Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Audi S4 Avant S-Tronic - Mniej cylindrów, więcej klasy

Audi S4 Avant S-Tronic - Mniej cylindrów, więcej klasy

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Zanim odpowiemy na pytanie, czy solidnie doładowane V6 może być lepsze od wolnossącego V8, wypada zacząć od zapowiedzi. Mamy bowiem do czynienia z naprawdę zjawiskowym autem. Powitajmy potężne, szybkie, a przy tym subtelnie dyskretne Audi S4 Avant!

Audi S4 Avant S-Tronic - Mniej cylindrów, więcej klasy
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Audi S4 Avant S-Tronic - Mniej cylindrów, więcej klasy

Do Audi S4 Avant można podejść na co najmniej dwa sposoby. Traktowane jako praktyczny pojazd rodzinny potrafi wywołać poczucie niedosytu przestrzeni w kabinie – rzeczywiście jest wiele tańszych aut oferujących więcej miejsca. Ale każdy, kto umie docenić jakość materiałów i wizualną klasę projektu nadwozia jako całości, może się zakochać w S4 Avancie od pierwszego wejrzenia.

Wspaniałe tworzywa, doskonała pozycja za kierownicą, a także – choć trudno w to uwierzyć w tak nowoczesnym aucie – pewna doza nostalgii. Coś jest w tym kokpicie, w nawiewach z aluminiowymi ramkami, co przywodzi na myśl piękne w swojej prostocie deski rozdzielcze sprzed dwudziestu, a nawet trzydziestu lat. Gdyby jeszcze firma odciążyła nieco kierującego i zapewniła prostszą obsługę panelu wentylacji oraz uprościła dostęp do ustawień innych systemów, znalezienie choć jednej wady kokpitu stałoby się wyzwaniem.

Czas wyjaśnić, jak to jest z tymi cylindrami. Poprzednie Audi S4 miało ich osiem, w obecnym zrezygnowano z dwóch, za to dołożono mechaniczną sprężarkę, zwaną kompresorem. Jaki jest tego efekt? Znakomity! V6 nie tylko zapewnia sportową dynamikę, lecz także świetnie brzmi.

Dość powiedzieć, że ten duet benzynowego sześciocylindrowca wyposażonego w bezpośredni wtrysk paliwa z 7-biegową skrzynią S-tronic to jeden z najbardziej harmonijnie pracujących zespołów napędowych w historii naszych testów. Wszystko idealnie do siebie pasuje: reakcja na dodanie gazu współgra z życzeniami kierowcy, moment zmiany biegu z charakterystyką silnika, a położenie wskazówki obrotomierza z rytmem serc pasażerów.

Sztywność resorowania jest adekwatna do marginesu bezpieczeństwa, jaki powinno zapewniać tak mocne auto, dlatego na niedosyt komfortu narzekać nie wypada. Opcjonalny system Audi Drive Select pozwala dopasować nastawy amortyzatorów oraz wspomagania układu kierowniczego do aktualnych potrzeb.

Audi S4 okazuje się wyjątkowo poręczne w prowadzeniu, tak że można łatwo zapomnieć o jego wymiarach i masie. A jak podwozie radzi sobie z mocą silnika? Na tyle dobrze, że większość kierowców odniesie wrażenie, iż opony posmarowano solidnym klejem.

Audi S4 Avant prowadzi się tak stabilnie, że poziom bezpieczeństwa pozostaje proporcjonalny do rozsądku kierującego. W cenę wliczono prestiż emblematu S4.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków