Auto Świat Testy Porównania samochodów Z turbo czy bez? Porównanie Mazdy 3 z Oplem Astrą

Z turbo czy bez? Porównanie Mazdy 3 z Oplem Astrą

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Mazda to jeden z niewielu producentów oferujących jeszcze silniki wolnossące, spełniające najostrzejsze normy emisji spalin. Jak „trójka” poradzi sobie z downsizingowym napędem Astry? Które auto mniej spali, które będzie szybsze?

Porównanie: Mazda 3 i Opel Astra
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Porównanie: Mazda 3 i Opel Astra
  • Mimo drastycznych norm emisji spalin silnik wolnossący Mazdy żyje i ma się świetnie...
  • ...ale kierowcy przyzwyczajeni do elastyczności silników turbo mogą poczuć niedosyt
  • Mazda przyciąga stylem i przytulną kabiną, a Astra większą ilością miejsca

Życie jest barwne! Nawet w raczej grzecznej klasie kompaktów mamy obecnie różnorodność. Dowodem tej tezy niech będzie nasze porównanie Opla Astry z Mazdą 3. Świeżo zmodernizowany hatchback z Rüsselsheim chce być oszczędnym i przestronnym partnerem, a „japończyk” to innowacyjny, nowoczesny piękniś.

Właściwie to wystarczy spojrzeć na blachę, by zauważyć przewagę Astry w przestrzeni. Bo choć Mazda z długością 4,46 m przerasta Opla aż o 9 cm, to w środku oferuje znacznie mniej miejsca. „Trójka” ma bardzo sportową, czystą sylwetkę. Linia dachu przebiega o 5 cm niżej niż w Astrze. Z tyłu osoby o wzroście powyżej 180 cm muszą pochylać głowę.

Mazda jest o 9 cm dłuższa, ale w kabinie ma ciaśniej - jeżeli chodzi o tylną kanapę "trójka" to jeden z najciaśniejszych kompaktów na rynku. Szkoda, bo duży rozstaw osi obiecuje większy potencjał przestronności

Także z przodu brakuje tu i ówdzie centymetrów. Ale jeśli ktoś nie potrzebuje dużo przestrzeni, na pewno ucieszy się z minimalistycznego i funkcjonalnego kokpitu. Multimedia obsługuje się pokrętłem na tunelu, a główny ekran ustawiono wysoko na desce rozdzielczej, w polu widzenia kierowcy – taka koncepcja sprawia, że sterowanie funkcjami mniej odwraca uwagę od drogi.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W Astrze musimy tylko minimalnie bardziej obniżać wzrok, by spojrzeć na ekran, za to, żeby go dotknąć, trzeba się pochylić. Podczas niespokojnej jazdy trafienie we właściwe pola bywa trudne. Opel rozpuszcza nas za to sensowną ilością przestrzeni na wszystkich miejscach – małe rodziny lub nawet czwórka dorosłych dociera do celu w przyzwoitych warunkach. Ponadto pojazd z Rüsselsheim zabiera znacznie więcej bagażu. Maksymalne 1210 litrów oznacza tu o 184 litry albo dwie duże torby więcej niż w Maździe.

Pod względem jakości oba auta mają jeszcze pole do poprawy. Żebyście nie zrozumieli nas źle: Astra i „trójka” wydają się solidnie zmontowane i budzą zaufanie w kwestii solidności, jednak w szczegółach mogłoby być lepiej. W Oplu irytuje szalony miks różnych powierzchni, plastiki trzeszczą na nierównościach. Mazda z kolei wykazuje różnice w lakierowaniu poszczególnych elementów, a konsola na tunelu mogłaby być przymocowana stabilniej. Niemniej na polu odczuwalnej jakości wygrywa japońskie auto. Jednak to, czym najbardziej irytuje „trójka”, to widoczność do tyłu. Obracasz się przez prawe ramię i widzisz… gruby tylny słupek. A za nim mogą się kryć rowerzyści, piesi i nawet inne samochody.

A jak wygląda napęd?

Trzy cylindry i 1,2 litra pojemności muszą w Astrze wystarczyć. Mazda ma 4 cylindry i 2 litry pojemności, ale bez turbodoładowania. I dokładnie przez to traci. Kto chce poczuć 122 japońskie konie musi silnik kręcić, kręcić i kręcić. To nie boli, bowiem benzynowy motor cicho i spokojnie pracuje, łagodnie rozwija swój temperament. Ale ta charakterystyka znajduje oczywiście odzwierciedlenie w spalaniu: w naszym teście Mazda przepuściła przez wtryskiwacze średnio 6,6 l/100 km.

Mazda dla oczu, Astra dla rodziny. I tak miało być! Japońskie auto nie próbuje nawet udawać auta rodzinnego, woli uwodzić swoimi liniami i świetnie mu się to udaje

Mały, 130-konny silnik Astry zużywa o 0,6 l/100 km mniej. A mimo to dostarcza lepszych osiągów. Szczególnie podczas wyprzedzania i na autostradzie mrukliwa i też głośniejsza 3-cylindrowa jednostka daje Astrze przewagę. W lepszych osiągach pomaga też niższa masa własna: Opel waży 1259 kg, Mazda – 1374 kg. A były czasy, kiedy japońska marka produkowała jedne z najlżejszych aut w swoich klasach – to już jednak historia.

Pod względem komfortu panuje punktowy remis, choć oba auta różnie do tego dochodzą. Miększa Astra mocniej się buja na pofalowanych odcinkach, ale za to łagodniej reaguje na uskoki jezdni i progi. Ponadto jej fotele mocniej trzymają ciało. Sztywniejsza Mazda dzięki krótszemu skokowi zawieszenia pozostaje spokojniejsza nawet w czasie bardziej zaangażowanej jazdy, ale tu i ówdzie pozwala sobie na raczej szorstkie sprężanie. Żadne z tych aut królem komfortu resorowania z pewnością nie zostanie.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuOpelMazda
Przyspieszenie 0-50 km/h3,4 s3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,0 s9,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h16,0 s16,0 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)7,9 s9,5 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)15,0 s19,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1259/546 kg1374/501 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,2/11,2 m11,8/11,5 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne)34,0 m34,4 m
ze 100 km/h (gorące)33,3 m33,1 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h59 dB (A)58 dB (A)
przy 100 km/h66 dB (A)65 dB (A)
przy 130 km/h70 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe6,0 l/100 km6,6 l/100 km
Zasięg790 km770 km

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - rzeczywiste wymiary wnętrz (oceniane)

WymiarJednostkaOpel AstraMazda 3
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11701130
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14501490
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1040975
Zakres regulacji fotela(mm)245220
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)735720
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14401470
Wysokość nad głową z tyłu(mm)960915
Wysokość siedziska z tyłu(mm)335340

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaAstra3
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)11991998
Moc maksymalna (KM/obr./min)130/5500122/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)225/2000213/4000
Prędkość maksymalna (km/h)215197
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)370-1210351-1026
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych48/S51/-
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Sport 4Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta225/45 R 17215/45 R 18
Emisja CO2 (g/km)121142
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1350/6201300/600

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieAstra3
Wersja wyjściowa1.2 Turbo Elegance2.0 Skyactiv-G Kanjo
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcyS/S/S/NS/S/S/S
Reflektory LED statyczne/matrycowe/przeciwmgielneS/4900 (pakiet)/800 złS/N*/N
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SN/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/3650 zł (pakiet)S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczuS/SS/S
System multimedialny/nawigacjaS/6500 zł (pakiet)S/S
Bluetooth/USB/radio DAB/Apple CarPlay/Android AutoS/S/1000 zł/S/SS/S/S/N/N
Wirtualne zegary/wyświetlacz head-up6500 zł (pakiet)/NS/S
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne/lusterkaS/S/SS/S/S
Kluczyk zbliżeniowy/ładowarka indukcyjna1600/600 złS/875 zł
Podgrzewane fotele przednie/kierownica1500 zł za obie opcjeS/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/S
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania3650 zł (pakiet za 3 opcje)S/S/S
System unikania kolizji/asystent świateł drogowychS/4900 zł (pakiet)S/S
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)3650 zł (pakiet)S
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/1000 złS/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyN/3650 zł (pakiet)S/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2300-2950/1500 zł (17-calowe)2800-4100/3635 zł (18-calowe)

*matrycowe reflektory diodowe są dostępne od wersji Hikari (od 109 900 zł).

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

Gwarancja/cenyAstra3
Cena wyjściowa80 200 zł99 900 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 20 tys. km
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)46,3 proc.40,1 proc.
Cena po doposażeniu103 250 zł104 410 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.OpelMazda
Przestronność z przodu403431
Przestronność z tyłu302320
Pojemność bagażnika251312
Ładowność151211
Widoczność201714
Fotele, pozycja kierowcy302827
Ergonomia obsługi201818
Jakość wykończenia201718
Suma punktów200162151
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.OpelMazda
Przyspieszenie251617
Elastyczność251511
Poziom hałasu151113
Skrzynia biegów151415
Zachowanie na drodze302728
Komfort jazdy302323
Układ kierowniczy151314
Średnica zawracania543
Skuteczność hamulców403636
Suma punktów200159160
KosztyMaks. pkt.OpelMazda
Cena po doposażeniu503535
Utrata wartości151213
Zużycie paliwa302321
Wyposażenie – komfort402930
Wyp. – bezpieczeństwo302423
Ubezpieczenia1077
Gwarancja15810
Przeglądy1097
Suma punktów200147146
Wynik końcowy600468457
Miejsce w teście 1.2.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Porownanie-Mazda-3-Opel-Astra
Porownanie-Mazda-3-Opel-AstraAuto Bild

Opel pali mniej, bo ma znacznie mniejszy silnik... To prawda, ale czy dziś ktoś jeszcze przywiązuje wagę do pojemności skokowej? Liczy się głównie moc, a tej niemieckie auto ma więcej, i to akurat tam, gdzie jej najbardziej potrzebujemy – na niskich i średnich obrotach. Mazdę trzeba kręcić wysoko, co podwyższa spalanie.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G kontra Opel Astra 1.2 Turbo - podsumowanie

Esteta wybierze Mazdę, a pragmatyk Astrę. Nie mamy co do tego wątpliwości. Żeby jeździć uwodzicielską Mazdą, trzeba iść na zbyt duże ustępstwa pod względem funkcjonalności – z tyłu jest za ciasno. Nie mamy pojęcia, jak konstruktorzy zmarnowali tak duży rozstaw osi. Astra ma ten rozstaw mniejszy, ale kabina jest odczuwalnie większa, wygodniejsza, więcej w niej światła. Do tego ma dynamiczniejszy i oszczędniejszy motor.

A teraz napisz nam w komentarzach, które auto jest Twoim typem na zwycięzcę!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski