Auto Świat Testy Testy nowych samochodów BMW X4 M40d – możesz być kim chcesz | TEST

BMW X4 M40d – możesz być kim chcesz | TEST

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Jest SUV-em. Mniejszym bratem kontrowersyjnego X6. Z nadwoziem w stylu coupé, ale 4-drzwiowym. Usportowionym przez speców BMW M, ale z całkiem oszczędnym dieslem pod maską. Mówiąc krótko: X4 M40d jest wszystkim.

BMW X4 M40dŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

X4 M40d jest przykładem odważnego skrzyżowania skrajnych konwencji: to usportowiony 4-drzwiowy SUV-coupé klasy średniej z 3-litrowym dieslem biturbo o mocy 326 KM i napędem na 4 koła. BMW takiego modelu (o dziwo) jeszcze nie miało. Żaden z konkurentów – też nie i mieć nie planuje. Była już w poprzedniej generacji X4 i jest też w tej aktualnej wersja M40i (czyli 354-konna benzyna). W blokach startowych stoi też „pełnotłuste” X4 M (480-510 KM). Na ich tle X4 M40d wydaje się wręcz rozsądnym i oszczędnym sportowym SUV-em. Ale na pewno nie nudnym.

Rzędowa „szóstka” kipi momentem obrotowym – już przy 1750 obr./min osiąga tłuste 680 Nm, które znakomita 8-stopniowa skrzynia biegów zamienia w 4,6-sekundowe przyspieszenie 0-100 km/h – to o 0,3 s lepiej niż podaje fabryka. Jeśli jedziecie spokojnie i delikatnie naciśniecie gaz, auto płynnie, lecz zdecydowanie przyspieszy. Z kolei, jeśli energicznie wyprostujecie prawą stopę, przekładnia momentalnie zbije nawet 3 biegi i bez szarpania przekaże moment napędowy. A po odpuszczeniu równie płynnie wróci do najwyższego biegu.

BMW X4 M40d – świetnie zgrany układ napędowy

Współpraca silnika i skrzyni biegów jest genialna, nigdy nie czuć, żeby jedno było zaskoczone lub przeforsowane działaniem drugiego. Wysiłki układu napędowego owocują korzystnym spalaniem: średnio 7,4 l/100 km w teście, czyli mniej niż według cyklu WLTP. Jadąc żwawo autostradą, zanotowaliśmy ok. 8 l, przy spokojnej podmiejskiej jeździe – niecałe 6. Dziesięć litrów na sto kilometrów „pęka” dopiero w gęstym miejskim ruchu i w czasie sportowej jazdy na krętej drodze.

Tak, tak, X4 też to potrafi. Mimo masy 2 ton i stosunkowo wysokiego środka ciężkości porusza się precyzyjnie i z gracją. BMW zadbało o symetryczny rozkład mas. Zawieszenie można mocno utwardzić, układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem sztywno pracuje, hamulce wysoce skutecznie działają. To auto ma dopracowane sportowe talenty, a przecież ta wersja to jeszcze nie najwyższa ewolucja M.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

BMW X4 M40d – nigdy nie zapomnisz, że ma „M” w nazwie

Sztywne ogólne zestrojenie daje poczucie zwartości, ale mści się nieco na nierównych asfaltach: perfidniejsze dziury potrafią wstrząsnąć kabiną, intuicyjnie więc nauczycie się je omijać. Jeśli więc nie potrzebujecie aż tak wysokiej mocy, pozostańcie przy X4 30d, bo zawieszenie M40d nigdy tak do końca nie pozwala zapomnieć o swojej „M-owości”.

X4 też nie pozwala zapomnieć o swojej chęci bycia coupé – szczególnie pod względem widoczności i przestrzeni na tylnej kanapie (bo bagażnik ma nawet spory). Gdyby te parametry były dla kogoś niewystarczające, to X4 M40d występuje też w praktyczniejszym wydaniu, jako X3, które jest nawet o 6000 zł tańsze.

Dla kogo zatem jest to X4? Dla tych, którzy chcą udawać, że tej dodatkowej przestrzeni nie potrzebują, choć też całkowicie rezygnować z niej nie chcą. Dla tych, którzy zawsze muszą mieć otwartą furtkę: na osiągi, długą jazdę bez tankowania czy sportowe prowadzenie.

BMW X4 M40d – Naszym zdaniem

X4 M40d – niby bez sensu, a jednak tak „rozsądne” na tle benzynowych odmian. Jest szybkie, świetnie jeździ, mało pali, umiejętnie łączy skrajności i jest lekiem na dylematy tych wiecznie niezdecydowanych.

BMW X4 M40d – to nam się podoba

  • Rewelacyjny zespół napędowy
  • Znakomite osiągi
  • Dopracowana obsługa multimediów
  • Duży zasięg na autostradzie

BMW X4 M40d – to nam się nie podoba

  • Ciasnawo z tyłu
  • Na nierównościach czuć, że zwartość M niesie ze sobą też kompromisy w zakresie komfortu

BMW X4 M40d – wyniki testu

0-50 km/h 1,6 s
0-100 km/h 4,6 s
0-130 km/h 7,4 s
0-160 km/h 11,6 s
0-200 km/h 20,0 s
60-100 km/h 2,5 s (aut.)
80-120 km/h 3,3 s (aut.)
Masa własna/ładowność 1975/550 kg
Rozdział masy (przód/tył) 50/50 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,0/12,1 m
100-0 km/h (hamulce zimne) 34,4 m (opony letnie)
100-0 km/h (hamulce gorące) 34,6 m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 7,4 l/100 km
Zasięg 920 km

BMW X4 M40d – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory diesel biturbo/R6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2993
Moc silnika (KM/obr./min) 326/4400
Maks. mom. (Nm/obr./min) 680/1750-2750
0-100 km/h (s) 4,9
V maks. (km/h) 250
Średnie spalanie (l/100 km) 8,0 (WLTP)
emisja CO2 (g/km) 249 (WLTP)
Skrzynia biegów aut. 8
Napęd 4x4
Marka i model opon test. auta Yokohama Advan Sport V105
Rozmiar opon test. auta (p | t) 245/45 R 20 | 275/40 R 20
Poj. bagażnika (l) 525-1430
Poj. zbiornika paliwa 68

BMW X4 M40d – wyposażenie

Wersja M40d
Klimatyzacja aut. 3-stref. S
System audio Harman Kardon 16 głoś. 4879 zł
Pakiet Connected Drive Plus 15 259 zł
Skórzana tapicerka Merino 12 926 zł
Adaptacyjne zawieszenie M 3605 zł
Lakier metalik 4634 zł
Alufelgi 20 cali S

BMW X4 M40d – gwarancja i ceny

Cena podst. testowanej wersji 329 400 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/2 lata
Cena testowanego auta 443 201 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:BMWBMW X4
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków