Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Audi A6 Avant Sport 50 TDI Quattro - kombi warte majątek? | TEST

Audi A6 Avant Sport 50 TDI Quattro - kombi warte majątek? | TEST

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Audi A6 Avant od lat należy do ekstraklasy luksusowych samochodów rodzinno - lifestylowych. Najnowsza generacja obfituje w techniczne nowinki, ale czy przekonuje też podczas jazdy? Sprawdziliśmy Audi A6 50 TDI quattro za aż 530 000 zł!

Audi A6 Avant sport 50 TDI quattro
Zobacz galerię (27)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Audi A6 Avant sport 50 TDI quattro
  • Siadasz za kierownicą i czujesz, że masz do czynienia samochodem z high-endowej półki
  • Luksusowe kombi definiują też małe ale finezyjne rozwiązania: roleta odsuwa się elektrycznie wraz z klapą bagażnika
  • A6 to technicznie bajeranckie, szlachetnie wykonane i stylowe kombi, które niestety jest za ciężkie

Nowe Audi A6 rozgrzewa zmysły, emanując chłodem. Audi zawsze miało smykałkę do eleganckich kombi o atletycznej linii, z detalami podkreślającymi wysokie techniczne zaawansowanie. Mamy tu więc znakomite reflektory HD Matrix LED, a na ogromnym grillu – laser i radar, które laik może pomylić ze światłami sygnalizacyjnymi nieoznakowanego radiowozu, a tu służą one systemom asystującym do obserwacji otoczenia. Po zajęciu miejsca za kierownicą też czuć zimny powiew hi-endu. Dopóki nie włączy się silnika i nie obudzi wirtualnych interfejsów, siedzi się w otoczeniu „czarnych luster”. Pedanci każdą podróż będą zaczynać od przetarcia odcisków palców i kurzu.

Jeżeli lubicie dotykowe ekrany, będziecie tym systemem obsługi zachwyceni – w żadnym samochodzie nie działają one tak dobrze, jak w Audi. Mają fantastyczną grafikę, wysoki kontrast, haptycznie reagują na nacisk. Niestety, pewne funkcje niepotrzebnie poukrywano w czeluściach menu, ale w zasadzie każda operacja na jednym z dwóch ekranów odrywa uwagę od drogi. Wiele rzeczy da się zrobić przyciskami na kierownicy, natomiast sterowanie głosowe, choć jest rozbudowane i nie wymaga twardo zdefiniowanych komend, jeszcze wymaga dopieszczenia.

Gdy rusza się z miejsca, negatywnie zaskakuje wiele drobiazgów: mała zwłoka w reakcji silnika na gaz, turbodziura poniżej 2000 obr./min i lekka ospałość 8-stopniowego Tiptronica, któremu czasem zdarzają się szarpnięcia. Właściwie od razu ma się ochotę przejść w tryb Dynamic, by poczuć falę 620 Nm, generowanych przez 3-litrowe TDI. A gdy się to zrobi, można przyspieszać 0-100 km/h w 5,8 s przy rewelacyjnej trakcji stałego napędu 4x4.

Audi A6 - co daje miękka hybryda?

Jednak inżynierowie Audi musieli też zatroszczyć się o rozwiązania ograniczające zużycie paliwa. Stąd w układzie napędowym elektryczny rozrusznik-generator, który potrafi odzyskiwać energię kinetyczną, ładując dodatkowy, 48-woltowy akumulator. Dzięki temu przy niskim obciążeniu silnik wyłącza się w zakresie 55-160 km/h na maksymalnie 40 sekund. Przewidujący system rozpoznający nadchodzące ograniczenia prędkości podpowiada kierowcy przez stuknięcie w pedał gazu, kiedy warto zdjąć nogę i pozwolić układowi tzw. miękkiej hybrydy zaoszczędzić kilka kropli paliwa. A6 przez to jednak rekordowo oszczędne nie jest. Minimalnie poza miastem udało się osiągnąć 6,5 l/100 km, na autostradzie było to 7,1 l, a w mieście zużycie wahało się od 7,8 do 11,3 l. Średnia ze 160-kilometrowej pętli: 7,4 l/100 km. Porównywalne BMW 530d xDrive Touring potrzebowało na tej samej trasie 6,8 l. 

Gdy przeprowadzaliśmy test wersja 50 TDI była jedynym wówczas dostępnym V6 w ofercie Audi A6, bowiem TFSI (jeszcze) nie spełniało nowej normy emisji spalin. Jeśli ktoś celuje w ten kaliber napędu i ceni sobie wysoką kulturę pracy silnika, to powinien rozważyć benzyniaka 55 TFSI (które w międzyczasie uzupełnił ofertę). Diesel jest bowiem podczas przyspieszania słyszalny. To niestety też uboczny efekt znakomitego wygłuszenia innych hałasów – w tak luksusowym kombi nic jednak nie powinno zakłócać spokoju.

Podobnie jest z komfortem amortyzacji. Pneumatyczne zawieszenie fantastycznie wygładza pofalowania jezdni, jednak to przyjemne wrażenie płynięcia zakłócają trochę za mocno odczuwalne uskoki jezdni, ubytki asfaltu i progi. No niestety – przy zważonej przez nas masie 2114 kg i oponach w rozmiarze 255/35 ZR 21 trzeba się liczyć z kompromisami.

Audi A6 - zwinniejsze, ale czuć masę

Testowy egzemplarz był wyposażony w opcjonalny układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem i w skrętne tylne koła – patent, który także ciężkiemu A6 Avantowi nadaje niespotykane dotąd w tym modelu zwinność i zwrotność. Niestety, znów jest tak, że ma się ochotę z miejsca przejść w tryb Dynamic, by poczuć większą kontrolę nad autem – w Comforcie wspomaganie układu kierowniczego jest dość silne. Ale mamy i dobrą wiadomość: Audi A6 jest bliższe kierowcy niż jego poprzednik, ma nam więcej do powiedzenia w każdej sytuacji. I między wierszami nigdy nie daje zapomnieć o wysokiej masie własnej.

Tak obficie doposażone Audi A6 Avant, jak w naszym teście, wybija cenę z wyjściowych 321 700 zł do 531 170 zł. BMW 530d xDrive, choć w podstawie równie drogie, w porównywalnej konfiguracji wychodzi o ok. 80 000 zł taniej. Kalkulując to leasingowo, za różnicę w racie można finansować np. BMW serii 1. Audi jest za drogie.

Audi A6 Avant Sport 50 TDI quattro - to nam się podoba

  • Jakość wykończenia
  • Funkcjonalny bagażnik
  • Wyciszenie szumów powietrza i toczenia

Audi A6 Avant Sport 50 TDI quattro - to nam się nie podoba

  • Stosunkowo wysoka cena
  • Niezbyt cichy silnik
  • Ciężki układ miękkiej hybrydy nie daje dużych korzyści

Audi A6 Avant Sport 50 TDI quattro - nasza opinia

Technicznie bajeranckie, szlachetnie wykonane i stylowe kombi, które niestety jest za ciężkie. Do perfekcji brakuje lepszego zestrojenia układów napędowego i jezdnego.

Audi A6 Avant Sport 50 TDI quattro - wyniki testu

0-50 km/h2,1 s
0-100 km/h5,8 s
0-130 km/h9,4 s
0-160 km/h14,9 s
60-100 km/h3,2 s (aut.)
80-120 km/h4,0 s (aut.)
Masa rzeczywista2114 kg
Ładowność446 kg
Rozdział masy (przód/tył)53/47 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo)11,3/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce zimne, opony letnie)35,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce gorące, opony letnie)34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h53 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h61 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h65 dB (A)
Spalanie testowe (ON)7,4 l/100 km
Zasięg985 km

Audi A6 Avant Sport 50 TDI quattro - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/V6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z przodu
Zasilaniecommon rail
Napęd rozrządułańcuch
Pojemność skokowa (cm3)2967
Moc maks. (KM/obr./min)286/3500
Maks. mom. (Nm/obr./min)620/2250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)5,7
Prędkość maksymalna (km/h)250
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km)7,5
Emisja CO2 (g/km)/norma155/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegówaut. 8
Napęd4x4
Pojemność bagażnika565-1680
Pojemność zbiornika paliwa (l)73
Marka i model opon test. autaPirelli PZero
Rozmiar opon255/35 ZR 21

Audi A6 Avant Sport 50 TDI quattro - wyposażenie

WersjaA6 Avant 50 TDI Sport
Reflektory HD Matrix LED10 950 zł
MMI Navigation plus z touch response10 160 zł
Bang & Olufsen Premium Sound4310 zł
Skórzana tapicerka i obszycia kabiny22 130 zł
Układ skrętnej tylnej osi10 610 zł
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne11 170 zł
Lakier metalik5590 zł
21-cal. alufelgi12 850 zł

Audi A6 Avant Sport 50 TDI quattro - gwarancja i ceny

Cena podst. tej wersji silnikowej321 700 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 90 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego egzemplarza531 170 zł

Audi A6 Avant Sport 50 TDI quattro - wymiary

Audi A6 Avant – wymiary
Audi A6 Avant – wymiaryŻródło: Auto Świat
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy: