BMW bardzo na serio podeszło do modernizacji flagowej limuzyny. Nie dziwi zatem, że oprócz szczegółów zdecydowano się również na zauważalne zmiany. Trudno nie zwrócić bowiem uwagi na ogromną atrapę chłodnicy. Ponadto pojawił się nowy kokpit i asystenci jazdy, a przede wszystkim całkiem nowy silnik. I to jest właśnie najważniejsza nowość w topowej limuzynie z Bawarii.
BMW 745Le xDrive – moc zamiast hałasu
Każdy kto podróżuje nowym 745e mimowolnie pyta – czy my na pewno podróżujemy w trybie czysto elektrycznym, czy może jedziemy już z wykorzystaniem benzynowego silnika? Dlaczego tak jest? Ponieważ w hybrydzie typu plug-in legendarny 6-cylindrowy silnik został udoskonalony. W efekcie jego dźwięk jest niemal niesłyszalny, a poza tym silnik spalinowy pracuje niemal bez wibracji. Wszystko to sprawia, że 3-litrowa, 6-cylindrowa konstrukcja okazuje się znacznie lepsza od 4-cylindrowego poprzednika, który pracował znacznie głośniej.
BMW 745e otrzymało akumulator (umieszczony pod tylną kanapą), którego pojemność w porównaniu z poprzednikiem wzrosła o około 20 proc. (12,0 kWh). Dzięki temu zasięg w trybie czysto elektrycznym powinien wynosić 50 km. W BMW serii 7 czysto elektryczny tryb jazdy aktywuje się przyciskiem umieszczonym na tunelu pomiędzy fotelami. W takim ustawieniu samochodem można podróżować maksymalnie 140 km/h. Jednak przy takiej prędkości zużycie energii wyniosło 25 kWh i trudno będzie wówczas uzyskać zakładany maksymalny zasięg.
Codzienne użytkowanie pokazuje, że hybrydy rzadko kiedy dotrzymują obietnic dotyczących zużycia paliwa. Ta teza potwierdziła się w przypadku BMW serii 7. Według producenta średnie spalanie powinno wynieść około 2,3 l/100 km, tymczasem komputer pokładowy wskazywał średnie zapotrzebowanie na poziomie 6 l/100 km.
Możliwości układu hybrydowego o mocy 394 KM można wykorzystać w bardziej dynamiczny sposób. Pamiętajmy jednak, że naciśnięcie klawisza Sport oznacza koniec oszczędzania. Wówczas w pełni wykorzystuje się potencjał 286-konnego benzyniaka i elektrycznego silnika o mocy 113 kW. W takim ustawieniu samochód zmienia się w drogowy ekspres, który rozpędza się maksymalnie do 250 km/h. Podczas podróżowania w taki sposób trzeba liczyć się ze znacznie wyższym zużyciem paliwa.
BMW 745Le xDrive – kierowca nie odczuwa jazdy hybrydą
Ulepszona elektronika poprawiła współpracę pomiędzy silnikami elektrycznymi i spalinowym. W efekcie włączanie i wyłączanie rzędowej szóstki odbywa się tak delikatnie, że prowadzącemu trudno wyczuć moment aktywowania tego silnika. BMW serii 7 po liftingu we wnętrzu ma nowość w postaci odnowionej deski rozdzielczej, której stylizacja nawiązuje do kokpitu zastosowanego w BMW serii 3. Jak przystało na serię 7, materiały są nienaganne, a pozycja za kierownicą wygodna.
Powodów do narzekania nie daje również przestronność wnętrza. Tym bardziej, że jeździliśmy samochodem w wydłużonej wersji. Z racji tego, że akumulatory zabierają nieco przestrzeni, zbiornik paliwa w hybrydowym modelu skurczył się z 78 l do 46 l. Mniejszy jest również bagażnik, który zamiast 515 l ma 420 l. BMW 745e ze standardową długością nadwozia i napędem na tył kosztuje minimum 479 900 zł. Wersja 745Le (tylny napęd i przedłużone nadwozie) to wydatek 509 900 zł. Odmiana 745Le xDrive (długie nadwozie i 4x4) oferowana jest za 526 900 zł.
BMW 745Le xDrive – nasza opinia
Powiększony grill jest wprawdzie kontrowersyjny, ale jednocześnie okazuje się na tyle charakterystyczny, że bez trudu rozpoznamy po nim zmodernizowany model. Jak zwykle w BMW serii 7 można liczyć na wysoką jakość wykonania i materiałów oraz przestronne wnętrze. Niestety, w hybrydzie mniejszy jest bagażnik. Opcje wyposażeniowe pozwalają spełnić najbardziej wyszukane zachcianki.
BMW 745Le xDrive – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 2998 cm3, R6, t.benz. + elektryczny |
Moc silnika benzynowego | 286 KM |
Moc silnika elektrycznego | 113 kW |
Moc układu hybrydowego | 394 KM |
Moment obrotowy układu hybrydowego | 600 Nm |
Skrzynia biegów i napęd | aut. 8/napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,1 s |
Średnie zużycie paliwa (WLTP) i energii | 2,3 l/100 km + 15,8 kWh |
Długość/szerokość/wysokość | 5260/1902/1479 mm |
Pojemność bagażnika | 420 l |
Cena testowanego egzemplarza | 526 900 zł |
Standardem jest cyfrowy kokpit
Tu podawane są informacje m.in. z nawigacji czy poziom naładowania akumulatorów
Jak widać akumulator jest w pełni naładowany
Charakterystycznym elementem pojazdu jest powiększona atrapa chłodnicy
Długa wersja występuje z napędem na tył lub jako 4x4
Pakiet BMW Individual M Sport (95 830 zł) zawiera m.in. 20-calowe alufelgi
O tym, że auto ma pakiet M świadczą również stosowne oznaczenia
Układ hybrydowy ma moc 394 KM
Po pełnym naładowaniu akumulatorów w elektrycznym trybie można przejechać maksymalnie 50 km
Na pokładzie auta znalazły się komfortowe fotele sterowane elektryczni
Z tyłu również są indywidualne siedzenia sterowane elektrycznie
Wraz z pakietem BMW Individual M Sport otrzymuje się 8-biegową, sportową skrzynię automatyczną
Skórzana tapicerka to obowiązek w takim aucie
Elementy obsługi urządzeń pokładowych, do których dostęp mają pasażerowie z tyłu