Podniesione o 34 mm nadwozie, dodatkowo osłony nadające ciekawy charakter zwykłemu kombi, do tego napęd 4x4 i technologia mild hybrid – samochód nie tylko ładnie wygląda, lecz także zapowiada się ciekawie z technicznego punktu widzenia. Testowy samochód to model po liftingu z 2019 r., ale ze starszą wersją silnika 2.0 TFSI – 245-konną (te auta można jeszcze kupić u dilerów, ale są zastępowane 265-konnym wariantem, również nazwanym „45 TFSI”).
Przestronność nigdy nie była najmocniejszą stroną A4, ale cztery osoby podróżują tu wygodnie. Doposażony egzemplarz testowy (m.in. skórzana tapicerka) dobrze wygląda, podróżuje się w ciszy i poczuciu komfortu. Do minusów zaliczymy nawigację online – doborem trasy często przegrywała z telefonem, nie miała wielu nowych dróg, a na trasie w pewnym momencie całkiem przestała działać (do ponownego uruchomienia). Do wysokiej jakości wyświetlaczy nie pasuje też przeciętny widok z kamery cofania.
Audi A4 allroad 45 TFSI – silnik
Pod maską pracuje 2.0 TFSI z miękką hybrydą. Doładowanie nie jest zbyt wydajne, instalacja 48 V to przywilej diesla V6 (tam pracuje też np. elektryczna turbina), tu trzeba zadowolić się 12 V. Czy to problem? Nie, bo silnik ma dobrą dynamikę i przyjemnie pracuje. Podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej można liczyć na zużycie 6,8 l/100 km, bezstresowa podróż po mieście czy szybka jazda windują jednak spalanie do 14 l/100 km. Agresywnej jazdy nie lubi też skrzynia biegów – w takich warunkach potrafi szarpać. Napęd 4x4 to dołączana sprzęgłem tylna oś z technologią Ultra – dodatkowe sprzęgło w tylnym dyferencjale rozłącza półoś, dzięki czemu wał napędowy może w ogóle się nie kręcić. System działa szybko i skutecznie, oczywiście, na asfalcie, nie w terenie.
Audi A4 allroad 45 TFSI – prowadzenie
Mimo większego prześwitu auto na asfalcie prowadzi się pewnie i przyjemnie. To świetny wóz na długą trasę, ale w manewrowanie w mieście również nie sprawia problemów. Asystent linii działa w nieprzewidywalny sposób – jadąc wzdłuż, wydawałoby się, takiej samej linii, raz ją widzi, raz nie.
Audi A4 allroad 45 TFSI – koszty
Blisko 300 000 zł to dużo, ale prawie 1/3 tej ceny to dodatki – egzemplarzy z silnikiem 245 KM nie można zamawiać już do produkcji, a jedynie wybrać spośród aut stojących u dilerów. Nowszy wariant (265 KM) mało różni się ceną (startowa starszej odmiany to 201 200 zł, a nowszej – 201 800 zł). Cena bazowa to również niemało, ale np. Subaru Outback wymaga wydania blisko 200 tys. zł (silnik 2.5/175 KM, brak możliwości konfiguracji wyposażenia) zaś VW Passat Alltrack 2.0 TSI/272 KM "startuje" ze 177 590 zł.
Audi A4 Allroad 45 TFSI – dane techniczne
Dane techniczne –
wersja
|
45 TFSI
|
Silnik
|
t.benz. R4/16
|
Pojemność skokowa (cm3)
|
1984
|
Moc maks. (KM/obr./min)
|
245/5000-6500
|
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)
|
370/1600-4300
|
Napęd/skrzynia biegów
|
4x4/aut. 7 (DSG)
|
Długość/szerokość/wysokość (mm)
|
4762/1847/1493
|
Rozstaw osi (mm)
|
2818
|
Pojemność bagażnika (l)
|
495-1495
|
Masa własna/ładowność (kg)
|
1630/590
|
Masa przyczepy hamowanej/bez ham. (kg)
|
1700/750
|
Zbiornik paliwa (l)
|
58
|
Cena wersji podstawowej/testowanej
|
201 200/281 960 zł
|
Osiągi
|
|
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)
|
6,1
|
Prędkość maksymalna (km/h)
|
247
|
Spalanie średnie (l/100 km)
|
6,8
|
Emisja CO2 (g/km)
|
154
|
Teoretyczny zasięg (km)
|
850
|
Audi A4 Allroad 45 TFSI – naszym zdaniem:
Świetny wygląd, absolutnie pozytywne wrażenia z jazdy. To Audi w wielu kwestiach sprawuje się tak, jak oczekujemy. Otwieramy bagażnik – ładnie, siadamy z tyłu – „obejmuje” nas wygodna kanapa, za kierownicą mamy poczucie, że prowadzimy solidne auto. Szkoda, że pojawiły się też drobne skazy.