Auto Świat Porady Eksploatacja Opony letnie są już za twarde. Nawet siedem metrów różnicy

Opony letnie są już za twarde. Nawet siedem metrów różnicy

Jesień i zima to najtrudniejsze pory roku dla kierowców. Pogarszające się warunki pogodowe znacznie utrudniają bezpieczne prowadzenie samochodu. Należy zdawać sobie sprawę, że nie potrzeba padającego śniegu, żeby droga hamowania znacznie się wydłużyła. Eksperci przypominają, że warto wcześniej założyć właściwe opony.

Opony
Greens and Blues / Shutterstock
Opony

Odpowiednie opony to jeden z kluczowych czynników dla poprawy bezpieczeństwa i jedyny element łączący samochód z nawierzchnią. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) przytacza wyniki testów przeprowadzonych w styczniu 2023 r. Przy mokrej drodze, bez śniegu, już w temperaturze 6 stopni Celsjusza samochód kompaktowy poruszający się z prędkością 85 km/h na letnich oponach potrzebował 7 m więcej do zatrzymania niż na oponach zimowych.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kiedy zmienić opony letnie na zimowe lub całoroczne?

Wniosek jest jeden — nie warto czekać z wymianą opon do pierwszych opadów śniegu. Lepiej zrobić to wcześniej, uniknąć kolejki u wulkanizatora i przede wszystkim podróżować bezpieczniej. PZPO tłumaczy, że nawet w sytuacji, gdy na zewnątrz nie jest jeszcze zimno, już przy temperaturze plus 10 stopni Celsjusza, nowoczesne opony zimowe pozwalają na krótszą drogę hamowania w porównaniu do opon letnich dostosowanych do gorącej pogody wakacyjnej. Jednak przy porannych, wieczornych lub nocnych podróżach, kiedy temperatura spada, a droga jest mokra – różnica ta staje się jeszcze bardziej zauważalna.

Niskie temperatury stanowią potencjalne zagrożenie na drodze, bo nawet minimalny uślizg kół może skutkować wydłużeniem drogi hamowania o kilka metrów. Opóźnianie wymiany opon letnich jest ryzykowne i może zakończyć się tragicznie. Gdy termometry spadają poniżej 7 stopni Celsjusza to wyraźny sygnał, że należy jak najszybciej umówić się na wizytę w profesjonalnym serwisie oponiarskim. Lepiej opony letnie zastąpić zimowymi lub całorocznymi o tydzień za wcześnie niż o jeden dzień za późno – przypomina Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Zasada 3P – warto ją znać i stosować

Co to takiego? Trzy rzeczy: porządne opony, profesjonalny serwis oraz prawidłowe ciśnienie. Markowe opony są gwarantem jakości i bezpieczeństwa, nawet tańsze modele, ale renomowanych producentów. Najlepiej, jeśli są nowe, ponieważ nigdy do końca nie wiemy, w jakim stanie są te używane (mogą mieć wady ukryte, były źle przechowywane czy użytkowane).

Wybór odpowiednich opon to podstawa, ale równie istotny jest odpowiedni serwis. Polecamy wybór profesjonalnych warsztatów z dobrą opinią, nie punktów otwieranych sezonowo. Doświadczony pracownik nie uszkodzi opon i/lub felg podczas montażu.

O ostatni punkt musimy zadbać sami, tego nie zrobią za nas specjaliści. Chodzi o odpowiednie ciśnienie opon, które nie powinno być zbyt niskie, ani zbyt wysokie. Można je sprawdzić niemal na każdej stacji paliw i nie trwa to dłużej niż tankowanie. Z kompresora warto skorzystać raz w miesiącu, sprawdzenie ciśnienia podczas sezonowej wymiany opon to za mało. Warto pamiętać również o odpowiednim stanie koła zapasowego, ponieważ nigdy nie wiemy, kiedy będziemy musieli z niego skorzystać.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji