• Niższą emisję spalin gwarantują dwa typy tzw. miękkiej hybrydy: z instalacją elektryczną 48 V
  • W Europie wersja S4 (sedan i kombi) występuje z silnikiem 3.0 V6 TDI o mocy 347 KM
  • Ceny zaczynają się od 132 900 zł za wersję 35 TFSI z 6-biegową, ręczną skrzynią. Testowy egzemplarz to 45 TFSI kosztujący 185 700 zł

Modernizacje samochodów, które mają miejsce w 2019 roku, są wyjątkowe. Nie dotyczą bowiem wyłącznie kosmetyki nadwozia, ale przede wszystkim są to istotne zmiany w napędach. Wszystko za sprawą nowych norm emisji CO2, które zaczną obowiązywać już za kilka miesięcy (od 1 stycznia 2020 r. faza wstępna, pełne wdrożenie od początku 2021 roku). 

Audi A4 lifting – moc od 136 do 347 KM

Pod maską zmodernizowanego Audi A4 pojawi się 7 silników o mocach od 136 do 347 KM, w tym 6 czterocylindrowych rzędowych (po 3 benzynowe i diesle) oraz 1 sześciocylindrowy TDI. Oprócz zmian poprawiających ich osiągi (a czasami wręcz utrzymano te same wartości przy zmniejszeniu mocy) skupiono się przede wszystkim na ograniczeniu emisji spalin (od 2020 r. przekroczenie o 1 g/km będzie skutkować karą 95 euro pomnożoną przez liczbę zarejestrowanych aut). Najprościej byłoby więc zaoferować wersję z napędem elektrycznym, ale w przypadku face liftingu modelu jest to bardzo trudne, dlatego zdecydowano się na zastosowanie miękkiej hybrydy (MHEV).

Czterocylindrowe jednostki (35, 40 i 45 TFSI oraz 30 i 35 TDI) wyposażono w system hybrydowy oparty na 12-woltowej instalacji. Flagowe S4 z sześciocylindrowym V6 TDI otrzymało z kolei miękką hybrydę z napięciem 48 V. W obu przypadkach odzyskana w wyniku rekuperacji energia (w instalacji 12 V do 5 kW, w 48 V – do 8 kW) jest magazynowana w dodatkowych litowo-jonowych akumulatorach (w 12 V o poj. 0,12 kWh, 48 V – 0,5 kWh) i wykorzystywana do zasilania wielu urządzeń elektrycznych auta, w tym rozrusznika czy wspomagania układu kierowniczego (w S4 także kompresora). Dzięki układowi hybrydowemu możliwe jest więc całkowite wyłączenie silnika spalinowego po zdjęciu nogi z gazu poniżej prędkości 22 km/h (w S4 także w zakresie od 55 do 160 km/h nawet przez 40 s) i delektowanie się ciszą. Jedyną wadą wynikającą z zastosowania układu MHEV jest brak możliwości zamówienia nawet jako opcji koła zapasowego (dodatkowe akumulatory umieszczono we wnęce). 

Audi A4 lifting – dwa typy quattro

Niższą emisję spalin zapewnia także układ napędu 4x4 quattro ultra. Względem klasycznego quattro (stały, oparty na dyferencjale Torsen) ultra różni się tym, że podczas spokojnej jazdy moment obrotowy trafia wyłącznie na przednie koła, tylne są dołączane sprzęgłem tylko w razie potrzeby. Takie rozwiązanie standardowo miał testowany przez nas sedan z oznaczeniem „45 TFSI” (245 KM) i musimy przyznać, że nie staliśmy się jego fanami, gdyż po mocnym wciśnięciu pedału gazu przy prędkości 50 km/h czuć było moment dołączania napędu na tylną oś, objawiający się lekkim stuknięciem i szarpnięciem. 

Audi A4 lifting - drobne zmiany kosmetyczne

Zmodernizowane Audi A4 rozpoznacie z zewnątrz przede wszystkim za sprawą: nowego grilla Singleframe, smuklejszych reflektorów, charakterystycznego przetłoczenia w linii bocznej oraz z tyłu – dzięki chromowanej listwie łączącej światła, a także trapeizodalnym końcówkom wydechu. Ponadto A4 w standardzie otrzyma diodowe reflektory, a do wyboru będzie 12 kolorów lakieru, w tym nowy – szary Terra. We wnętrzu najbardziej rzuca się w oczy większy ekran multimediów oraz brak pokrętła systemu MMI. Poliftingowy model otrzymał bowiem nowy system operacyjny, który poszerza swoją funkcjonalność po połączeniu ze smartfonem, a ponadto pozwala na zamówienie dodatkowych usług nawet po zakupie samochodu. Wirtualne zegary 12,3 cala wzbogacono o nowe funkcje, w tym trzy interfejsy wywoływane przez kierowcę.

Wszystkie jednostki napędowe A4, z wyjątkiem bazowego 150-konnego silnika benzynowego, seryjnie mają współpracować z automatycznymi skrzyniami biegów. W przypadku wersji S4 (347 KM) standardem jest 8-stopniowy Tiptronic oraz napęd quattro oparty na torsenie. Ceny zaczynają się od 132 900 zł za wersję 35 TFSI.

To jest super: miękka hybryda daje realne oszczędności.

To nie wyszło: po mocnym wciśnięciu gazu czuć w quattro ultra dołączenie tylnej osi.

Efekt WOW! Subtelna, a jednocześnie sportowa stylistyka.

Kto to kupi? Dzięki dobremu finansowaniu to świetna propozycja dla firm.

Audi A4 lifting – moim zdaniem

Zmodernizowane A4 wizualnie zyskało więcej sportowego charakteru, jednocześnie stało się bardziej przyjazne dla środowiska, i to mimo zastosowania w sportowej wersji S4 silnika Diesla...