W trakcie Salonu Samochodowego we Frankfurcie Seat zaprezentował prototyp IBZ Concept. Samochód stanowi zwiastun Ibizy ST. Kombi segmentu B trafi do dealerów w połowie przyszłego roku. Samochód będzie produkowany w hiszpańskiej fabryce Martorell, w której Audi zamierza wytwarzać model Q3.

Głównym projektantem IBZ Concept jest Luc Donckerwolke. Designer z Belgii uczestniczył wcześniej w pracach m.in. nad Lamborghini Diablo VT, Gallardo i Murcielago. Dynamiczny wygląd nadwozia Seata nie stanowi więc zaskoczenia. Donckerwolke sięgnął po sprawdzone wcześniej połączenie ostrych krzywizn z łagodnymi formami. Na szczycie klapy bagażnika znalazł się spojler, który zintegrowano z trzecim światłem stopu. Obudowy lusterek bocznych wykonano z aluminium. Wygospodarowano w nich miejsce na zamontowanie diodowych kierunkowskazów.

Nadwozie o długości 4,22 metra otrzymało pakiet ospojlerowania oraz panoramiczny dach. Obu dodatków, podobnie jak alufelg o dużej średnicy można spodziewać się na liście wyposażenia droższych wersji. IBZ Concept otrzymał 19-calowe koła z oponami w rozmiarze 235/35. Największe z felg dostępnych w drogowej wersji Ibizy kombi będą najprawdopodobniej miały 18 cali.

W IBZ Concept widać wiele inspiracji innymi modelami Seata. Wloty powietrza w przednim zderzaku to nawiązanie do Ibizy Cupra. Klamka tylnych drzwi została ukryta w zagłębieniu szyby. Rozwiązanie zastosowano wcześniej w Leonie. Logo Seata na pokrywie 440-litrowego bagażnika pełni rolę uchwytu do jego otwierania.

Przednie światła IBZ Concept wyposażono w diody LED oraz włókna światłowodowe. Największy zestaw diod to światła drogowe. Druga i trzecia grupa LED-ów to światła mijania oraz oświetlenie do jazdy dziennej. Na dole klosza umieszczono diodowe kierunkowskazy. Reflektory produkcyjnej wersji samochodu niemal na pewno nie będą równie efektowne. Konieczność ograniczenia kosztów sprawi, że można się tam spodziewać lamp znanych z 3- i 5-drzwiowych Ibiz. Warto dodać, że w porównaniu do ostatniej z nich tylne drzwi zostały wydłużone, by ułatwić zajmowanie miejsc w drugim rzędzie siedzeń.

Stylistycznych fajerwerków nie zabrakło także w kabinie pasażerskiej. Kontury deski rozdzielczej i drzwi podkreślono światłowodami, które umieszczono na ich krawędziach. Świetlne linie łączą się z wyświetlaczem radioodtwarzacza. Samochody z niższej półki cenowej bywają krytykowane za marne materiały wykończeniowe. Projentanci IBZ Concept udowodnili, że gdy koszty przestają być ważne, nawet małe auto może wyglądać niezwykle ekskluzywnie. Prototyp Seata otrzymał zamszowe wykończenie podsufitki, słupków i fragmentu deski rozdzielczej. Do obszycia kierownicy, foteli, a nawet przestrzeni bagażowej użyto zamszu i skóry. Naturalne materiały efektownie kontrastują z chłodem aluminium obecnego m.in. na klamkach i obudowach głośników.

Gama jednostek napędowych produkcyjnej wersji Ibizy ST nie będzie odbiegała od stosowanej w hatchbackach. Oznacza to, że pod maskami hiszpańskich kombi znajdą się benzynowe silniki 1.2 (69 KM), 1.4 (85 KM) i 1.6 (105 KM). W ofercie nie zabraknie też diesli 1.4 TDI (80 KM) oraz 1.9 TDI (90 i 105 KM). Napęd będzie przenoszony na przednie koła przez 5- i 6-biegowe ręczne skrzynie lub zautomatyzowaną przekładnię DSG z dwoma sprzęgłami.