- Terenowy styl i napęd 4x4, ale to auto bardziej na szosę niż do offroadu
- Dopracowanie nadwozia i napędu zasługuje na pochwałę, jednak znalazły się też drobne minusy
- Przy spokojnej jeździe auto potrafi być oszczędne, jednak przy szybkiej lub agresywnej – pali dużo
Podniesione o 34 mm nadwozie, dodatkowo osłony nadające ciekawy charakter zwykłemu kombi, do tego napęd 4x4 i technologia mild hybrid – samochód nie tylko ładnie wygląda, lecz także zapowiada się ciekawie z technicznego punktu widzenia. Testowy samochód to model po liftingu z 2019 r., ale ze starszą wersją silnika 2.0 TFSI – 245-konną (te auta można jeszcze kupić u dilerów, ale są zastępowane 265-konnym wariantem, również nazwanym „45 TFSI”).
Audi A4 allroad 45 TFSI – nadwozie
Przestronność nigdy nie była najmocniejszą stroną A4, ale cztery osoby podróżują tu wygodnie. Doposażony egzemplarz testowy (m.in. skórzana tapicerka) dobrze wygląda, podróżuje się w ciszy i poczuciu komfortu. Do minusów zaliczymy nawigację online – doborem trasy często przegrywała z telefonem, nie miała wielu nowych dróg, a na trasie w pewnym momencie całkiem przestała działać (do ponownego uruchomienia). Do wysokiej jakości wyświetlaczy nie pasuje też przeciętny widok z kamery cofania.
Audi A4 allroad 45 TFSI – silnik
Pod maską pracuje 2.0 TFSI z miękką hybrydą. Doładowanie nie jest zbyt wydajne, instalacja 48 V to przywilej diesla V6 (tam pracuje też np. elektryczna turbina), tu trzeba zadowolić się 12 V. Czy to problem? Nie, bo silnik ma dobrą dynamikę i przyjemnie pracuje. Podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej można liczyć na zużycie 6,8 l/100 km, bezstresowa podróż po mieście czy szybka jazda windują jednak spalanie do 14 l/100 km. Agresywnej jazdy nie lubi też skrzynia biegów – w takich warunkach potrafi szarpać. Napęd 4x4 to dołączana sprzęgłem tylna oś z technologią Ultra – dodatkowe sprzęgło w tylnym dyferencjale rozłącza półoś, dzięki czemu wał napędowy może w ogóle się nie kręcić. System działa szybko i skutecznie, oczywiście, na asfalcie, nie w terenie.
Audi A4 allroad 45 TFSI – prowadzenie
Mimo większego prześwitu auto na asfalcie prowadzi się pewnie i przyjemnie. To świetny wóz na długą trasę, ale w manewrowanie w mieście również nie sprawia problemów. Asystent linii działa w nieprzewidywalny sposób – jadąc wzdłuż, wydawałoby się, takiej samej linii, raz ją widzi, raz nie.
Audi A4 allroad 45 TFSI – koszty
Blisko 300 000 zł to dużo, ale prawie 1/3 tej ceny to dodatki – egzemplarzy z silnikiem 245 KM nie można zamawiać już do produkcji, a jedynie wybrać spośród aut stojących u dilerów. Nowszy wariant (265 KM) mało różni się ceną (startowa starszej odmiany to 201 200 zł, a nowszej – 201 800 zł). Cena bazowa to również niemało, ale np. Subaru Outback wymaga wydania blisko 200 tys. zł (silnik 2.5/175 KM, brak możliwości konfiguracji wyposażenia) zaś VW Passat Alltrack 2.0 TSI/272 KM "startuje" ze 177 590 zł.
Audi A4 Allroad 45 TFSI – dane techniczne
Dane techniczne – wersja | 45 TFSI |
Silnik | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 245/5000-6500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 370/1600-4300 |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 7 (DSG) |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4762/1847/1493 |
Rozstaw osi (mm) | 2818 |
Pojemność bagażnika (l) | 495-1495 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1630/590 |
Masa przyczepy hamowanej/bez ham. (kg) | 1700/750 |
Zbiornik paliwa (l) | 58 |
Cena wersji podstawowej/testowanej | 201 200/281 960 zł |
Osiągi | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 247 |
Spalanie średnie (l/100 km) | 6,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 154 |
Teoretyczny zasięg (km) | 850 |
Audi A4 Allroad 45 TFSI – naszym zdaniem:
Świetny wygląd, absolutnie pozytywne wrażenia z jazdy. To Audi w wielu kwestiach sprawuje się tak, jak oczekujemy. Otwieramy bagażnik – ładnie, siadamy z tyłu – „obejmuje” nas wygodna kanapa, za kierownicą mamy poczucie, że prowadzimy solidne auto. Szkoda, że pojawiły się też drobne skazy.
Kombi klasy średniej (nawet nieco podwyższone) świetnie nadaje się do pokonywania długich tras, oferując przy tym niezłą przestronność, wygodę i dobrą dynamikę.
Rozstaw osi to 2818 mm, zaś długość – 4762 mm. W standardzie mamy alufelgi 17-calowe, tu oglądamy "osiemnastki".
Prowadzenie A4 to prawdziwa przyjemność, również za sprawą ergonomicznego kokpitu.
Wirtualny kokpit 12,3" wymaga dopłaty (3090 zł), ale robi świetne wrażenie – ze względu na możliwości konfiguracji i jakość obrazu.
Klasyczne sterowanie ogrzewaniem i klimatyzacją – pokrętłami.
Nawigacja świetnie wygląda (nie tylko na monitorze, lecz także na zegarach) i kusi obrazkami 3D. Jednak dobierała trasę gorzej niż mapy na telefonie a wielu dróg jeszcze nie miała.
System Audi drive select jest seryjny – umożliwia kierowcy wybór preferowanego sposobu działania silnika, skrzyni i podwozia.
Obraz z kamery cofania tylko przeciętny.
Standardem w tym modelu jest napęd 4x4 oraz 7-biegowa, dwusprzęgłowa przekładnia S tronic.
Wygodna podróż! To zasługa m.in. sportowych foteli (opcja za 1930 zł). Oferują lepsze podparcie podczas pokonywania zakrętów, a bardziej sztywna niż w klasycznych fotelach pianka dba (skutecznie!) o wygodę na długich trasach.
Jeśli z tyłu pojadą dwie, a nie trzy osoby będą miały naprawdę wygodnie!
Pojemność kufra daleka od rekordowej (495-1495 l), mały minus za wyraźnie wznoszące się oparcie (po złożeniu). Ale wykończenie bardzo przyjemne. Wymiary: głębokość maks./min. 1,88/1,04 m; wysokość do sufitu/do rolety 0,59/0,45 m; szerokość 1,00 m.
Mocny – tak, choć to tylko dwulitrówka! Oszczędny? Zależy od warunków jazdy i sposobu eksploatacji. Bez problemów samochód zmieści się w 7 l, ale też może spalić i 14 l/100 km.
Kilka dodatków stylistycznych zmienia "grzeczne" kombi w offroadera – oczywiście nie takiego z charakteru, ale przynajmniej na takiego z wyglądu.