• Audi e-tron jest już przystosowane do ładowarek o mocy aż 150 kW, w których naładowanie pustego akumulatora do pełna będzie trwało ok. 50 minut
  • Od 0 do 100 km/h Audi e-tron rozpędza się w 5,6 s – ten czas nie pogarsza się nawet jeżeli wykonujemy serię kilku przyspieszeń
  • Realny zasięg w mieście wynosi ok. 300 km

E-tron jest pierwszym seryjnie produkowanym elektrycznym Audi. Wiadomo, początki bywają trudne. Nadal są też pewne ograniczenia nie do przeskoczenia, jak chociażby gęstość energii stosowanych tu akumulatorów litowo-jonowych – zasięg wciąż „kosztuje” dużo masy i przestrzeni. W tych ramach e-tron firmie od czterech pierścieni akurat bardzo się udał i jego atrakcyjność rośnie wraz z rozwojem infrastruktury ładowania.

Audi doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że sieć szybkich punktów ładowania i ich strategiczne ulokowanie to kluczowa kwestia dla jakości użytkowania e-trona. Dlatego w ramach konsorcjum IONITY, do którego należą także: BMW, Daimler, Ford, Porsche i VW, rozwija sieć własnych ładowarek. Oferuje też usługę e-tron charging service, czyli dostęp do punktów ładowania różnych operatorów przy użyciu jednej karty zbliżeniowej i w ramach jednego rozliczenia, zgodnie ze wspólnym cennikiem.

No i nie zapominajmy też o tym, co wyróżnia e-trona na tle konkurencji: można go ładować z mocą do 150 kW. Czyli podładowanie akumulatora od 10 do 80 proc. ma trwać ok. 30 minut, do 100 proc. – o 20 minut dłużej („dopychanie” ostatnich 20 proc. odbywa się wolniej niż kilkudziesięciu poprzednich). Ładowarek 150 kW w Polsce jeszcze nie ma, ale mają się niebawem pojawić na stacjach Shella (który współpracuje z IONITY).

Na razie w naszym kraju najszybsze ładowarki, z których e-tron może korzystać, mają 50 kW. Uzupełnienie akumulatora rozładowanego „na full” wiąże się z około 2-godzinnym postojem. Po drugiej stronie skali jest domowe gniazdko 230 V – tu proces trwa... ponad 40 godzin. Realnie jednak, decydując się na e-trona, powinniśmy mieć własny garaż z 3-fazowym gniazdkiem. Dzięki niemu i ładowarce o mocy 11 kW „tankowanie” prądu zajmuje około 9 godzin. A z tym już można żyć.

Audi e-tron 55 quattro – dobre przyspieszenie i mocne hamulce

No dobrze, ale przejdźmy do samego samochodu – jak się nim jeździ? Bardzo przyjemnie, niezwykle komfortowo, płynnie i relaksująco cicho. E-trona napędzają dwa silniki (po jednym przy każdej osi), osiągające łącznie 360 KM i 561 Nm. Natomiast w trybie Boost (czyli po wybraniu trybu Dynamic lub S i dociśnięciu gazu) te wartości rosną aż do 408 KM i 664 Nm. Silniki są w stanie „boostować” przez maks. 8 s w trybie ciągłym, ale wystarczy na chwilę odpuścić gaz, żeby momentalnie „się zregenerowały” i znów potrafiły „ciągnąć pełną parą”. Dzięki temu Audi e-tron bez problemu w naszym teście przyspieszenia od 0 do 100 km/h osiągał raz za razem czas 5,6 s.

Start z pedałem przyspieszenia w podłodze robi wrażenie, ale jeszcze bardziej cieszy płynność, z jaką e-tron się rozpędza. Chcesz kogoś wyprzedzić – nie musisz się długo zastanawiać, Audi bez zwłoki i konieczności redukcji przełożenia (bo przecież nie ma tu skrzyni biegów) wyrywa do przodu. Imponuje też zdolnością wytracania prędkości: po rozgrzaniu tarcz droga hamowania ze 100 km/h skraca się z 36,4 do 33,9 m. Wysoką masę e-trona czuć dopiero w zakręcie. Samochód waży 2490 kg, z czego sam akumulator to 700 kg. Ta masa jest co prawda symetrycznie rozłożona, a środek ciężkości – umieszczony nisko, ale e-tron nie jest tak zwinny, jak np. Jaguar I-Pace. Pewną gumowatość układu kierowniczego czuć jednak wtedy, gdy próbujemy naprawdę sportowo jechać. A tego nie powinniśmy robić dla dobra zasięgu.

Audi e-tron 55 quattro – komfort jest świetny 

Ile można przejechać na jednym ładowaniu? To zależy nie tylko od stylu jazdy, lecz także od tego, jak intensywnie korzystamy np. z klimatyzacji i – przede wszystkim – na ile topografia terenu i sytuacja drogowa pozwalają silnikom odzyskiwać energię kinetyczną i doładowywać akumulatory. Według naszych pomiarów zużycie energii w mieście waha się od 27,5 do 35,6 kWh/100 km (w korkach). Na autostradzie dolną granicą jest 35 kWh, natomiast podczas spokojnej jazdy poza miastem da się zejść do 23 kWh/100 km. W idealnych warunkach można więc przejechać nawet 400 km, ale na co dzień w mieście liczmy się z zasięgiem ok. 300 km.

Istotą charakteru e-trona jest jednak komfort. Seryjne pneumatyczne zawieszenie rewelacyjnie wygładza wszelkie miejskie wertepy, i to nawet przy oponach w rozmiarze 265/45 R 21. Można też wybrać tryb Offroad (zwiększa prześwit do 223 mm) i zjechać w lekki teren. Tylko tam trzeba już bardzo pilnować zasięgu...

Audi e-tron 55 quattro – naszym zdaniem

Większy zasięg przydałby się w e-tronie tak samo, jak lepsza „elektroinfrastruktura”. Ale z 300 km realnego zasięgu już da się żyć (o ile ładujemy w domu przez noc), a sieć punktów szybkiego ładowania przy głównych trasach będzie tylko lepsza. Abstrahując od tego: e-tron to niezwykle komfortowy i przyjemnie jeżdżący SUV. 

Audi e-tron 55 quattro – to nam się podoba

  • Cisza w kabinie, nawet przy autostradowych prędkościach
  • Komfortowe zawieszenie
  • Przestronna kabina
  • Skuteczne hamulce
  • Harmonia pracy układu napędowego
  • Gotowy na ładowanie z mocą 150 kW
  • Wysoka jakość wykonania

Audi e-tron 55 quattro – to nam się nie podoba

  • Zawieszająca się nawigacja
  • Stosunkowo wysokie zużycie energii w teście
  • Nie do końca przekonujące wirtualne lusterka
  • Twarde plastiki na tunelu środkowym
  • Zasięg nie jest „przełomowy”

Audi e-tron 55 quattro – wyniki testu

0-50 km/h 2,6 s
0-100 km/h 5,6 s
0-130 km/h 8,6 s
0-160 km/h 13,6 s
60-100 km/h 2,5 s (aut.)
80-120 km/h 3,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2490/640 kg
Rozdział masy (przód/tył) 50/50 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,3/12,3 m
100-0 km/h (hamulce zimne) 36,4 m
100-0 km/h (hamulce gorące) 33,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 66 dB (A)
Testowe zużycie prądu 33,4 kWh/100 km
Zasięg 280 km

Audi e-tron 55 quattro – dane techniczne

Silniki 2 elektryczne, asynchroniczne
Ustawienie silnika poprzecznie, po jednym na oś
Zasilanie akumulatory litowo-jonowe
Pojemność akumulatorów (kWh) 95
Moc maks. (KM) 360 (408 w trybie Boost)
Maks. moment obr. (Nm) 561 (664 w trybie Boost)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 6,6 (5,7 w trybie Boost)
Prędkość maksymalna (km/h) 200
Śr. zużycie prądu wg WLTP (kWh/100 km) 22,6
Zasięg wg WLTP (km) do 417
Skrzynia biegów przełożenie stałe
Napęd 4x4
Pojemność bagażnika (l) 660-1725
Marka i model opon test. auta Bridgestone Potenza 001
Rozmiar opon 265/45 R 21

Audi e-tron 55 quattro – wyposażenie

Wersja Launch Edition (Edition One)
Reflektory LED/matrycowe LED S/7260 zł
Nawigacja S
Wirtualne zegary S
Nagłośnienie Bang & Olufsen 5760 zł
Klimatyzacja aut. 2-/4-strefowa S/4010 zł
Elektrycznie sterowane fotele S
21-calowe alufelgi 5260 zł
Pomarańczowe zaciski hamulcowe 2010 zł

Audi e-tron 55 quattro – ceny i gwarancja

Cena podst. tej wersji silnikowej 349 700 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata (b.o.)
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co 2 lata
Cena testowanego auta 470 180 zł