W tego rodzaju skrzynie przekładniowe wyposażone są samochody luksusowe i coraz częściej pojazdy klasy średniej. Mimo niewątpliwych zalet przekładnie automatyczne nie rozpowszechniły się w Europie. Na Starym Kontynencie panuje bowiem przeświadczenie, że takie skrzynie przekładniowe są przyczyną zwiększonego zużycia paliwa i częściej ulegają awariom.

Jak wskazuje praktyka, argumenty te w przypadku nowoczesnych konstrukcji nie mają uzasadnienia. Komfort jazdy pojazdem z przekładnią automatyczną jest wysoki i do rzadkości należą przypadki, by użytkownicy samochodów z taką przekładnią przy zakupie nowego samochodu wybierali skrzynię manualną. By właściwie eksploatować automatyczną skrzynię przekładniową, trzeba przestrzegać kilku zasad.

Dbaj o poziom oleju

W nowoczesnych samochodach ze skrzyniami automatycznymi coraz rzadziej spotyka się bagnetowy wskaźnik poziomu oleju, rzadko również stosowane są elektroniczne czujniki. Jak więc kontrolować poziom oleju? Przede wszystkim czynność ta powinna być dokonywana w wykwalifikowanym warsztacie. Ponadto we własnym zakresie trzeba obserwować, czy w miejscu parkowania samochodu nie ma śladów wycieku oleju.

Warto też zwrócić uwagę, czy na tylnej części samochodu nie ma drobnych tłustych plam, które są następstwem wycieku podczas jazdy. Gdy poziom jest zbyt niski, temperatura oleju i innych części skrzyni wzrasta. Powoduje to przyspieszone zużycie elementów skrzyni i starzenie się oleju. Przy bardzo niskim poziomie oleju mogą występować chwilowe zaniki ciśnienia, co może prowadzić do bardzo szybkiego zniszczenia skrzyni biegów.

Właściwie używaj skrzyni przekładniowej

Zabrania się holowania samochodów ze skrzyniami automatycznymi. Gdy silnik nie pracuje, nie są one smarowane. W przypadku awarii należy skorzystać z pomocy drogowej. Jeśli jesteśmy jednak zmuszeni do holowania pojazdu, pamiętajmy, że im mniejsza prędkość jazdy i im mniejszy dystans do pokonania, tym lepiej dla automatu.

Nie włączaj biegów, gdy silnik ma wysokie obroty

Taki błąd często popełniają młodzi kierowcy, którzy włączają bieg (do przodu lub do tyłu) w momencie, gdy silnik ma podwyższone obroty. Siła uderzenia potrafi być tak duża, że powoduje mechaniczne uszkodzenie skrzyni.

Umiejętnie holuj przyczepy

Holowanie przyczep i jazda z dużym obciążeniem dla niektórych typów skrzyń biegów może być dużym wyzwaniem. Warsztaty zajmujące się automatycznymi skrzyniami biegów w północnej Polsce przeżywają w okresie letnim istne oblężenie. Taka eksploatacja powoduje szybkie rozgrzewanie się oleju i utratę właściwości smarujących.

Dbaj o ogólny stan samochodu

Szczególnie ważne jest, by sterowniki (np. silnika, układu ABS, klimatyzacji, komputera pokładowego i innych) działały prawidłowo. W czasie jazdy wszystkie te sterowniki współpracują ze sterownikami skrzyni biegów. Należy zwrócić szczególną uwagę na poprawność montażu instalacji gazowej. Źle zamontowana instalacja gazowa powoduje zakłócenia w pracy skrzyni biegów, a niekiedy jest przyczyną jej awarii. Trzeba też unikać przypadkowego uszkodzenia miski olejowej skrzyni.

Nawet pozornie niewielkie wgniecenie może spowodować przytkanie wlotu do filtra oleju i spadek ciśnienia oleju. Jest to bardzo częsta przyczyna awarii skrzyni automatycznej. Gdy wystąpią jakiekolwiek zastrzeżenia do pracy skrzyni, trzeba natychmiast zgłosić się do wyspecjalizowanego zakładu.