• Terenowy styl i napęd 4x4, ale to auto bardziej na szosę niż do offroadu
  • Dopracowanie nadwozia i napędu zasługuje na pochwałę, jednak znalazły się też drobne minusy
  • Przy spokojnej jeździe auto potrafi być oszczędne, jednak przy szybkiej lub agresywnej – pali dużo

Podniesione o 34 mm nadwozie, dodatkowo osłony nadające ciekawy charakter zwykłemu kombi, do tego napęd 4x4 i technologia mild hybrid – samochód nie tylko ładnie wygląda, lecz także zapowiada się ciekawie z technicznego punktu widzenia. Testowy samochód to model po liftingu z 2019 r., ale ze starszą wersją silnika 2.0 TFSI – 245-konną (te auta można jeszcze kupić u dilerów, ale są zastępowane 265-konnym wariantem, również nazwanym „45 TFSI”).

Audi A4 allroad 45 TFSI – nadwozie

Przestronność nigdy nie była najmocniejszą stroną A4, ale cztery osoby podróżują tu wygodnie. Doposażony egzemplarz testowy (m.in. skórzana tapicerka) dobrze wygląda, podróżuje się w ciszy i poczuciu komfortu. Do minusów zaliczymy nawigację online – doborem trasy często przegrywała z telefonem, nie miała wielu nowych dróg, a na trasie w pewnym momencie całkiem przestała działać (do ponownego uruchomienia). Do wysokiej jakości wyświetlaczy nie pasuje też przeciętny widok z kamery cofania.

Audi A4 allroad 45 TFSI – silnik

Pod maską pracuje 2.0 TFSI z miękką hybrydą. Doładowanie nie jest zbyt wydajne, instalacja 48 V to przywilej diesla V6 (tam pracuje też np. elektryczna turbina), tu trzeba zadowolić się 12 V. Czy to problem? Nie, bo silnik ma dobrą dynamikę i przyjemnie pracuje. Podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej można liczyć na zużycie 6,8 l/100 km, bezstresowa podróż po mieście czy szybka jazda windują jednak spalanie do 14 l/100 km. Agresywnej jazdy nie lubi też skrzynia biegów – w takich warunkach potrafi szarpać. Napęd 4x4 to dołączana sprzęgłem tylna oś z technologią Ultra – dodatkowe sprzęgło w tylnym dyferencjale rozłącza półoś, dzięki czemu wał napędowy może w ogóle się nie kręcić. System działa szybko i skutecznie, oczywiście, na asfalcie, nie w terenie.

Audi A4 allroad 45 TFSI – prowadzenie

Mimo większego prześwitu auto na asfalcie prowadzi się pewnie i przyjemnie. To świetny wóz na długą trasę, ale w manewrowanie w mieście również nie sprawia problemów. Asystent linii działa w nieprzewidywalny sposób – jadąc wzdłuż, wydawałoby się, takiej samej linii, raz ją widzi, raz nie.

Audi A4 allroad 45 TFSI – koszty

Blisko 300 000 zł to dużo, ale prawie 1/3 tej ceny to dodatki – egzemplarzy z silnikiem 245 KM nie można zamawiać już do produkcji, a jedynie wybrać spośród aut stojących u dilerów. Nowszy wariant (265 KM) mało różni się ceną (startowa starszej odmiany to 201 200 zł, a nowszej – 201 800 zł). Cena bazowa to również niemało, ale np. Subaru Outback wymaga wydania blisko 200 tys. zł (silnik 2.5/175 KM, brak możliwości konfiguracji wyposażenia) zaś VW Passat Alltrack 2.0 TSI/272 KM "startuje" ze 177 590 zł.

Audi A4 Allroad 45 TFSI – dane techniczne

Dane techniczne – wersja 45 TFSI
Silnik t.benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1984
Moc maks. (KM/obr./min) 245/5000-6500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 370/1600-4300
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 7 (DSG)
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4762/1847/1493
Rozstaw osi (mm) 2818
Pojemność bagażnika (l) 495-1495
Masa własna/ładowność (kg) 1630/590
Masa przyczepy hamowanej/bez ham. (kg) 1700/750
Zbiornik paliwa (l) 58
Cena wersji podstawowej/testowanej 201 200/281 960 zł
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 6,1
Prędkość maksymalna (km/h) 247
Spalanie średnie (l/100 km) 6,8
Emisja CO2 (g/km) 154
Teoretyczny zasięg (km) 850

Audi A4 Allroad 45 TFSI – naszym zdaniem:

Świetny wygląd, absolutnie pozytywne wrażenia z jazdy. To Audi w wielu kwestiach sprawuje się tak, jak oczekujemy. Otwieramy bagażnik – ładnie, siadamy z tyłu – „obejmuje” nas wygodna kanapa, za kierownicą mamy poczucie, że prowadzimy solidne auto. Szkoda, że pojawiły się też drobne skazy.