Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Porady Eksploatacja

Eksploatacja

Układy doładowania - jak działają, co się w nich psuje?
Eksploatacja

Układy doładowania - jak działają, co się w nich psuje?

Autor Marcin Matus
Marcin Matus
Czy serwis long life jest zły dla silnika?
Eksploatacja

Czy serwis long life jest zły dla silnika?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Nie tylko WD-40! Test olejów wielofunkcyjnych w spreju
Eksploatacja

Nie tylko WD-40! Test olejów wielofunkcyjnych w spreju

Oleje wielofunkcyjne mają smarować, usuwać korozję i chronić przed nią, penetrować, wypierać wodę. Czy rzeczywiście są tak wszechstronne, jak to obiecują producenci? Czy wszystkie działają tak samo?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Nowoczesne systemy w samochodach zawodzą i potrafią irytować. Jak sobie z nimi radzić?
Eksploatacja

Nowoczesne systemy w samochodach zawodzą i potrafią irytować. Jak sobie z nimi radzić?

Im nowocześniejszy samochód, tym jest wyposażony w więcej elektronicznych wspomagaczy. Dzięki nim zwykle łatwiej uniknąć wypadku czy kolizji. Niestety, nie można na nich w pełni polegać. Bywa, że nawet najnowocześniejsza elektronika zawodzi, a jej niepotrzebne interwencje mogą niemile zaskoczyć również innych uczestników ruchu.

Skąd wiadomo, że diesel się kończy? Objawy usterek silników Diesla
Eksploatacja

Skąd wiadomo, że diesel się kończy? Objawy usterek silników Diesla

Umiejętność rozpoznania, ile jeszcze życia pozostało w silniku Diesla, przydaje się dwa razy: po raz pierwszy, gdy kupujemy używany samochód, a po raz drugi, gdy pragniemy pozbyć się go w optymalnym momencie. Niestety, kolor spalin to nie wszystko, na co trzeba zwrócić uwagę – szczególnie w autach z filtrem DPF.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Zużycie paliwa według WLTP. Jak czytać dane techniczne nowych aut?
Eksploatacja

Zużycie paliwa według WLTP. Jak czytać dane techniczne nowych aut?

Od września 2018 roku wszystkie nowe auta muszą być badane pod kątem zużycia paliwa i emisji spalin według nowej procedury pomiarowej WLTP. Dzięki temu dane deklarowane przez producentów miały stać się bardziej wiarygodne i bardziej zbliżone do rzeczywistych. Niestety, przy okazji stały się mniej czytelne dla nabywców. Wyjaśniamy, jak je rozumieć.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Test lamp ksenonowych. Czy tanie ksenony świecą tak samo, jak markowe?
Eksploatacja

Test lamp ksenonowych. Czy tanie ksenony świecą tak samo, jak markowe?

Porównaliśmy 12 lamp ksenonowych najpopularniejszego typu D1S. Czy tanie zamienniki świecą dokładnie tak samo, jak drogie, markowe produkty?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Nie tylko utopienie auta — co jeszcze grozi kierowcy podczas ulewy?
Eksploatacja

Nie tylko utopienie auta — co jeszcze grozi kierowcy podczas ulewy?

Jazda samochodem w czasie gwałtownej ulewy grozi szeregiem mniejszych i większych konsekwencji: od zaparowanych szyb poprzez mandat np. za ochlapanie przechodniów aż do odmowy wypłaty odszkodowania, jeśli nieostrożnie wjeżdżając w kałużę czy rozlewisko, uszkodzimy silnik.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Co się psuje w silnikach Diesla? Usterki, objawy, koszty napraw
Eksploatacja

Co się psuje w silnikach Diesla? Usterki, objawy, koszty napraw

Milion kilometrów bez remontu? Tak to było kiedyś, w czasach Mercedesa "beczki". Dziś wiele diesli działa znakomicie tylko do czasu – sprawdzamy, co i kiedy może się popsuć.

10 usterek, które mogą zrujnować twój budżet
Eksploatacja

10 usterek, które mogą zrujnować twój budżet

Uciążliwe, trudne do przewidzenia, kosztowne w naprawach – lista usterek mogących uprzykrzyć życie właściciela auta jest długa. Oto takie, których usunięcie bywa droższe, niż myślisz.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Polerowanie auta - jak to zrobić, żeby nie zepsuć lakieru?
Eksploatacja

Polerowanie auta - jak to zrobić, żeby nie zepsuć lakieru?

Polerowanie lakieru to świetny sposób na pozbycie się rys, zmatowień i utlenionej warstwy powłoki. To też metoda obarczona niemałym ryzykiem, bo błędy grożą tym, że w skrajnym przypadku samochód trzeba będzie na nowo polakierować, a to gigantyczny wydatek. Podstawowa rada: polerujcie ostrożnie!

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Elektryczny hamulec ręczny może sprawiać problemy. Co się psuje i jak to naprawić?
Eksploatacja

Elektryczny hamulec ręczny może sprawiać problemy. Co się psuje i jak to naprawić?

Elektryczny "ręczny" zamiast poprawiać wygodę użytkowania auta, potrafi je niechcący unieruchomić. Na co zwracać uwagę, by nie dopuścić do uciążliwej awarii, która może pokrzyżować nasze plany?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Sonda lambda - po co jest w aucie?
Eksploatacja

Sonda lambda - po co jest w aucie?

Sonda lambda to czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach. Sygnał z sondy trafia do sterownika silnika, który na tej podstawie określa, czy proces spalania przebiega prawidłowo i oblicza dawkę paliwa, która ma trafić do cylindrów. Silnik pracuje nierówno? Auto słabo przyspiesza i za dużo pali? To może być usterka sondy lambda!

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Wypiłeś? Teraz licz: czy możesz już prowadzić?
Eksploatacja

Wypiłeś? Teraz licz: czy możesz już prowadzić?

Cofnijmy się do wczesnych lat 30. W tym czasie szwedzki naukowiec-chemik Eric Widmark wykonywał pionierskie prace na temat alkoholu. Nie, nie wynalazł alkoholu – ten znany jest ludzkości i lubiany właściwie od zarania cywilizacji. Erik Widmark zajmował się wpływem alkoholu na ludzki organizm, jego absorpcją i spalaniem. W 1932 roku Widmark zaprezentował wzór, który w przybliżeniu pozwala obliczyć tempo trzeźwienia osoby spożywającej alkohol.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Hamowanie awaryjne. Czy wiesz, ile miejsca potrzebujesz, aby zatrzymać auto?
Eksploatacja

Hamowanie awaryjne. Czy wiesz, ile miejsca potrzebujesz, aby zatrzymać auto?

Widzisz przed sobą przeszkodę, wciskasz z całej siły pedał hamulca i w ułamku sekundy przebiegają ci przez głowę dwa pytania: czy zdążysz w porę wyhamować i czy jadącym za tobą też uda się wytracić prędkość.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Co robić, żeby auto paliło mniej?
Eksploatacja

Co robić, żeby auto paliło mniej?

Sytuacja polityczna i gospodarcza nie tylko w naszej części świata jest bardzo napięta. To przekłada się na ceny na stacjach benzynowych. Podpowiadamy, co robić, żeby paliwa nie marnować. Niektóre sposoby są naprawdę proste, a przede wszystkim nie wymagają żadnych inwestycji ani poważnych wyrzeczeń.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Agregat prądotwórczy do domu i garażu - nie tylko na trudne czasy!
Eksploatacja

Agregat prądotwórczy do domu i garażu - nie tylko na trudne czasy!

Agregat prądotwórczy nie tylko pozwala na awaryjne zasilanie domu czy wybranych urządzeń domowych, lecz także pozwala na planowe, rutynowe korzystanie z narzędzi elektrycznych w miejscu, gdzie nie ma dostępu do sieci 230 V. Niewielki agregat służący do zasilania elektronarzędzi czy np. lodówki można kupić już za mniej niż 1000 zł.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Nie wyrzucaj – regeneruj! Drugie życie części samochodowych
Eksploatacja

Nie wyrzucaj – regeneruj! Drugie życie części samochodowych

Koszty napraw auta mogą być niższe! Wielu niesprawnych podzespołów nie trzeba wymieniać na nowe, wystarczy je zregenerować. Tak jest znacznie taniej i lepiej dla środowiska.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Czym się różni mycie detailingowe od wizyty w zwykłej myjni?
Eksploatacja

Czym się różni mycie detailingowe od wizyty w zwykłej myjni?

Po zimie autu należy się coś więcej niż wizyta w myjni. Staranne mycie i zabezpieczenie elementów dadzą efekty widoczne przez wiele miesięcy. Podpatrujemy, jak robią to zawodowcy.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Ile oleju może zużywać silnik samochodowy?
Eksploatacja

Ile oleju może zużywać silnik samochodowy?

Różne źródła podają różne wartości. I tak, instrukcje obsługi niektórych aut dopuszczają aż 1 l/1000 km, z kolei fora internetowe są pełne wypowiedzi osób, których samochody "nie biorą nawet kropelki". Prawda jak zwykle leży pośrodku, bo litr na tysiąc km to o wiele za dużo, a zerowe zużycie to najczęściej... błąd pomiaru

Boks bagażowy do samochodu: lepszy na dach czy na tył?
Eksploatacja

Boks bagażowy do samochodu: lepszy na dach czy na tył?

Boks bagażowy do samochodu? Domyślnym miejscem na montaż takich akcesoriów jest dach. Tymczasem jednak samochody zmieniają się, a jednocześnie oferta rozwiązań transportowych rośnie. Boks dachowy to nie zawsze jest dobry pomysł – jego alternatywą jest np. bagażnik zakładany na hak holowniczy.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Jak legalnie używać kamerek samochodowych? Eksperci tłumaczą
Eksploatacja

Jak legalnie używać kamerek samochodowych? Eksperci tłumaczą

Wraz z rozpoczęciem wakacji na drogach zapanował jeszcze większy ruch. Pośpiech i korki powodują, że łatwiej o kolizję lub wypadek. Jednocześnie w Polsce wzrasta liczba wideorejestratorów, dlatego wyjaśniamy, jak używać ich zgodnie z prawem i w jakich krajach jest to zakazane.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.