• Silnik Audi ma moc zbliżoną do jednostki w MINI, ale rozwija aż o 50 Nm mniej
  • Takich samochodów nikt nie kupuje z myślą o oszczędnej jeździe. Oba solidarnie przekłamują w naszym pomiarze dane fabryczne o 16 proc.
  • Odrobina szaleństwa, szlachetny styl, a to wszystko przy zachowaniu zaskakująco dobrych walorów praktycznych – zarówno Audi, jak i MINI są w stanie sprostać takim oczekiwaniom

John Cooper Works Clubman ALL4 (tak brzmi pełna nazwa występującego dziś MINI) to z technicznego punktu widzenia bliski krewny nowego BMW serii 1. Czyli to kompakt, ale taki z pieprzem! I tym samym godny, by konkurować z Audi S3 Sportbackiem. Przynajmniej tutaj nazwa jest krótsza... A który daje bardziej przekonujące argumenty do zakupu?

Więcej spojrzeń na ulicy przyciąga MINI ze swoim biało-czerwonym „malowaniem wojennym”. Wnętrze łączy styl retro z krągłymi kształtami i nowoczesnymi multimediami. Wady? Bardzo słabo czyści się zakamarki między plastikami. Przez niską przednią szybę cierpi też widoczność – stojąc na światłach, trudniej obserwuje się sygnalizator. Z kolei widok do tyłu częściowo zasłania środkowy słupek drzwi bagażnika.

Dobra, dość już narzekania na osobliwości „miniaka”. Clubman ma nie tylko format kompaktu, lecz – o dziwo – także takowe talenty. Kto by pomyślał, że z tyłu jest więcej miejsca na kolana niż w Audi? I że to MINI ma większy bagażnik? Te podwójne drzwi mogą nawet okazać się praktyczne – przy małym bagażu wystarczy otworzyć tylko prawe skrzydło, co więcej, można to też zrobić za pomocą pilota.

Tradycjonaliści lepiej jednak poczują się w Audi S3. Właśnie mija 7 lat od rozpoczęcia produkcji aktualnej generacji tego sportowego hatchbacka. Jakość wykończenia? Stara szkoła Audi – jest solidnie i starannie. Ostało się tu też jeszcze pokrętło MMI, sukcesywnie eliminowane w innych modelach marki, a ekran chowa się po naciśnięciu guzika. Nowe A3, które Audi ma pokazać w marcu w Genewie, nie będzie już potrafiło tej sztuczki – szkoda. Opcjonalne fotele sportowe trzymają ciało gorzej niż te w MINI, ponadto grube oparcia zabierają cenną przestrzeń na kolana tylnych pasażerów.

Na rodzinne auto Audi S3 Sportback jest nieco za ciasne. To też typ sportowca, który nie epatuje swoimi możliwościami. Tak niepozornie, jak wygląda, tak też jeździ. Jego 2-litrowy silnik startuje tak cicho i spokojnie, że można się skupić na... podziwianiu. Żadnego gwizdu turbiny, buksowania kół (napęd na 4 koła jest bardzo skuteczny), w tym „otoczeniu” nawet DSG wykazuje się dobrym zachowaniem i nadspodziewanie płynnie zmienia biegi.

Tym sposobem S3 ma opanowaną komfortową jazdę na dalekich dystansach, jak i ognistą pogoń po krętych bocznych drogach. Układ kierowniczy przekonuje precyzją, a adaptacyjne zawieszenie z pokaźną rozpiętością ustawień uzasadnia dopłatę 4910 zł. W trybie Dynamic amortyzatory pokazują „pazurki”, natomiast w Comfort udaje im się, mimo 19-calowych kół, całkiem gładko tłumić nierówności. Dziury S3 kwituje, niestety, stuknięciem przy rozprężaniu amortyzatora.

MINI stawiło się do testu bez regulowanego zawieszenia, co oznacza gokartową twardość bez chwili wytchnienia – kierowca cały czas otrzymuje drobiazgowy raport o stanie nawierzchni. A kiedy droga robi się naprawdę wyboista, trzeba dużo pracować lekko obracającą się kierownicą, by utrzymać kurs.

Czterocylindrowemu silnikowi MINI pozwolono głośniej ryczeć i charczeć niż Audi. Od zera do „setki” Clubman JCW potrzebuje tylko 4,7 s – lepiej niż obiecuje fabryka. Kiedy ma się wiatr w plecy, po tamtej stronie Odry można rozpędzić się do 270 km/h! Jeśli jednak lubicie szybko brać zakręty, to możecie poczuć się nieco rozczarowani: czteronapędowe MINI lubi „wypluwać” przodem. Zresztą Audi robi to samo. Jednak przy wyłączonym ESP Clubman lubi też lekko zarzucić tyłem.

Audi S3 i MINI JCW nie są bezkompromisowymi wyścigówkami pokroju Civica Type R – to bardziej manifesty wysublimowanego smaku na kołach. Już sama cena plasuje je wysoko: za 306-konne MINI trzeba po doposażeniu zapłacić 189 970 zł. Audi S3 od tego pułapu dopiero startuje: po uwzględnieniu opcji istotnych z punktu widzenia pomiarów i subiektywnych wrażeń z jazdy cena rośnie aż do 233 480 zł.

Audi S3 Sportback kontra Mini JCW Clubman - dane techniczne

Osiągi Audi S3 Sportback MINI JCW Clubman
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,9 s 1,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,9 s 4,7 s
Przyspieszenie 0-130/0-160/0-200 km/h 7,7/11,4/18,9 s 7,5/11,3/18,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 2,4 s 2,5 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 3,1 s 3,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1539/506 kg 1611/429 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,3/11,4 m 11,4/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,8 m 34,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,7 m 34,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 72 dB (A)
Spalanie testowe 9,2 l/100 km 9,4 l/100 km
Zasięg 600 km 510 km
Dane techniczne Audi S3 Sportback MINI JCW Clubman
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1984 1998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 300/5500 306/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/2000 450/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250
Skrzynia biegów aut. dwusprzęgłowa, 7-biegowa automatyczna, 8-stopniowa
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 340-1180 360-1250
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych 55/S 48/S
Marka i model opon testowanego auta Pirelli PZero Michelin Pilot Super Sport
Rozmiar opon testowanego auta 235/35 R 19 225/45 R 18
Emisja CO2 (g/km) 188 191
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) -/- -/-
Wyposażenie Audi S3 Sportback MINI JCW Clubman
Wersja wyjściowa S3 Sportback quattro John Cooper Works Clubman ALL4
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy S/S/S/N S/S/S/N
Reflektory LED/matrycowe/przeciwmgielne S/2790 zł/S S/1764/926 zł
Automatyczne światła drogowe 680 zł 2646 zł*
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa) S (2-strefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/1000 zł S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu 1280 zł/S 662 zł/S
System multimedialny/nawigacja S/12 460 zł S/9704 zł*
Bluetooth/USB/Apple CarPlay i Android Auto S/S/1770 zł S/S/1103 zł (tylko CarPlay)
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna 1570/1700 zł N/9704 zł*
Kluczyk zbliżeniowy/adaptacyjne amortyzatory 2050/4910 zł S/2205 zł
Podgrzewane fotele przednie/kierownica 1700/860 zł 1544 zł/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat 1510/3760 zł* S/662 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania 2260/1650/2050 zł S/1764*/1676 zł
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych 3760*/1510 zł* S/2646 zł*
Czujnik martwego pola/czuj. ruchu poprz. podczas cofania 2660 zł/N N/N
Asystent utrzymania pasa ruchu pasywny/aktywny N/3010 zł N/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący N/4510 zł* S/1764 zł*
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 3510/6270 zł 2646 zł/S
Gwarancja i ceny Audi S3 Sportback MINI JCW Clubman
Cena wyjściowa 189 200 zł 169 900 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 90 tys. km 2 lata (bez ogr. km)
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata wg wskazań lub co 2 lata
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 41,1 proc. 45,6 proc.
Cena po doposażeniu 233 480 zł1) 189 970 zł2)

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *pakiet 1) cena Audi zawiera także skórzane sportowe fotele S za 10 000 zł; 2) cena MINI zawiera także sportowe fotele i skórę Yours Lounge za 8778 zł

Audi S3 Sportback kontra Mini JCW Clubman - naszym zdaniem

Odrobina szaleństwa, szlachetny styl, a to wszystko przy zachowaniu zaskakująco dobrych walorów praktycznych – zarówno Audi S3 Sportback, jak i MINI JCW Clubman są w stanie sprostać takim oczekiwaniom. Mini pozwala sobie przy tym na nieco ostrzejszą „jazdę po bandzie”, a Audi zachowuje większą powagę. Cenne punkty Clubman traci w kategoriach, które w autach tego typu mają mniejsze znaczenie, ale nie możemy ich pominąć: ładowność, widoczność, komfort jazdy. Dla Audi okazują się na wagę złota – jego uniwersalny i dojrzały charakter daje mu wygraną.