Auto Świat Testy Porównania samochodów Nowy Volkswagen Passat kombi kontra Mazda 6, Kia Optima i Opel Insignia - czy nadal jest najlepszym wyborem?

Nowy Volkswagen Passat kombi kontra Mazda 6, Kia Optima i Opel Insignia - czy nadal jest najlepszym wyborem?

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Volkswagen Passat jest świeżo po face liftingu. Czy to pozwoli mu utrzymać mocną pozycję w swoim segmencie? W pierwszym porównaniu trafia na trzech uznanych konkurentów: Kię Optimę, Mazdę 6 i Opla Insignię. Sprawdzamy które duże kombi warto kupić.

Nowy Volkswagen Passat kombi kontra Mazda 6, Kia Optima i Opel Insignia - czy nadal jest najlepszym wyborem?
Zobacz galerię (19)
Auto Bild
Nowy Volkswagen Passat kombi kontra Mazda 6, Kia Optima i Opel Insignia - czy nadal jest najlepszym wyborem?
  • Mazda 6 oferuje w tym gronie najmniej miejsca w kabinie
  • Jeśli podoba wam się Kia Optima – nie zwlekajcie, ten model niedługo wypadnie z oferty, a jest godny polecenia
  • Nie kupujcie Opla Insignii na 20-calowych kołach
  • Volkswagen Passat jest wyraźnie droższy od rywali, ale też najbardziej dopracowany

Volkswagen Passat przeszedł face lifting. Żeby jednak zauważyć zmiany, musicie się dobrze przyjrzeć. W stylistyce produkowanej od 2014 r. generacji B8 niewiele się bowiem zmieniło. Zmodernizowano przede wszystkim systemy inforozrywki i asystentów, na nowo posortowano wersje wyposażenia. Zamiast odmian Trend-, Comfort- i Highline do wyboru są teraz: Essence, Business, Elegance i R-Line Edition.

W pierwszym starciu po odświeżeniu Passat Variant mierzy się u nas z Kią Optimą kombi, Mazdą 6 Sport kombi i Oplem Insignią Sports Tourer. Wszystkie napędzają mocne silniki benzynowe. Jednak mimo mocy wahającej się od 180 do 200 KM wszystkie auta tego porównania przestrzeliły w naszych pomiarach przyspieszenia dane fabryczne – w trakcie testu temperatura powietrza przekraczała bowiem 30 stopni. Zła wiadomość dla polskich klientów: Kia powoli wycofuje ze sprzedaży Optimę. Trzeba się więc spieszyć.

4. miejsce: Mazda 6 2.5 SkyActiv-G (451 punktów)

Mazda 6 2.5 Skyactiv-G
Mazda 6 2.5 Skyactiv-GAuto Bild

Produkowana od 2012 r. Mazda 6 jest w tym gronie najstarsza. Jednak dzięki licznym liftingom „twarzy” i techniki wcale tego nie widać. To co jednak od razu czuć, gdy wsiada się z tyłu, to mniejsza ilość miejsca. Powolnie pracujący system nawigacyjny trąci już trochę myszką, tu widać wiek tej konstrukcji. Jak to w Maździe, wyróżnikiem jest silnik: 2,5 litra pojemności, 194 KM, brak turbodoładowania.

Jego charakterystyka daje dużo frajdy: na gaz entuzjastycznie reaguje, ochoczo wchodzi na obroty. „Automat” nie nadąża za jego temperamentem, ale biegi zmienia delikatnie. Zawieszenie odrobinę za twardo i sucho pracuje (nie ma adaptacyjnych amortyzatorów). Układ kierowniczy też mógłby być bardziej dopieszczony, brakuje mu wyczucia, „szóstka” wydaje się mniej zwinna od rywali.

Wysmakowany kokpit z licznymi obszyciami ze sztucznej skóry i imitacji zamszu. Nawigacja z 8-calowym ekranem jest seryjna.
Wysmakowany kokpit z licznymi obszyciami ze sztucznej skóry i imitacji zamszu. Nawigacja z 8-calowym ekranem jest seryjna.Auto Bild
Z tyłu mniej miejsca niż u konkurentów.
Z tyłu mniej miejsca niż u konkurentów.Auto Bild

Mazda 6 2.5 SkyActiv-G - to nam się podoba:

Mimo długiego stażu rynkowego wciąż atrakcyjnie wygląda, jedyna z dużym wolnossącym silnikiem.

Mazda 6 2.5 SkyActiv-G - to nam się nie podoba:

Stosunkowo mało miejsca z tyłu, nieco ospały „automat”, twardawe zawieszenie.

3. miejsce: Kia Optima 1.6 T-GDI (463 punkty)

Kia Optima 1.6 T-GDI
Kia Optima 1.6 T-GDIAuto Bild

Kia Optima to naprawdę atrakcyjna propozycja. Wygląda sportowo, ale nie ma tak wielkiej karoserii, jak Opel. Do tego najniższa cena w porównaniu i zarazem kompletne wyposażenie w standardzie – nie ma co narzekać na bardzo ograniczony wybór dodatkowych opcji, bo 7-letnia gwarancja stanowi ostateczny argument. 1,6-litrowy turbodoładowany silnik rozwija 180 KM, ale jest bardzo pracowity, zapewnia lepsze osiągi niż mocniejsze Mazda i Opel.

Dwusprzęgłowa przekładnia szybko reaguje, zdarzają jej się jednak szarpnięcia podczas ruszania. Zawieszenie Optimy zostało raczej sztywno zestrojone, ale nierówności amortyzuje energicznie. Niestety, dość niska okazuje się ładowność jak na kombi – 447 kg to aż o 149 kg mniej niż oferuje najlepsza pod tym względem Insignia.

Bardzo przyjemny w obsłudze kokpit, klarowne oznaczenia, duże przyciski, jedynie ekran inforozrywki mógłby być większy. Tunel wykończono aluminium.
Bardzo przyjemny w obsłudze kokpit, klarowne oznaczenia, duże przyciski, jedynie ekran inforozrywki mógłby być większy. Tunel wykończono aluminium.Auto Bild
Sporo miejsca z tyłu, szczególnie na kolana.
Sporo miejsca z tyłu, szczególnie na kolana.Auto Bild

Kia Optima 1.6 T-GDI - to nam się podoba

Żywiołowy silnik, bardzo bogate wyposażenie, 7 lat gwarancji, atrakcyjna cena, dobre osiągi mimo najniższej mocy.

Kia Optima 1.6 T-GDI - to nam się nie podoba

Tylko 447 kg ładowności, przeglądy co rok lub 15 tys. km.

2. miejsce Opel Insignia 1.6 Turbo (483 punkty)

Insignia to ma gabaryty – 4,99-metrowe nadwozie jest aż o 23 cm dłuższe od Passata. W czasie parkowania może to być czasem denerwujące mimo wsparcia czujników, kamer i asystenta, który za nas manewruje. Ale za to kabina jest bardzo obszerna. Z przodu siedzi się na bardzo wygodnych seryjnych fotelach AGR, z tyłu – choć przestrzeni jest ogrom – nisko zamontowane siedzisko wymusza niezbyt przyjemną pozycję kuczną.

Opla Insignię napędza 200-konne 1.6 turbo. Ma dobry zryw, ale przy wyższych obrotach, niestety, robi się hałaśliwe. Insignia jako jedyna w tym porównaniu występuje z manualną skrzynią biegów, która zadziwiająco dobrze do niej pasuje. Udane jest też zestrojenie zawieszenia. Wielkie auto pewnie trzyma się drogi. Zdecydowanie odradzamy wybór 20-calowych felg.

W kokpicie znajdziemy, niestety, więcej twardych tworzyw niż u rywali, mało ciekawie wygląda plastik na tunelu. Przyciski ze zbyt małymi symbolami.
W kokpicie znajdziemy, niestety, więcej twardych tworzyw niż u rywali, mało ciekawie wygląda plastik na tunelu. Przyciski ze zbyt małymi symbolami.Auto Bild
Z tyłu dużo miejsca, ale siedzisko za nisko umieszczone.
Z tyłu dużo miejsca, ale siedzisko za nisko umieszczone.Auto Bild

Opel Insignia 1.6 Turbo - to nam się podoba:

Bardzo przestronna kabina, duży bagażnik, świetne fotele AGR, udane zawieszenie.

Opel Insignia 1.6 Turbo - to nam się nie podoba:

Opcjonalne 20-calowe felgi obniżają komfort amortyzacji na poprzecznych nierównościach.

1. miejsce Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI (495 punktów)

Trzeba naprawdę się wysilić, żeby dostrzec zmiany stylistyczne w Passacie: szukajcie ich na... zderzaku. W środku zmieniła się kierownica, wirtualne zegary zyskały nową grafikę, natomiast topowy system multimedialny z 9,2-calowym ekranem ma więcej funkcji sieciowych. Niestety, nadal brakuje mu pokręteł i przycisków-skrótów do głównych menu, jego ramka jakoś mało harmonijnie wpasowuje się w całość deski.

Wypominać będziemy też stracony analogowy zegarek, niech Volkswagena ta niemądra oszczędność zaboli. A poza tym? Jak zwykle: Passat ma dużo miejsca, największy bagażnik, udane regulowane zawieszenie, do tego mocny silnik, który zarazem najmniej pali i zapewnia najlepsze osiągi. Niestety, skrzynia DSG waha się podczas ruszania, a cena jest bardzo wysoka.

Wirtualne zegary mają sens, szkoda, że są dostępne tylko z najdroższym systemem inforozrywki, który ma nie-dopracowaną obsługę, bo brakuje mu guzików i pokręteł.
Wirtualne zegary mają sens, szkoda, że są dostępne tylko z najdroższym systemem inforozrywki, który ma nie-dopracowaną obsługę, bo brakuje mu guzików i pokręteł.Auto Bild
Z tyłu podróżuje się przyjemnie.
Z tyłu podróżuje się przyjemnie.Auto Bild

Volkswagen Passat Variant - to nam się podoba:

Przestronna kabina, wyważone właściwości jezdne, solidna jakość wykonania.

Volkswagen Passat Variant - to nam się nie podoba:

Bardzo wysoka cena, tylko 2 lata gwarancji, lifting zabrał elegancki analogowy zegarek.

Porównanie dużych kombi - test spalania

Tym razem bez sensacji: Mazda 6, która ma silnik o największej pojemności, potrzebowała najwięcej paliwa na naszej pętli pomiarowej. Ale z drugiej strony najmniejsza i najbardziej wysilona w tym towarzystwie jednostka Opla Insignii wcale nie okazała się najoszczędniejsza – ten tytuł przypada Volkswagenowi Passatowi, który w dodatku jako jedyny zużył mniej, niż „ma w papierach”. Gdy mocniej wciska się gaz, Passat też pozostaje najoszczędniejszy.

Porównanie dużych kombi - test spalania
Porównanie dużych kombi - test spalaniaŻródło: Auto Świat

Porównanie dużych kombi - test hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)

Szanowni Państwo, twarde fakty mówią same za siebie: Opel Insignia jest mistrzem hamowania. Co porównanie, w którym występuje, niezależnie od wersji nadwoziowej i nawet silnikowej, po prostu deklasuje rywali. Jego zdolności wytracania prędkości są tak dobre, że mógłby stawać w szranki ze sportowymi modelami Porsche. Znakomicie hamują też Volkswagen Passat, Mazda 6 i Kia Optima – wyraźnie gorzej, ale nadal osiągają bezpieczne wyniki.

Porównanie dużych kombi - test hamulców
Porównanie dużych kombi - test hamulcówŻródło: Auto Świat

Porównanie dużych kombi - które ma największy bagażnik?

Mazda 6: japońskie kombi z najmniejszym i najpłytszym bagażnikiem w stawce, pojemność 522-1664 l.
Mazda 6: japońskie kombi z najmniejszym i najpłytszym bagażnikiem w stawce, pojemność 522-1664 l.Auto Bild
Kia Optima: system szyn i uchwytów mocujących w standardzie. Pod podłogą miejsce na drobiazgi. 552-1686 l.
Kia Optima: system szyn i uchwytów mocujących w standardzie. Pod podłogą miejsce na drobiazgi. 552-1686 l.Auto Bild
Opel insignia: bardzo długa podłoga, pojemność 560-1665 l, do tego najwyższa ładowność (596 kg).
Opel insignia: bardzo długa podłoga, pojemność 560-1665 l, do tego najwyższa ładowność (596 kg).Auto Bild
VW Passat: góruje nad rywalami pojemnością bagażnika, która wynosi od 650 do 1780 litrów.
VW Passat: góruje nad rywalami pojemnością bagażnika, która wynosi od 650 do 1780 litrów.Auto Bild

Porównanie dużych kombi - które jest najbardziej przestronne?

Mazda 6 Sport Kombi - wymiary
Mazda 6 Sport Kombi - wymiaryŻródło: Auto Świat
Kia Optima Kombi - wymiary
Kia Optima Kombi - wymiaryŻródło: Auto Świat
Opel Insignia Sports Tourer - wymiary
Opel Insignia Sports Tourer - wymiaryŻródło: Auto Świat
VW Passat Variant - wymiary
VW Passat Variant - wymiaryŻródło: Auto Świat

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Porównanie dużych kombi - dane techniczne

Dane/modelVW Passat KombiOpel Insignia STKia Optima KombiMazda 6 Sport Kombi
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16benz./R4/16t.benz./R4/16benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1984159815912488
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/4200200/5500180/5500194/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)320/1500280/1650265/1500258/4000
Prędkość maksymalna (km/h)244232210223
Skrzynia biegówaut. 2-sprzęgłowa, 7-biegowamanualna, 6-biegowaaut. 2-sprzęgłowa, 7-biegowaautomatyczna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)650-1780560-1665552-1686522-1664
Pojemność zbiornika paliwa (l)66627062
Marka i model opon testowanego autaContinental EcoContact 6Michelin Pilot Sport 4 SMichelin Pilot Sport 3Bridgestone Turanza T005A
Rozmiar opon testowanego auta235/45 R 18245/35 R 20235/45 R 18225/45 R 19
Emisja CO2 (g/km)179159175172
Filtr cząstek stałychSSSS

Porównanie dużych kombi - nasze pomiary testowe

Dane/modelVW Passat KombiOpel Insignia STKia Optima KombiMazda 6 Sport Kombi
0-50 km/h3,3 s3,8 s3,4 s3,1 s
0-100 km/h8,3 s9,5 s8,6 s9,0 s
0-130 km/h13,0 s14,5 s13,9 s14,4 s
60-100 km/h4,3 s4,7 s4,4 s4,9 s
80-120 km/h5,3 s5,9 s5,6 s6,0 s
Masa rzeczywista/ładowność1580/550 kg1534/596 kg1633/447 kg1576/537 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.58/42 proc.57/43 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,6 m12,3/12,2 m11,5/11,4 m12,0/12,2 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne)34,1 m33,0 m36,0 m35,7 m
ze 100 km/h (gorące)35,0 m33,4 m36,7 m36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)59 dB (A)57 dB (A)57 dB (A)
przy 100 km/h63 dB (A)64 dB (A)64 dB (A)64 dB (A)
przy 130 km/h67 dB (A)69 dB (A)68 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe7,4 l/100 km7,7 l/100 km7,9 l/100 km8,3 l/100 km
Zasięg880 km800 km880 km740 km

Porównanie dużych kombi - wyposażenie

Dane/modelVW Passat KombiOpel Insignia STKia Optima KombiMazda 6 Sport Kombi
Wersja wyjściowaEleganceEliteGT-LineSkyPassion
Airbagi: czołowe/boczne/kurtyny/kolanowyS/S/S/SS/S/S/NS/S/S/SS/S/S/N
Reflektory przeciwmgielne/LED/matrycoweS/S/9630 zł*S/S/SS/S/NS/S/S
Klimatyzacja aut./aut. światła drogoweS (3-strefowa)/9630 zł*S (2-strefowa)/SS (2-strefowa)/6000 zł*S (2-strefowa)/S
Elektr. składane lusterka/lusterko elektrochrom.S/S3000 zł*/SS/SS/S
System multimedialny/nawigacjaS/6290 zł*S/SS/SS/S
Bluetooth/USB/radio DABS/S/1040 złS/S/900 złS/S/SS/S/S
Apple CarPlay/Android Auto990*/990 zł*S/SS/SN/N
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. ster. klapa bagażnika6290*/6290 zł*S/SS/SS/3700 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/SS/3200 zł*S/6000 zł*S/S
Czujniki parkowania przód i tył/kamera cofaniaS/1930 zł*S/4750 zł* (360 stopni)S/SS/S
Adaptacyjne amortyzatory/automat parkujący3340/1930 zł*4500/1500 złN/SN/N
Fotele skórzane/elektr. ster./pamięć ustawień1500 zł*/S/6900 zł*6000*/3000*/3000 zł*S/S/SS/S/S
Fotele podgrzewane/wentylowane/masażS/6900*/6900 zł*S/3000*/3000 zł*S/S/NS/S/S
Podgrzewana kierownica/szyba czołowa/kanapa660*/1520*/NS/N/SS/N/S
Wirtualne zegary/ekran head-up8930*/2430 złS/3200 zł*N/NS/S
Unikanie kolizji/monitorowanie uwagi kierowcyS/S3200 zł*/NS/SS/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu8930 zł/SS/SS/SS/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprz.2920*/2920 zł*4750*/4750 zł*S/SS/S
Lakier metalizowany/alufelgi w test. aucie2750-4970/3110 zł (18-cal.)2600-3600/3400 zł (20-cal.)2800 zł/S (18-cal.)2600-3800 zł/S (19-cal.)

*Pakiet

Porównanie dużych kombi - gwarancja i ceny

Dane/modelVW Passat KombiOpel Insignia STKia Optima KombiMazda 6 Sport Kombi
Cena wyjściowa147 390 zł139 150 zł140 990 zł155 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)49,2 proc.50,4 proc.50,0 proc.43,3 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata7 lat lub 150 tys. km3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub rokco 30 tys. km lub rokco 15 tys. km lub rokco 20 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu187 220 zł163 800 zł1146 990 zł159 600 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;

1cena Opla zawiera także pakiet wyciszający wnętrze za 1000 zł.

Porównanie dużych kombi - punktacja

NadwozieMaks. punktówVW PassatOpel InsigniaKia OptimaMazda 6
Przestronność z przodu4034353332
Przestronność z tyłu3029282624
Pojemność bagażnika2525212120
Ładowność151214812
Widoczność2017151212
Fotele, pozycja kierowcy3026272320
Ergonomia obsługi2015151614
Jakość wykończenia2018161615
Suma punktów200176171155149
Napęd i zawieszenieMaks. punktówVW PassatOpel InsigniaKia OptimaMazda 6
Przyspieszenie2515131514
Elastyczność2522212121
Poziom hałasu1514121313
Skrzynia biegów151381210
Zachowanie na drodze3026262524
Komfort jazdy3027232221
Układ kierowniczy1514131212
Średnica zawracania54343
Skuteczność hamulców4034382829
Suma punktów200169157152147
KosztyMaks. punktówVW PassatOpel InsigniaKia OptimaMazda 6
Cena po doposażeniu5034404541
Utrata wartości1588812
Zużycie paliwa3022212019
Wyposażenie – komfort4034373235
Wyp. – bezpieczeństwo3027232324
Ubezpieczenia108998
Gwarancja15881510
Przeglądy109946
Su­ma punktów200150155156155
Wynik końcowy600495483463451
Miejsce w teście1.2.3.4.
Grają wszyscy, a na końcu i tak wygrywają Niemcy. Passat nie potrzebował dużych zmian, by zachować silną pozycję w swojej klasie.
Grają wszyscy, a na końcu i tak wygrywają Niemcy. Passat nie potrzebował dużych zmian, by zachować silną pozycję w swojej klasie.Auto Bild

Porównanie dużych kombi - podsumowanie

Dojrzały i wszechstronnie uzdolniony Volkswagen Passat jest nie do pobicia. W testowanej wersji kosztuje bardzo dużo, ale zaspokoi wysokie wymagania. Jeśli cena ma większe znaczenie – polecamy udaną i tańszą o 40 000 zł Kię. Mazda pozostaje pierwszym wyborem dla turbosceptyków, natomiast Opel imponuje pewnym prowadzeniem.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński