W tym roku aktualna generacja jednego z najpopularniejszych modeli Audi obchodzi swoje piąte urodziny. Latem 2019 roku koncern zdecydował się na jej gruntowny face lifting, dzięki któremu auto zyskało nowe atuty w starciu z takimi rywalami jak BMW serii 3, Mercedes klasy C, Volvo S60 czy odświeżony niedawno Jaguar XE.

Audi A4 40 TDI quattro - nadwozie/wnętrze

Lifting modelu nie ograniczył się tylko do detali, a w nadwoziu niemal wszystkie elementy z wyjątkiem dachu zostały poddane modernizacji. Dzięki temu zabiegowi auto zyskało wyraźnie nowocześniejszy i bardziej szlachetny styl, a przy okazji upodobniło się na najnowszych odsłon większych modeli A6 i A8.

We wnętrzu uwagę zwraca nowy system multimedialny MMI pozbawiony znanego z poprzedniej generacji pokrętła – teraz sterownie większością jego funkcji odbywa się poprzez ekran dotykowy. O ile jest to dość intuicyjna czynność o tyle czasami zbyt mocno odwraca uwagę kierowcy od drogi. Na szczęście wiele czynności da się też wykonać przyciskami na kierownicy.

Wzorowym, o ile nie najlepszym w klasie rozwiązaniem pozostaje wirtualny kokpit Audi z cyfrowym zestawem zegarów i trzema ekranami z różnym zakresem pokazywanych informacji do wyboru, na wyświetlaczu o przekątnej 12,3 cala. Równie wyróżniająca się jest jakość wykończenia i użytych materiałów, które sprawiają że przebywanie na pokładzie A4 jest źródłem przyjemności. Miejsca dla pasażerów nie brakuje zarówno na przednich sportowych fotelach jak i na tylnej kanapie. Także 460-litrowy bagażnik jest jednym z najprzestronniejszych w segmencie. Dla porównania BM3 oferuje 480 l, Mercedes klasy C – 435 l, a Volvo S60 – 442 l.

Audi A4 40 TDI quattro - silnik

Czterocylindrowa jednostka o pojemności 2,0 l i mocy 190 KM w parze z 7-stopniową skrzynią dwusprzęgłową i napędem na obydwie osie wydaje się optymalnym rozwiązaniem dla tego modelu. Owszem w sportowej S4 znajdziemy jeszcze mocniejszego diesla 3.0/347 KM, ale ta wersja jest blisko dwukrotnie droższa. Z kolei tańsza o 20 tys. zł odmiana 35 TDI o mocy 163 KM dostępna jest tylko z napędem na przód. A wersja 40 TDI pozwala przyspieszać do „setki” w niespełna 8 s, a w trybie sportowym bez cienia wahania z dużą swobodą przelewa 400 niutonometrów momentu obrotowego na obydwie osie. Wzorowo działa wówczas przekładnia S tronic, która błyskawicznie reaguje na wciśnięcie gazu i zapewnia doskonałą elastyczność dostarczając przyjemnych wrażeń z dynamicznej, aktywnej jazdy. Co ważne, nie jest to okupione nadmiernym wzrostem spalania. Oczywiście w mieście zdarza się tej wersji A4 pić więcej niż 10 l/100 km, ale średnia z testu to niespełna 8 l.

Audi A4 40 TDI quattro - prowadzenie

Napęd quattro, duży zapas mocy, dobrze zbalansowany układ kierowniczy i przyjemnie sprężysta ale i komfortowa charakterystyka sportowego zawieszenia z regulacją amortyzatorów to gwarancja perfekcyjnych właściwości jezdnych. I tak właśnie jest w przypadku wersji 40 TDI. Na 18-calowych kołach z oponami 245/40 R 18 auto świetnie trzyma się nawierzchni, jest stabilne na zakrętach i nie wpada w panikę czy przesadne drgania na nierównościach zachowując się dokładnie w taki sposób, jakiego oczekuje się sedana klasy średniej premium. Na trasie świetnie sprawdza się aktywny tempomat z funkcją Stop&Go, a w mieście zestaw asystentów ułatwiających m.in. jazdę w korku czy parkowanie.

Audi A4 40 TDI quattro - koszty

Ta wersja silnikowa z podstawowym pakietem wyposażenia zostałą wyceniona na 179 900 zł. Za odmianę Sportline trzeba zapłacić minimum 193 300 zł, a po uwzględnieniu opcji w przypadku testowanego egzemplarza, takich jak m.in. reflektory MatriX LED za 7970 zł, sportowe fotele z funkcją wentylacji za 6040 zł, 3-strefowa klimatyzacja za 3490 zł, system multimedialny MMI Navigation plus z MMI touch za 11250 zł, pakiet systemów wspomagających parkowanie za 8020 zł, czy zawieszenie z regulacją amortyzatorów za 4910 zł, łatwo dobić do kwoty niemal 290 tys. zł. W segmencie premium to jednak wcale nie rzadkość.

Audi A4 40 TDI quattro - naszym zdaniem

Drogie, ale warte swojej ceny auto, które nie tylko świetnie wygląda i tak jest wyposażone lecz także daje sporo przyjemności z jazdy. Propozycja dla wymagających klientów ceniących sobie prestiż i wygodę na co dzień.

Audi A4 40 TDI quattro - dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1968 cm3, R4, turbodiesel
Moc 190 KM przy 3800-4200 obr./min
Moment obrotowy 400 Nm przy 1750-3000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd automatyczna 7-biegowa S tronic, napęd quattro
Prędkość maksymalna 235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s
Średnie zużycie paliwa 6,4-5,7 l/100 km (WLTP)
Masa własna od 1660 kg
Cena od 179 900 zł (286 070 zł testowany)