- Audi S3 ma benzyniaka 2.0 pozwalającego ze startu uzyskać 100 km/h w 4,8 s
- Adaptacyjne zawieszenie sprawia, że auto świetnie spisuje się na torze i na co dzień
- Mimo wysokiej bazowej ceny (194 400 zł), za wiele elementów Audi żąda dopłaty
Kiedy w 1999 r. na rynku pojawiła się pierwsza odsłona S3, pod jej maską pracował doładowany benzyniak 1.8 o mocy 209 KM (0-100 km/h w 6,8 s). Jesienią 2020 r. zadebiutowała czwarta generacja sportowego kompaktu Audi, wyposażona w 2-litrowe TSI generujące aż 310 KM. W przypadku tego modelu czas rozpędzania się od zera do setki wynosi zaledwie 4,8 s. Mamy więc do czynienia z szybszą maszyną, choć dla kierowców, w których żyłach zamiast krwi płynie benzyna, Audi przygotowało jeszcze mocniejszy i szybszy kompakt – RS 3 z 5-cylindrowym, 2,5-litrowym benzyniakiem – dysponujący mocą 400 KM i rozpędzający się, bagatela, do prędkości 290 km/h!
Wróćmy jednak do testowanego S3. Jego osiągi są znakomite, takie samo zdanie mamy w kwestii prowadzenia. Seryjnie S3 względem A3 ma obniżone o 15 mm i utwardzone wielowahaczowe zawieszenie, ale testowy egzemplarz został wyposażony w regulację twardości amortyzatorów. W zależności od wybranego trybu jazdy mamy idealne na tor sztywne zestrojenie podwozia (tryb Dynamic) lub miękkie (Comfort) do codziennej jazdy. Adaptacyjne zawieszenie współpracuje z napędem quattro oraz układem stabilizacji jazdy, zapewniając S3 świetną przyczepność podczas dynamicznej jazdy na zakrętach. W łukach doskonale przydaje się także seryjny w tym modelu progresywny układ kierowniczy. Zaskoczeni byliśmy tylko skutecznością hamulców – owszem, jak przystało na sportowe auto, poprawiała się ona w miarę rozgrzewania układu, ale pierwsze hamowanie (na zimno) ze 100 km/h do zatrzymania wymagało prawie 37 m. Lżejszy o 50 kg poprzednik wytracał prędkość na dystansie krótszym o metr!
Ponarzekamy także na brzmienie silnika. Poza trybem Dynamic jest stłumione i w tym S3 niewiele różni się od zwykłego Audi A3 z silnikiem 1.5 TSI. We wspomnianym trybie rasowe dźwięki zaczynają docierać do uszu kierowcy, ale świadomość, że generowane są przez głośniki, obniżała nam poziom sportowych emocji.
Nowe Audi S3 Sportback – wiele elementów w opcji
Tak jak wspomnieliśmy na początku, z każdą generacją S3 rośnie. Tym razem na długość o 3 cm, choć rozstaw osi pozostał bez zmian. To oznacza, że w środku ilość miejsca jest podobna jak w poprzedniku. W obu rzędach wystarczy przestrzeni dla czterech rosłych podróżnych. Ci z przodu siedzą na doskonale wyprofilowanych sportowych fotelach. Dziwi nas tylko, że Audi żąda niemałej dopłaty (6170 zł) za elektryczną regulację foteli. Zresztą wyłożenia dodatkowej gotówki wymaga wiele elementów – wobec ceny auta wynoszącej ponad 190 000 zł wydaje się to nieco dziwne – np. 3-strefowa klimatyzacja 1550 zł.
Jak przystało na nowoczesne auto, wnętrze wita kierowcę cyfrowym kokpitem. Wirtualne zegary są seryjne, choć za te z możliwością personalizacji ustawień (imponująca) trzeba także dopłacić. Podobnie zresztą jest z systemem multimedialnym – za wersję z fabryczną nawigacją Audi żąda słonej dopłaty 9190 zł. Ale skoro ktoś decyduje się na auto premium, to musi się liczyć z wysokimi kosztami zakupu. Nas we wnętrzu S3 cieszy wygodny analogowy panel klimy, którego nie znajdziecie w bratnich kompaktach VAG.
Nowe Audi S3 Sportback – kufer mniejszy niż w A3
Nabywcy S3, którzy mają w planach rodzinne wakacyjne podróże, muszą pamiętać, że to auto ma względem klasycznego A3 o 55 l mniejszy bagażnik (325 l). Ograniczenie pojemności podyktowane było miejscem na mechanizm różnicowy tylnej osi. Gdy trzeba przewieźć większą ilość bagażu (zakładając, że podróżujemy we dwójkę), zawsze można złożyć oparcia tylnych siedzeń i zyskać dodatkową przestrzeń. Jednak powstałe wówczas 1145 l to aż o 45 l mniejsza pojemność od tej, którą zapewnia przy podobnej konfiguracji siedzeń nowa Škoda Fabia.
S3 ma imponującą listę rozwiązań wspomagających kierowcę. Niestety, te najciekawsze, jak np. pakiet systemów asystujących (16 060 zł) współpracujących z nawigacją, wymagają słonej dopłaty. Trzeba jednak przyznać, że działają świetnie i nie absorbują niepotrzebnie uwagi prowadzącego.
Nowe Audi S3 Sportback – moim zdaniem
Uniwersalny charakter S3 jest jednocześnie jego zaletą, jak i wadą. Klienci, którzy kochają szybką jazdę, zadowoleni będą z jego świetnych osiągów i przewidywalnego prowadzenia, z drugiej strony marudzić mogą na zdławiony dźwięk silnika czy za mało agresywne zachowanie na torze. Mnie taka uniwersalność bardzo odpowiada, bo w codziennej eksploatacji jazda nie męczy, a kiedy tylko przyjdzie mi ochota na szaleństwo, to jego dawkę dostaję w dużej ilości i przede wszystkim w bezpieczny sposób. Rozsądnie także wygląda sprawa kosztów, odnoszę się tu względem rasowego RS 3.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,9 s |
0-100 km/h | 4,7 s |
0-130/0-200 km/h | 7,3/18,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 2,3 s (aut.) |
80-120 km/h | 2,9 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1590/430 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,3/11,3 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 36,9 m |
gorące | 34,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) |
przy 100 km/h | 67 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Spalanie testowe (98 okt.) | 8,8 l/100 km |
Zasięg | 620 km |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Moc maksymalna | 310 KM przy 5450 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7 (DSG)/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 4,8 s; 250 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 8,0-8,3 l/100 km |
Emisja CO2 | 183-188 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 325-1145/55 l |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe wentyl./tarczowe |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Potenza S005 |
Rozmiar opon | 235/35 R 19 |
Wyposażenie
Wersja | S3 Sportback quattro |
6 airbagów/reflekt. LED/Matrix | S/S/3600 zł |
Klima aut. 2-/3-str./skórz. tapic. | S/1550/3850 zł |
Temp., ogrzew. foteli, dostęp. bezklucz. | 4880 zł (pakiet Comfort) |
Navi, wirtual. zeg. plus, wsp. LTE | 10 470 zł (pakiet Technology) |
Panoram. dach/fotele z elektr. reg. | 3660/6170 zł |
Elektr. pokrywa bagaż./nagł. B&O | 1860/4060 zł |
Lakier metalik/alufelgi 16 cali | 3600/9240 zł |
Gwarancje/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 194 400 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 l. lub 90 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena testowanego auta | 291 710 zł |