Auto Świat Testy Porównania samochodów Z turbo czy bez? Porównanie Mazdy 3 z Oplem Astrą

Z turbo czy bez? Porównanie Mazdy 3 z Oplem Astrą

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Mazda to jeden z niewielu producentów oferujących jeszcze silniki wolnossące, spełniające najostrzejsze normy emisji spalin. Jak „trójka” poradzi sobie z downsizingowym napędem Astry? Które auto mniej spali, które będzie szybsze?

Porównanie: Mazda 3 i Opel Astra
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Porównanie: Mazda 3 i Opel Astra
  • Mimo drastycznych norm emisji spalin silnik wolnossący Mazdy żyje i ma się świetnie...
  • ...ale kierowcy przyzwyczajeni do elastyczności silników turbo mogą poczuć niedosyt
  • Mazda przyciąga stylem i przytulną kabiną, a Astra większą ilością miejsca

Życie jest barwne! Nawet w raczej grzecznej klasie kompaktów mamy obecnie różnorodność. Dowodem tej tezy niech będzie nasze porównanie Opla Astry z Mazdą 3. Świeżo zmodernizowany hatchback z Rüsselsheim chce być oszczędnym i przestronnym partnerem, a „japończyk” to innowacyjny, nowoczesny piękniś.

Właściwie to wystarczy spojrzeć na blachę, by zauważyć przewagę Astry w przestrzeni. Bo choć Mazda z długością 4,46 m przerasta Opla aż o 9 cm, to w środku oferuje znacznie mniej miejsca. „Trójka” ma bardzo sportową, czystą sylwetkę. Linia dachu przebiega o 5 cm niżej niż w Astrze. Z tyłu osoby o wzroście powyżej 180 cm muszą pochylać głowę.

Mazda jest o 9 cm dłuższa, ale w kabinie ma ciaśniej - jeżeli chodzi o tylną kanapę "trójka" to jeden z najciaśniejszych kompaktów na rynku. Szkoda, bo duży rozstaw osi obiecuje większy potencjał przestronności

Także z przodu brakuje tu i ówdzie centymetrów. Ale jeśli ktoś nie potrzebuje dużo przestrzeni, na pewno ucieszy się z minimalistycznego i funkcjonalnego kokpitu. Multimedia obsługuje się pokrętłem na tunelu, a główny ekran ustawiono wysoko na desce rozdzielczej, w polu widzenia kierowcy – taka koncepcja sprawia, że sterowanie funkcjami mniej odwraca uwagę od drogi.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W Astrze musimy tylko minimalnie bardziej obniżać wzrok, by spojrzeć na ekran, za to, żeby go dotknąć, trzeba się pochylić. Podczas niespokojnej jazdy trafienie we właściwe pola bywa trudne. Opel rozpuszcza nas za to sensowną ilością przestrzeni na wszystkich miejscach – małe rodziny lub nawet czwórka dorosłych dociera do celu w przyzwoitych warunkach. Ponadto pojazd z Rüsselsheim zabiera znacznie więcej bagażu. Maksymalne 1210 litrów oznacza tu o 184 litry albo dwie duże torby więcej niż w Maździe.

Pod względem jakości oba auta mają jeszcze pole do poprawy. Żebyście nie zrozumieli nas źle: Astra i „trójka” wydają się solidnie zmontowane i budzą zaufanie w kwestii solidności, jednak w szczegółach mogłoby być lepiej. W Oplu irytuje szalony miks różnych powierzchni, plastiki trzeszczą na nierównościach. Mazda z kolei wykazuje różnice w lakierowaniu poszczególnych elementów, a konsola na tunelu mogłaby być przymocowana stabilniej. Niemniej na polu odczuwalnej jakości wygrywa japońskie auto. Jednak to, czym najbardziej irytuje „trójka”, to widoczność do tyłu. Obracasz się przez prawe ramię i widzisz… gruby tylny słupek. A za nim mogą się kryć rowerzyści, piesi i nawet inne samochody.

A jak wygląda napęd?

Trzy cylindry i 1,2 litra pojemności muszą w Astrze wystarczyć. Mazda ma 4 cylindry i 2 litry pojemności, ale bez turbodoładowania. I dokładnie przez to traci. Kto chce poczuć 122 japońskie konie musi silnik kręcić, kręcić i kręcić. To nie boli, bowiem benzynowy motor cicho i spokojnie pracuje, łagodnie rozwija swój temperament. Ale ta charakterystyka znajduje oczywiście odzwierciedlenie w spalaniu: w naszym teście Mazda przepuściła przez wtryskiwacze średnio 6,6 l/100 km.

Mazda dla oczu, Astra dla rodziny. I tak miało być! Japońskie auto nie próbuje nawet udawać auta rodzinnego, woli uwodzić swoimi liniami i świetnie mu się to udaje

Mały, 130-konny silnik Astry zużywa o 0,6 l/100 km mniej. A mimo to dostarcza lepszych osiągów. Szczególnie podczas wyprzedzania i na autostradzie mrukliwa i też głośniejsza 3-cylindrowa jednostka daje Astrze przewagę. W lepszych osiągach pomaga też niższa masa własna: Opel waży 1259 kg, Mazda – 1374 kg. A były czasy, kiedy japońska marka produkowała jedne z najlżejszych aut w swoich klasach – to już jednak historia.

Pod względem komfortu panuje punktowy remis, choć oba auta różnie do tego dochodzą. Miększa Astra mocniej się buja na pofalowanych odcinkach, ale za to łagodniej reaguje na uskoki jezdni i progi. Ponadto jej fotele mocniej trzymają ciało. Sztywniejsza Mazda dzięki krótszemu skokowi zawieszenia pozostaje spokojniejsza nawet w czasie bardziej zaangażowanej jazdy, ale tu i ówdzie pozwala sobie na raczej szorstkie sprężanie. Żadne z tych aut królem komfortu resorowania z pewnością nie zostanie.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Opel Mazda
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s 3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s 9,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 16,0 s 16,0 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 7,9 s 9,5 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) 15,0 s 19,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1259/546 kg 1374/501 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,2 m 11,8/11,5 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne) 34,0 m 34,4 m
ze 100 km/h (gorące) 33,3 m 33,1 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 59 dB (A) 58 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A) 65 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 6,0 l/100 km 6,6 l/100 km
Zasięg 790 km 770 km

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - rzeczywiste wymiary wnętrz (oceniane)

Wymiar Jednostka Opel Astra Mazda 3
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1130
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1450 1490
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1040 975
Zakres regulacji fotela (mm) 245 220
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 735 720
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1440 1470
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 960 915
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 335 340

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Astra 3
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1199 1998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 130/5500 122/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 225/2000 213/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 215 197
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 370-1210 351-1026
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych 48/S 51/-
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta 225/45 R 17 215/45 R 18
Emisja CO2 (g/km) 121 142
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1350/620 1300/600

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Astra 3
Wersja wyjściowa 1.2 Turbo Elegance 2.0 Skyactiv-G Kanjo
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcy S/S/S/N S/S/S/S
Reflektory LED statyczne/matrycowe/przeciwmgielne S/4900 (pakiet)/800 zł S/N*/N
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S N/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/3650 zł (pakiet) S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu S/S S/S
System multimedialny/nawigacja S/6500 zł (pakiet) S/S
Bluetooth/USB/radio DAB/Apple CarPlay/Android Auto S/S/1000 zł/S/S S/S/S/N/N
Wirtualne zegary/wyświetlacz head-up 6500 zł (pakiet)/N S/S
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne/lusterka S/S/S S/S/S
Kluczyk zbliżeniowy/ładowarka indukcyjna 1600/600 zł S/875 zł
Podgrzewane fotele przednie/kierownica 1500 zł za obie opcje S/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/S
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania 3650 zł (pakiet za 3 opcje) S/S/S
System unikania kolizji/asystent świateł drogowych S/4900 zł (pakiet) S/S
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) 3650 zł (pakiet) S
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/1000 zł S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący N/3650 zł (pakiet) S/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2300-2950/1500 zł (17-calowe) 2800-4100/3635 zł (18-calowe)

*matrycowe reflektory diodowe są dostępne od wersji Hikari (od 109 900 zł).

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

Gwarancja/ceny Astra 3
Cena wyjściowa 80 200 zł 99 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 20 tys. km
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 46,3 proc. 40,1 proc.
Cena po doposażeniu 103 250 zł 104 410 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Opel Mazda
Przestronność z przodu 40 34 31
Przestronność z tyłu 30 23 20
Pojemność bagażnika 25 13 12
Ładowność 15 12 11
Widoczność 20 17 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 27
Ergonomia obsługi 20 18 18
Jakość wykończenia 20 17 18
Suma punktów 200 162 151
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Opel Mazda
Przyspieszenie 25 16 17
Elastyczność 25 15 11
Poziom hałasu 15 11 13
Skrzynia biegów 15 14 15
Zachowanie na drodze 30 27 28
Komfort jazdy 30 23 23
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 36 36
Suma punktów 200 159 160
Koszty Maks. pkt. Opel Mazda
Cena po doposażeniu 50 35 35
Utrata wartości 15 12 13
Zużycie paliwa 30 23 21
Wyposażenie – komfort 40 29 30
Wyp. – bezpieczeństwo 30 24 23
Ubezpieczenia 10 7 7
Gwarancja 15 8 10
Przeglądy 10 9 7
Suma punktów 200 147 146
Wynik końcowy 600 468 457
Miejsce w teście  1. 2.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Porownanie-Mazda-3-Opel-Astra
Porownanie-Mazda-3-Opel-AstraAuto Bild

Opel pali mniej, bo ma znacznie mniejszy silnik... To prawda, ale czy dziś ktoś jeszcze przywiązuje wagę do pojemności skokowej? Liczy się głównie moc, a tej niemieckie auto ma więcej, i to akurat tam, gdzie jej najbardziej potrzebujemy – na niskich i średnich obrotach. Mazdę trzeba kręcić wysoko, co podwyższa spalanie.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - podsumowanie

Esteta wybierze Mazdę, a pragmatyk Astrę. Nie mamy co do tego wątpliwości. Żeby jeździć uwodzicielską Mazdą, trzeba iść na zbyt duże ustępstwa pod względem funkcjonalności – z tyłu jest za ciasno. Nie mamy pojęcia, jak konstruktorzy zmarnowali tak duży rozstaw osi. Astra ma ten rozstaw mniejszy, ale kabina jest odczuwalnie większa, wygodniejsza, więcej w niej światła. Do tego ma dynamiczniejszy i oszczędniejszy motor.

A teraz napisz nam w komentarzach, które auto jest Twoim typem na zwycięzcę!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków