Na pierwszy rzut oka wszystkie opony wyglądają podobnie – czarne, okrągłe, nawet materiał, z których je wykonano, niemal zawsze wygląda tak samo. To jednak tylko pozory, różnice między poszczególnymi modelami opon bywają olbrzymie. Wcale nie zawsze jest też tak, że znana marka czy wysoka cena gwarantują, że dostaniemy towar najwyższej dostępnej na rynku jakości. Dlatego niezależne testy opon są aż tak ważne, bo tylko dzięki nim możemy odróżnić "ziarno od plew", a tak naprawdę, to marketingowo-reklamowy bełkot od rzeczywistości. Bo przecież według producentów i dystrybutorów wszystkie modele opon zimowych i całorocznych zapewniają "optymalną przyczepność", "bezpieczeństwo na śniegu i lodzie", "najwyższą odporność na aquaplaning" – a w testach często się okazuje, że te "najwyższe osiągi" jednych modeli, bywają znacznie gorsze od parametrów innych opon.
Uwaga! Przeglądając wyniki naszych testów, zwracajcie uwagę na szczegóły. Ważna jest nie tylko marka opon, ale też ich model, a nawet jego konkretna generacja – sprzedawane w promocji, nowe opony poprzedniej wersji danego modelu mogą mieć zupełnie inne osiągi, od generacji najnowszej!
Jak co roku: w testach opon zimowych znów nie zabrakło niespodzianek!Źródło: Auto Bild
W naszym zestawieniu celowo nie ograniczamy się tylko do ocen końcowych, ale podajemy też noty pośrednie z poszczególnych kategorii, czyli z prób na suchej, mokrej i ośnieżonej nawierzchni. Robimy to po to, żeby każdy mógł dobrać opony jak najlepiej dopasowane do jego potrzeb. Co do zasady, w naszych testach najbardziej doceniamy opony możliwie wszechstronne – dla niektórych nabywców, np. dla mieszkańców terenów górskich, gdzie często drogi są białe, lepszym wyborem mogą być opony, które np. oferują lepsze osiągi na śniegu, kosztem np. możliwości na suchym asfalcie.
Ranking opon zimowych do aut klasy średniej – lista zwycięzców
Wielki test opon zimowych 2023Źródło: Auto Bild
Nowoczesne auta klasy średniej mają olbrzymie wymagania wobec opon. Nic dziwnego – są cięższe niż auta klasy wyższej sprzed kilkunastu lat, często mają osiągi lepsze niż supersamochody sprzed dwóch czy trzech dekad. Mają zaawansowane systemy asystujące, które wspomagają prowadzenie i ratują z niebezpiecznych sytuacji, pod warunkiem że zamontowano w nich opony, które sobie z tym radzą. Dodatkowe utrudnienie – opony muszą być przy tym możliwie ciche, bo coraz częściej napęd jest przynajmniej częściowo zelektryfikowany, więc nie ma co liczyć na to, że dźwięk silnika zagłuszy niedoskonałości akustyczne ogumienia. A że opony są coraz szersze, to muszą być też coraz lepiej dopracowane w kwestii oporów toczenia. Poniżej prezentujemy tylko wyniki finałowej dwudziestki, którą wyłoniliśmy z 54 modeli opon, jakie trafiły do rundy eliminacyjnej. Jeśli chcecie się dowiedzieć, jak wypadły pozostałe opony, to szczegółowe wyniki tego testu znajdziecie w osobnym artykule.
|
| Marka i model opon | indeks nośności/prędkości | Na śniegu | Na mokrym | Na suchym | Koszty eksploatacji | Ocena |
1 | Michelin Pilot Alpin 5 | 95 V | 6 | 5+ | 5+ | 5+ | Zwycięzca testu |
2 | Goodyear UltraGrip Performance 3 | 95 V | 5+ | 5+ | 5 | 6- | wzorowa |
3 | Continental WinterContact TS 870 P | 95 V | 5+ | 5+ | 5+ | 5- | wzorowa |
4 | BF Goodrich G-Force Winter2 | 95 V | 6- | 5 | 5- | 5 | dobra |
5 | Pirelli Cinturato Winter 2 | 95 V | 5+ | 5 | 5- | 5 | dobra |
6 | Hankook Winter i*cept evo³ | 95 V | 5 | 5+ | 5 | 4+ | dobra |
7 | Dunlop Winter Sport 5 | 95 V | 5 | 5 | 5- | 5+ | dobra |
8 | Vredestein Wintrac Pro | 95 W | 5+ | 5- | 5- | 4+ | dobra |
9 | Barum Polaris 5 | 95 V | 5+ | 5- | 5 | 6- | zadowalająca |
10 | Bridgestone Blizzak LM005 | 95 V | 5- | 6- | 5 | 4+ | zadowalająca |
10 | Kleber Krisalp HP3 | 95 V | 6- | 5- | 5- | 5- | zadowalająca |
12 | Uniroyal WinterExpert | 95 V | 5 | 5 | 4+ | 5+ | zadowalająca |
13 | Laufenn i Fit + | 95 V | 5+ | 5- | 5- | 5- | zadowalająca |
14 | Paxaro Inverno | 95 V | 5 | 5- | 5- | 5 | zadowalająca |
14 | Toyo Observe S944 | 95 V | 5- | 4+ | 5 | 6- | zadowalająca |
16 | Semperit Speed-Grip 5 | 95 V | 5- | 4+ | 5- | 6- | zadowalająca |
17 | Falken Eurowinter HS02 Pro | 95 V | 4+ | 5 | 5 | 4 | polecana warunkowo |
18 | Debica Frigo HP2 | 95 V | 5+ | 4+ | 4 | 5- | polecana warunkowo |
19 | Viking WinTech | 95 V | 5 | 4+ | 5- | 5 | polecana warunkowo |
20 | Firestone Winterhawk 4 | 95 V | 5 | 5+ | 4 | 5 | niepolecana |
Ranking opon zimowych do aut sportowych: zwycięzcy testu 2023
Test opon zimowych: część prób wykonywana jest także na suchej nawierzchniŹródło: Auto Bild
W przypadku aut o sportowym zacięciu zakup opon całorocznych to zły pomysł – jeśli chcemy korzystać z wysokich osiągów samochodu, to nie ma miejsca na kompromisy. O ile zimą dobre opony całoroczne nie byłyby wcale takim złym wyborem do mocnego auta, to latem, na suchej i przyczepnej nawierzchni, ostrzejsza jazda oznaczałaby ich przedwczesne zużycie. Opony całoroczne w mocnym kompakcie mogłyby zastąpić zimówki, ale opon letnich – raczej nie. Szczegółowe wyniki testu prezentujemy w osobnym artykule.
Miejsce | Model i marka opon | Indeks nośności/prędkości | Na śniegu | Na mokrym | Na suchym | Ocena |
1 | Goodyear UltraGrip Performance 3 | 92 V | 5+ | 6- | 5 | Zwycięzca testu |
1 | Michelin Pilot Alpin 5 | 92 V | 6- | 5 | 5+ | Zwycięzca testu |
3 | Continental WinterContact TS 870 P | 92 V | 5+ | 5+ | 5 | wzorowa |
4 | Hankook Winter i*cept evo³ | 92 V | 5 | 5+ | 5- | wzorowa |
5 | Bridgestone Blizzak LM005 | 92 V | 5+ | 5+ | 5 | dobra |
6 | Pirelli Cinturato Winter 2 | 92 V | 5+ | 5+ | 5- | dobra |
7 | Kumho WinterCraft WP52 | 92 W | 5 | 5- | 5 | dobra |
7 | Vredestein Wintrac Pro | 92 W | 5- | 5+ | 5- | dobra |
9 | Falken Eurowinter HS02 Pro | 92 V | 4+ | 5 | 5 | zadowalająca |
10 | Austone Skadi SP-901 | 92 V | 6- | 3- | 4 | niepolecana |
11 | Goodride SW608 Snowmaster | 92 V | 3- | 4+ | 5- | niepolecana |
Ranking opon zimowych do SUV-ów i aut z napędem 4x4: zwycięzcy testu 2023
Napęd 4x4 nie zastąpi dobrych oponŹródło: Auto Bild
Dobre opony zimowe pozwalają w pełni wykorzystać możliwości SUV–ów w warunkach zimowych, choć akurat w przypadku aut z napędem 4x4 wielu użytkowników uważa, że jakość ogumienia ma drugorzędne znaczenie, bo przecież napęd na obie osie i tak zapewni niezłą trakcję. To głupie założenie, które zderza się z rzeczywistością podczas hamowania, kiedy nawet najlepszy napęd w niczym nie pomoże.
| Marka i model opon | Na śniegu | Na mokrym | Na suchym | Ocena |
1 | Continental WinterContact TS 870 P 104 V | 5+ | 5 | 5+ | Zwycięzca testu |
1 | Michelin Pilot Alpin 5 SUV 104 H | 6- | 5 | 5 | Zwycięzca testu |
3 | Goodyear UltraGrip Perf. + SUV 104 V | 5 | 5+ | 5 | wzorowa |
3 | Pirelli Scorpion Winter 2 104 H | 5 | 5+ | 5 | wzorowa |
5 | Vredestein Wintrac Pro 104 V | 5 | 5 | 5 | dobra |
6 | Hankook Winter i*cept evo³ X 104 V | 6- | 5+ | 5- | dobra |
7 | Falken Eurowinter HS02 Pro 104 V | 5- | 5- | 5 | zadowalająca |
8 | Bridgestone Blizzak LM005 104 V | 4+ | 6- | 5 | polecana warunkowo |
9 | Firestone Winterhawk 4 104 V | 6- | 5 | 4+ | niepolecana |
10 | Superia Bluewin SUV 2 104 V | 5- | 3+ | 5- | niepolecana |