Volvo XC90 T6 AWD – kosztowna inwestycja
Łączny koszt inwestycji związanych z drugią generacją XC90 wyniósł 11 mld USD. To prawdopodobnie rekord wydatków jaki kiedykolwiek poniesiono na zaprojektowanie auta. Ale kwota ta tak naprawdę rozłoży się na kilka modeli, które w najbliższych kilku latach pojawią się w gamie Volvo, w których podwozie, silniki i inne rozwiązania (choćby centralny tablet, czy systemy bezpieczeństwa) będą również wykorzystywane. Będą to kolejno modele: S90, V90, V90 Cross Country, nowe XC60, nowe S60 i nowe V60. V40 i V40 Cross Country.
Skoro wyprodukowanie nowego XC90 było tak kosztowne należałoby oczekiwać, że pojazd ten będzie perfekcyjnie dopracowany. Trzeba przyznać, że tak jest. W prawie 5-metrowym nadwoziu wygospodarowano dużo przestrzeni i trzy rzędy siedzeń (ostatni za dopłatą 7600 zł). W pierwszych dwóch pasażerowie mają pełną swobodę ruchów, w opcjonalnym – wygodnie będzie tylko osobom o wzroście do 170 cm. Dopracowanie konstrukcji widoczne jest także za sprawą wysokiej jakości materiałów (skóra, aluminium, drewno), znakomitego sprzętu audio (Bowers&Wilkins) oraz licznych i innowacyjnych systemów bezpieczeństwa (m.in. jedyny na świecie seryjny system składający pedał hamulca podczas kolizji).
Volvo XC90 T6 AWD – funkcjonalne wnętrze
Wybierając się z kompletem pasażerów mamy do dyspozycji 310 l bagażnika. Gdy autem podróżuje pięć osób bagażnik zmieści aż 671 l. W przypadku złożenia dwóch ostatnich rzędów foteli (środkowy z możliwością przesuwania i regulacją kąta oparcia) w kufrze powstaje płaska podłoga i aż 1899 l przestrzeni. Dostęp do bagażnika dostępny jest dzięki elektrycznie unoszonej pokrywie, którą sterujemy z wnętrza pojazdu, pilotem lub przyciskiem w klapie. Egzemplarze wyposażone w pneumatyczne zawieszenie mają możliwość opuszczania tylnej części nadwozia, tak by ułatwić załadunek (standardowa wysokość krawędzi to 800 mm). Jest więc nie tylko luksusowo, ale i praktycznie.
Volvo XC90 T6 AWD – dwulitrowiec nie jest wolniejszy od 4-litrowego V8
Dwulitrowy silnik w SUV-ie tej klasy (konkurenci to Audi Q7, BMW X5, Merecedes GLE) to brzmi nieco skromnie. Klienci tego typu pojazdów lubią mieć pod maską duże silniki, najlepiej V8 lub w „ostateczności” widlaste lub rzędowe sześciocylindrowce. Czy więc 2-litrowiec z czterema cylindrami spełni ich oczekiwania? W kwestii prestiżu raczej nie, ale pod względem osiągów już z pewnością tak! Dzięki kompresorowi i turbinie silnik wersji T6 dysponuje aż 320 KM. Tak wysoka moc pozawala rozpędzić 2-tonowy pojazd od zera do „setki” w czasie 6,5 s. Dobre przyspieszenie to jedno, powody do zadowolenia daje także świetna elastyczność motoru, którą gwarantują właśnie dwa układy doładowywujące.
Volvo XC90 T6 AWD – problemy ze skrzynią to przeszłość
Benzynowa jednostka przekazuje moc na cztery koła za pośrednictwem 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów. Gdy jeździliśmy XC90-ką podczas prezentacji kilka miesięcy temu właśnie ten podzespół auta nie przypadł nam do gustu, gdyż zdarzało mu się nieprzyjemnie szarpać iub mieć duże opóźnienia podczas redukcji. Teraz, gdy testowaliśmy już egzemplarz produkcyjny takich niespodzianek nie było. Biegi zmieniały się płynnie, a czas redukcji był szybki.
Volvo XC90 T6 AWD – gdzie się podziały te 2 tony?
Jak wcześniej wspominaliśmy testowy egzemplarz wyposażono w opcjonalne zawieszenie pneumatyczne. Dzięki niemu możemy liczyć nie tylko na świetny komfort jazdy, ale także dobrą stabilność auta podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Najbardziej zaskoczył nas fakt, że dwutonowe auto o wysokim nadwoziu prowadzi się tak lekko i pewnie.
WIĘCEJ INFORMACJI NA TEMAT JAZD TESTOWYCH NOWYM VOLVO XC90 T6 SZUKAJCIE W NAJNOWSZYM NUMERZE “AUTO ŚWIAT” (1.06.2015).
Volvo XC90 T6 AWD - Dane techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz. (kompresor, turbo) R4/16 |
Pojemność | 1969 ccm |
Moc. maks. | 320/5700 KM/obr./min |
Moment | 400/2200-5400 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 310-1899 l |
Masa własna | 1925 kg |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4950/1775/1931 mm |
Przysp. 0-100 km/h (fabr.) | 6,5 s |
Napęd | aut. 8/4x4 |
Prędkość maks. | 230 km/h |
Średnie spalanie (fabr.) | 7,7 l/100 km |
Cena (XC90 T6 AWD Inscription) | 324 000 zł |
Galeria zdjęć
Testowy egzemplarz wyposażony był w opcjnalne pneumatyczne zawieszenie (11 200 zł). Dzięki niemu auto oferowało nie tylko wysoki komfort jazdy, ale także było zaskakująco stabilne podczas gwałtownych manewrów i szybko pokonywanych zakrętów.
Zamiast rzędowej „szóstki” czy widlastej „V-ósemki” pod maską XC90 T6 pracował zaledwie 2-litrowy, 4-cylindrowy benzyniak. Na szczęście dysponował on mocą aż 320 KM, która pozwalał na sprawne przemieszczanie się 2-tonowym autem.
Najwyższej jakości materiały (skóra, aluminium i prawdziwe drewno), a do tego perfekcyjne spasowanie. Użytkownicy innych modeli Volvo przesiadając się do XC90 drugiej generacji będą musieli nauczyć się jego obsługi od nowa.
8-stopniowy „automat” szybko i miękko zmienia biegi. Uruchamianie silnika po przekręceniu w prawo wystającego pokrętła. Tuż za nim jest pokrętło do zmiany trybów jazdy – do wyboru aż 5 ustawień: ECO, Comfort, Dynamic, Off Road (zmiana prześwitu), Indywivdual. W ostatnim możemy samemu zaprogramować charakterystykę poszczególnych podzespołow, m.in. siłę stopniowania pedału hamulca.
Skóra Nappa jest seryjna w topowej wersji Inscription, podobnie jak elektrycznie strowane fotele przednie. Z przodu, każdy bez względu na wagę i wzrost znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję. Fotele są obszerne i wygodne oraz posiadają opcjonalny system wydłużający siedzisko (dopłata 410 zł/szt.)
Tak jak w poprzedniku także w nowym modelu dostępny jest trzeci rząd siedzeń. Wymaga dopłaty 7600 zł, a jego obsługa jest bardzo prosta. W ostatnim rzędzie foteli wygodnie będzie osobom o wzroście do 170 cm.
Po złożeniu ostatniego rzędu siedzeń do dyspozycji podróżnych jest płaska podłoga i aż 671 l kufra. Składając kolejny, 2 rząd uzyskujemy maksymalną pojemność 1899 l. Przy komplecie podróżnych na pokładzie XC90 bagażnik ma 310 l pojemności.
Przy standardowym ustawieniu zawieszenia krawędź załadunku położona jest na wysokości 80 cm. W autach wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne (opcja) istnieje możliwość jej obniżenia.
Obsługa po nowemu. Większość systemów pokładowych (nawiew, klimatyzacja, radio, telefon, nawigacja, systemy bezpieczeństwa) obsługujemy za pośrednictwem tabletu. Obsługa nie jest trudna dla osób użytkujących smartfony.
W wersji Inscription seryjnie występują 20-calowe koła. Testowy egezemplarz miał 21-calowe felgi aluminiowe – dopłata 6930 zł.
Kompas w lusterku wstecznym to opcja dla globtroterów – dopłata 370 zł.
Testowy egzemplarz wyposażony w 2-litrowy motor (320 KM) i 8-stopniowy „automat” w wersji Inscription kosztoje standardowo 324 000 zł. Po doposażeniu w liczne opcje jego cena wzrosła do 432 510 zł.