Auto Świat Testy Porównania samochodów C4 kontra 308: jeden koncern, dwa charaktery

C4 kontra 308: jeden koncern, dwa charaktery

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Te auta łączy wiele. A nawet bardzo wiele - oba bowiem korzystają z zasobów technologicznych koncernu PSA. Teoretycznie powinny być do siebie bardzo podobne. Ale nasze porównanie pokazuje... Że jest odwrotnie!

Porównanie - Citroen C4 kontra Peugeot 308 - osiągi, spalanie, dane techniczne
Zobacz galerię (15)
Auto Świat / Adam Mikuła
Porównanie - Citroen C4 kontra Peugeot 308 - osiągi, spalanie, dane techniczne

Globalizacja ma swoje lepsze i gorsze strony. Kiedy wielcy gracze rynku motoryzacyjnego biorą pod swoje skrzydła kilka marek, to takie marki mogą wiele zaoszczędzić, dzieląc się wspólną techniką. Jednak z drugiej strony samochodom odbierana jest część ich indywidualnego charakteru, kiedy mają pod maskami takie same silniki, a w kabinach takie same przełączniki, a nawet zegary.

Dlatego miło nam donieść, że porównywana para produktów koncernu PSA nie pada ofiarą wojującej unifikacji za wszelką cenę. Przeciwnie – chociaż C4 i 308 dzielą między sobą komponenty i kluczowe technologie, stanowią przykład mądrej unifikacji, która mimo że przynosi producentom oszczędności, to pozwala właścicielom poczuć indywidualny charakter ich wymarzonych samochodów.

Patrząc na nadwozia nie wpadniesz na to, że C4 i 308 to koncernowi kuzyni

Już pierwszy rzut oka na nadwozia prezentowanych aut rozwiewa wszelkie wątpliwości: to są dwa różne samochody! Citroën i Peugeot pod względem stylistyki podążyły zupełnie innymi drogami. Nie mniej kontrastowe są kabiny tych samochodów. Kwestie stylu pozostawimy gustom nabywców, postawimy za to pytanie: który z kokpitów jest bardziej przyjazny przeciętnemu użytkownikowi?

Nasz werdykt może być dla wielu zaskakujący. Co więcej, sami spodziewaliśmy się, że odważny Peugeot będzie bardziej ergonomiczny od Citroëna. Okazało się, że jednak jest inaczej. To C4 ma wygodniejszy fotel. To C4 zapewnia bardziej intuicyjną obsługę kluczowych instrumentów, np. tych, sterujących klimatyzacją. To w Citroënie prędkościomierz i obrotomierz działają według tej samej zasady (obroty i prędkość zwiększają się wraz z obrotem wskazówek lub ich graficznych odpowiedników w prawą stronę), ułatwiającej intuicyjny odczyt wskazań.

A kokpit Peugeota? Wygląda efektownie i – trzeba to przyznać – bardzo estetycznie. Ale w fotel kierowcy o mocno pochylonym siedzisku bardziej się wpada, niż na nim siada, a umieszczone nad kierownicą zegary wymuszają na kierowcy konkretne ustawienie kolumny kierowniczej w pionie. Działający "w odwrotną stronę" obrotomierz to rozwiązanie dalece nieintuicyjne, a jednoczesne śledzenie prędkości i obrotów wymaga rozbieżnego zeza. Brakuje także dedykowanego panelu do sterowania klimatyzacją.

Trzycylindrowy napęd zadziwia kulturą pracy i wigorem na niskich obrotach

Podczas jazdy C4 lub 308 kierowca poczuje się dobrze obsłużony, jednak i tutaj występują różnice. O ile pracę żwawego i kulturalnie pracującego silnika można uznać za równorzędną w obu samochodach, o tyle zawieszenie działa już inaczej. W Citroënie mamy do czynienia z bardziej wyważonym układem jezdnym.

Płynne i ciche, ale wystarczająco sprężyste resorowanie, harmonijnie działający układ kierowniczy kontrastują z bardziej czułym na nierówności resorowaniem Peugeota, który przy okazji bardziej hałaśliwie pokonuje wady nawierzchni czy tory tramwajowe. Układ kierowniczy 308 wymaga większego skupienia podczas szybkiej jazdy na wprost.

C4 i 308: pakowne bagażniki, ale ciasno na tylnej kanapie. Coś za coś

Wróćmy jeszcze do walorów praktycznych. Porównywane samochody mają naprawdę duże kufry, jednak na ich tylnych kanapach brakuje miejsca na nogi. Wielu konkurentów oferuje tam więcej miejsca.

Musimy jeszcze wspomnieć o cenie, która pogrążyła Peugeota. Być może dla niektórych C4 to przy 308 weteran i dlatego ma prawo być tańsze. Tylko że powinniśmy raczej zapytać: a czy 110-konny kompakt (308) powinien kosztować aż 71 500 zł?

Citroen C4 1.2 PureTech - komfortowy i harmonijnie zestrojony

Porównanie - Citroen C4 kontra Peugeot 308 - osiągi, spalanie, dane techniczne
Porównanie - Citroen C4 kontra Peugeot 308 - osiągi, spalanie, dane techniczneŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

C4 to po prostu udany kompakt. Jeżeli komuś nie przeszkadza ciasna tylna kanapa, będzie się cieszył z każdego przejechanego kilometra. Silnik ma wystarczający temperament, resorowanie pracuje przyjemnie (jedynie pod pełnym obciążeniem potrafi pokazać granice skoku zawieszenia), układ kierowniczy sprzyja płynnej jeździe. Materiały są niezłej jakości, a Francuzi pomyśleli o kilku ważnych detalach, jak np. lusterka montowane do blachy drzwi, zwalniające dodatkowe pole widzenia dla kierowcy. Nie jest to lider kompaktów, ale wystarczyło mu atutów, by pokonać lwa.

Citroen C4 1.2 PureTech - plusy: dobra dynamika i elastyczność, bogate wyposażenie, harmonijny układ jezdny, rozsądne spalanie, duży bagażnik.

Citroen C4 1.2 PureTech - minusy: ekran multimedialny mniejszy niż u rywala, niewiele miejsca na kanapie, średnia precyzja zmiany biegów.

Peugeot 308 1.2 PureTech - łagodne nadwozie, futurystyczny kokpit

Porównanie - Citroen C4 kontra Peugeot 308 - osiągi, spalanie, dane techniczne
Porównanie - Citroen C4 kontra Peugeot 308 - osiągi, spalanie, dane techniczneŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Zadziorny typ, ten 308! Ma zawadiacko małą kierownicę, nietypowe wskaźniki i równie nietypową obsługę klimatyzacji wyłącznie poprzez ekran dotykowy. Te elementy, jak również wzajemne położenie pierwszego i drugiego z nich, potrafiły irytować naszych kierowców testowych. Peugeot ma także czasem przesadnie dynamicznie reagujący układ kierowniczy i bardziej hałaśliwe, za to mniej harmonijne niż u rywala, zawieszenie. 308 to bardzo ciekawy samochód, ale wymaga przyzwyczajenia, a ono – odpowiedniej motywacji. Silnik sprawuje się równie dobrze, jak w C4.

Peugeot 308 1.2 PureTech - plusy: Dynamiczny i elastyczny silnik, estetyczny kokpit, dużo miejsca z przodu, bogate wyposażenie, duży bagażnik.

Peugeot 308 1.2 PureTech - minusy: nie do końca optymalna ergonomia obsługi, ciasno na tylnej kanapie, cena dużo wyższa niż u rywala.

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - dane techniczne

CitroenPeugeot
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12t.benz./R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)11991199
Moc maksymalna (KM/obr./min)110/5500110/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)205/1750205/1500
Prędkość maksymalna (km/h)184188
Skrzynia biegówman. 5man. 5
Napędprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)408-1183398-1206
Opony testowanego auta 205/55 R 16205/55 R 16
Pojemność zbiornika paliwa (l)6053
Emisja CO2 (g/km)112105
Dł./szer./wys. (mm)4329/1789/14894253/1804/1457

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - wyniki pomiarów drogowych

C4308
Przyspieszenie0-50 km/h3,9 s3,9 s
0-100 km/h10,9 s10,8 s
0-130 km/h18,2 s18,0 s
Elastyczność60-100 km/h (4. bieg)10,1 s9,9 s
80-120 km/h (5. bieg)17,2 s17,1 s
Masa rzeczywista/ładowność1230/475 kg1250/470 kg
Rozdział masy (przód/tył)63/37 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,1/11,1 m10,7/10,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,3 m36,5 m
ze 100 km/h (gorące)36,2 m36,8 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h59 dB (A)59 dB (A)
przy 100 km/h66 dB (A)67 dB (A)
przy 130 km/h71 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe6,1 l/100 km6,0 l/100 km
Zasięg980 km880 km

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - wymiary kabin

Jednostka miaryC4308
Miejsce na nogi z przodu maks.mm11101160
Szerokość wnętrza z przodumm14701480
Wysokość wnętrza z przodu maks.mm10251015
Zakres regulacji fotelamm205225
Indeks miejsca na nogi z tyłu*mm690700
Szerokość wnętrza z tyłumm14601435
Wysokość nad głową z tyłumm930935
Wysokość siedziska z tyłumm365320

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniom dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - ceny, utrata wartości, gwarancja

C4308
Cena podstawowa testowanej wersji62 900 zł71 500 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)43,4 proc.49,0 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 25 tys. kmco 25 tys. km
Cena po doposażeniu66 500 zł74 390 zł

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.C4308
Przestronność z przodu402731
Przestronność z tyłu301717
Pojemność bagażnika251515
Ładowność1588
Widoczność201617
Fotele, pozycja kierowcy302625
Ergonomia obsługi201716
Jakość wykończenia201616
Suma punktów200142145
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.C4308
Przyspieszenie251414
Elastyczność251212
Poziom hałasu151010
Skrzynia biegów151313
Zachowanie na drodze302727
Komfort jazdy302725
Układ kierowniczy151413
Średnica zawracania534
Skuteczność hamulców402826
Suma punktów200148144
KosztyMaks. pkt.C4308
Cena po doposażeniu504036
Utrata wartości**15118
Zużycie paliwa302020
Wyposażenie – komfort302424
Wyposażenie – bezpieczeństwo301717
Ubezpieczenia1088
Gwarancja1588
Przeglądy201717
Suma punktów200145138
Wynik końcowy600435427
Miejsce w teście1.2.

**utrata wartości po 3 latach i 60 tys. km.

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - pod maskami silnik roku 2015!

Najnowszy trzycylindrowiec koncernu PSA doczekał się już poważnej nagrody w fachowym plebiscycie. W dniu 17 czerwca br. w Stuttgarcie jury 17. konkursu „The International Engine of the Year Awards”, organizowanego przez brytyjskie czasopismo „Engine Technology International”, przyznało opracowanemu przez Grupę PSA Peugeot Citroën 3-cylindrowemu silnikowi PureTech nagrodę Silnika Roku w kategorii od 1,0 do 1,4 l. Silnik wyprodukowanego dotychczas w ilości ponad 100 tys. egzemplarzy w usytuowanej na terenie Francji fabryce.

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - podsumowanie

To porównanie pokazało co najmniej dwie rzeczy. Pierwsza: auta z jednego koncernu potrafią być inne. Druga: przesadna innowacyjność może, ale nie musi wygrać z mniej szokującą, za to bardziej wyważoną konstrukcją. Citroën uzyskał lepszy balans między nowatorstwem, a komfortem.

Zapraszamy do komentowania - jak zwykle najciekawsze Wasze wypowiedzi mogą liczyć na odpowiedź redakcji!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków