Odpowiednie opony to jeden z kluczowych czynników dla poprawy bezpieczeństwa i jedyny element łączący samochód z nawierzchnią. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) przytacza wyniki testów przeprowadzonych w styczniu 2023 r. Przy mokrej drodze, bez śniegu, już w temperaturze 6 stopni Celsjusza samochód kompaktowy poruszający się z prędkością 85 km/h na letnich oponach potrzebował 7 m więcej do zatrzymania niż na oponach zimowych.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Kiedy zmienić opony letnie na zimowe lub całoroczne?

Wniosek jest jeden — nie warto czekać z wymianą opon do pierwszych opadów śniegu. Lepiej zrobić to wcześniej, uniknąć kolejki u wulkanizatora i przede wszystkim podróżować bezpieczniej. PZPO tłumaczy, że nawet w sytuacji, gdy na zewnątrz nie jest jeszcze zimno, już przy temperaturze plus 10 stopni Celsjusza, nowoczesne opony zimowe pozwalają na krótszą drogę hamowania w porównaniu do opon letnich dostosowanych do gorącej pogody wakacyjnej. Jednak przy porannych, wieczornych lub nocnych podróżach, kiedy temperatura spada, a droga jest mokra – różnica ta staje się jeszcze bardziej zauważalna.

Niskie temperatury stanowią potencjalne zagrożenie na drodze, bo nawet minimalny uślizg kół może skutkować wydłużeniem drogi hamowania o kilka metrów. Opóźnianie wymiany opon letnich jest ryzykowne i może zakończyć się tragicznie. Gdy termometry spadają poniżej 7 stopni Celsjusza to wyraźny sygnał, że należy jak najszybciej umówić się na wizytę w profesjonalnym serwisie oponiarskim. Lepiej opony letnie zastąpić zimowymi lub całorocznymi o tydzień za wcześnie niż o jeden dzień za późno – przypomina Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Zasada 3P – warto ją znać i stosować

Co to takiego? Trzy rzeczy: porządne opony, profesjonalny serwis oraz prawidłowe ciśnienie. Markowe opony są gwarantem jakości i bezpieczeństwa, nawet tańsze modele, ale renomowanych producentów. Najlepiej, jeśli są nowe, ponieważ nigdy do końca nie wiemy, w jakim stanie są te używane (mogą mieć wady ukryte, były źle przechowywane czy użytkowane).

Wybór odpowiednich opon to podstawa, ale równie istotny jest odpowiedni serwis. Polecamy wybór profesjonalnych warsztatów z dobrą opinią, nie punktów otwieranych sezonowo. Doświadczony pracownik nie uszkodzi opon i/lub felg podczas montażu.

O ostatni punkt musimy zadbać sami, tego nie zrobią za nas specjaliści. Chodzi o odpowiednie ciśnienie opon, które nie powinno być zbyt niskie, ani zbyt wysokie. Można je sprawdzić niemal na każdej stacji paliw i nie trwa to dłużej niż tankowanie. Z kompresora warto skorzystać raz w miesiącu, sprawdzenie ciśnienia podczas sezonowej wymiany opon to za mało. Warto pamiętać również o odpowiednim stanie koła zapasowego, ponieważ nigdy nie wiemy, kiedy będziemy musieli z niego skorzystać.