• Mazda 6 oferuje w tym gronie najmniej miejsca w kabinie
  • Jeśli podoba wam się Kia Optima – nie zwlekajcie, ten model niedługo wypadnie z oferty, a jest godny polecenia
  • Nie kupujcie Opla Insignii na 20-calowych kołach
  • Volkswagen Passat jest wyraźnie droższy od rywali, ale też najbardziej dopracowany

Volkswagen Passat przeszedł face lifting. Żeby jednak zauważyć zmiany, musicie się dobrze przyjrzeć. W stylistyce produkowanej od 2014 r. generacji B8 niewiele się bowiem zmieniło. Zmodernizowano przede wszystkim systemy inforozrywki i asystentów, na nowo posortowano wersje wyposażenia. Zamiast odmian Trend-, Comfort- i Highline do wyboru są teraz: Essence, Business, Elegance i R-Line Edition.

W pierwszym starciu po odświeżeniu Passat Variant mierzy się u nas z Kią Optimą kombi, Mazdą 6 Sport kombi i Oplem Insignią Sports Tourer. Wszystkie napędzają mocne silniki benzynowe. Jednak mimo mocy wahającej się od 180 do 200 KM wszystkie auta tego porównania przestrzeliły w naszych pomiarach przyspieszenia dane fabryczne – w trakcie testu temperatura powietrza przekraczała bowiem 30 stopni. Zła wiadomość dla polskich klientów: Kia powoli wycofuje ze sprzedaży Optimę. Trzeba się więc spieszyć.

4. miejsce: Mazda 6 2.5 SkyActiv-G (451 punktów)

Foto: Auto Bild
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G

Produkowana od 2012 r. Mazda 6 jest w tym gronie najstarsza. Jednak dzięki licznym liftingom „twarzy” i techniki wcale tego nie widać. To co jednak od razu czuć, gdy wsiada się z tyłu, to mniejsza ilość miejsca. Powolnie pracujący system nawigacyjny trąci już trochę myszką, tu widać wiek tej konstrukcji. Jak to w Maździe, wyróżnikiem jest silnik: 2,5 litra pojemności, 194 KM, brak turbodoładowania.

Jego charakterystyka daje dużo frajdy: na gaz entuzjastycznie reaguje, ochoczo wchodzi na obroty. „Automat” nie nadąża za jego temperamentem, ale biegi zmienia delikatnie. Zawieszenie odrobinę za twardo i sucho pracuje (nie ma adaptacyjnych amortyzatorów). Układ kierowniczy też mógłby być bardziej dopieszczony, brakuje mu wyczucia, „szóstka” wydaje się mniej zwinna od rywali.

Foto: Auto Bild
Wysmakowany kokpit z licznymi obszyciami ze sztucznej skóry i imitacji zamszu. Nawigacja z 8-calowym ekranem jest seryjna.
Foto: Auto Bild
Z tyłu mniej miejsca niż u konkurentów.

Mazda 6 2.5 SkyActiv-G - to nam się podoba:

Mimo długiego stażu rynkowego wciąż atrakcyjnie wygląda, jedyna z dużym wolnossącym silnikiem.

Mazda 6 2.5 SkyActiv-G - to nam się nie podoba:

Stosunkowo mało miejsca z tyłu, nieco ospały „automat”, twardawe zawieszenie.

3. miejsce: Kia Optima 1.6 T-GDI (463 punkty)

Foto: Auto Bild
Kia Optima 1.6 T-GDI

Kia Optima to naprawdę atrakcyjna propozycja. Wygląda sportowo, ale nie ma tak wielkiej karoserii, jak Opel. Do tego najniższa cena w porównaniu i zarazem kompletne wyposażenie w standardzie – nie ma co narzekać na bardzo ograniczony wybór dodatkowych opcji, bo 7-letnia gwarancja stanowi ostateczny argument. 1,6-litrowy turbodoładowany silnik rozwija 180 KM, ale jest bardzo pracowity, zapewnia lepsze osiągi niż mocniejsze Mazda i Opel.

Dwusprzęgłowa przekładnia szybko reaguje, zdarzają jej się jednak szarpnięcia podczas ruszania. Zawieszenie Optimy zostało raczej sztywno zestrojone, ale nierówności amortyzuje energicznie. Niestety, dość niska okazuje się ładowność jak na kombi – 447 kg to aż o 149 kg mniej niż oferuje najlepsza pod tym względem Insignia.

Foto: Auto Bild
Bardzo przyjemny w obsłudze kokpit, klarowne oznaczenia, duże przyciski, jedynie ekran inforozrywki mógłby być większy. Tunel wykończono aluminium.
Foto: Auto Bild
Sporo miejsca z tyłu, szczególnie na kolana.

Kia Optima 1.6 T-GDI - to nam się podoba

Żywiołowy silnik, bardzo bogate wyposażenie, 7 lat gwarancji, atrakcyjna cena, dobre osiągi mimo najniższej mocy.

Kia Optima 1.6 T-GDI - to nam się nie podoba

Tylko 447 kg ładowności, przeglądy co rok lub 15 tys. km.

2. miejsce Opel Insignia 1.6 Turbo (483 punkty)

Insignia to ma gabaryty – 4,99-metrowe nadwozie jest aż o 23 cm dłuższe od Passata. W czasie parkowania może to być czasem denerwujące mimo wsparcia czujników, kamer i asystenta, który za nas manewruje. Ale za to kabina jest bardzo obszerna. Z przodu siedzi się na bardzo wygodnych seryjnych fotelach AGR, z tyłu – choć przestrzeni jest ogrom – nisko zamontowane siedzisko wymusza niezbyt przyjemną pozycję kuczną.

Opla Insignię napędza 200-konne 1.6 turbo. Ma dobry zryw, ale przy wyższych obrotach, niestety, robi się hałaśliwe. Insignia jako jedyna w tym porównaniu występuje z manualną skrzynią biegów, która zadziwiająco dobrze do niej pasuje. Udane jest też zestrojenie zawieszenia. Wielkie auto pewnie trzyma się drogi. Zdecydowanie odradzamy wybór 20-calowych felg.

Foto: Auto Bild
W kokpicie znajdziemy, niestety, więcej twardych tworzyw niż u rywali, mało ciekawie wygląda plastik na tunelu. Przyciski ze zbyt małymi symbolami.
Foto: Auto Bild
Z tyłu dużo miejsca, ale siedzisko za nisko umieszczone.

Opel Insignia 1.6 Turbo - to nam się podoba:

Bardzo przestronna kabina, duży bagażnik, świetne fotele AGR, udane zawieszenie.

Opel Insignia 1.6 Turbo - to nam się nie podoba:

Opcjonalne 20-calowe felgi obniżają komfort amortyzacji na poprzecznych nierównościach.

1. miejsce Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI (495 punktów)

Trzeba naprawdę się wysilić, żeby dostrzec zmiany stylistyczne w Passacie: szukajcie ich na... zderzaku. W środku zmieniła się kierownica, wirtualne zegary zyskały nową grafikę, natomiast topowy system multimedialny z 9,2-calowym ekranem ma więcej funkcji sieciowych. Niestety, nadal brakuje mu pokręteł i przycisków-skrótów do głównych menu, jego ramka jakoś mało harmonijnie wpasowuje się w całość deski.

Wypominać będziemy też stracony analogowy zegarek, niech Volkswagena ta niemądra oszczędność zaboli. A poza tym? Jak zwykle: Passat ma dużo miejsca, największy bagażnik, udane regulowane zawieszenie, do tego mocny silnik, który zarazem najmniej pali i zapewnia najlepsze osiągi. Niestety, skrzynia DSG waha się podczas ruszania, a cena jest bardzo wysoka.

Foto: Auto Bild
Wirtualne zegary mają sens, szkoda, że są dostępne tylko z najdroższym systemem inforozrywki, który ma nie-dopracowaną obsługę, bo brakuje mu guzików i pokręteł.
Foto: Auto Bild
Z tyłu podróżuje się przyjemnie.

Volkswagen Passat Variant - to nam się podoba:

Przestronna kabina, wyważone właściwości jezdne, solidna jakość wykonania.

Volkswagen Passat Variant - to nam się nie podoba:

Bardzo wysoka cena, tylko 2 lata gwarancji, lifting zabrał elegancki analogowy zegarek.

Porównanie dużych kombi - test spalania

Tym razem bez sensacji: Mazda 6, która ma silnik o największej pojemności, potrzebowała najwięcej paliwa na naszej pętli pomiarowej. Ale z drugiej strony najmniejsza i najbardziej wysilona w tym towarzystwie jednostka Opla Insignii wcale nie okazała się najoszczędniejsza – ten tytuł przypada Volkswagenowi Passatowi, który w dodatku jako jedyny zużył mniej, niż „ma w papierach”. Gdy mocniej wciska się gaz, Passat też pozostaje najoszczędniejszy.

Foto: Auto Świat
Porównanie dużych kombi - test spalania

Porównanie dużych kombi - test hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)

Szanowni Państwo, twarde fakty mówią same za siebie: Opel Insignia jest mistrzem hamowania. Co porównanie, w którym występuje, niezależnie od wersji nadwoziowej i nawet silnikowej, po prostu deklasuje rywali. Jego zdolności wytracania prędkości są tak dobre, że mógłby stawać w szranki ze sportowymi modelami Porsche. Znakomicie hamują też Volkswagen Passat, Mazda 6 i Kia Optima – wyraźnie gorzej, ale nadal osiągają bezpieczne wyniki.

Foto: Auto Świat
Porównanie dużych kombi - test hamulców

Porównanie dużych kombi - które ma największy bagażnik?

Foto: Auto Bild
Mazda 6: japońskie kombi z najmniejszym i najpłytszym bagażnikiem w stawce, pojemność 522-1664 l.
Foto: Auto Bild
Kia Optima: system szyn i uchwytów mocujących w standardzie. Pod podłogą miejsce na drobiazgi. 552-1686 l.
Foto: Auto Bild
Opel insignia: bardzo długa podłoga, pojemność 560-1665 l, do tego najwyższa ładowność (596 kg).
Foto: Auto Bild
VW Passat: góruje nad rywalami pojemnością bagażnika, która wynosi od 650 do 1780 litrów.

Porównanie dużych kombi - które jest najbardziej przestronne?

Foto: Auto Świat
Mazda 6 Sport Kombi - wymiary
Foto: Auto Świat
Kia Optima Kombi - wymiary
Foto: Auto Świat
Opel Insignia Sports Tourer - wymiary
Foto: Auto Świat
VW Passat Variant - wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Porównanie dużych kombi - dane techniczne

Dane/model VW Passat Kombi Opel Insignia ST Kia Optima Kombi Mazda 6 Sport Kombi
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 benz./R4/16 t.benz./R4/16 benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1984 1598 1591 2488
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/4200 200/5500 180/5500 194/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 320/1500 280/1650 265/1500 258/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 244 232 210 223
Skrzynia biegów aut. 2-sprzęgłowa, 7-biegowa manualna, 6-biegowa aut. 2-sprzęgłowa, 7-biegowa automatyczna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 650-1780 560-1665 552-1686 522-1664
Pojemność zbiornika paliwa (l) 66 62 70 62
Marka i model opon testowanego auta Continental EcoContact 6 Michelin Pilot Sport 4 S Michelin Pilot Sport 3 Bridgestone Turanza T005A
Rozmiar opon testowanego auta 235/45 R 18 245/35 R 20 235/45 R 18 225/45 R 19
Emisja CO2 (g/km) 179 159 175 172
Filtr cząstek stałych S S S S

Porównanie dużych kombi - nasze pomiary testowe

Dane/model VW Passat Kombi Opel Insignia ST Kia Optima Kombi Mazda 6 Sport Kombi
0-50 km/h 3,3 s 3,8 s 3,4 s 3,1 s
0-100 km/h 8,3 s 9,5 s 8,6 s 9,0 s
0-130 km/h 13,0 s 14,5 s 13,9 s 14,4 s
60-100 km/h 4,3 s 4,7 s 4,4 s 4,9 s
80-120 km/h 5,3 s 5,9 s 5,6 s 6,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 1580/550 kg 1534/596 kg 1633/447 kg 1576/537 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 58/42 proc. 57/43 proc. 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,6 m 12,3/12,2 m 11,5/11,4 m 12,0/12,2 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne) 34,1 m 33,0 m 36,0 m 35,7 m
ze 100 km/h (gorące) 35,0 m 33,4 m 36,7 m 36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 59 dB (A) 57 dB (A) 57 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A) 64 dB (A) 64 dB (A) 64 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A) 69 dB (A) 68 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 7,4 l/100 km 7,7 l/100 km 7,9 l/100 km 8,3 l/100 km
Zasięg 880 km 800 km 880 km 740 km

Porównanie dużych kombi - wyposażenie

Dane/model VW Passat Kombi Opel Insignia ST Kia Optima Kombi Mazda 6 Sport Kombi
Wersja wyjściowa Elegance Elite GT-Line SkyPassion
Airbagi: czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy S/S/S/S S/S/S/N S/S/S/S S/S/S/N
Reflektory przeciwmgielne/LED/matrycowe S/S/9630 zł* S/S/S S/S/N S/S/S
Klimatyzacja aut./aut. światła drogowe S (3-strefowa)/9630 zł* S (2-strefowa)/S S (2-strefowa)/6000 zł* S (2-strefowa)/S
Elektr. składane lusterka/lusterko elektrochrom. S/S 3000 zł*/S S/S S/S
System multimedialny/nawigacja S/6290 zł* S/S S/S S/S
Bluetooth/USB/radio DAB S/S/1040 zł S/S/900 zł S/S/S S/S/S
Apple CarPlay/Android Auto 990*/990 zł* S/S S/S N/N
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. ster. klapa bagażnika 6290*/6290 zł* S/S S/S S/3700 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/S S/3200 zł* S/6000 zł* S/S
Czujniki parkowania przód i tył/kamera cofania S/1930 zł* S/4750 zł* (360 stopni) S/S S/S
Adaptacyjne amortyzatory/automat parkujący 3340/1930 zł* 4500/1500 zł N/S N/N
Fotele skórzane/elektr. ster./pamięć ustawień 1500 zł*/S/6900 zł* 6000*/3000*/3000 zł* S/S/S S/S/S
Fotele podgrzewane/wentylowane/masaż S/6900*/6900 zł* S/3000*/3000 zł* S/S/N S/S/S
Podgrzewana kierownica/szyba czołowa/kanapa 660*/1520*/N S/N/S S/N/S
Wirtualne zegary/ekran head-up 8930*/2430 zł S/3200 zł* N/N S/S
Unikanie kolizji/monitorowanie uwagi kierowcy S/S 3200 zł*/N S/S S/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu 8930 zł/S S/S S/S S/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprz. 2920*/2920 zł* 4750*/4750 zł* S/S S/S
Lakier metalizowany/alufelgi w test. aucie 2750-4970/3110 zł (18-cal.) 2600-3600/3400 zł (20-cal.) 2800 zł/S (18-cal.) 2600-3800 zł/S (19-cal.)

*Pakiet

Porównanie dużych kombi - gwarancja i ceny

Dane/model VW Passat Kombi Opel Insignia ST Kia Optima Kombi Mazda 6 Sport Kombi
Cena wyjściowa 147 390 zł 139 150 zł 140 990 zł 155 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 49,2 proc. 50,4 proc. 50,0 proc. 43,3 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 7 lat lub 150 tys. km 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok co 15 tys. km lub rok co 20 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 187 220 zł 163 800 zł1 146 990 zł 159 600 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;

1cena Opla zawiera także pakiet wyciszający wnętrze za 1000 zł.

Porównanie dużych kombi - punktacja

Nadwozie Maks. punktów VW Passat Opel Insignia Kia Optima Mazda 6
Przestronność z przodu 40 34 35 33 32
Przestronność z tyłu 30 29 28 26 24
Pojemność bagażnika 25 25 21 21 20
Ładowność 15 12 14 8 12
Widoczność 20 17 15 12 12
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 27 23 20
Ergonomia obsługi 20 15 15 16 14
Jakość wykończenia 20 18 16 16 15
Suma punktów 200 176 171 155 149
Napęd i zawieszenie Maks. punktów VW Passat Opel Insignia Kia Optima Mazda 6
Przyspieszenie 25 15 13 15 14
Elastyczność 25 22 21 21 21
Poziom hałasu 15 14 12 13 13
Skrzynia biegów 15 13 8 12 10
Zachowanie na drodze 30 26 26 25 24
Komfort jazdy 30 27 23 22 21
Układ kierowniczy 15 14 13 12 12
Średnica zawracania 5 4 3 4 3
Skuteczność hamulców 40 34 38 28 29
Suma punktów 200 169 157 152 147
Koszty Maks. punktów VW Passat Opel Insignia Kia Optima Mazda 6
Cena po doposażeniu 50 34 40 45 41
Utrata wartości 15 8 8 8 12
Zużycie paliwa 30 22 21 20 19
Wyposażenie – komfort 40 34 37 32 35
Wyp. – bezpieczeństwo 30 27 23 23 24
Ubezpieczenia 10 8 9 9 8
Gwarancja 15 8 8 15 10
Przeglądy 10 9 9 4 6
Su­ma punktów 200 150 155 156 155
Wynik końcowy 600 495 483 463 451
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4.
Foto: Auto Bild
Grają wszyscy, a na końcu i tak wygrywają Niemcy. Passat nie potrzebował dużych zmian, by zachować silną pozycję w swojej klasie.

Porównanie dużych kombi - podsumowanie

Dojrzały i wszechstronnie uzdolniony Volkswagen Passat jest nie do pobicia. W testowanej wersji kosztuje bardzo dużo, ale zaspokoi wysokie wymagania. Jeśli cena ma większe znaczenie – polecamy udaną i tańszą o 40 000 zł Kię. Mazda pozostaje pierwszym wyborem dla turbosceptyków, natomiast Opel imponuje pewnym prowadzeniem.