Samochód miał być lekki, miał być tani (zwłaszcza w procesie wytwarzania) i taki jest. Producent słusznie jednak uznał, że w początkowym etapie nieco się zapędził, rezygnując np. z dzielonego oparcia kanapy, i tegoroczne Cactusy dzieloną kanapę już mają. Sporo wad tego dziwnego auta oczywiście pozostawiono, ale też nie pozbawiono go zalet. A tych, nie ukrywajmy, trochę jest.
Z zewnątrz Cactus wyróżnia się nakładkami z tworzywa, które pełnią taką funkcję, jak futerał smartfona – przejmują na siebie większość zadrapań i obić. Plastik okazuje się mniej delikatny niż lakier, a poza tym łatwiej jest wymienić panel niż malować drzwi. Coś w tym jest, ponadto połączenie matowego tworzywa z błyszczącym lakierem to ciekawy zabieg stylistyczny.
W ogóle C4 Cactus to pojazd zaprojektowany dla ludzi, którzy przedmiotowo traktują auto, a szczegółami technicznymi za bardzo się nie interesują, cenią za to np. ekrany dotykowe i lubią mieć styl. Dla nich przygotowano rodzaj tabletu na środku deski rozdzielczej, poprzez który wprowadza się wszelkie zmiany w ustawieniach radia czy klimatyzacji, dodano też ekran przed oczami (wyświetla m.in. prędkość jazdy), ale obrotomierza – brak. Po co obrotomierz – gdy silnik wyje, to trzeba zmienić bieg. Proste? Zapewne słusznie tylne szyby... nie są opuszczane, lecz jedynie odchylane. Projektanci przyjęli, że tak będzie taniej, a zresztą i tak z tyłu właściciel Cactusa najczęściej będzie woził powietrze, w ostateczności małe dzieci. Przy takim podejściu opuszczane szyby są zbędne, w zamian za nie w drzwiach mamy naprawdę głębokie wnęki. Również miejsca z tyłu nie jest przesadnie dużo, a z przodu siedzi się na fotelach klubowych. Miękkie, szerokie, płaskie – zupełnie nie do sportowej jazdy, ale do siedzenia w sam raz.
Citroën C4 Cactus - auto do spokojnej jazdy
„Uturbiony” 110-konny silnik 1.2 PureTech to – z technicznego punktu widzenia – największa zaleta tego samochodu, choć C4 Cactus z tym motorem kosztuje o ponad 10 000 zł więcej od 82-konnej odmiany. Silnik jest dobrze wyciszony, ma wystarczające osiągi, a przy tym umiarkowane spalanie: w mieście przy łagodnym obchodzeniu się z gazem wystarczy ok. 7,5 l/100 km, w trasie – ok. 6 l. Zawieszenie przystosowano do przemieszczania się bez szaleństw – zadowoli ono większość kierowców o umiarkowanym temperamencie. Komfort obniża się znacząco po obciążeniu pojazdu czterema dorosłymi osobami i ładunkiem, ale – jak wspomniano – auto zaprojektowano raczej nie do takich zadań.
Cennik C4 Cactusa można nazwać... nowoczesnym. Do wyboru jest kilka wersji, które tylko w nieznacznym stopniu da się zmodyfikować. Podoba ci się testowana wersja More Life, ale chciałbyś dopłacić do aluminiowych felg? Niemożliwe, choć w tańszych odmianach nie stanowi to problemu. Chciałbyś mieć podgrzewane fotele? Nie da się, choć w tańszej wersji Feel dostaniesz to za 700 zł. Taka polityka: każdy wariant ma jakieś zauważalne braki, oczywiście, z wyjątkiem jednego – najdroższego. Zupełnie jak w sklepie z elektroniką użytkową – ale nabywcy C4 Cactusa nie powinno to dziwić ani nawet irytować.
Citroën C4 Cactus - to nam się podoba
Praktyczne i ciekawe stylistycznie nakładki na nadwoziu, auto wszechstronnie przystosowane do ocierania się o przeszkody, dobry silnik, ciekawy kokpit.
Citroën C4 Cactus - to nam się nie podoba
Wnętrze niedopracowane pod względem ergonomii, słaby bagażnik, przeciętny komfort załadowanego samochodu.
Citroën C4 Cactus - nasza ocena
Ciekawy, ale nieidealny. W podstawowej wersji C4 Cactus jest tanim, a jednocześnie designerskim samochodem – stąd jego powodzenie. Pojazd wyposażony w silnik 1.2/110 KM pozostaje niedrogo wykończonym autem, ale zapłacić za niego trzeba już wyraźnie więcej. Nie wiem, czy warto. Niewątpliwie francuski samochód wyróżnia się z tłumu i jest odporny na drobne szkody parkingowe, tyle że na miejscu Citroëna popracowałbym jeszcze nad ergonomią wnętrza Cactusa.
Citroën C4 Cactus - dane techniczne
Silnik | t.benz./R3/12 |
Pojemność | 1199 ccm |
Moc maksymalna | 110 KM/5500 obr./min. |
Maks. moment obr. | 205 Nm/1500 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | ręczna 5b |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Prędkość maksymalna | 192 km/h |
Średnie spalanie | 4,7 l/100 km |
Teoretyczny zasięg | 1065 km |
Długość, szerokość, wysokość | 4157/1729/1490 mm |
Pojemność bagażnika | 348-1170 l |
Cena podst. testowanej wersji | 65 590 zł |
.
Galeria zdjęć
Nie prowokuj stłuczki z Cactusem: auto mana sobie fabryczne „obijacze”
Nawet lampy są dobrze chronione. Kierowca tego pojazdu ma niewiele do stracenia!
Deska rozdzielcza ma swój styl, ale obsługa panelu dotykowego do wygodnych nie należy
Turbodoładowany silnik 1.2/110 KM jest rzadziej wybieranym napędem niż 1.2/82 KM – auto jeździ lepiej, ale nie jest już tanie
Fotele są szerokie, miękkie, wygodne, ale... czasem trzeba się trzymać kierownicy
Pasażerowie w tylnym rzędzie mają niezbyt dużo miejsca wokół siebie, nie mogą też opuścić szyb. Dla dzieci te miejsca są w sam raz
Obecnie C4 Cactus ma dzielone oparcie kanapy (poprzednio tej możliwości nie było), ale podłoga bagażnika po jej złożeniu nie jest płaska