Aktualna generacja modelu w tym roku obchodzi już siódme urodziny i mimo przeprowadzonego dwa lata temu face liftingu na konkurencyjnym rynku kompaktów można ją uznać za dość leciwą, choć nadal atrakcyjną konstrukcję. Trzeba pamiętać o tym, że A3 powstało na platformie wykorzystywanej jeszcze w Volkswagenie Golfie V i od momentu wprowadzenia do oferty szóstej odsłony tego modelu coraz trudniej jest marketingowcom z Audi uzasadnić sporą różnicę w cenie pomiędzy obydwoma samochodami.

Rywale w segmencie premium – BMW i Mercedes – także nie zasypiają gruszek w popiele i już zapowiedzieli wprowadzenie nowych generacji serii 1 i klasy B, a do gry na rynku kompaktów dołącza równieżjapoński Lexus ze swoją hybrydą CT 200h. Jaka zatem będzie odpowiedź firmy z bawarskiego Ingolstadt?

Wiadomo, że trzecia generacja Audi A3 wejdzie do sprzedaży w 2012 roku. Najpierw jako 3-drzwiowy hatchback, potem dołączy 5-drzwiowy Sportback, a pod koniec 2013 roku także nowy kabriolet (spekuluje się również o 4-drzwiowym sedanie przeznaczonym na rynek amerykański). A3 zostanie zbudowane na nowej platformie Grupy VW, noszącej oznaczenie MQB (Modularer Querbaukasten), która jest minimalnie dłuższa i szersza od obecnie stosowanej konstrukcji.

Pod względem stylistycznym będziemy mieli do czynienia raczej z ewolucją rozwiązań znanych z obecnej generacji modelu. Jak widać na naszej komputerowej wizualizacji, pas przedni z charakterystycznym grillem i diodowymi światłami przywołuje skojarzenia z mniejszym A1 i jest zgodny z najnowszym kierunkiem rozwoju stylistyki marki. Szerszy rozstaw kół i krótkie zwisy nadają natomiast sylwetce bardziej sportowy i dynamiczny charakter.

Więcej zmian można oczekiwać we wnętrzu, które ma wyznaczać standardy dla klasy premium. Chodzi tu zarówno o materiały wykończeniowe, jak i wyposażenie. W nowym A3 znajdziemy m.in. takie gadżety jak: wykorzystujący radar i kamery aktywny tempomat z funkcją ostrzegania i zapobiegania kolizji lub, gdy będzie ona nieunikniona, mininimalizowania jej skutków, systemy informujące o niekontrolowanym zjechaniu z pasa ruchu i ostrzegania o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu widzenia kierowcy, a także – rozpoznawania znaków drogowych. Wśród elementów wpływających na komfort użytkowania wymienić należy najnowszą generację pokładowego układu zarządzania multimediami MMI wraz ze sterowaną głosem nawigacją z mapami o wysokiej rozdzielczości i możliwością bezprzewodowego połączenia z internetem.

Kompaktowe Audi dostępne będzie w wersjach z napędem na przód lub obie osie (quattro), a gama silnikowa obejmie turbodoładowane jednostki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim (TSI), o pojemnościach 1,2, 1,4 i 2,0 l i mocach od 100 do 280 KM, oraz diesle (TDI) o mocy od 90 do 170 KM. Topowa odmiana S3 otrzyma prawdopodobnie nową generację silnika 2.0 turbo o mocy 300 KM. W 2014 roku do gamy ma dołączyć mocniejsza wersja RS3, z turbodoładowaną jednostką 2,5 l (znana z modelu TT RS) o mocy 340 KM. Silniki współpracować będą z 6-biegowymi przekładniami manualnymi lub dwusprzęgłowym S-tronikiem.

Platforma MQB pozwoli również na instalowanie alternatywnych źródeł napędu. Plany przewidują więc uzupełnienie oferty o modele hybrydowe (spalinowo-elektryczne), hybrydy plug-in (można je będzie ładować bezpośrednio z gniazda 230 V) oraz wyłącznie elektryczne. Ich wprowadzenie do sprzedaży koncern uzależnia jednak od sytuacji na rynku i popytu na rozwiązania tego typu.

PODSUMOWANIE - Audi skutecznie zagospodarowywało w ostatnich latach nisze rynkowe, ale na szczęście nie oznacza to, że odpuściło sobie głównych rozgrywających w swoim portfolio. Kompaktowe A3 z pewnością do nich należy, a jego nowa generacja powinna utrzymać się w czołówce najchętniej kupowanych modeli tej niemieckiej marki.