- Peugeot 508 jest tak zgrabny, że VW wygląda przy nim jak... Kawał samochodu
- Volkswagen Arteon pod względem ilości miejsca z tyłu plasuje się o klasę wyżej od Peugeota 508
- Mniejszy silnik Peugeota dobrze ciągnie i bardzo mało pali
Nowego Peugeota 508 zdobią wspaniale poprowadzone linie, łączące odwagę i elegancję. Designersko Peugeot wraca do wysokiej formy z czasów 406 i 407. I pewny siebie wyzywa do pojedynku Volkswagena Arteona. Kto jest tu piękniejszy?
Nam bardziej podoba się Peugeot. 508 należy do tych samochodów, które właściciel w pierwszych tygodniach posiadania najchętniej myje sam by móc podotykać przetłoczeń na masce czy pięknych detali. Za to, jak płynnie wymodelowany bok przechodzi w tył, jesteśmy w stanie wybaczyć atrapy wydechów w zderzaku - w rzeczywistości końcówka układu znajduje się w ukryciu, pod zderzakiem. Ale to nieważne, bo Peugeot 508 daje powody do dumy.
Za kierownicą wymaga nieco wyrozumiałości i przyzwyczajenia. Jak we wszystkich Peugeotach zegary, w tym przypadku wirtualne, umieszczono wysoko na desce rozdzielczej, nad małą kierownicą. Wysocy będą się tu czuli trochę jak w samochodziku w wesołym miasteczku i ustawią kierownicę w górnym położeniu.
Ale wtedy wieniec może zasłaniać część wskazań. Mówiąc krótko: ten kokpit jest inny. Jego poprzerzynany szczelinami kształt z szlifowanymi listwami dekoracyjnymi pieści oko. Z przodu w Peugeocie 508 jest też nieco więcej miejsca niż w Volkswagenie Arteonie.
Stałe, fizyczne przyciski pod ekranem dotykowym ułatwiają obsługę multimediów. A kiedy się złoży oparcia kanapy można tu przewieźć lodówkę – bagażnik jest głęboki i ma równą podłogę, mieści nawet 1537 litrów.
Ale czy naprawdę chcemy dyskutować o funkcjonalności zamiast o pięknie? Tak, bowiem właśnie tu tkwią mocne strony Volkswagena Arteona. Z tyłu można wyciągnąć nogi prawie jak na fotelu przed telewizorem. Albo jak w najlepszej taksówce. Tam, gdzie Peugeot 508 uwiera, tam Volkswagen Arteon jest jak pełnowartościowa limuzyna. Nic dziwnego – jego bliźniakiem jest niezwykle przestronna Skoda Superb.
Z przodu w Volkswagenie świecą LED-owe reflektory, fotel oferuje wysoką wygodę dla kierowców każdej postury. System inforozrywki obudzi w każdym dzieciaka, ale dostarcza też informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Także pod blachą Volkswagen Arteon ma wiele do zaoferowania.
Jego TDI ma dwa litry pojemności, moc 150 koni i 340 Nm momentu obrotowego. Wystarczająco, by ruszyć żwawo spod świateł, a także by sprawnie gonić autostradą. Z przewagą mocy okazuje się we wszystkich pomiarach szybszy od Peugeota 508 i poza okazjonalnym warkotem pozwala zapomnieć o tym, że to diesel – i to przy spalaniu 6,2 l/100 km w teście.
Peugeot 508 oferuje przyjemność jazdy mimo mniejszej pojemności udostępnionego do testu egzemplarza. 1,5-litrowy diesel spełnia normę Euro 6d-TEMP, ma duży zbiornik AdBlue w bagażniku i przekona nawet sceptycznie podchodzących do tego typu silników. Peugeot ma też 2-litrowego diesla w ofercie, który mógłby pogonić cięższego VW, ale 508 wcale go nie potrzebuje.
Małe HDI nie potrzebuje szyb akustycznych jak w Volkswagen Arteon – pracuje cicho i spokojnie, pasuje do tego samochodu. Na autostradzie pozwala rozpędzić się do 200 km/h i w naszym teście zużyło tylko 5,4 l/100 km – mocne argumenty za Peugeotem, który dostarcza prawie to samo co Arteon ale jednak oszczędniej.
Peugeot 508 jest o istotne 125 kg lżejszy od Volkswagena Arteona i to czuć podczas jazdy. Oczywiście, ma krótsze nadwozie, ponadto jest wyposażony w automat, który czyni jazdę odprężającą przyjemnością. Ośmiostopniowa przekładnia konstrukcji Aisina podobała nam się już w Peugeocie 3008. W okręcie flagowym Peugeota osiąga wyżyny swoich możliwości. Peugeot 508 łagodnie rusza spod świateł, miękko zmienia biegi. Jedynie przy dotaczaniu elektronika sterująca czasem się gubi.
Automat uzupełnia bardzo udany pakiet Peugeota. Zawieszenie znajduje właściwą odpowiedź na każdy typ nierówności, bez zbędnego silenia się na sportową twardość. Gdy ręce już się przyzwyczaiły do małej kierownicy kręci się nią łatwiej, niż dużym sterem Arteona, którego jednak progresywny układ kierowniczy czyni subiektywnie bardziej poręcznym. Mamy tu dwa dobre auta. Kwestia gustu!
Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
Peugeot 508 | Volkswagen Arteon | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,7 s | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 9,8 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 18,8/29,9 s | 16,2/25,8 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 6,7 s | 5,1 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 8,2 s | 6,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1491/529 kg | 1616/524 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,3 m | 11,9/11,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,8 m | 37,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,7 m | 37,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,4 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Zasięg | 1010 km | 1060 km |
Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - pomiary wnętrz (oceniane):
Peugeot 508 | Volkswagen Arteon | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1200 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1465 | 1520 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1000 | 990 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 255 | 230 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 755 | 850 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1430 | 1485 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 890 | 920 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 330 | 340 |
*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):
Peugeot 508 | Volkswagen Arteon | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 130/3750 | 150/3500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 300/1750 | 340/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 | 222 |
Skrzynia biegów | automatyczna, 8-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 487–1537 | 563-1557 |
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) | 55/17 | 66/16 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Pilot Sport 4 | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/45 R 18 | 245/35 R 20 |
Emisja CO2 (g/km)/norma czystości spalin | 101/Euro 6d-TEMP | 112/Euro 6c |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1500/745 | 2000/750 |
Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - wyposażenie i opcje (oceniane):
Peugeot 508 | Volkswagen Arteon | |
Wersja wyjściowa | Peugeot 508 BlueHDi 130 Allure | VW Arteon 2.0 TDI SCR Essence |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | N | S |
Reflektory halogenowe/ksenonowe/pełne światła LED | S/N/5000 zł | N/N/S |
Klimatyzacja automatyczna | S (dwustrefowa) | S (trójstrefowa) |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne | S | S/S |
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB | S/S/800 zł | S/S/1010 zł |
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna | S/S/S | S/S/2290 zł (pakiet) |
Czujnik światła/deszczu | S/S | S/S |
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka | S/S/S | S/S/S |
Podgrzewane fotele przednie/kierownica | 800 zł/N | S/640 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/3400 zł | S/S |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | S/S/3900 zł (pakiet) | S/S/2290 zł (pakiet) |
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy | S/1600 zł | S/2290 zł (pakiet) |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) | 1750 zł (pakiet) | 2 280 zł |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/1750 zł (pakiet) | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | 1750 (pakiet)/3900 zł (pakiet) | S/1060 zł |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2700 zł/18 cali (2200 zł) | 2620 zł/20 cali (6000 zł) |
Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - ceny, przeglądy, gwarancje (oceniane):
Peugeot 508 | Volkswagen Arteon | |
Cena wyjściowa | 140 900 zł | 127 190 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 160 350 zł* | 143 170 zł** |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Peugeota zawiera automatyczną skrzynię biegów; cena Volkswagena zawiera także: szyby dźwiękochłonne z pakietem dodatkowego wytłumienia wnętrza za 3060 zł, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (EDS) za 820 zł.
Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt. | Peugeot | Volkswagen |
Przestronność z przodu | 40 | 33 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 20 | 25 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 21 |
Ładowność | 15 | 11 | 11 |
Widoczność | 20 | 15 | 16 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 28 |
Ergonomia obsługi | 20 | 15 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 18 |
Suma punktów | 200 | 156 | 166 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Peugeot | Volkswagen |
Przyspieszenie | 25 | 9 | 12 |
Elastyczność | 25 | 19 | 21 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 15 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 27 |
Suma punktów | 200 | 152 | 152 |
Koszty | Maks. pkt. | Peugeot | Volkswagen |
Cena po doposażeniu | 50 | 39 | 43 |
Zużycie paliwa | 30 | 28 | 25 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 23 | 23 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 24 | 25 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 |
Przeglądy | 10 | 9 | 9 |
Suma punktów | 185 | 139 | 141 |
Wynik końcowy | 585 | 447 | 459 |
Miejsce w teście | 2. | 1. |
Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniania):
I znowu wstyd! Spalanie testowe wyższe aż o ponad czterdzieści procent od danych katalogowych? To dla kogo są te dane katalogowe? Na szczęście od września nowe samochody będą już miały w katalogach dane uzyskane w cyklu pomiarowym WLTP. Tak przynajmniej powinno się stać.
Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - podsumowanie:
Brawa dla Peugeota za ten udany debiut! Pięknie narysowane, ponadprzeciętnie przestronne z przodu, bardzo oszczędne i dobrze wyciszone auto z pewnością przekona wielu nabywców, podobnie jak świetne hamulce. Dlaczego nie wygrało? Dlatego, że trafiło na ścianę. Arteon to specyficzny rywal, oferujący na tylnej kanapie przestronność klasy biznes. W dodatku w dobrej cenie. Ale poza tym te auta są naprawdę blisko siebie.
A może jednak nie są - jak myślicie?