Auto Świat Testy Baleno 1.2 DualJet SHVS - Hybryda według Suzuki

Konkurencja w segmencie B jest ogromna, ale Suzuki to przecież mistrz w konstruowaniu małych aut. Jakie atuty ma najnowsze Baleno, które właśnie zawitało w salonach? Do testu trafił model oznaczony SHVS, czyli Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. Automatycznie wiąże się to również z topowym wyposażeniem Elegance (tylko z nim jest łączona odmiana SHVS) i z niemałą ceną – 65 900 zł. Mamy więc prawo do wysokich oczekiwań.

Łatwo zorientować się jednak, że określenie „hybryda” w tym przypadku ogranicza się do systemu ISG, czyli Integrated Starter Generator – połączenia funkcji alternatora i rozrusznika oraz doposażenia układu w niewielki akumulator litowo-jonowy, pracujący obok klasycznego, ołowiowego.

Jak to działa? Dość prosto: dodatkowy akumulator zapewnia więcej prądu i ułatwia działanie systemu start-stop. W trakcie dynamicznego przyspieszania silnik elektryczny potrafi nieco „dopędzić” spalinowy, zaś podczas hamowania układ odzyskuje energię.

Tyle teorii, a jak jest w praktyce? Element ISG rzeczywiście zapewnia szybkie i ciche uruchamianie silnika spalinowego – to plus. Natomiast dodatkowa moc z silnika elektrycznego podczas przyspieszania to chyba głównie teoria. Użytkownika najbardziej zainteresuje spalanie. Na naszej trasie testowej (miasto i trasa) uzyskaliśmy wynik wykraczający poza obietnice producenta – 5,5 l/100 km – ale zupełnie przyzwoity. Dodamy, że silnik w aucie z systemem SHVS to dość prosta jednostka 1.2 – z wtryskiem pośrednim i bez doładowania.

Suzuki Baleno - duże wnętrze, sporo dodatków

Suzuki chwali się nową, rewolucyjną płytą podłogową. Z jednej strony zapewnia ona niską masę (915 kg to rzeczywiście dobry wynik), z drugiej – sztywność konstrukcji i dużo przestrzeni we wnętrzu (mimo że w komorze silnika nie ma szczególnego ścisku). Istotnie, Baleno może śmiało startować w konkursie na najprzestronniejsze auto z nadwoziem do 4 m – na tylnej kanapie wygospodarowano mnóstwo przestrzeni.

Obszerny jest również bagażnik. W tej wersji nabywcy mają do dyspozycji podwójną podłogę, dzięki której po złożeniu kanapy powstaje równa płaszczyzna. Podłoga ogranicza nieco pojemność kufra (z 355 do 320 l), ale poprawia funkcjonalność. Łatwo ją wyjąć i przywrócić bazową pojemność. Minus to wysoki próg załadunku.

Wersja Elegance została bogato doposażona – ma zestaw multimedialny z fabryczną nawigacją (niestety, bez języka polskiego), radar ostrzegający przed najechaniem na poprzedzające auto, elektroniczny kluczyk, biksenony, alufelgi. Trochę szkoda jednak, że właściwie nie można jej uzupełnić.

Suzuki Baleno - przeciętna dynamika

Silnik 1.2 pozwala na sprawną jazdę, zawiedzeni poczują się raczej tylko miłośnicy dynamicznego ruszania. Do takiej charakterystyki motoru pasuje również podwozie – bez większego polotu, ale poprawne i bezpieczne. Na krytykę zasługuje za to układ kierowniczy, który nie ma najmniejszej ochoty do powracania do pozycji jazdy na wprost, przez co zmusza kierowcę do ciągłego pilnowania i korygowania toru. Może to być jednak efekt nieprawidłowego ustawienia kół.

Wersja hybrydowa nie może pracować tylko w trybie elektrycznym.
Wersja hybrydowa nie może pracować tylko w trybie elektrycznym.Żródło: Auto Świat

Suzuki Baleno - to nam się podoba

Bardzo duże wnętrze oraz bagaznik, korzystne zużycie paliwa, akceptowalna dynamika, bardzo dobre wyposażenie testowanej odmiany elegance

Suzuki Baleno - to nam się nie podoba

Mało wydajn hybryda, słaby układ kierowniczy, dość wysoka cena, ograniczone mozliwości konfiguracji wyposażenia

Suzuki Baleno - nasza ocena

Mistrz przestrzeni: Baleno jest ciekawym, funkcjonalnym autem. Czy warto jednak kupić hybrydę? Tylko wtedy, jeśli lubicie takie nowinki, a i tak zamierzacie nabyć bogatą odmianę. Tym, którzy nie mają wysokich oczekiwań odnośnie wyposażenia, wystarczy wersja 1.2 Premium za 46 900 zł.

Suzuki Baleno 1.2 DualJet SHVS - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenz./R4/16 + ISG
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk pośredni
Pojemność skokowa1242 (cm3)
Moc maksymalna90KM/6000obr./min
Maks. moment obrotowy120Nm/4400obr./min
Moc układu hybrydowego90KM/6000 obr./min
Skrzynia biegów/napędman. 5/przedni
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarczowe
Rozmiar opon185/55 R 16
Długość/szerokość/wysokość3995/1745/1460 mm
Rozstaw osi2520 mm
Masa własna/ładowność915/490 kg
Pojemność bagażnika320-1085 l
Pojemność zbiornika paliwa37 l
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h12,3 s
Prędkość maksymalna180 km/h
Spalanie średnie4,0 l/100 km
Emisja CO294 g/km
Teoretyczny zasięg925 km
Średnica zawracania10,0 m
WyposażenieElegance
Airbagi czołowe/boczne/kurtynyS/S/S
Airbag kolanowy/ESPN/S
Asystent hamowaniaS
Kluczyk elektronicznyS
Biksenony/światła LEDS/S
Klimatyzacja man./aut.N/S (jednostrefowa)
Elektr. ster. szyby p/t/lusterkaS/S/S
Radio z CD/ster. na kierownicyS/S
Nawigacja satelitarnaS
Komputer pokładowyS
Adaptacyjny tempomatS
Kamera cofaniaS
SzyberdachN
Lakier metalizowany1890 zł
Gwarancja/ceny
Cena podstawowa testowanej wersji65 900 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat
Przeglądy20 tys. km lub rok
Cena wersji testowanej67 790 zł
Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków