Mazda 3 to filozofia projektowa KODO – Dusza Ruchu, w której zaklęta została istota dynamiki. Mazda 3 to także TAKUMI czyli ustawiczne dążenie do doskonałości, ale TAKUMI to również wybitni japońscy rzemieślnicy, którzy dzięki dziesiątkom lat doświadczenia osiągnęli niezwykły poziom perfekcji. Najważniejszy zmysł w ich pracy to dotyk, dzięki któremu są w stanie kształtować glinianą bryłę samochodu z dokładnością do 0,2 mm. 

Wszystko to sprawiło, że japońscy projektanci stworzyli samochód, który z jednej strony tchnie sportowym charakterem (zarówno w wersji hatchback, jak i sedan), a z drugiej wzbudza zachwyt swą elegancją. Jednak dla kierowcy ważne jest także to niewidoczne dla oczu. W tym przypadku radość z jazdy to przede wszystkim perfekcyjne prowadzenie – niezależnie czy pokonujemy ciasne łuki czy długie autostradowe zakręty bądź gwałtownie omijamy przeszkodę samochód zachowuje się stabilnie, a nadwozie nie przechyla nadmiernie. Czynnikiem, który istotnie wspiera prowadzącego w trakcie takich manewrów jest precyzyjny układ kierowniczy.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-X Foto: Mazda / Mazda
Mazda 3 2.0 Skyactiv-X

Mazda 3 może być twoja już za 1004 zł miesięcznie - sprawdź, ofertę przygotowaną specjalnie dla ciebie!

Nie sądźcie jednak, że Japończycy pomyśleli wyłącznie o dynamicznym prowadzeniu. Na szczęście dla miłośników komfortu nie zdecydowali się na przesadnie twarde nastawy zawieszenia, a dzięki temu tłumienie wszelkich wybojów okazuje się nienaganne.

Oferta japońskiego kompaktu uwzględnia jeszcze potrzeby osób aktywnie spędzających wolny czas. Jak to możliwe? To proste w ofercie jest nie tylko przednionapędowa wersja, lecz także odmiany z napędem 4x4. To dzięki nim kierowcy, którzy jadą na narty myślą ze spokojem o podjeżdżaniu pod wyciągi czy do schroniska zaśnieżonymi zboczami. Wersja 4x4 dostępna jest tylko jako hatchback i wyłącznie z mocniejszym silnikiem.

Mazda 3 to samochód, który nie ma wprawdzie odmiany kombi, ale i tak nie boi się rodzinnych wyzwań. Pasażerowie obu rzędów siedzeń mają dość miejsca na nogi i nad głowami, a co ważne podróżują na wygodnych fotelach – zatem długie podróże nie są im straszne.

Mazda 3 może być twoja już za 1004 zł miesięcznie - sprawdź, ofertę przygotowaną specjalnie dla ciebie!

Pod względem pojemności bagażnika lepiej spisuje się sedan, którego kufer mieści porządne 450 l, podczas gdy w hatchbacku trzeba zadowolić się częścią bagażową o kubaturze 350 l.

Mazda 3 – tylko benzyniaki

Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv-G Hikari Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv-G Hikari

Mazda 3 może być twoja już za 1004 zł miesięcznie - sprawdź, ofertę przygotowaną specjalnie dla ciebie!

Wyjątkowość Mazdy 3 objawia się również w gamie silnikowej. W dobie downsizingu i doładowanych jednostek oferowanie wyłącznie 2-litrowych, wolnossących benzyniaków czyni z Mazdy prawdziwego hipstera.

W bazowej wersji jest SkyActiv-G generujący 122 KM i 213 Nm. Dzięki niemu setkę uzyskuje się po 10,4 s (man. 6) lub 10,8 s (aut. 6). Mazda 3 z tym silnikiem jest nie tylko wystarczająco dynamicznym pojazdem, lecz także okazuje się cichym autem – niezależnie czy podróżujemy spokojnie po mieście czy szybko trasą pasażerowie nie są atakowani hałasem silnika.

Mocniejsza 180-konna jednostka SkyActiv-X jest jeszcze bardziej wyjątkowa – to pierwszy na świecie benzynowy silnik o zapłonie samoczynnym. W jego budowie wykorzystano delikatnie tłoczący powietrze mechaniczny kompresor. Zapłon zawsze inicjuje iskra ze świecy zapłonowej, wokół której unosi się kula bogatszej mieszanki, po czym podnosi się ciśnienie i samoczynnie dopala się uboga mieszanka, zgromadzona w pozostałej przestrzeni cylindra. Rewolucyjny motor przez większość czasu pracuje na zubożonej mieszance, są jednak zakresy pracy, jak niska temperatura silnika lub pełne wykorzystanie mocy, kiedy Skyactiv-X pracuje na bogatej mieszance.

Tyle jeżeli chodzi o technikę, ale dla kierowcy oznacza to świetne przyspieszenie (0-100 km/h po 8,2 s z manualną skrzynią i po 8,6 s z automatyczną) przy umiarkowanym zapotrzebowaniu na paliwo – średnio 5,8 l/100 km.

Mazda 3 – taka sama cena hatchbacka i sedana

Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv-G Hikari Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv-G Hikari

Mazda 3 może być twoja już za 1004 zł miesięcznie - sprawdź, ofertę przygotowaną specjalnie dla ciebie!

Mazda 3 jest nietypowa także pod względem nazewnictwa wersji wyposażeniowych i, niestety kosztów zakupu. Słabszy benzyniak z manualną skrzynią i w bazowej wersji Kai to wydatek 94 900 zł, a z topowym silnikiem – 112 900 zł. W tym drugim przypadku dopłata do wersji 4x4 wynosi 10 000 zł. Dalej mamy odmianę Kanjo, która w obu wersjach silnikowych jest droższa od podstawowej o 5000 zł. Dla najbardziej wymagających przewidziano specyfikację Hikari oraz topową Enso.

Mazda 3 – nasza opinia

Jeżeli jesteś indywidualistą, który potrzebuje wyjątkowego kompaktu to Mazda 3 jest idealnym modelem dla Ciebie. Niezależnie od wybranej wersji radość z prowadzenia, komfortu czy wyglądu pojazdu jest gwarantowana. Jedyny poważny mankament samochodu to wysoka cena zakupu. Klasowi konkurenci są znacznie tańsi.

Mazda 3 może być twoja już za 1004 zł miesięcznie - sprawdź, ofertę przygotowaną specjalnie dla ciebie!