zł. Dobrze byłoby, gdyby rodzinne auto było również bezpieczne. Każdy, kto choć raz przewoził dziecko, wie, że w takim przypadku nie ma zbyt dużych aut. Wózek (nawet jeśli jest to spacerówka), torba z zabawkami, pieluchy i... bagażnik jest pełny, niezależnie od wymiarów! Z założenia odrzuciliśmy ofertę aut małych oraz sedanów zbudowanych na bazie segmentu B - młoda rodzina musi czasem przewieźć także coś większego (np. sprzęt AGD), a wtedy nawet mniejszy hatchback okazuje się bardziej funkcjonalny od większego sedana. Przy takim myśleniu wybór staje się prosty -auto musi być przynajmniej hatchbackiem 5d. Takie warunki spełnia tylko kilka samochodów na rynku, wszystkie oferują podobną przestronność wnętrza.Pierwsze zaskoczenie: wśród wchodzących pod uwagę pojazdów znalazła się Dacia Logan MCV - olbrzymie kombi za bardzo rozsądną cenę. Za Loganem przemawia też 3-letnia gwarancja. Idealne auto ma jednak 2 podstawowe wady: słabe wyposażenie (do podstawowej wersji nie możemy dokupić niezbędnego wspomagania kierownicy), a 75-konny silnik przy tak dużym nadwoziu to trochę za mało. Najnowszym autem w zestawieniu jest FabiaGdyby jednak za wyborem samochodu dla rodziny przemawiały przede wszystkim względy bezpieczeństwa, bezkonkurencyjna okazałaby się Skoda Fabia II - najnowsze auto w naszym porównaniu ma w standardzie 4 poduszki powietrzne i ABS. Za czeskim produktem przemawia także przestronność wnętrza, a 300-litrowy bagażnik jest największy z porównywanych (nie licząc Logana). Spośród przedstawianej szóstki Skoda będzie miała także najniższą utratę wartości. Żadnych minusów? Niestety, są. Trzycylindrowy silnik o mocy 60 KM w aucie ważącym ponad tonę oznacza, że nie będziemy mieli do czynienia z demonem szybkości (choćFiesta 1.3 rozpędza się jeszcze wolniej od Fabii). Przy każdym z pojazdów przedstawiliśmy także ofertę kredytową (z wyliczoną miesięczną ratą) - na wypadek, gdyby ktoś rozważał ten sposób finansowania zakupu auta.Wszystkich poszukujących odpowiedniego, nowego auta dla swojej rodziny zachęcamy do skorzystania z wyszukiwarki na naszej stronie internetowej www.auto-swiat.pl. Na następnych stronach nasza modelowa rodzina wyruszyła na poszukiwanie auta używanego - może wtedy wybór padnie na coś większego?Naszym zdaniemChevrolet AveoBezpieczeństwo na poziomie 3 gwiazdek to obecnie w tej klasie za mało. Za Aveo przemawiają warunki gwarancji. Nie można dokupić samego wspomagania kierownicy, ale za 1,6 tys. zł dostaniemy pakiet (patrz wyp. opcjonalne). Najmniejszy bagażnik, ale również najmniejszy koszt całkowity kredytu. Dacia Logan MCVNajwiększe auto porównania. Silnik 1.4 w mieście wystarczy, ale na trasie mocy może zabraknąć (np. przy wyprzedzaniu). Niestety, wspomaganie kierownicy (przy tej wielkości naszym zdaniem niezbędne) nie występuje w opcji - trzeba wybrać wyższą wersję. Test Euro NCAP dotyczył wersji sedan. Ford FiestaAtuty Fiesty to dobry wynik testu zderzeniowego (niestety, brak oceny ochrony dzieci) i standardowe wspomaganie kierownicy. W podstawowej wersji wybór opcji mocno ograniczony (np. brak możliwości dokupienia airbagu pasażera). Słabe są także osiągi podstawowego silnika 1.3 (najgorsze przyspieszenie w porównaniu).FSO LanosNajtańsze auto porównania, tragiczne wyniki crash-testu. Wersja specjalna przekonuje dodatkowym wyposażeniem (m.in. skórzana kierownica, czujnik cofania), ale wybór opcji jest ograniczony do tego, co może założyć nam w warsztacie diler (np. centralny zamek). Możliwość dużej negocjacji ceny.Skoda Fabia IIBogate jak na klasę wyposażenie standardowe (Fabia II jako jedyna ma 4 poduszki), największy bagażnik wśród hatch-backów. Dobre wyniki testu zderzeniowego. Niestety, słaby silnik sprawdzi się tylko w mieście. Mimo niskiej wpłaty własnej (5 proc.) najwyższy koszt całkowity kredytu. Hyundai GetzNajmniejszy (ale nie najsłabszy!) zarówno silnik, jak i bagażnik (przy normalnym położeniu siedzeń). Dobry poziom bezpieczeństwa. Wyposażenie Hyundaia nie rozpieszcza (wspomaganie w standardzie), podstawowa wersja bez możliwości wyboru fabrycznych opcji. W salonie warto pytać o promocje.A może sedan?Gdyby jednak ktoś zdecydował się na sedana, mamy dobre wiadomości: Dacia Logan kosztuje od 28 850 zł, Fiat Albea od 31 500 zł, Chevrolet Aveo od 36 400 zł, a Renault Thalia od 36 950 zł.
Zapach nowości
Nasza modelowa rodzina składa się z 3 osób - młodych rodziców i ich 2-letniej córeczki- i chce kupić odpowiedni samochód nie tylko do jazdy na co dzień, ale także nadający się do urlopowych wypadów. Maksymalna suma, za jaką nasze małżeństwo chce kupić samochód, to 35 tys.