Auto Świat Testy Audi Q2 1.4 TFSI - rywal Mini Countrymana

Audi Q2 1.4 TFSI - rywal Mini Countrymana

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
|
Aktualizacja

Audi Q2 to najświeższy crossover z 4 pierścieniami na masce. I jest do tego ewidentnie inspirowany brytyjsko-bawarskim konkurentem. A to oznacza, że nie jest tani, ale za to zwinny, zadziorny i oryginalny. Sprawdzamy 150-konną wersję 1.4 TFSI

Audi Q2 1.4 TFSI Sport
Zobacz galerię (22)
Auto Świat / Adam Mikuła
Audi Q2 1.4 TFSI Sport

Ze wszystkich Audi model Q2 stara się być najmłodszy duchem. Nawet „A-jedynka” czy dawniej A2 nie tkwiły w tak młodej marketingowej otoczce, jak najnowszy crossover z Ingolstadt. Tyle, że spece od reklamy nie działali w odosobnieniu. Stylistom też pozwolono podążać nieco inną ścieżką niż zwykle, dzięki czemu 4,2-metrowe Audi nie wygląda jak pomniejszone Q3 czy Q5, lecz ma zadziorny charakter. Lista opcji daje duże możliwości indywidualizacji elementów nadwozia, jak i kabiny. Pierwsza przejażdżka nie pozostawia żadnych złudzeń, z którym popularnym modelem zamierza konkurować Q2 – z MINI Countrymanem.

Audi wyraźnie pozazdrościło MINI sukcesu – pierwszy crossover kultowej brytyjskiej marki wyniósł ją na nowy poziom, a do salonów niebawem wjedzie nowa generacja Countrymana, większa od poprzedniej. Szykuje się zatem ciekawe starcie.

Audi Q2 - świetnie się je prowadzi

Audi Q2 bardzo zwinnie jeździ, otrzymało sztywne zestrojenie podwozia. Bezpośredni, progresywny układ kierowniczy i świetny fotel pozwalają kierowcy dobrze zespolić się z autem. Siłę wspomagania układu można regulować przyciskiem „Drive Select”, podobnie reakcję silnika na gaz i twardość zawieszenia – tyle że akurat opcjonalnych adaptacyjnych amortyzatorów w opisywanej testówce nie zamówiono i ten brak był czasem boleśnie odczuwalny.

Nasz egzemplarz miał za to odważnie dobrane 19-calowe koła. Posłużymy się porównaniem z kobiecej garderoby: „obuwie” w tym rozmiarze (235/40) i w tej cenie (10 200 zł) jest jak designerskie szpilki. Efektownie wygląda, cieszy oko i okazuje się nawet wygodne jak na szpilki. Ale ten margines komfortu nie jest duży. Na dłuższą metę wolelibyśmy mieć mniejsze koła i adaptacyjne zawieszenie.

Audi Q2 - dobry silnik

Co innego silnik – 150-konnego 1.4 TFSI nie radzimy zamieniać za żadne skarby na podstawowe 3-cylindrowe 1.0 TFSI, które stanowi jedyną alternatywę wśród benzyniaków. Będzie ono za słabe do ważącego blisko 1,4 t Audi Q2 i pewnie niewiele oszczędniejsze. Różnica w cenie to tylko 7200 zł. Na suchym asfalcie przy 3°C zmierzyliśmy 8,8-sekundowy sprint do „setki”, czyli tylko o 0,3 s gorszy niż podaje Audi.

Fabryczne dane zużycia paliwa są tradycyjnie obarczone większym błędem – uzyskaliśmy średnie spalanie 7,4 l/100 km na pętli testowej, czyli aż o 30 proc. wyższe niż w katalogu Audi. Układ odłączania cylindrów i start-stop niewiele mogą tu zdziałać. Jeżeli ktoś woli rzadziej tankować, może wybrać diesla w odmianie 116-, 150- lub 190-konnej. Napęd quattro jest dostępny wyłącznie z dwoma mocniejszymi wariantami TDI. Za to dwusprzęgłową skrzynię biegów S-tronic można dowolnie kombinować.

Audi Q2 1.4 TFSI Sport
Audi Q2 1.4 TFSI SportŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Jedyny mankament manualnej przekładni, w którą był wyposażony testowy egzemplarz, to luz na lewarku przy wybranym biegu. Takie wpadki Audi nie powinny się zdarzać, ale drobiazgów, które nas trochę rozczarowały, jest więcej – piszemy o nich na poprzedniej stronie. Pozostając jeszcze przy silniku – wyciszenie, kultura pracy i reakcja na gaz są na wysokim poziomie.

Audi Q2 - maluch "premium"

Wrażenie prawdziwego „premium” robi lista opcji: zaawansowani asystenci jazdy, wirtualne zegary z niesamowitą grafiką, system informacyjno-rozrywkowy rozbudowany bardziej niż w modelu A8 czy nagłośnienie luksusowej marki Bang & Olufsen – te elementy dużo kosztują, ale w autach z popularnej półki nie są tak dopracowane. Niestety, z drugiej strony Audi żąda też dopłaty za tak prozaiczne elementy, jak: elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego, automatyczna klimatyzacja, samościemniające lusterko wsteczne czy komputer pokładowy z kolorowym ekranem. Tańsze marki są hojniejsze.

Dla wielu klientów Audi Q2 będzie pewnie pierwszym Audi w życiu. Mimo „Q” w nazwie nie należy mylić charakteru tego auta z dużymi SUV-ami tej marki – Q2 ma typowo szosowe, wręcz miejskie nastawienie. 14-centymetrowy prześwit plasuje je bliżej klasycznych kompaktów. „Rodzinność” Q2 też jest warunkowa. Co prawda, na tylnej kanapie wystarczająco dużo miejsca znajdą nawet dorośli, ale wąski otwór drzwiowy będzie nie tylko utrudniał im wsiadanie, lecz także ewentualne zapinanie małych dzieci w fotelikach.

Audi Q2 - to nam się podoba

Zwinne prowadzenie, precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy, bardzo wygodna pozycja za kierownicą i duży zakres regulacji fotela, nowocześni asystenci i system multimedialny.

Audi Q2 - to nam się nie podoba

Ograniczony komfort amortyzacji nierówności na 19-calowych kołach, wysokie ceny opcji, zarówno tych luksusowych, jak i elementów, które powinny być w standardzie.

Audi Q2 - nasza ocena: godny rywal Countrymana

Pod każdym względem Audi Q2 może konkurować z Mini Countrymanem. Znakomicie się je prowadzi, ma świetne fotele i możliwość doposażenia w „ekstrasy” z wysokiej półki. Rozczarowuje tylko kilka niedociągnięć w wykończeniu. Nie są to elementy, które wykluczają zakup (Mini też tego nie robi lepiej), jednak budzą podejrzenia, że Audi chce na nowych klientach zaoszczędzić.

Audi Q2 - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benzynowy/R4/16
Pojemność skokowa1395 cm3
Moc maksymalna150 KM/5000-6000 obr./min.
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500-3500 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h8,5 s
Prędkośc maksymalna212 km/h
Elastyczność 60-100/80-120 km/h7,3 s (4.bieg)/12,6 s (6.bieg)
Średnie spalanie testowe7,4 l/100 km
Skrzynia biegów/napędręczna 6-biegowa/przedni
Pojemność bagażnika405-1050 l
Długość/szerokość/wysokość4191/1794/1508 mm
Rozstaw osi2595 mm
Poziom hałasu 50/100/130 km/h57/65/70 dB
Droga hamowania 100-0 km/h (z/g)42,8 m/43,3 m
Masa własna/ładowność1378/447 kg
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna3 lata lub 90 tys. km/12 lat
Przeglądywg wskazań lub co 2 lata
Cena test. wersji/cena po doposażeniu113 100 zł/208 360 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński