Renomowana firma JATO Dynamics właśnie opublikowała na łamach „Automotive News Europe” drobiazgowe wyniki sprzedaży za 2021 r. wszystkich modeli samochodów dostępnych na Starym Kontynencie. Aż roi się tam od sensacji.

Najchętniej kupowane auta w Europie w 2021 r.

Najpierw spójrzmy na ogólną klasyfikację, a dokładnie na pierwszą dziesiątkę najlepiej sprzedających się modeli w Europie. Wygląda ona następująco:

Najlepiej sprzedające się modele samochodów w Europie w 2021 r.
1. Volkswagen Golf 205 329 sztuk
2. Renault Clio 193 304 sztuki
3. Dacia Sandero 192 482 sztuki
4. Peugeot 208 191 220 sztuk
5. Peugeot 2008 190 261 sztuk
6. Volkswagen T-Roc 180 396 sztuk
7. Toyota Yaris 178 008 sztuk
8. Opel/Vauxhall Corsa 174 585 sztuk
9. Fiat 500 170 815 sztuk
10. Renault Captur 157 213 sztuk
Dane: JATO Dynamics za "Automotive News Europe"

Jak widać, w pierwszej trójce znalazły się aż dwa modele koncernu Renault, a pierwsze piątce – dwa Peugeoty. Najpopularniejszym kompaktowym SUV-em został Hyundai Tucson, który w ogólnej klasyfikacji zajął 13. miejsce. Najchętniej kupowany model premium uplasował się na 23. pozycji. To Volvo XC40.

16. miejsce zajęła Tesla Model 3, która w grudniu była najlepiej sprzedającym się samochodem na Starym Kontynencie. Volkswagen Golf zajął wówczas dopiero 6. pozycję.

Jeśli spojrzymy dokładniej na wyniki sprzedaży poszczególnych modeli, znajdziemy sporo sensacji, niespodzianek i ciekawostek. Oto 13 najciekawszych.

Najlepiej sprzedającym się Porsche w Europie nie jest już SUV

Porsche Taycan Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Porsche Taycan

W 2021 r. największym hitem tej firmy na Starym Kontynencie okazał się samochód elektryczny, czyli Taycan. Tym samym pierwszy raz od 2010 r. pierwsze miejsce nie przypadło SUV-owi (w 2009 r. triumfowało 911).

Mało tego, pierwszy raz w całej historii sprzedaży SUV-ów Porsche, żaden z nich nie trafił do czołowej dwójki najchętniej kupowanych modeli tego producenta w Europie. Drugie miejsce w 2021 r. zajęło bowiem 911, a dopiero trzecie przypadło Cayenne (Macan jest czwarty).

Klęska legendy minivanów

Popyt na minivany stale maleje i doskonale ilustruje to zainteresowanie jedną z legend tego segmentu, czyli Renault Scenikiem. Jego udział w europejskiej sprzedaży Renault wyniósł bowiem zaledwie 3 proc., choć jeszcze 10 lat temu wynosił 14 proc. Zresztą Scenic cieszył się tylko nieznacznie większym powodzeniem niż... Porsche Cayenne (Scenic: 20 tys. 50 sztuk; Cayenne: 15 tys. 616 sztuk), ale już mniejszym od Audi A5 (24 tys. 901 sztuk). Na marginesie: samo Cayenne sprzedawało się prawie trzy razy lepiej niż Renault Koleos.

Kia Stinger to coś wyjątkowego

Kia Stinger Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Kia Stinger

W 2021 r. Kia sprzedała w całej Europie 1 tys. 136 sztuk modelu Stinger. Tym samym większym powodzeniem cieszyło się znacznie bardziej ekskluzywne Ferrari F8 Tributo (1 tys. 844 sztuk). Co ciekawe, co czwartego Stingera na Starym Kontynencie kupiono… w Polsce.

Nowy symbol Jaguara

Niesamowite jak ważne dla Jaguara w Europie stały się SUV-y. W 2021 r. stanowiły one aż prawie 84 proc. sprzedaży tej firmy. Jeden F-Pace cieszył się przeszło 3-krotnie większym zainteresowaniem niż sedany XE i XF razem wzięte.

Wielka zmiana warty u Forda

Ford Puma Foto: Ford
Ford Puma

Jeszcze w 2020 r. dwa pierwsze miejsca wśród najchętniej kupowanych Fordów w Europie zajmowały hatchbacki, czyli Focus i Fiesta. W 2021 r. Top 2 należało już do SUV-ów. Pierwsza była Puma, druga Kuga.

A Mondeo? No cóż, widać decyzja o zakończeniu produkcji tego modelu w marcu 2022 r. była słuszna, ponieważ Mondeo w 2021 r. cieszyło się w Europie mniejszą popularnością nawet od Porsche 911.

Alfa Romeo: kryzys trwa

Alfa Romeo Stelvio Foto: Materiały producenta / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio

Statystyki za 2021 r. aż zbyt wyraźnie pokazują, jak Alfie Romeo potrzebne są nowe modele. W zeszłym roku w całej Europie kupiono jedynie 25 tys. 967 aut tej firmy. To mniej niż sprzedaż jednego tylko modelu BMW, czyli serii 4 (30 tys. 810 sztuk). Nawet Lancia odnotowała wyższy wolumen (43 tys. 870 aut), choć oferuje tylko jeden model i to wyłącznie we Włoszech.

Tesla to głównie Model 3

W 2021 r. Model 3 stanowił aż 83 proc. sprzedaży Tesli w Europie. W porównaniu z nim zainteresowanie Modelami S i X było wręcz marginalne (Model 3: 140 tys. 421 sztuk; Model S: 133 sztuki; Model X: 230 sztuk).

Peugeot 2008: zabrakło 960 aut

Mało brakowało, a pierwszy raz w historii najlepiej sprzedającym się samochodem Peugeota w Europie zostałby SUV. Model 208 wyprzedził 2008 zaledwie o 960 aut (przy wolumenie po 190-191 tys. sztuk).

Bardzo rzadka Honda NSX

Honda NSX
Honda NSX

W 2021 r. kupiono w Europie tylko cztery Hondy NSX. To dwa razy mniej niż w 2020 r. Nawet nie ma co tego porównywać z 1 tys. 844 sztuk sprzedanych Ferrari F8 Tributo.

Wbrew stereotypom

Rolls-Royce’a kojarzy się przede wszystkim z limuzynami, a Astona Martina, Lamborghini i Maserati – ze sportowymi coupe. Tymczasem w przypadku każdej z tych firm najlepiej sprzedającym się modelem w Europie był SUV.

Jeden mocny model

Lamborghini Urus
Lamborghini Urus

W gamie kilku firm znalazły się modele, które popytem znacznie wyprzedziły pozostałe. Stelvio stanowiło aż 64 proc. sprzedaży Alfy Romeo, Urus 59 proc. wolumenu Lamborghini. DS 7 Crossback miał 58 proc. udziału w sprzedaży DS, a Space Star 48 proc. w Mitsubishi.

Ciekawie jest też u Nissana. Choć w 2021 r. oferował on 10 modeli, to dwa z nich (Juke i Qashqai) zgarnęły aż 67 proc. wolumenu tej japońskiej firmy.

Triumf Mazdy CX-30

Mazda CX-30 Foto: Mazda
Mazda CX-30

CX-30 to największy hit Mazdy w Europie. Na dodatek w 2021 r. ten kompaktowy SUV sprzedawał się lepiej niż Mazdy 2, 3 i 6 razem wzięte.

Klienci luksusowych BMW wolą SUV-a od serii 7

W 2021 r. seria 7 była najgorzej sprzedającym się luksusowym modelem BMW w Europie. Wyprzedził ją nie tylko SUV X7, ale też coupe/kabriolet serii 8.