Od daty debiutu w 2002 r. do klientów trafiło już ponad 800 tys. Touaregów. Pierwsza generacja była autem wszechstronnym. Choć wielu użytkowników nigdy nie wyjechało w teren, każdy egzemplarz miał na pokładzie m.in. reduktor.
Wprowadzając w roku 2010 drugą generację samochodów, postawiono na większy komfort jazdy i nowoczesne, elektroniczne systemy wspomagające kierowcę. Opracowano już tylko jedną, uterenowioną odmianę wykorzystującą trzylitrowego turbodiesla.
Obecny lifting jest drobnym odświeżeniem gamy. Inny wygląd przedniego zderzaka i grilla to zabieg kosmetyczny, wyposażenie seryjne wszystkich wersji objęło reflektory biksenonowe.
Najpopularniejszy turbodiesel 3.0 oferuje większą moc (262 zamiast 245 KM), zużywając mniej paliwa i mniej kopcąc. Katalizator Selective Catalytic Reduction zapewnia zredukowanie tlenków azotu oraz spełnienie normy Euro 6, ale trzeba uzupełniać dodatek AdBlue.
Miłośnicy jazdy poza asfaltem nie mają wątpliwości, którą wersję wybrać – jest ona oznaczona jako 4XMotion, w standardzie natomiast ma pakiet Terrain Tech. Niestety, obecnie (czyli w końcu 2014 i na początku 2015 r.) takiego auta nie ma w polskiej ofercie. Poza reduktorem nabywca otrzymuje pełne blokady centralnego i tylnego dyferencjału, a zawieszenie na sprężynach stalowych zapewnia wyższy prześwit. Po doposażeniu samochodu w pneumatyczne podwozie prześwit może wynieść 300 mm!
Diesel 3.0 potrafi być naprawdę oszczędny.
Po trasie testowej poruszaliśmy się autem z silnikiem 3.0 TDI, wyposażonym w pakiet terenowy. Podwyższone zawieszenie jest praktycznie niewyczuwalne w czasie szybkiej jazdy, ale wyższa karoseria i masa (o ok. 75 kg) przekłada się na niewielki wzrost spalania – według VW o 0,3 l/100 km.
Auto z pneumatycznym zawieszeniem wprost płynie po drodze i świetnie neutralizuje większość niedoskonałości nawierzchni. Miękko pracuje też 8-biegowy automat.
Kierowca i pasażerowie mogą delektować się wysokim poziomem komfortu. Nie zabraknie miejsca, nawet jeśli tylną kanapę przesuniemy o 160 mm do przodu.
Wnętrze również przeszło modernizację, ale zmiany dostrzegą tylko miłośnicy modelu. Ciekawe nowości to usługi mobilne oparte na produktach Google – Street Viev oraz Earth, które mają zostać uruchomione zimą.
Sceptycznie podchodziliśmy do próby terenowej przygotowanej podczas prezentacji – bo czy obok pola golfowego można wytyczyć trasę godną auta z reduktorem? Wygląd Touaregów obutych w opony AT wracających z terenowej trasy podniósł jednak apetyt.
Maksymalny prześwit to nawet 300 mm!
Choć próba była krótka, to treściwa. Pochyłość, po jakiej zjeżdżały auta na luźnej nawierzchni, poprzeczne muldy pozwalające sprawdzić prześwit i pracę kontroli trakcji w momencie, gdy koła znajdowały się w powietrzu, czy wreszcie strome wzniesienie umożliwiające poznanie systemu ułatwiającego ruszanie pod górę robiły wrażenie, ale głównie na kierowcach (śledzących przejazd na kamerach Area View) i obserwatorach – auta zachowywały się tak, jakby to była zwykła przejażdżka.
Dane producenta | |
Silnik spalinowy | turbodiesel V6 |
Ustawienie | wzdłużnie z przodu |
Rozrząd/napęd | 24V/łańcuch |
Wtrysk | bezpośredni, CR |
Pojemność | 2967 cm3 |
Średnica cylindra/skok tłoka | 83,0/91,4 mm |
Stopień sprężania | 16,8:1 |
Moc maks. KM/obr./min | 262/3800-4400 |
Moment obr. Nm/obr./min | 580/1750-2500 |
Skrzynia biegów | 8-biegowa, automat. |
Przełożenia | I 4,97; II 2,84; III 1,86; IV 1,44; V 1,21; VI 1;00; VII 0,83; VIII 0,69; R 4,07; gł. 3,27 |
Reduktor | H 1,00; L 2,69 (opcja) |
System napędu 4x4 | stały, centralny dyferencjał |
Podział mocy przód:tył | 40:60 |
Pomoce trakcyjne w terenie | hamulce, blokada tyłu |
Karoseria/wsp. oporu pow. | samonośna/bd. |
Zawieszenie przednie i tylne | niezależne (sprężyny lub miechy pneumat.) |
Przekładnia kierownicza | zębatkowa |
Hamulce przód i tył | tarczowe wentylowane |
Pojemność zbiornika/paliwo | 85-100 l/ON |
Masa własna/ładowność | 2251/649 kg |
Opony seryjne | 235/65 R 17 |
Przyczepa ham./bez ham. | 3500/750 kg |
Osiągi | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Prędkość maksymalna | 220 km/h |
Spalanie śr. | 6,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 180 g/km |
Dane producenta | |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata bez ograniczeń |
Gwarancja na lakier/perf. | 3/11 lat |
Częstotliwość przeglądów | 30 000 km lub 2 lata |
Ubezpieczenie | 3,30% |
Koszty (zł) | |
Skrzynia automatyczna | S |
ABS/ESP/airbagi | S/S/7 |
Biksenony | S |
Blokady osi (przód/tył) | N/S |
System wsp. zjazdu/podjazdu | S/S |
Pakiet Terrain Tech | na razie w Polsce N |
Klimatyzacja automatyczna | S (4-stref. – 3710) |
Elektryczne szyby (przód/tył) | S/S |
Tempomat | S |
Nawigacja satelitarna | 12 200 |
System kamer Area View | 4880 |
Skórzana tapicerka | od 12 000 |
Lakier metalizowany | 4820 |
Cena | od 238 590 zł |
Galeria zdjęć
Touareg udowadnia, że luksusowe auto również może mieć świetne właściwości terenowe. Pytanie tylko, czy ktoś odważy się je wykorzystać?
Jazda na szosie bez zarzutów, auto prowadzi się pewnie i jest komfortowe.
Deska świetnie opracowana i dobrze wykonana – jej obsługa jest łatwa i przyjemna. Wygodne fotele, ale tapicerka skórzana jest drogą opcją. Rozbudowany panel wskazuje na występowanie systemu Terrain Tech.
Mimo luksusowego charakteru Touareg ma bardzo dobre właściwości terenowe. Warunkiem sprawnej jazdy jest zamówienie do samochodu pakietu Terrain Tech (z reduktorem).
Turbodiesel 3.0 to stary, dobry znajomy – w najnowszej wersji ma 262 KM.