Choć od lat zimy są coraz łagodniejsze, to i tak bez odpowiedniego przygotowania na chłodniejsze miesiące się nie obejdzie. Nawet jeśli zima będzie łagodna, to z myślą o kilku czy kilkunastu rzeczywiście mroźnych dniach ze śniegiem i lodem na drogach warto zainwestować nie tylko w zimowy płyn do spryskiwaczy, skrobaczkę czy odmrażacz w spreju, lecz także w odpowiednie ogumienie, które poradzi sobie nawet w ekstremalnych warunkach, a jednocześnie nie będzie uciążliwe podczas eksploatacji w mniej wymagających okolicznościach.
Test opon zimowych 2022Źródło: Auto Bild
Najlepsze opony zimowe do aut klasy średniej: 56 modeli w rozmiarze 215/55 R17
W tegorocznym teście opon zimowych badaliśmy ogumienie do aut klasy średniej – od modeli z najniższej półki cenowej, aż po produkty premium najbardziej renomowanych marek.
Oto 20 modeli opon, które trafiły do finału wielkiego testu opon zimowych 2022. Aż 5 modeli uznaliśmy za wzorowe!Źródło: Auto Świat
Te modele opon nie trafiły do finału ze względu na zbyt długie drogi hamowania – część z nich można jednak warunkowo polecić, choć oferują one jedynie przeciętne możliwości. Opon oznaczonych na czerwono polecić nie możemy!Źródło: Auto Świat
Najlepsze opony zimowe do samochodów sportowych: 9 modeli w rozmiarze 245/40 R19
W przypadku aut o podwyższonych osiągach dwa komplety opon sezonowych to nadal lepsze rozwiązanie od jednego kompletu opon całorocznych.
Najlepsze opony na zimę 2022Źródło: Auto Świat
Najlepsze opony zimowe do aut z napędem 4x4: 10 modeli w rozmiarze 225/45 R19
Nowoczesne SUV-y to nie auta terenowe, ale wszechstronne pojazdy, które mają sobie radzić przede wszystkim na utwardzonych drogach, ale też pozwalać na okazjonalną jazdę po drogach gruntowych. Opony do takich aut też muszą być wszechstronne.
Najlepsze opony na zimę 2022Źródło: Auto Świat
Zwycięzca w kategorii producentów (opony zimowe)
Żeby wygrać w tej konkurencji, nie wystarczy dobry wynik w jednym teście – tu doceniamy tych producentów, których opony wyróżniały się w różnych próbach. Michelin zasłużył sobie na zwycięstwo świetnymi wynikami modelu Alpin 6 (do aut klasy średniej) oraz Pilot Alpin 5 (do SUV-ów) – miejsca na podium w dwóch szczególnie ważnych segmentach zasługują na uznanie!
- Michelin
- Continental
- Bridgestone, Hankook
Najlepsze opony całoroczne 2022/2023
Opony całoroczne są coraz powszechniej akceptowaną alternatywą dla opon sezonowych. Dzieje się tak nie bez powodu, bo z naszych testów wykonywanych w najróżniejszych warunkach jednoznacznie wynika, że coraz mniej ustępują one ogumieniu letniemu w warunkach letnich i zimowemu – w warunkach zimowych. Jedną z największych zalet opon całorocznych jest jednak to, że pozwalają uzyskać wymierne oszczędności, choćby dzięki temu, że można zrezygnować z dodatkowego kompletu felg (coraz częściej wyposażonych w drogie czujniki), sezonowych wymian, przechowywania – a to w dzisiejszych czasach ważne. W przypadku niezbyt dużych i niezbyt mocnych aut – takich jak np. Volkswagen Polo, który posłużył do testowania opon w rozmiarze 195/55 R 16 – ogumienie całoroczne sprawdza się doskonale. Dwa modele zasłużyły na ocenę wzorową, sześć kolejnych zaliczyło testy na piątkę – jest z czego wybierać. Drugim segmentem, w którym opony wielosezonowe sprawdzają się doskonale, są SUV-y z napędem na cztery koła, choć w naszym teście wystąpiły też dwa modele opon będące wyjątkiem od tej reguły.
Najlepsze opony całoroczne do aut kompaktowych: 35 modeli opon w rozmiarze 195/55 R16
W przypadku aut kompaktowych i mniejszych nowoczesne opony całoroczne to doskonały wybór – można znaleźć modele, które w warunkach zimowych w większości przypadków nie ustępują oponom sezonowym.
Najlepsze opony na zimę 2022: te opony całoroczne trafiły do finału. Dwa modele uznaliśmy za wzorowe.Źródło: Auto Świat
Najlepsze opony na zimę 2022: powyższe modele nie miały szans na finał – ich osiągi były niewystarczające.Źródło: Auto Świat
Najlepsze opony całoroczne do samochodów z napędem 4x4: 11 modeli w rozmiarze 225/50 R18
Najlepsze opony na zimę 2022: opony całoroczne do SUV-ówŹródło: Auto Świat
Najlepsze opony całoroczne do samochodów dostawczych i kamperów: 6 modeli w rozmiarze 225/75 R16C
Najlepsze opony na zimę 2022Źródło: Auto Świat
Zwycięzca w kategorii producentów (opony całoroczne)
Bezpieczeństwo nie powinno wykluczać przyjemności z jazdy – mimo że firma Michelin stosunkowo późno zawitała w segmencie opon całorocznych, to szybko dołączyła do jego liderów. Dwa zwycięstwa – w testach opon do SUV-ów oraz do kamperów i dużych busów (modele CrossClimate SUV i Agilis Cross-Climate) – a także wyrównane wyniki w teście opon do aut kompaktowych zapewniły wygraną.
- Michelin
- Goodyear
- Hankooki Vredestein
Jak wybrać opony przyjazne dla portfela i środowiska?
Motoryzacja, szczególnie transport indywidualny, to znaczące obciążenie dla środowiska naturalnego. Żeby móc także i w przyszłości cieszyć się wolnością przemieszczania, powinniśmy jednak dbać o to, żeby ten negatywny wpływ na środowisko był jak najmniejszy, ale też żeby ekologia nie oznaczała trudnych do zaakceptowania kompromisów w kwestiach bezpieczeństwa czy ekonomii. Wybór na rynku ogumienia jest większy niż kiedykolwiek, mamy też lepszą niż kiedykolwiek wcześniej możliwość pozyskiwania informacji o poszczególnych produktach – to ułatwia podejmowanie właściwych decyzji. Trzeba tylko chcieć! Jaka powinna więc być idealna opona? Naszym zdaniem, mimo szacunku dla środowiska naturalnego, wciąż najważniejsze jest bezpieczeństwo.
Wybierajcie więc tylko spośród tych opon, które w próbach hamowania zapewniają dobre wyniki! Przez wiele lat opony, które były lansowane jako "eko", miały z tym poważne problemy – na szczęście teraz to już nie reguła! Kolejnymi ważnymi kryteriami powinny być trwałość i trwałość w relacji do ceny oraz opory toczenia – tu jednak każdy musi określić swoje priorytety. Ktoś, kto opony wymienia raz na 5-7 lat nie dlatego, że są one zużyte, ale profilaktycznie, ze względu na ich wiek, może mniej przejmować się tempem zużywania się bieżnika, a nieco bardziej – wpływającymi na zużycie paliwa oporami toczenia.
Często się zdarza, że tańsze opony na dłuższą metę okazują się droższe w eksploatacji i mniej przyjazne dla środowiska od drogich opon z najwyższej półki – ale to też nie reguła, oponom klasy premium także zdarzają się wpadki w dziedzinie trwałości. Warto też spojrzeć, skąd dane opony pochodzą – nie chodzi tu tylko o patriotyzm gospodarczy, ale też i o troskę o środowisko. Transport dużych i ciężkich opon przez pół świata to coś, co wpływa na ich "ślad węglowy".
Nowa etykieta opony zimowej: zawiera informacje m.in. o oporach toczenia, ale nie dowiemy się z niej, jaka jest trwałość danej opony.Źródło: Auto Świat
Najlepsze opony na zimę: naszym zdaniem
Do aut miejskich i kompaktów w "spokojnych" wersjach silnikowych z czystym sumieniem możemy polecić dobre opony całoroczne. Również w przypadku aut z napędem na obie osie takie ogumienie może być w wielu sytuacjach dobrym wyborem. W przypadku aut o ponadprzeciętnych osiągach lub też pokonujących znaczne przebiegi zakup dwóch kompletów opon sezonowych to wciąż najlepsza, choć kosztowna opcja.