- Silnik Audi ma moc zbliżoną do jednostki w MINI, ale rozwija aż o 50 Nm mniej
- Takich samochodów nikt nie kupuje z myślą o oszczędnej jeździe. Oba solidarnie przekłamują w naszym pomiarze dane fabryczne o 16 proc.
- Odrobina szaleństwa, szlachetny styl, a to wszystko przy zachowaniu zaskakująco dobrych walorów praktycznych – zarówno Audi, jak i MINI są w stanie sprostać takim oczekiwaniom
John Cooper Works Clubman ALL4 (tak brzmi pełna nazwa występującego dziś MINI) to z technicznego punktu widzenia bliski krewny nowego BMW serii 1. Czyli to kompakt, ale taki z pieprzem! I tym samym godny, by konkurować z Audi S3 Sportbackiem. Przynajmniej tutaj nazwa jest krótsza... A który daje bardziej przekonujące argumenty do zakupu?
Więcej spojrzeń na ulicy przyciąga MINI ze swoim biało-czerwonym „malowaniem wojennym”. Wnętrze łączy styl retro z krągłymi kształtami i nowoczesnymi multimediami. Wady? Bardzo słabo czyści się zakamarki między plastikami. Przez niską przednią szybę cierpi też widoczność – stojąc na światłach, trudniej obserwuje się sygnalizator. Z kolei widok do tyłu częściowo zasłania środkowy słupek drzwi bagażnika.
Dobra, dość już narzekania na osobliwości „miniaka”. Clubman ma nie tylko format kompaktu, lecz – o dziwo – także takowe talenty. Kto by pomyślał, że z tyłu jest więcej miejsca na kolana niż w Audi? I że to MINI ma większy bagażnik? Te podwójne drzwi mogą nawet okazać się praktyczne – przy małym bagażu wystarczy otworzyć tylko prawe skrzydło, co więcej, można to też zrobić za pomocą pilota.
Tradycjonaliści lepiej jednak poczują się w Audi S3. Właśnie mija 7 lat od rozpoczęcia produkcji aktualnej generacji tego sportowego hatchbacka. Jakość wykończenia? Stara szkoła Audi – jest solidnie i starannie. Ostało się tu też jeszcze pokrętło MMI, sukcesywnie eliminowane w innych modelach marki, a ekran chowa się po naciśnięciu guzika. Nowe A3, które Audi ma pokazać w marcu w Genewie, nie będzie już potrafiło tej sztuczki – szkoda. Opcjonalne fotele sportowe trzymają ciało gorzej niż te w MINI, ponadto grube oparcia zabierają cenną przestrzeń na kolana tylnych pasażerów.
Na rodzinne auto Audi S3 Sportback jest nieco za ciasne. To też typ sportowca, który nie epatuje swoimi możliwościami. Tak niepozornie, jak wygląda, tak też jeździ. Jego 2-litrowy silnik startuje tak cicho i spokojnie, że można się skupić na... podziwianiu. Żadnego gwizdu turbiny, buksowania kół (napęd na 4 koła jest bardzo skuteczny), w tym „otoczeniu” nawet DSG wykazuje się dobrym zachowaniem i nadspodziewanie płynnie zmienia biegi.
Tym sposobem S3 ma opanowaną komfortową jazdę na dalekich dystansach, jak i ognistą pogoń po krętych bocznych drogach. Układ kierowniczy przekonuje precyzją, a adaptacyjne zawieszenie z pokaźną rozpiętością ustawień uzasadnia dopłatę 4910 zł. W trybie Dynamic amortyzatory pokazują „pazurki”, natomiast w Comfort udaje im się, mimo 19-calowych kół, całkiem gładko tłumić nierówności. Dziury S3 kwituje, niestety, stuknięciem przy rozprężaniu amortyzatora.
MINI stawiło się do testu bez regulowanego zawieszenia, co oznacza gokartową twardość bez chwili wytchnienia – kierowca cały czas otrzymuje drobiazgowy raport o stanie nawierzchni. A kiedy droga robi się naprawdę wyboista, trzeba dużo pracować lekko obracającą się kierownicą, by utrzymać kurs.
Czterocylindrowemu silnikowi MINI pozwolono głośniej ryczeć i charczeć niż Audi. Od zera do „setki” Clubman JCW potrzebuje tylko 4,7 s – lepiej niż obiecuje fabryka. Kiedy ma się wiatr w plecy, po tamtej stronie Odry można rozpędzić się do 270 km/h! Jeśli jednak lubicie szybko brać zakręty, to możecie poczuć się nieco rozczarowani: czteronapędowe MINI lubi „wypluwać” przodem. Zresztą Audi robi to samo. Jednak przy wyłączonym ESP Clubman lubi też lekko zarzucić tyłem.
Audi S3 i MINI JCW nie są bezkompromisowymi wyścigówkami pokroju Civica Type R – to bardziej manifesty wysublimowanego smaku na kołach. Już sama cena plasuje je wysoko: za 306-konne MINI trzeba po doposażeniu zapłacić 189 970 zł. Audi S3 od tego pułapu dopiero startuje: po uwzględnieniu opcji istotnych z punktu widzenia pomiarów i subiektywnych wrażeń z jazdy cena rośnie aż do 233 480 zł.
Audi S3 Sportback kontra Mini JCW Clubman - dane techniczne
Osiągi | Audi S3 Sportback | MINI JCW Clubman |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,9 s | 1,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s | 4,7 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160/0-200 km/h | 7,7/11,4/18,9 s | 7,5/11,3/18,6 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 2,4 s | 2,5 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 3,1 s | 3,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1539/506 kg | 1611/429 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,3/11,4 m | 11,4/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,8 m | 34,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,7 m | 34,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 72 dB (A) |
Spalanie testowe | 9,2 l/100 km | 9,4 l/100 km |
Zasięg | 600 km | 510 km |
Dane techniczne | Audi S3 Sportback | MINI JCW Clubman |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 | 1998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 300/5500 | 306/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/2000 | 450/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 |
Skrzynia biegów | aut. dwusprzęgłowa, 7-biegowa | automatyczna, 8-stopniowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 340-1180 | 360-1250 |
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych | 55/S | 48/S |
Marka i model opon testowanego auta | Pirelli PZero | Michelin Pilot Super Sport |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/35 R 19 | 225/45 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 188 | 191 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | -/- | -/- |
Wyposażenie | Audi S3 Sportback | MINI JCW Clubman |
Wersja wyjściowa | S3 Sportback quattro | John Cooper Works Clubman ALL4 |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy | S/S/S/N | S/S/S/N |
Reflektory LED/matrycowe/przeciwmgielne | S/2790 zł/S | S/1764/926 zł |
Automatyczne światła drogowe | 680 zł | 2646 zł* |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-strefowa) | S (2-strefowa) |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/1000 zł | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu | 1280 zł/S | 662 zł/S |
System multimedialny/nawigacja | S/12 460 zł | S/9704 zł* |
Bluetooth/USB/Apple CarPlay i Android Auto | S/S/1770 zł | S/S/1103 zł (tylko CarPlay) |
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna | 1570/1700 zł | N/9704 zł* |
Kluczyk zbliżeniowy/adaptacyjne amortyzatory | 2050/4910 zł | S/2205 zł |
Podgrzewane fotele przednie/kierownica | 1700/860 zł | 1544 zł/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | 1510/3760 zł* | S/662 zł |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | 2260/1650/2050 zł | S/1764*/1676 zł |
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych | 3760*/1510 zł* | S/2646 zł* |
Czujnik martwego pola/czuj. ruchu poprz. podczas cofania | 2660 zł/N | N/N |
Asystent utrzymania pasa ruchu pasywny/aktywny | N/3010 zł | N/N |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | N/4510 zł* | S/1764 zł* |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 3510/6270 zł | 2646 zł/S |
Gwarancja i ceny | Audi S3 Sportback | MINI JCW Clubman |
Cena wyjściowa | 189 200 zł | 169 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 90 tys. km | 2 lata (bez ogr. km) |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata | wg wskazań lub co 2 lata |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 41,1 proc. | 45,6 proc. |
Cena po doposażeniu | 233 480 zł1) | 189 970 zł2) |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *pakiet 1) cena Audi zawiera także skórzane sportowe fotele S za 10 000 zł; 2) cena MINI zawiera także sportowe fotele i skórę Yours Lounge za 8778 zł
Audi S3 Sportback kontra Mini JCW Clubman - naszym zdaniem
Odrobina szaleństwa, szlachetny styl, a to wszystko przy zachowaniu zaskakująco dobrych walorów praktycznych – zarówno Audi S3 Sportback, jak i MINI JCW Clubman są w stanie sprostać takim oczekiwaniom. Mini pozwala sobie przy tym na nieco ostrzejszą „jazdę po bandzie”, a Audi zachowuje większą powagę. Cenne punkty Clubman traci w kategoriach, które w autach tego typu mają mniejsze znaczenie, ale nie możemy ich pominąć: ładowność, widoczność, komfort jazdy. Dla Audi okazują się na wagę złota – jego uniwersalny i dojrzały charakter daje mu wygraną.