• ­Model X1 powstał na tej samej płycie podłogowej co BMW 2 Active Tourer
  • BMW nie musi być wcale ciasne – X1 to pełnoprawne auto rodzinne z pojemnym bagażnikiem
  • Diesel o mocy 231 KM zapewnia sportowe wrażenia z jazdy, nie jest przy tym paliwożerny
  • Jak to w BMW, cennik opcji jest długi, a ceny dodatkowego wyposażenia są wysokie

Teoretycznie najtańsze BMW X1 można kupić za niespełna 120 tys. zł . Teoretycznie, bo jedynie śladowy odsetek klientów tej marki na naszym rynku decyduje się na auto w wersji bazowej, bez żadnych dodatków – a cennik opcji w BMW jest niezwykle długi. To i tak niemało, bo przecież bazowy Volkwagen Tiguan, również z silnikiem o pojemności 1.5 kosztuje niespełna 105 tys. zł. No ale przecież BMW to marka premium, a Volkswagen...

Tylko czym tak naprawdę wyróżniają się marki premium? W dzisiejszych czasach, kiedy pod maski aut różnych klas trafia często ta sama wielkoseryjna technika, to „premium” jest czymś dosyć ulotnym – niektórzy twierdzą, że chodzi o sam wizerunek marki i o jego portfolio, inni uważają, że atrybutami aut klasy premium jest szczególnie staranne wykończenie, czy zastosowanie materiałów z wyższej półki. No cóż, gdyby bycie „premium” zależało od tego, w jakim standardzie wykończono wnętrze auta, to nabywcy pierwszej generacji modelu X1 mogliby się czuć nabici w butelkę – bazowe modele wyglądały w środku na auta budżetowe, dopiero po zakreśleniu mnóstwa kratek w cenniku opcji wnętrza nabierały szlachetności. Jak to wygląda w przypadku aktualnej generacji?

BMW X1 25d – wersja po liftingu

Z zewnątrz nowe BMW X1 prezentuje się bardzo poważnie, choć do nowej stylistyki z gigantycznym grillem trudno będzie niektórym przywyknąć – na tle nowych modeli bawarskiej marki X1 i tak wypada subtelnie. Za to w kabinie panuje bardzo rzeczowa atmosfera – bez żadnych udziwnień i wydumanych ozdobników. Materiały wyglądają na solidne, a wszystkie elementy są doskonale zmontowane. Tyle tylko, że to czy wnętrze będzie wyglądało solidnie i rzeczowo, czy będzie piękne, przyjemne i przyjazne, zależy od tego, jakie pakiety dodatków wybierze nabywca – bazowa wersja przesadnie szlachetnie nie wygląda.

BMW X1 25d – dużo miejsca w standardzie

Bez dopłaty można liczyć na przestronne i praktyczne wnętrze (za 1570 zł można mieć przesuwaną tylną kanapę – warto za nią dopłacić) BMW X1 doskonale nadaje się na auto rodzinne. Miejsca jest dużo zarówno z przodu jak i z tyłu. Warto też docenić fakt, że akurat w tym modelu BMW w pogoni za modą nie przerobiło tylnej części auta na coś w rodzaju coupe – dzięki wysoko poprowadzonej lini dachu również z tyłu pasażerowie mają mnóstwo miejsca nad głowami, a do bagażnika da się zapakować wysokie przedmioty, albo przewieźć w nim psa. Bagażnik ma 505 litrów pojemności, praktyczny schowek pod podłogą oraz zdejmowaną siatkę, którą można oddzielić przestrzeń bagażową od przedziału pasażerskiego.

Ergonomia i łatwość obsługi to też mocne strony tego modelu. Aktualna generacja systemu I-Drive jest dopracowana i jak na mnogość rozbudowanych funkcji intuicyjna w obsłudze. To lepsze niż rozwiązanie innej, niemieckiej marki premium, z której nowymi modelami kierowca może porozmawiać, choć sztuczna inteligencja nie zawsze poprawnie odczytuje jego intencje. Wyświetlacz systemu multimedialnego wyraźnie urósł (przekątna ekranu to 10,25 cala) i akurat w tej dziedzinie widać, że mamy do czynienia z urządzeniem klasy premium.

BMW X1 25d – mocny napęd, sportowe zawieszenie

Testowany egzemplarz to topowy diesel w gamie i wbrew pozorom nie ma wcale 2,5 a 2,0 l pojemności. Rozwija aż 231 KM mocy i 450 Nm momentu obrotowego – jak na niewielkiego SUV-a to świetne parametry, więc i osiągi muszą być doskonałe: przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 6,5 s, a prędkość maksymalna to aż 235 km/h. Dobra wiadomość jest taka, że mimo ognistego temperamentu diesel potrafi być naprawdę oszczędny, uzyskanie średniego zużycia paliwa poniżej 8 l/100 km nie jest problemem. Testowane auto to model M Sport z obniżonym o 10 mm i usztywnionym zawieszeniem – w takiej konfiguracji auto wprost prosi się o ostrzejsze traktowanie i dynamiczną jazdę. Na krętych drogach mały SUV BMW radzi sobie znakomicie, niestety sportowy charakter odbija się na komforcie jazdy – w tej dziedzinie BMW X1 nawet ze standardowym zawieszeniem na tle konkurencji nie wypada rewelacyjnie.

BMW X1 25d – ile trzeba zapłacić za małego SUV-a klasy premium?

Za BMW X1 z napędem 4x4 i silnikiem Diesla o mocy 231 KM trzeba zapłacić co najmniej 189 900 zł, ale za taką kwotę auto nie będzie aż tak atrakcyjne, jak egzemplarz widoczny na zdjęciach. Dodający sportowego sznytu pakiet M Sport kosztuje dodatkowo 20 100 zł, a całe opcjonalne wyposażenie zamontowane w tym konkretnym egzemplarzu wymagało ponad 76 tys. zł dopłaty do ceny podstawowej. Przy takiej cenie, to musi być premium!

BMW X1 xDrive 25d – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1995 cm3, diesel R4
Moc 231 KM przy 4400 obr./min.
Moment obrotowy 450 przy 1500-3000 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowa aut., napęd 4x4
Prędkość maksymalna 235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s
Średnie zużycie paliwa 5,8l/100 km (WLTP)
Masa własna 1545 kg
Cena  Od 189 900 zł