Auto Świat Testy Testy nowych samochodów BMW Sports Tourer: oto pierwsze BMW z przednim napędem

BMW Sports Tourer: oto pierwsze BMW z przednim napędem

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W 2014 r. świat stanie na głowie – BMW wprowadzi na rynek swojego pierwszego vana i na dodatek będzie miał on napęd na przednią oś. Co skłoniło BMW do zdrady dotychczasowych ideałów?

BMW Sports Tourer: oto pierwsze BMW z przednim napędem
Auto Świat
BMW Sports Tourer: oto pierwsze BMW z przednim napędem

Dla Audi i Mercedesa napęd na przednią oś to już codzienność, jednak w BMW taka zmiana jest jak rewolucja. Na napędach nie koniec – vany, dotychczas pojawiające się jedynie w koszmarach fanów marki, po których budzili się zlani potem, niebawem staną u dilerów i to w dwóch rozmiarach.

Większy – BMW Sports Tourer (ciekawe, czy używający tej nazwy Opel zaprotestuje?) – ma być propozycją dla tych, którym VW Touran wydaje się zbyt nudny.

Mniejszy – BMW Compact Tourer – nawiąże walkę z Golfem Plusem. Jest to chyba pierwszy przypadek, kiedy priorytetami podczas projektowania BMW będą przestrzeń i funkcjonalność, a nie dynamika jazdy. Ta znalazła się dopiero na drugim miejscu.

BMW niechętnie nazywa swój nowy projekt vanem, ponadto zrezygnowało też z typowych dla tego segmentu cech. Nie znajdziemy tu ani przesuwnych drzwi, ani foteli, które lepiej nadają się do składania niż siedzenia. W Sports Tourerze zabraknie też typowego dla BMW, charakterystycznego wcięcia tylnego słupka, zwanego przez stylistów marki Hofmeister Knick.

Słynące niegdyś z najlepszych rzędowych „szóstek” BMW będzie też kontynuować filozofię downsizingu – 3-cylindrowe jednostki znajdą się nie tylko w modelach z Monachium, lecz także w kolejnej generacji Mini. Doładowane silniki benzynowe będą dostępne w wariantach 102- i 136-konnych, natomiast diesle mają osiągać od 95 do nawet 190 KM!

W marcu 2015 r. zobaczymy tę jednostkę także w wersji hybrydowej. Jak będzie jeździć przednionapędowe BMW? W przypadku Mini udowodniono, że auto z takim napędem może się świetnie prowadzić. Niezależne zawieszenie kół jest oczywistością, podobnie jak przycisk pozwalający regulować nastawy podzespołów. Downsizing wychodzi BMW nieźle (np. 328i). Czekamy zatem na miłe zaskoczenie.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków