- Mazda 6 oferuje w tym gronie najmniej miejsca w kabinie
- Jeśli podoba wam się Kia Optima – nie zwlekajcie, ten model niedługo wypadnie z oferty, a jest godny polecenia
- Nie kupujcie Opla Insignii na 20-calowych kołach
- Volkswagen Passat jest wyraźnie droższy od rywali, ale też najbardziej dopracowany
Volkswagen Passat przeszedł face lifting. Żeby jednak zauważyć zmiany, musicie się dobrze przyjrzeć. W stylistyce produkowanej od 2014 r. generacji B8 niewiele się bowiem zmieniło. Zmodernizowano przede wszystkim systemy inforozrywki i asystentów, na nowo posortowano wersje wyposażenia. Zamiast odmian Trend-, Comfort- i Highline do wyboru są teraz: Essence, Business, Elegance i R-Line Edition.
W pierwszym starciu po odświeżeniu Passat Variant mierzy się u nas z Kią Optimą kombi, Mazdą 6 Sport kombi i Oplem Insignią Sports Tourer. Wszystkie napędzają mocne silniki benzynowe. Jednak mimo mocy wahającej się od 180 do 200 KM wszystkie auta tego porównania przestrzeliły w naszych pomiarach przyspieszenia dane fabryczne – w trakcie testu temperatura powietrza przekraczała bowiem 30 stopni. Zła wiadomość dla polskich klientów: Kia powoli wycofuje ze sprzedaży Optimę. Trzeba się więc spieszyć.
4. miejsce: Mazda 6 2.5 SkyActiv-G (451 punktów)
Produkowana od 2012 r. Mazda 6 jest w tym gronie najstarsza. Jednak dzięki licznym liftingom „twarzy” i techniki wcale tego nie widać. To co jednak od razu czuć, gdy wsiada się z tyłu, to mniejsza ilość miejsca. Powolnie pracujący system nawigacyjny trąci już trochę myszką, tu widać wiek tej konstrukcji. Jak to w Maździe, wyróżnikiem jest silnik: 2,5 litra pojemności, 194 KM, brak turbodoładowania.
Jego charakterystyka daje dużo frajdy: na gaz entuzjastycznie reaguje, ochoczo wchodzi na obroty. „Automat” nie nadąża za jego temperamentem, ale biegi zmienia delikatnie. Zawieszenie odrobinę za twardo i sucho pracuje (nie ma adaptacyjnych amortyzatorów). Układ kierowniczy też mógłby być bardziej dopieszczony, brakuje mu wyczucia, „szóstka” wydaje się mniej zwinna od rywali.
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G - to nam się podoba:
Mimo długiego stażu rynkowego wciąż atrakcyjnie wygląda, jedyna z dużym wolnossącym silnikiem.
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G - to nam się nie podoba:
Stosunkowo mało miejsca z tyłu, nieco ospały „automat”, twardawe zawieszenie.
3. miejsce: Kia Optima 1.6 T-GDI (463 punkty)
Kia Optima to naprawdę atrakcyjna propozycja. Wygląda sportowo, ale nie ma tak wielkiej karoserii, jak Opel. Do tego najniższa cena w porównaniu i zarazem kompletne wyposażenie w standardzie – nie ma co narzekać na bardzo ograniczony wybór dodatkowych opcji, bo 7-letnia gwarancja stanowi ostateczny argument. 1,6-litrowy turbodoładowany silnik rozwija 180 KM, ale jest bardzo pracowity, zapewnia lepsze osiągi niż mocniejsze Mazda i Opel.
Dwusprzęgłowa przekładnia szybko reaguje, zdarzają jej się jednak szarpnięcia podczas ruszania. Zawieszenie Optimy zostało raczej sztywno zestrojone, ale nierówności amortyzuje energicznie. Niestety, dość niska okazuje się ładowność jak na kombi – 447 kg to aż o 149 kg mniej niż oferuje najlepsza pod tym względem Insignia.
Kia Optima 1.6 T-GDI - to nam się podoba
Żywiołowy silnik, bardzo bogate wyposażenie, 7 lat gwarancji, atrakcyjna cena, dobre osiągi mimo najniższej mocy.
Kia Optima 1.6 T-GDI - to nam się nie podoba
Tylko 447 kg ładowności, przeglądy co rok lub 15 tys. km.
2. miejsce Opel Insignia 1.6 Turbo (483 punkty)
Insignia to ma gabaryty – 4,99-metrowe nadwozie jest aż o 23 cm dłuższe od Passata. W czasie parkowania może to być czasem denerwujące mimo wsparcia czujników, kamer i asystenta, który za nas manewruje. Ale za to kabina jest bardzo obszerna. Z przodu siedzi się na bardzo wygodnych seryjnych fotelach AGR, z tyłu – choć przestrzeni jest ogrom – nisko zamontowane siedzisko wymusza niezbyt przyjemną pozycję kuczną.
Opla Insignię napędza 200-konne 1.6 turbo. Ma dobry zryw, ale przy wyższych obrotach, niestety, robi się hałaśliwe. Insignia jako jedyna w tym porównaniu występuje z manualną skrzynią biegów, która zadziwiająco dobrze do niej pasuje. Udane jest też zestrojenie zawieszenia. Wielkie auto pewnie trzyma się drogi. Zdecydowanie odradzamy wybór 20-calowych felg.
Opel Insignia 1.6 Turbo - to nam się podoba:
Bardzo przestronna kabina, duży bagażnik, świetne fotele AGR, udane zawieszenie.
Opel Insignia 1.6 Turbo - to nam się nie podoba:
Opcjonalne 20-calowe felgi obniżają komfort amortyzacji na poprzecznych nierównościach.
1. miejsce Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI (495 punktów)
Trzeba naprawdę się wysilić, żeby dostrzec zmiany stylistyczne w Passacie: szukajcie ich na... zderzaku. W środku zmieniła się kierownica, wirtualne zegary zyskały nową grafikę, natomiast topowy system multimedialny z 9,2-calowym ekranem ma więcej funkcji sieciowych. Niestety, nadal brakuje mu pokręteł i przycisków-skrótów do głównych menu, jego ramka jakoś mało harmonijnie wpasowuje się w całość deski.
Wypominać będziemy też stracony analogowy zegarek, niech Volkswagena ta niemądra oszczędność zaboli. A poza tym? Jak zwykle: Passat ma dużo miejsca, największy bagażnik, udane regulowane zawieszenie, do tego mocny silnik, który zarazem najmniej pali i zapewnia najlepsze osiągi. Niestety, skrzynia DSG waha się podczas ruszania, a cena jest bardzo wysoka.
Volkswagen Passat Variant - to nam się podoba:
Przestronna kabina, wyważone właściwości jezdne, solidna jakość wykonania.
Volkswagen Passat Variant - to nam się nie podoba:
Bardzo wysoka cena, tylko 2 lata gwarancji, lifting zabrał elegancki analogowy zegarek.
Porównanie dużych kombi - test spalania
Tym razem bez sensacji: Mazda 6, która ma silnik o największej pojemności, potrzebowała najwięcej paliwa na naszej pętli pomiarowej. Ale z drugiej strony najmniejsza i najbardziej wysilona w tym towarzystwie jednostka Opla Insignii wcale nie okazała się najoszczędniejsza – ten tytuł przypada Volkswagenowi Passatowi, który w dodatku jako jedyny zużył mniej, niż „ma w papierach”. Gdy mocniej wciska się gaz, Passat też pozostaje najoszczędniejszy.
Porównanie dużych kombi - test hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)
Szanowni Państwo, twarde fakty mówią same za siebie: Opel Insignia jest mistrzem hamowania. Co porównanie, w którym występuje, niezależnie od wersji nadwoziowej i nawet silnikowej, po prostu deklasuje rywali. Jego zdolności wytracania prędkości są tak dobre, że mógłby stawać w szranki ze sportowymi modelami Porsche. Znakomicie hamują też Volkswagen Passat, Mazda 6 i Kia Optima – wyraźnie gorzej, ale nadal osiągają bezpieczne wyniki.
Porównanie dużych kombi - które ma największy bagażnik?
Porównanie dużych kombi - które jest najbardziej przestronne?
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Porównanie dużych kombi - dane techniczne
Dane/model | VW Passat Kombi | Opel Insignia ST | Kia Optima Kombi | Mazda 6 Sport Kombi |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 | benz./R4/16 | t.benz./R4/16 | benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 | 1598 | 1591 | 2488 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 190/4200 | 200/5500 | 180/5500 | 194/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 320/1500 | 280/1650 | 265/1500 | 258/4000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 244 | 232 | 210 | 223 |
Skrzynia biegów | aut. 2-sprzęgłowa, 7-biegowa | manualna, 6-biegowa | aut. 2-sprzęgłowa, 7-biegowa | automatyczna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 650-1780 | 560-1665 | 552-1686 | 522-1664 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 62 | 70 | 62 |
Marka i model opon testowanego auta | Continental EcoContact 6 | Michelin Pilot Sport 4 S | Michelin Pilot Sport 3 | Bridgestone Turanza T005A |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/45 R 18 | 245/35 R 20 | 235/45 R 18 | 225/45 R 19 |
Emisja CO2 (g/km) | 179 | 159 | 175 | 172 |
Filtr cząstek stałych | S | S | S | S |
Porównanie dużych kombi - nasze pomiary testowe
Dane/model | VW Passat Kombi | Opel Insignia ST | Kia Optima Kombi | Mazda 6 Sport Kombi |
0-50 km/h | 3,3 s | 3,8 s | 3,4 s | 3,1 s |
0-100 km/h | 8,3 s | 9,5 s | 8,6 s | 9,0 s |
0-130 km/h | 13,0 s | 14,5 s | 13,9 s | 14,4 s |
60-100 km/h | 4,3 s | 4,7 s | 4,4 s | 4,9 s |
80-120 km/h | 5,3 s | 5,9 s | 5,6 s | 6,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1580/550 kg | 1534/596 kg | 1633/447 kg | 1576/537 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 58/42 proc. | 57/43 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,6 m | 12,3/12,2 m | 11,5/11,4 m | 12,0/12,2 m |
Hamowanieze 100 km/h (zimne) | 34,1 m | 33,0 m | 36,0 m | 35,7 m |
ze 100 km/h (gorące) | 35,0 m | 33,4 m | 36,7 m | 36,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 59 dB (A) | 57 dB (A) | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) | 64 dB (A) | 64 dB (A) | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) | 69 dB (A) | 68 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,4 l/100 km | 7,7 l/100 km | 7,9 l/100 km | 8,3 l/100 km |
Zasięg | 880 km | 800 km | 880 km | 740 km |
Porównanie dużych kombi - wyposażenie
Dane/model | VW Passat Kombi | Opel Insignia ST | Kia Optima Kombi | Mazda 6 Sport Kombi |
Wersja wyjściowa | Elegance | Elite | GT-Line | SkyPassion |
Airbagi: czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy | S/S/S/S | S/S/S/N | S/S/S/S | S/S/S/N |
Reflektory przeciwmgielne/LED/matrycowe | S/S/9630 zł* | S/S/S | S/S/N | S/S/S |
Klimatyzacja aut./aut. światła drogowe | S (3-strefowa)/9630 zł* | S (2-strefowa)/S | S (2-strefowa)/6000 zł* | S (2-strefowa)/S |
Elektr. składane lusterka/lusterko elektrochrom. | S/S | 3000 zł*/S | S/S | S/S |
System multimedialny/nawigacja | S/6290 zł* | S/S | S/S | S/S |
Bluetooth/USB/radio DAB | S/S/1040 zł | S/S/900 zł | S/S/S | S/S/S |
Apple CarPlay/Android Auto | 990*/990 zł* | S/S | S/S | N/N |
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. ster. klapa bagażnika | 6290*/6290 zł* | S/S | S/S | S/3700 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/S | S/3200 zł* | S/6000 zł* | S/S |
Czujniki parkowania przód i tył/kamera cofania | S/1930 zł* | S/4750 zł* (360 stopni) | S/S | S/S |
Adaptacyjne amortyzatory/automat parkujący | 3340/1930 zł* | 4500/1500 zł | N/S | N/N |
Fotele skórzane/elektr. ster./pamięć ustawień | 1500 zł*/S/6900 zł* | 6000*/3000*/3000 zł* | S/S/S | S/S/S |
Fotele podgrzewane/wentylowane/masaż | S/6900*/6900 zł* | S/3000*/3000 zł* | S/S/N | S/S/S |
Podgrzewana kierownica/szyba czołowa/kanapa | 660*/1520*/N | S/N/S | S/N/S | |
Wirtualne zegary/ekran head-up | 8930*/2430 zł | S/3200 zł* | N/N | S/S |
Unikanie kolizji/monitorowanie uwagi kierowcy | S/S | 3200 zł*/N | S/S | S/S |
Skaner znaków/asystent pasa ruchu | 8930 zł/S | S/S | S/S | S/S |
Czujnik martwego pola/ruchu poprz. | 2920*/2920 zł* | 4750*/4750 zł* | S/S | S/S |
Lakier metalizowany/alufelgi w test. aucie | 2750-4970/3110 zł (18-cal.) | 2600-3600/3400 zł (20-cal.) | 2800 zł/S (18-cal.) | 2600-3800 zł/S (19-cal.) |
*Pakiet
Porównanie dużych kombi - gwarancja i ceny
Dane/model | VW Passat Kombi | Opel Insignia ST | Kia Optima Kombi | Mazda 6 Sport Kombi |
Cena wyjściowa | 147 390 zł | 139 150 zł | 140 990 zł | 155 900 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 49,2 proc. | 50,4 proc. | 50,0 proc. | 43,3 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 7 lat lub 150 tys. km | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok | co 15 tys. km lub rok | co 20 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 187 220 zł | 163 800 zł1 | 146 990 zł | 159 600 zł |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;
1cena Opla zawiera także pakiet wyciszający wnętrze za 1000 zł.
Porównanie dużych kombi - punktacja
Nadwozie | Maks. punktów | VW Passat | Opel Insignia | Kia Optima | Mazda 6 |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 35 | 33 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 29 | 28 | 26 | 24 |
Pojemność bagażnika | 25 | 25 | 21 | 21 | 20 |
Ładowność | 15 | 12 | 14 | 8 | 12 |
Widoczność | 20 | 17 | 15 | 12 | 12 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 27 | 23 | 20 |
Ergonomia obsługi | 20 | 15 | 15 | 16 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 16 | 16 | 15 |
Suma punktów | 200 | 176 | 171 | 155 | 149 |
Napęd i zawieszenie | Maks. punktów | VW Passat | Opel Insignia | Kia Optima | Mazda 6 |
Przyspieszenie | 25 | 15 | 13 | 15 | 14 |
Elastyczność | 25 | 22 | 21 | 21 | 21 |
Poziom hałasu | 15 | 14 | 12 | 13 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 8 | 12 | 10 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 26 | 25 | 24 |
Komfort jazdy | 30 | 27 | 23 | 22 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | 12 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 34 | 38 | 28 | 29 |
Suma punktów | 200 | 169 | 157 | 152 | 147 |
Koszty | Maks. punktów | VW Passat | Opel Insignia | Kia Optima | Mazda 6 |
Cena po doposażeniu | 50 | 34 | 40 | 45 | 41 |
Utrata wartości | 15 | 8 | 8 | 8 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 21 | 20 | 19 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 34 | 37 | 32 | 35 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 27 | 23 | 23 | 24 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 9 | 9 | 8 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 15 | 10 |
Przeglądy | 10 | 9 | 9 | 4 | 6 |
Suma punktów | 200 | 150 | 155 | 156 | 155 |
Wynik końcowy | 600 | 495 | 483 | 463 | 451 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
Porównanie dużych kombi - podsumowanie
Dojrzały i wszechstronnie uzdolniony Volkswagen Passat jest nie do pobicia. W testowanej wersji kosztuje bardzo dużo, ale zaspokoi wysokie wymagania. Jeśli cena ma większe znaczenie – polecamy udaną i tańszą o 40 000 zł Kię. Mazda pozostaje pierwszym wyborem dla turbosceptyków, natomiast Opel imponuje pewnym prowadzeniem.