Auto Świat Testy Citroën C3 Aircross - mieszczuch do wypadów w plener

Citroën C3 Aircross - mieszczuch do wypadów w plener

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Citroën C3 Aircross jest kolorowy jak zabawka, ale oprócz oryginalnej stylistyki okazuje się niezwykle funkcjonalnym autem. Testujemy trzycy lindrowego benzyniaka 110 KM.

Citroën C3 Aircross
Zobacz galerię (17)
Auto Świat / Adam Mikuła
Citroën C3 Aircross

Offroadowa stylistyka, zwiększony prześwit i wysoka pozycja za kierownicą to cechy, które zachęcają do zakupu SUV-ów. Napęd 4x4 w ich przypadku jest rzadko wybierany, bo – po pierwsze – generuje koszty zakupu i spalania, a po drugie – rzadko się przydaje, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z miejskimi crossoverami. Citroën w nowym C3 Aircrossie wcale nie oferuje 4x4, jednak tym klientom, którzy od czasu do czasu planują zjechać z utwardzonych dróg, proponuje systemy Grip Control i Hill Descent (w Shine: 2660 zł). Pierwszy, ingerując w elektronikę sterującą silnikiem i kontrolą trakcji, zmienia jej nastawy tak, by auto sprawniej pokonywało śliskie nawierzchnie (do wyboru 5 trybów), drugi – automatycznie utrzymuje zadaną prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia. Wraz z zakupem obu systemów auto jest wyposażane w opony wielosezonowe, które dodatkowo polepszają przyczepność na nieutwardzonych drogach.

Sprawdziliśmy, jak C3 Aircross radzi sobie w błocie, i musimy przyznać, że w tych warunkach offroadowe systemy sprawdziły się, aczkolwiek należy pamiętać, że nie czynią one z miejskiego crossovera auta przeprawowego i nie są w stanie zastąpić napędu 4x4.

Citroën C3 Aircross - czy kupować Grip Control?

Wydatek 2660 zł w przypadku auta kosztującego ok. 78 000 zł nie wydaje się duży, ale tych, którzy zastanawiają się nad zakupem tego modelu, musimy uprzedzić: wielosezonowe opony na suchym asfalcie wykazują gorszą przyczepność niż ogumienie letnie. Nie jest może tak, że auto jeździ jak na płozach, ale wynik drogi hamowania ze 100 km/h (ponad 43 m) potwierdza nasze przypuszczenia.

To w zasadzie jedyne niedociągnięcie (może jeszcze należy dodać podatność na wiatr boczny podczas jazdy autostradą), które zauważyliśmy w układzie jezdnym C3 Aircrossa. Ten model na tle zwykłego C3 czy C4 Cactusa prowadzi się o niebo lepiej. Układ kierowniczy przekazuje więcej informacji zwrotnych, a sztywne zawieszenie pozwala na pewne pokonywanie zakrętów bez nadmiernych wychyłów nadwozia. Owa sztywność podwozia nie przekłada się wcale na dyskomfort jazdy. Zawieszenie jest po prostu sprężyste, a wygoda podróżowania pozostaje na dobrym poziomie.

W samych superlatywach możemy wypowiadać się o napędzie. Dobrze znany i wielokrotnie nagradzany trzycylindrowy PureTech o mocy 110 KM wydaje się optymalnym napędem do tego auta. Co prawda, w sprincie do „setki” uzyskał czas o ponad 1 s gorszy od obietnic producenta, ale winą za taki stan rzeczy obarczamy wspomniane już wielosezonowe opony, które uślizgiwały się na starcie.

Silnik znakomicie reaguje na gaz, i to niezależnie od położenia wskazówki obrotomierza. Doskonale dogaduje się z 6-stopniowym „automatem”, który sprawnie zmieniał przełożenia. Także wynik spalania, choć znacząco wyższy od obietnic producenta (śr. 7,3 l/100 km), uznajemy za rozsądny.

Citroën C3 Aircross
Citroën C3 AircrossŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Citroën C3 Aircross - nie tylko ładny, ale też...

C3 Aircross, podobnie jak inne nowe modele Citroëna, wyróżnia się oryginalną stylistyką i wielobarwnym nadwoziem. Co ważne, jego wnętrze jest także funkcjonalne. Wysoko umieszczony fotel kierowcy ułatwia zajmowanie miejsca, zapewnia też dobrą widoczność, a ponadto jest obszerny i wygodny. Z tyłu nie brakuje przestrzeni dla osób o wzroście 182 cm, choć nabywcy, którzy zrezygnują z okna dachowego, zyskają kilka centymetrów nad głową. W C3 Aircrossie spodobały się nam rozwiązania znane z vanów, czyli przesuwane tylne fotele z regulacją kąta oparcia oraz rolety przeciwsłoneczne. W wersji Shine jest także otwór na narty, pełniący funkcję podłokietnika, ale zabrakło mu zaślepki.

W C3 Aircrossie można znaleźć liczne systemy bezpieczeństwa i nowoczesne multimedia, choć trzeba za nie dopłacić nawet w topowej wersji. Skoro mowa o kosztach: testowaliśmy najdroższy wariant benzynowy. Natomiast cena startowa modelu 52 900 zł jest niewątpliwie atrakcyjna.

Citroën C3 Aircross - to nam się podoba

Dużo przestrzeni dla pasażerów i na bagaż, wygodne fotele, czytelna obsługa, dobre prowadzenie w mieście, zadowalający komfort, elastyczny silnik.

Citroën C3 Aircross - to nam się nie podoba

Słabe przyspieszenie (o ponad 1,2 s gorsze od danych producenta), podatność na boczny wiatr, wielosezonowe opony wydłużają drogę hamowania.

Citroën C3 Aircross - nasza ocena

O tym, że jest boom na SUV-y, nikogo nie trzeba przekonywać. Żeby jednak auto było chętnie kupowane, potrzebne są: ciekawy wygląd, funkcjonalne wnętrze, dobre właściwości jezdne i oczywiście, korzystna cena. Wszystkie te atuty ma C3 Aircross, więc wróżymy mu sukces. Odradzamy jednak zakup podstawowego wariantu z wolnossącym benzyniakiem.

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech aut. Shine - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h11,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h20,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h6,7 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h8,9 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1329/486 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.
Średnica zawracania (fabrycz.)10,08 m
Hamow. ze 100 km/h (zimne)43,8 m
Hamow. ze 100 km/h (gorące)43,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)
Spalanie testowe7,3 l/100 km
Zasięg620 km

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech aut. Shine - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12
Pojemnośc skokowa1199 cm3
Moc maksymalna110 KM/5500 obr./min.
Maks. moment. obrotowy205 Nm/1500 obr./min.
Skrzynia biegów/napędautomatyczna 5-beigowa
Napędprzedni
Prędkość maksymlana183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s
Elastycznośc 60-100/80-120 km/h14,8 s (4. bieg)/30,6 s (5. bieg)
Średnie spalanie producenta5,6 l/100 km
Długość/szerokość, wysokość4154/1756/1598 mm
Rozstaw osi2604 mm
Pojemność bagażnika410-1289 l
Cena podstawowa test. wersji 78 250 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądyco 30 tys. km
Cena testowanego egz.100 700 zł

.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: