Tesla Model 3 to najmniejszy samochód w gamie modelowej amerykańskiego przedsiębiorstwa. Auto miało swoją premierę w 2016 roku, a pierwsze auta trafiały do swoich właścicieli w połowie 2017 roku. Model 3 należy do segmentu premium klasy średniej.
Tesla Model 3 miał przekonać do siebie tym, co najlepszego oferuje samochód elektryczny w połączeniu z praktycznością auta spalinowego, tj. 5 miejsc siedzących, przyzwoite wyposażenie, a przede wszystkim daleki zasięg (350 km w wersji standardowej i nawet do 500 w odmianie Long Range) oraz korzystną cenę, wynoszącą ok. 120 tys. PLN. Z zewnątrz Model 3 jest zupełnie zwyczajnym sedanem – delikatne kształty i wręcz wygładzone linie czynią go zmniejszoną wersją innych modeli Tesli.
Charakterystycznym elementem jest brak wlotu powietrza w przednim zderzaku, oraz całkowicie szklany dach. Inżynierom udało się uzyskać bardzo niski współczynnik oporu powietrza Cx=0,23. Z uwagi na brak silnika spalinowego, również pod przednią maską udało się wygospodarować nieco miejsca – łącznie mamy do dyspozycji 425 litrów przestrzeni bagażowej. Wewnątrz na próżno szukać zegarów – wszystko zostało zastąpione przez centralnie umieszczony, 15-calowy dotykowy wyświetlacz. Za napęd odpowiada, lub odpowiadają (w zależności od odmiany) silnik lub silniki które generują łącznie 260 KM. Moc kierowana jest na tylne lub wszystkie koła, co przy niemałej masie ok. 1,7 tony skutkuje przyspieszeniem od 6,1 do nawet 4,5 sekundy!
Wydawałoby się, że w chwili premiery Model 3 jest już skazany na sukces. Do firmy napływało tysiące zamówień nawet bez oględzin auta, nie mówiąc już o stacjonarnych zamówieniach (tydzień po prezentacji liczba zamówień wynosiła aż 325 tyś.). Jak się później okazało, moce przerobowe fabryki nie nadążają za założeniami, które stały na poziomie 5000 sztuk tygodniowo. W rzeczywistości montaż nie przekraczał nawet połowy zakładanej liczby. Niestety w parze z pospiechem zaczęła iść niedbałość montażu, co wiązało się z licznymi reklamacjami i rozczarowaniem klientów.