- Najnowsze BMW X2 celnie trafia w najnowsze trendy w projektowaniu samochodów. Jest multimedialne i ciekawie wygląda
- Silnik wysokoprężny jest tak dobry, że zakopywanie diesli żywcem jest chyba trendem przedwczesnym
- W prowadzeniu X2 jest bardzo ostre. Może nawet nieco przeostrzone
Mam wrażenie, że już ten samochód prowadziłem. A przecież to całkiem nowy model, który właśnie debiutuje na rynku. Dziwne uczucie. Masywny zderzak i niewielka powierzchnia szyb, a dzięki temu bardziej dynamiczna linia odróżnia najnowsze X2 od BMW X1, na którego mechanice bazuje. X2 jest o 8 cm krótsze i 8 cm niższe od X1 i konkuruje m.in. z Mercedesem GLA. To kolejny po X6 i X4 model BMW, który wyróżnia się sylwetką nawiązującą do coupe. Ale mam wrażenie, że X2 ma z tej trójki najmniej cech sportowego samochodu. Bazuje na płycie genetycznie przednionapędowej i da się to wyczuć.
BMW X2 xDrive25d - skażenie aktywne
Wsuwam się za kierownicę i czuję, że X2 jest skażone modelem BMW 2 Active Tourer – autem, które za nic ma tradycje BMW. Dlatego pozycja za kierownicą X2 jest jak na BMW wysoka, a lewarek skrzyni biegów nieprzyzwoicie długi. Opadająca deska rozdzielcza to cecha prawie wszystkich nowych modeli BMW. Dzięki niej wnętrze wydaje się mniej przytłaczające i bardziej przestronne. Mimo dynamicznie stylizowanej karoserii z niewielką powierzchnią szyb widoczność w BMW X2 jest bardzo dobra. Jedynie szerokie tylne słupki, których dumnie połyskuje krągły znaczek BMW, zwężają pole widzenia. Nie brakuje też miejsca na tylnych fotelach, choć oczywiście X2 jest mniej przestronna niż X1.
Wrażenie robią zaawansowane multimedia. Sterowanie z pomocą pokrętła iDrive jest wygodne i szybko można się do niego przyzwyczaić. Wyświetlacze imponują wysoką rozdzielczością, a całość działa bardzo szybko, co zdecydowanie podnosi komfort obsługi. Multimediami można sterować również za pomocą dotykowego ekranu, ale wtedy pozostawiamy nieestetyczne odciski palców na ekranie.
BMW X2 xDrive25d – mocno wyostrzone
Inżynierowie BMW chcą z SUV-ów zrobić sportowe samochody i trzeba przyznać, że efekty są spektakularne. By ukryć wysoką masę, minimalnie przesadzają z twardością zawieszenia i bezpośrednim przełożeniem układu kierowniczego. Oczywiście mówimy w tym wypadku o subtelnościach, zbliżaniu się do doskonałości, a w przypadku takiej marki jak BMW nasze wymagania dotyczące prowadzenia mogą sięgać nieba.
Układ kierowniczy w BMW X2 jest bardzo bezpośredni. Może nawet za bardzo. Przypomina on wrażliwością konstrukcje Alfy Romeo. Samochód rzeczywiście błyskawicznie reaguje na ruchy kierownicą, ale w szybko pokonywanym łuku precyzyjne prowadzenie wymaga skupienia uwagi i napięcia mięśni. W szybkiej reakcji pomaga sportowo zestrojone zawieszenie, które sprawia wrażenie, jakby było zbudowane z jednego kawałka. Nawet na dokuczliwych nierównościach z zawieszenia nie dobiegają żadne nieprzyjemne i niepokojące hałasy. BMW obecnie buduje tak sztywne karoserie, że może sobie pozwolić na montowanie w wersji z pakietem M bardzo twardego zawieszenia bez ryzyka, że podczas forsownej jazdy we wnętrzu pojawi się skrzypienie z deski rozdzielczej. W polskich warunkach lepiej nie dolewać oliwy do ognia i nie zamawiać felg z niskoprofilowymi oponami. A jeśli twój kręgosłup zna zjawisko kompresji, rozsądniej byłoby nie decydować się na wersję ze sportowym obniżonym o 1 cm zawieszeniem.
BMW X2 xDrive25d - W obronie diesla
Dwulitrowy diesel o mocy 231 KM bynajmniej nie spowoduje, że będziecie musieli się wstydzić na drodze. Silnik płynnie rozwija moc i nie drażni wysokoprężnym gangiem. X2 25d potrafi rozpędzić się do setki w imponujące 6,6 s. i dobija do 241 km/h. Przy takich osiągach spalanie utrzymuje się na poziomie ok. 7 litrów na setkę i nie rośnie drastycznie, nawet jeśli masz stopę z ołowiu, co wciąż jest jedną z cenniejszych zalet diesli.
Cały czas męczyło mnie pytanie, skąd mam to wrażenie, że już wcześniej jeździłem tym BMW. Odpowiedź okazuje się bardzo prosta. BMW X2 w prowadzeniu do złudzenia przypomina Mini Countrymana. Różni się za to wyraźnie aranżacją przestrzeni i oczywiście stylem.
BMW X2 xDrive25d – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1995 cm3, diesel R4 |
Moc | 231 KM przy 4400 obr./min. |
Moment obrotowy | 450 przy 1500-3000 obr./min. |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowa aut., napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 242 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,3 l/100 km (producent) |
Emisja CO2 | 133 g/km |
Cena | Od 186 700 zł (Egzemplarz testowy 272 100 zł) |