Jak na face lifting przystało, projektanci wprowadzili trochę zmian w wyglądzie samochodów z rodziny A5 - A5 Coupe, A5 Sportback i A5 Cabriolet oraz sportowe S5 Coupe, S5 Sportback i S5 Cabriolet.

Nadwozie

Najbardziej rzucają się w oczy nowe reflektory z trójwymiarowymi światłami do jazdy dziennej w technologii LED. Poza tym osłona chłodnicy "singleframe" ma ukośnie ścięte górne narożniki i jest teraz nieco szersza i bardziej spłaszczona, a reflektory przeciwmgielne są prostokątne, w miejsce okrągłych. Tylne światła również otrzymały nowy kształt. Niby niewiele, ale jednak. Dzięki tym kilku modyfikacjom, samochód nabrał bardziej nowoczesnego wyglądu.

Zmodyfikowane modele "S" można rozpoznać po nowych światłach, nowych detalach nadwozia i nowych lakierach z efektem kryształowym. Interesujące zmiany zostały wprowadzone również do wnętrza. Najważniejsze nowości techniczne w Audi S5 to napęd quattro ze środkowym mechanizmem różnicowym z kołem koronowym oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Specjalne zawieszenie sportowe "S" oraz seryjne 18-calowe koła odpowiadają za odpowiednią przyczepność.

Wnętrze

Zmiany objęły także wnętrze Audi A5. Teraz jest ono nieco bardziej eleganckie - z nowymi kierownicami, na życzenie ze spłaszczonym wieńcem, z nowymi dźwigienkami przy kierownicy i z wąskimi, chromowanymi obramowaniami elementów obsługowych. Nowa jest również dźwignia automatycznej skrzyni biegów, a na panel środkowy trafił przycisk opcjonalnego systemu regulacji dynamiki jazdy Audi drive select oraz obsługa układów klimatyzacji. Na życzenie dotychczasowych klientów, zmniejszona została liczba przycisków systemu MMI, a wszystkie wyświetlacze mają teraz podświetlenie w białym kolorze. Co ważne, A5 Sportback dostępne jest teraz również w wersji pięcioosobowej, z dodatkowym pasem bezpieczeństwa pośrodku tylnej kanapy.

Silniki

Wszystkie silniki mają doładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa i dysponują dużą mocą. Dodatkowo, w nowym Audi A5 producent wprowadził sporo rozwiązań, które mają obniżyć spalanie - począwszy od seryjnego systemu start/stop, aż po zmniejszone tarcie poszczególnych mechanizmów silnika i napędu.

W gamie auta znajdziemy nową 1,8-litrową jednostkę TFSI o mocy 170 KM i potężnym, jak na silnik benzynowy, momencie obrotowym 320 Nm. W tej wersji Audi A5 zużywać ma średnio 5,7 l/100 km. Większy motor to 2,0-litrowe TFSI o mocy 211 KM. Nowością w ofercie Audi A5 jest 3,0 TFSI - silnik V6 doładowywany kompresorem i rozwijający moc 272 KM.

Również jednostki wysokoprężne zostały poddane szeroko zakrojonym modyfikacjom. Silnik 2,0 TDI w wersji z manualną skrzynią biegów i mocą 177 KM zadowala się w A5 Coupe średnio 4,7 litrami paliwa na 100 km. Egzemplarz testowy, wyposażony właśnie w ten motor, zużywał w czasie jazdy pomiędzy 5,2 a 7,5 l/100 km. Uważam, że jest to niezły wynik, zważywszy na to, że zasady ecodrivingu poszły tym razem w odstawkę, a i trasa, biegnąca krętymi i górzystymi drogami pienińskich terenów, wymagała od silnika wytężonej pracy.

Ofertę uzupełniają silniki wysokoprężne 3,0 V6, z czego słabszy z nich, dysponujący mocą 204 KM, osiąga wysoką wartość maksymalnego momentu obrotowego 400 Nm już przy zaledwie 1 250 obr./min! Trochę później w gamie pojawi się także "czysta" wersja clean diesel, która będzie spełniała wymagania normy Euro 6. Dla modeli z napędem na przednią oś do dyspozycji jest manualna przekładnia sześciobiegowa oraz bezstopniowa przekładnia multitronic. Warianty quattro mają przekładnię manualną lub siedmiobiegową S tronic.

Najwyższe modele serii - S5 Sportback, Coupe i Cabriolet - również zostały zmodernizowane. We wszystkich S5 montowany jest teraz silnik 3,0 TFSI o mocy 333 KM, także w Coupe. W porównaniu z 4,2-litrowym V8, który został zastąpiony przez 3,0 TFSI, nowa, doładowywana kompresorem jednostka V6 zużywa średnio o 20 procent paliwa mniej. Średnie zużycie wynosi 8,1 litra na 100 km przy zachowaniu świetnych osiągów: S5 Coupe przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,9 sekundy i rozwija ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h.

Jazda

Podczas testu, który prowadził typowymi polskimi drogami, Audi A5 pokazało, że jest samochodem idealnym do komfortowego podróżowania. Mocne i elastyczne silniki, w połączeniu z dopracowanym zawieszeniem, pozwalają na swobodne wyprzedzanie, a wygodne wnętrze nie powoduje zmęczenia pasażerów. W razie czego nad bezpieczeństwem czuwają liczne systemy. Jeden z nich wykryje, kiedy kierowca zacznie przysypiać i odpowiednio zareaguje. Kolejny nie dopuści do mimowolnego opuszczenia pasa ruchu, a jeszcze inny będzie utrzymywał odpowiednią odległość od samochodu przed nami i w razie potrzeby awaryjnie zahamuje.

Opinie

Audi A5, zarówno Coupe jak i Sportback, zachwycają wyważoną i dynamiczną linią boczną nadwozia. Nieprzypadkowo model A5 uznawany jest za jedno z najpiękniejszych aut o sportowym charakterze i może służyć za wzór projektantom. W połączeniu z wysokim poziomem bezpieczeństwa, poczuciem komfortu i świetnym prowadzeniem, Audi A5 wydaje się być samochodem idealnym. Niestety, nie wszystko wygląda tak kolorowo, by po obejrzeniu zdjęć pobiec do najbliższego salonu po pachnące nowością auto. Na przeszkodzie stoi bowiem cena, bo luksus jest przywilejem tych o bardziej zasobnym portfelu.