Auto Świat Testy Porównania samochodów Peugeot 508 kontra Volkswagen Arteon - który model będzie lepszym wyborem?

Peugeot 508 kontra Volkswagen Arteon - który model będzie lepszym wyborem?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Do tego starcia musiało dojść. Prędzej czy później. Oto dwa liftbacki w stylu coupe - Peugeot 508 oraz Volkswagen Arteon, każdy z dwiema parami bocznych drzwi. Oba mają apetyt na klientów "premium"...

Peugeot 508 kontra Volkswagen Arteon
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Peugeot 508 kontra Volkswagen Arteon
  • Peugeot 508 jest tak zgrabny, że VW wygląda przy nim jak... Kawał samochodu
  • Volkswagen Arteon pod względem ilości miejsca z tyłu plasuje się o klasę wyżej od Peugeota 508
  • Mniejszy silnik Peugeota dobrze ciągnie i bardzo mało pali

Nowego Peugeota 508 zdobią wspaniale poprowadzone linie, łączące odwagę i elegancję. Designersko Peugeot wraca do wysokiej formy z czasów 406 i 407. I pewny siebie wyzywa do pojedynku Volkswagena Arteona. Kto jest tu piękniejszy?

Nam bardziej podoba się Peugeot. 508 należy do tych samochodów, które właściciel w pierwszych tygodniach posiadania najchętniej myje sam by móc podotykać przetłoczeń na masce czy pięknych detali. Za to, jak płynnie wymodelowany bok przechodzi w tył, jesteśmy w stanie wybaczyć atrapy wydechów w zderzaku - w rzeczywistości końcówka układu znajduje się w ukryciu, pod zderzakiem. Ale to nieważne, bo Peugeot 508 daje powody do dumy.

Za kierownicą wymaga nieco wyrozumiałości i przyzwyczajenia. Jak we wszystkich Peugeotach zegary, w tym przypadku wirtualne, umieszczono wysoko na desce rozdzielczej, nad małą kierownicą. Wysocy będą się tu czuli trochę jak w samochodziku w wesołym miasteczku i ustawią kierownicę w górnym położeniu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ale wtedy wieniec może zasłaniać część wskazań. Mówiąc krótko: ten kokpit jest inny. Jego poprzerzynany szczelinami kształt z szlifowanymi listwami dekoracyjnymi pieści oko. Z przodu w Peugeocie 508 jest też nieco więcej miejsca niż w Volkswagenie Arteonie.

Stałe, fizyczne przyciski pod ekranem dotykowym ułatwiają obsługę multimediów. A kiedy się złoży oparcia kanapy można tu przewieźć lodówkę – bagażnik jest głęboki i ma równą podłogę, mieści nawet 1537 litrów.

Ale czy naprawdę chcemy dyskutować o funkcjonalności zamiast o pięknie? Tak, bowiem właśnie tu tkwią mocne strony Volkswagena Arteona. Z tyłu można wyciągnąć nogi prawie jak na fotelu przed telewizorem. Albo jak w najlepszej taksówce. Tam, gdzie Peugeot 508 uwiera, tam Volkswagen Arteon jest jak pełnowartościowa limuzyna. Nic dziwnego – jego bliźniakiem jest niezwykle przestronna Skoda Superb.

Z przodu w Volkswagenie świecą LED-owe reflektory, fotel oferuje wysoką wygodę dla kierowców każdej postury. System inforozrywki obudzi w każdym dzieciaka, ale dostarcza też informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Także pod blachą Volkswagen Arteon ma wiele do zaoferowania.

Jego TDI ma dwa litry pojemności, moc 150 koni i 340 Nm momentu obrotowego. Wystarczająco, by ruszyć żwawo spod świateł, a także by sprawnie gonić autostradą. Z przewagą mocy okazuje się we wszystkich pomiarach szybszy od Peugeota 508 i poza okazjonalnym warkotem pozwala zapomnieć o tym, że to diesel – i to przy spalaniu 6,2 l/100 km w teście.

Peugeot 508 spalił w teście zaledwie 5,4 l ON na sto kilometrów

Peugeot 508 oferuje przyjemność jazdy mimo mniejszej pojemności udostępnionego do testu egzemplarza. 1,5-litrowy diesel spełnia normę Euro 6d-TEMP, ma duży zbiornik AdBlue w bagażniku i przekona nawet sceptycznie podchodzących do tego typu silników. Peugeot ma też 2-litrowego diesla w ofercie, który mógłby pogonić cięższego VW, ale 508 wcale go nie potrzebuje.

Małe HDI nie potrzebuje szyb akustycznych jak w Volkswagen Arteon – pracuje cicho i spokojnie, pasuje do tego samochodu. Na autostradzie pozwala rozpędzić się do 200 km/h i w naszym teście zużyło tylko 5,4 l/100 km – mocne argumenty za Peugeotem, który dostarcza prawie to samo co Arteon ale jednak oszczędniej.

Peugeot 508 jest o istotne 125 kg lżejszy od Volkswagena Arteona i to czuć podczas jazdy. Oczywiście, ma krótsze nadwozie, ponadto jest wyposażony w automat, który czyni jazdę odprężającą przyjemnością. Ośmiostopniowa przekładnia konstrukcji Aisina podobała nam się już w Peugeocie 3008. W okręcie flagowym Peugeota osiąga wyżyny swoich możliwości. Peugeot 508 łagodnie rusza spod świateł, miękko zmienia biegi. Jedynie przy dotaczaniu elektronika sterująca czasem się gubi.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Automat uzupełnia bardzo udany pakiet Peugeota. Zawieszenie znajduje właściwą odpowiedź na każdy typ nierówności, bez zbędnego silenia się na sportową twardość. Gdy ręce już się przyzwyczaiły do małej kierownicy kręci się nią łatwiej, niż dużym sterem Arteona, którego jednak progresywny układ kierowniczy czyni subiektywnie bardziej poręcznym. Mamy tu dwa dobre auta. Kwestia gustu!

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

Peugeot 508Volkswagen Arteon
Przyspieszenie 0-50 km/h3,7 s3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h11,5 s9,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h18,8/29,9 s16,2/25,8 s
Elastyczność 60-100 km/h6,7 s5,1 s
Elastyczność 80-120 km/h8,2 s6,7 s
Masa rzeczywista/ładowność1491/529 kg1616/524 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,2/11,3 m11,9/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,8 m37,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,7 m37,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)69 dB (A) 
Spalanie testowe5,4 l/100 km6,2 l/100 km
Zasięg1010 km1060 km

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - pomiary wnętrz (oceniane):

  Peugeot 508Volkswagen Arteon
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)12001160
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14651520
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1000990
Zakres regulacji fotela(mm)255230
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)755850
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14301485
Wysokość nad głową z tyłu(mm)890920
Wysokość siedziska z tyłu(mm)330340

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

Peugeot 508Volkswagen Arteon
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)14991968
Moc maksymalna (KM/obr./min)130/3750150/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)300/1750340/1750
Prędkość maksymalna (km/h)208222
Skrzynia biegówautomatyczna, 8-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)487–1537563-1557
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)55/1766/16
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Sport 4Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta235/45 R 18245/35 R 20
Emisja CO2 (g/km)/norma czystości spalin101/Euro 6d-TEMP112/Euro 6c
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1500/7452000/750

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - wyposażenie i opcje (oceniane):

Peugeot 508Volkswagen Arteon
Wersja wyjściowaPeugeot 508 BlueHDi 130 AllureVW Arteon 2.0 TDI SCR Essence
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSS
Poduszka kolanowa kierowcyNS
Reflektory halogenowe/ksenonowe/pełne światła LEDS/N/5000 złN/N/S
Klimatyzacja automatycznaS (dwustrefowa)S (trójstrefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/SS/S
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzneSS/S
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DABS/S/800 złS/S/1010 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/SS/S/2290 zł (pakiet)
Czujnik światła/deszczuS/SS/S
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterkaS/S/SS/S/S
Podgrzewane fotele przednie/kierownica800 zł/NS/640 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/3400 złS/S
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofaniaS/S/3900 zł (pakiet)S/S/2290 zł (pakiet)
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyS/1600 złS/2290 zł (pakiet)
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)1750 zł (pakiet)2 280 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/1750 zł (pakiet)S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący1750 (pakiet)/3900 zł (pakiet)S/1060 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2700 zł/18 cali (2200 zł)2620 zł/20 cali (6000 zł)

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - ceny, przeglądy, gwarancje (oceniane):

Peugeot 508Volkswagen Arteon
Cena wyjściowa140 900 zł127 190 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu160 350 zł*143 170 zł**

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Peugeota zawiera automatyczną skrzynię biegów; cena Volkswagena zawiera także: szyby dźwiękochłonne z pakietem dodatkowego wytłumienia wnętrza za 3060 zł, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (EDS) za 820 zł.

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.PeugeotVolkswagen
Przestronność z przodu403331
Przestronność z tyłu302025
Pojemność bagażnika251821
Ładowność151111
Widoczność201516
Fotele, pozycja kierowcy302728
Ergonomia obsługi201516
Jakość wykończenia201718
Suma punktów200156166
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.PeugeotVolkswagen
Przyspieszenie25912
Elastyczność251921
Poziom hałasu151112
Skrzynia biegów151512
Zachowanie na drodze302627
Komfort jazdy302324
Układ kierowniczy151314
Średnica zawracania543
Skuteczność hamulców403227
Suma punktów200152152
KosztyMaks. pkt.PeugeotVolkswagen
Cena po doposażeniu503943
Zużycie paliwa302825
Wyposażenie – komfort402323
Wyp. – bezpieczeństwo302425
Ubezpieczenia1088
Gwarancja1588
Przeglądy1099
Suma punktów185139141
Wynik końcowy585447459
Miejsce w teście 2.1.

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniania):

Żródło: Auto Świat

I znowu wstyd! Spalanie testowe wyższe aż o ponad czterdzieści procent od danych katalogowych? To dla kogo są te dane katalogowe? Na szczęście od września nowe samochody będą już miały w katalogach dane uzyskane w cyklu pomiarowym WLTP. Tak przynajmniej powinno się stać.

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - podsumowanie:

Brawa dla Peugeota za ten udany debiut! Pięknie narysowane, ponadprzeciętnie przestronne z przodu, bardzo oszczędne i dobrze wyciszone auto z pewnością przekona wielu nabywców, podobnie jak świetne hamulce. Dlaczego nie wygrało? Dlatego, że trafiło na ścianę. Arteon to specyficzny rywal, oferujący na tylnej kanapie przestronność klasy biznes. W dodatku w dobrej cenie. Ale poza tym te auta są naprawdę blisko siebie.

A może jednak nie są - jak myślicie?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków