Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Audi Q7 – idealne na wyjazd w góry

Audi Q7 – idealne na wyjazd w góry

Przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, dynamiczny silnik i oczywiście napęd na wszystkie koła. To cechy, które sprawiają, że auto wydaje się idealne, gdy wybieramy się z rodziną na zimowy wyjazd w góry. Przekonajmy się czy tak jest w przypadku Audi Q7 z silnikiem Diesla o mocy 272 KM

Audi Q7
Zobacz galerię (20)
Auto Świat / Kamiński Tomasz
Audi Q7

Najważniejsze jest pierwsze wrażenie, a to w przypadku tego samochodu jest jak najbardziej pozytywne. Pamiętacie pierwszą generację Audi Q7? Auto było oczywiście udane, ale sprawiało wrażenie zbyt wielkiego i bardzo ciężkiego. Okazuje się, że to wcale nie było wrażenie, bo druga generacja Q7 nieco zmalała i, co istotne jest nawet o 325 kg lżejsza.

Jednak spokojnie, mniejsze rozmiary nie oznaczają gorszej przestronności. Świetnie zaprojektowane wnętrze sprawia, że cała rodzina wygodnie rozgości się w pojeździe. W obu rzędach siedzeń jest mnóstwo przestrzeni na nogi oraz nad głowami, a perfekcyjnie wyprofilowane siedzenia zapewniają wygodę także podczas długich eskapad.

Jeżeli z tyłu podróżują dzieci przydatna może być funkcja przesuwania tylnej kanapy (dopłata 2180 zł). Dzięki niej zmniejszymy wprawdzie nieco przestrzeń na nogi – ale nie na tyle żeby maluchom było ciasno – a jednocześnie zwiększamy przestronność części ładunkowej. W takiej sytuacji zmieszczenie nawet trzech walizek oraz sprzętu narciarskiego (oczywiście z wyjątkiem samych nart) nie stanowi żadnego problemu. A co z nartami? Spokojnie Audi Q7 seryjnie ma instalowane relingi, dzięki którym można przymocować boks dachowy.

Audi Q7 to dynamiczny SUV

Przestronne wnętrze i wygodne fotele to oczywiście nie jedyne atuty Audi Q7. Mnóstwo frajdy z jazdy zapewnia turbodiesle o mocy 272 KM. Dzięki niemu auto uzyskuje setkę już po 6,3 s. Duża moc i dobre osiągi sprawiają, że nie straszne są nawet długie górskie podjazdy. Wciskamy pedał gazu, samochód z wigorem nabiera prędkości i nawet na długich wzniesieniach można bez trudu wyprzedzać.

Audi Q7
Audi Q7Żródło: Auto Świat / Kamiński Tomasz

Jednak podczas rodzinnych wyjazdów wcale nie osiągi docenimy w pierwszej kolejności. Ważniejsza jest cisza jaka panuje w aucie i to niezależnie od prędkości z jaką podróżujemy. Nawet, gdy jedzie się szybko autostradą pasażerowie mogą rozmawiać ze sobą bez podnoszenia głosu. To w połączeniu z wygodnymi fotelami sprawia, że także po odbyciu kilkusetkilometrowej trasy z samochodu wysiada się zrelaksowanym.

Całkiem przyzwoicie kształtuje się również rzeczywiste zużycie paliwa, choć jest ono oczywiście wyższe niż obietnice producenta. W trakcie trasy z Warszawy do Zakopanego, następnie kilkudniowej jazdy po górach (pod wyciągi czy do pensjonatu) samochód spalił 9,8 l/100 km. Wziąwszy pod uwagę, że trasa w dużej części wiodła autostradami, a samochód był obciążony czterema osobami (no dobrze powiedzmy, że trzema, bo z tyłu podróżowała dwójka dzieci) oraz dużym bagażem, SUV-em z mocnym silnikiem i napędem na cztery koła takie spalanie uznaliśmy za akceptowalne. Najniższe spalanie jakie udało nam się uzyskać w trakcie jazdy, ale bez bagażu i po bardziej równym terenie to 8,2 l/100 km.

Audi Q7 ma świetne zawieszenie

Układ jezdny samochodu to kolejny element, który pokochają rodziny. W samochodzie pracowało adaptacyjne pneumatyczne zawieszenie (dopłata 11 460 zł), które po ustawieniu w trybie komfortowym perfekcyjnie tłumiło wszelkie nierówności nawierzchni. Kiedy jednak podróżuje się dynamicznie lepiej skorzystać z trybu Dynamic, bo wtedy zawieszenie usztywnia się, a tym samym zmniejszają się przechyły karoserii w trakcie pokonywania zakrętów. Ponadto po wykorzystaniu tego trybu zmienia się również ustawienie silnika i skrzyni biegów, które bardziej spontanicznie reagują na wciskanie pedału gazu.

Podczas podróży po górach kolejny raz przekonaliśmy się jakim dobrodziejstwem jest napęd na cztery koła. Zdarzyły się dni ze śniegiem, a wówczas dojazd pod wyciąg narciarski bywał utrudniony. Oczywiście nie dla Audi Q7 quattro. Tam gdzie samochody z napędem na jedną oś miały problemy nasz pojazd wjeżdżał bez najmniejszego buksowania kołami. Poza tym duży prześwit, który w trybie Offroad można dodatkowo zwiększyć o 25 mm pozwala na spokojne pokonywanie dróg z kopnym śniegiem – w takiej konfiguracji maksymalna prędkość auta to 80 km/h. To jeszcze nie wszystko, bo w ustawieniu Lift można Q7 podnieść o kolejne 35 mm. Jednak uwaga! W takim ustawieniu nie można jechać szybciej niż 30 km/h.

Audi O7 idealnie sprawdziło się w trakcie rodzinnego wyjazdu na narty. Autu trudno cokolwiek zarzucić poza jednym – to samochód dla naprawdę majętnych kierowców. W testowanej wersji samochód kosztuje 307 600 zł. A jeżeli dołoży się do tego szerewg opcjo poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy to koszt zakupu bez kłopotu przekroczy do 400 tys. zł.

Podsumowanie

Audi Q7 to świetny środek transportu dla rodzin, które aktywnie spędzają wolny czas. Co istotne auto sprawdza się nie tylko w trakcie długich podróży, lecz także w czasie jazdy po mieście. Pomimo dużych rozmiarów łatwo się nim manewruje (to zasługa opcjonalnej skrętnej tylnej osi), a kamery zapewniają doskonałą widoczność podczas parkowania. Niestety, przy tej cenie to oferta dla bardzo ograniczonej liczby kierowców.

Audi Q7 3.0 TDI quattro - dane techniczne

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.diesel./V6/24
Pojemność2967
Moc maksymalna272 KM
Moment obrotowy600 Nm
Pojemność bagażnika770 l
Zbiornik paliwa76 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 5052/1968/1741 mm
Przysp. 0-100 km/h6,3 s
Skrzynia/napędaut. 8
Prędkość maksymalna234 km/h
Średnie spalanie fabryczne5,7 l/100 km
Cena wersji Titanium307 600 zł
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków