste, to podczas nierozważnej eksploatacji bardzo łatwo można je uszkodzić. Spaliny wydostające się z cylindra niekiedy osiągają prędkości ponaddźwiękowe, dlatego wirnik turbiny potrafi kręcić się z prędkością ponad 200 tys. obrotów na minutę.

Przy tak ogromnych prędkościach obrotowych brak smarowania lub nawet najmniejsze zanieczyszczenia mogą doprowadzić do awarii turbosprężarki. Dlatego bardzo istotne jest regularna wymiana oleju silnikowego. Interwały wymiany oleju powinny odbywać się co 10-15 tys. km, lub co roku, nawet jeśli książka serwisowa mówi co innego.

Nie mniej istotne jest także wystudzanie turbosprężarki. Po odbyciu dynamicznej jazdy należy odczekać około dwóch minut, zanim wyłączymy silnik, aby wirnik mógł spokojnie wytracić prędkość, a olej schłodzić urządzenie.

Dlaczego należy naprawić turbosprężarkę?

Istnieją różne objawy wskazujące na uszkodzoną turbosprężarkę. Jednym z pierwszych może być spadek mocy silnika, któremu często towarzyszą drgania i odgłosy spod maski. Gwizdy słyszalne podczas jazdy także są symptomem o słabej kondycji turbosprężarki, trzeba jednak pamiętać, że będzie ona gwizdała tylko w zakresie swojej pracy. Jeśli gwizd jest słyszalny także podczas obrotów jałowych, wtedy to nie turbosprężarka jest winowajcą.

Dymienie i wyższe zużycie oleju także mogą wskazywać na awarię tego urządzenia. Czarny dym wydobywający się z rury wydechowej wskazywać może, że silnik ma zbyt bogatą mieszankę, co spowodowane jest dostarczaniem do silnika zbyt małej ilości powietrza w stosunku do dawki paliwa.

Niebieski dym z kolei wskazuje na dostawanie się oleju do komory spalania. W przypadku awarii turbosprężarki jest to spowodowane uszkodzeniem uszczelnienia, przez co olej poprzez intercooler dostaje się do cylindra. Wtedy także można zauważyć wysoki ubytek oleju silnikowego. Duże ubytki są szczególnie niebezpieczne dla silnika diesla, który jeśli nie usuniemy wystarczająco szybko awarii może doprowadzić do rozbiegania silnika, a w efekcie nawet zatarcia jednostki napędowej.

Zwrócić należy przy tym uwagę czy turbina jest winowajcą powstałych problemów. Przyczyną podobnych symptomów mogą być uszkodzone wtryski, nieszczelna uszczelka pod głowicą, nieszczelne pierścienie tłokowe i wiele innych.

Ile trzeba zapłacić za wymianę turbosprężarki?

Ile kosztuje regeneracja turbosprężarki, a ile kosztuje wymiana turbosprężarki? Co jest bardziej opłacalne? Regeneracja turbo jest zawsze dobrym pomysłem, choć nie każda turbosprężarka będzie się do tego nadawała. Zdarzają się urządzenia, które są tak zużyte, że ich regeneracja jest niemożliwa. Ostrzegamy też przed nieprofesjonalnymi warsztatami! Do regeneracji turbo potrzebny jest zaawansowany i dobrze skalibrowany sprzęt. Sama wymiana uszczelnień i wyczyszczenie nie jest skutecznym i trwałym sposobem na regeneracje, a niektóre warsztaty tak robią. Jak więc znaleźć dobry warsztat do regeneracji turbosprężarki? Poczytać opinie w internecie, spytać się innych klientów czy są zadowoleni i sprawdzać rekomendację. Turbosprężarki w dzisiejszych czasach są już tak popularne, że serwisów specjalizujących się w jej regeneracji jest wiele.

Regeneracja prostych turbosprężarek to koszt oscylujący w okolicach 700-900 zł, w przypadku turbo ze zmienną geometrią łopatek, ceny będą przekraczać 1000 zł.

Od czego zależy cena naprawy?

Naprawa turbo zależna jest od kilku czynników. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, stopień zaawansowania turbosprężarki rzutuje na późniejsze koszty regeneracji. Coraz częściej silniki wyposażone są w dwie turbosprężarki w układach biturbo lub twinturbo, a czasem tych urządzeń jest więcej. Koszty wtedy oczywiście rosną ze względu na dłuższy czas pracy mechanika i więcej turbosprężarek do regeneracji.

W jaki sposób można wymienić turbosprężarkę w pojeździe?

Wszystko zależy od stopnia zaawansowania silnika, a także jak dużo miejsca jest w komorze. Wymiana turbosprężarki w pojeździe wymaga wykonania wielu czynności roboczych. Najczęściej przy okazji demontażu turbo należy także zdemontować inne elementy osprzętu, które przeszkadzają w pracy. Dlatego wymiana turbosprężarki na własną rękę jest zazwyczaj trudna.