X4 M40d jest przykładem odważnego skrzyżowania skrajnych konwencji: to usportowiony 4-drzwiowy SUV-coupé klasy średniej z 3-litrowym dieslem biturbo o mocy 326 KM i napędem na 4 koła. BMW takiego modelu (o dziwo) jeszcze nie miało. Żaden z konkurentów – też nie i mieć nie planuje. Była już w poprzedniej generacji X4 i jest też w tej aktualnej wersja M40i (czyli 354-konna benzyna). W blokach startowych stoi też „pełnotłuste” X4 M (480-510 KM). Na ich tle X4 M40d wydaje się wręcz rozsądnym i oszczędnym sportowym SUV-em. Ale na pewno nie nudnym.
Rzędowa „szóstka” kipi momentem obrotowym – już przy 1750 obr./min osiąga tłuste 680 Nm, które znakomita 8-stopniowa skrzynia biegów zamienia w 4,6-sekundowe przyspieszenie 0-100 km/h – to o 0,3 s lepiej niż podaje fabryka. Jeśli jedziecie spokojnie i delikatnie naciśniecie gaz, auto płynnie, lecz zdecydowanie przyspieszy. Z kolei, jeśli energicznie wyprostujecie prawą stopę, przekładnia momentalnie zbije nawet 3 biegi i bez szarpania przekaże moment napędowy. A po odpuszczeniu równie płynnie wróci do najwyższego biegu.
BMW X4 M40d – świetnie zgrany układ napędowy
Współpraca silnika i skrzyni biegów jest genialna, nigdy nie czuć, żeby jedno było zaskoczone lub przeforsowane działaniem drugiego. Wysiłki układu napędowego owocują korzystnym spalaniem: średnio 7,4 l/100 km w teście, czyli mniej niż według cyklu WLTP. Jadąc żwawo autostradą, zanotowaliśmy ok. 8 l, przy spokojnej podmiejskiej jeździe – niecałe 6. Dziesięć litrów na sto kilometrów „pęka” dopiero w gęstym miejskim ruchu i w czasie sportowej jazdy na krętej drodze.
Tak, tak, X4 też to potrafi. Mimo masy 2 ton i stosunkowo wysokiego środka ciężkości porusza się precyzyjnie i z gracją. BMW zadbało o symetryczny rozkład mas. Zawieszenie można mocno utwardzić, układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem sztywno pracuje, hamulce wysoce skutecznie działają. To auto ma dopracowane sportowe talenty, a przecież ta wersja to jeszcze nie najwyższa ewolucja M.
BMW X4 M40d – nigdy nie zapomnisz, że ma „M” w nazwie
Sztywne ogólne zestrojenie daje poczucie zwartości, ale mści się nieco na nierównych asfaltach: perfidniejsze dziury potrafią wstrząsnąć kabiną, intuicyjnie więc nauczycie się je omijać. Jeśli więc nie potrzebujecie aż tak wysokiej mocy, pozostańcie przy X4 30d, bo zawieszenie M40d nigdy tak do końca nie pozwala zapomnieć o swojej „M-owości”.
X4 też nie pozwala zapomnieć o swojej chęci bycia coupé – szczególnie pod względem widoczności i przestrzeni na tylnej kanapie (bo bagażnik ma nawet spory). Gdyby te parametry były dla kogoś niewystarczające, to X4 M40d występuje też w praktyczniejszym wydaniu, jako X3, które jest nawet o 6000 zł tańsze.
Dla kogo zatem jest to X4? Dla tych, którzy chcą udawać, że tej dodatkowej przestrzeni nie potrzebują, choć też całkowicie rezygnować z niej nie chcą. Dla tych, którzy zawsze muszą mieć otwartą furtkę: na osiągi, długą jazdę bez tankowania czy sportowe prowadzenie.
BMW X4 M40d – Naszym zdaniem
X4 M40d – niby bez sensu, a jednak tak „rozsądne” na tle benzynowych odmian. Jest szybkie, świetnie jeździ, mało pali, umiejętnie łączy skrajności i jest lekiem na dylematy tych wiecznie niezdecydowanych.
BMW X4 M40d – to nam się podoba
- Rewelacyjny zespół napędowy
- Znakomite osiągi
- Dopracowana obsługa multimediów
- Duży zasięg na autostradzie
BMW X4 M40d – to nam się nie podoba
- Ciasnawo z tyłu
- Na nierównościach czuć, że zwartość M niesie ze sobą też kompromisy w zakresie komfortu
BMW X4 M40d – wyniki testu
0-50 km/h | 1,6 s |
0-100 km/h | 4,6 s |
0-130 km/h | 7,4 s |
0-160 km/h | 11,6 s |
0-200 km/h | 20,0 s |
60-100 km/h | 2,5 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,3 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 1975/550 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 50/50 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,0/12,1 m |
100-0 km/h (hamulce zimne) | 34,4 m (opony letnie) |
100-0 km/h (hamulce gorące) | 34,6 m (opony letnie) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 7,4 l/100 km |
Zasięg | 920 km |
BMW X4 M40d – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel biturbo/R6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2993 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 326/4400 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 680/1750-2750 |
0-100 km/h (s) | 4,9 |
V maks. (km/h) | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,0 (WLTP) |
emisja CO2 (g/km) | 249 (WLTP) |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Napęd | 4x4 |
Marka i model opon test. auta | Yokohama Advan Sport V105 |
Rozmiar opon test. auta (p | t) | 245/45 R 20 | 275/40 R 20 |
Poj. bagażnika (l) | 525-1430 |
Poj. zbiornika paliwa | 68 |
BMW X4 M40d – wyposażenie
Wersja | M40d |
Klimatyzacja aut. 3-stref. | S |
System audio Harman Kardon 16 głoś. | 4879 zł |
Pakiet Connected Drive Plus | 15 259 zł |
Skórzana tapicerka Merino | 12 926 zł |
Adaptacyjne zawieszenie M | 3605 zł |
Lakier metalik | 4634 zł |
Alufelgi 20 cali | S |
BMW X4 M40d – gwarancja i ceny
Cena podst. testowanej wersji | 329 400 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/2 lata |
Cena testowanego auta | 443 201 zł |
Mimo masy 2 ton X4 M40d pewnie jeździ po zakrętach.
Jest SUV-em. Mniejszym bratem kontrowersyjnego X6. Z nadwoziem w stylu coupé, ale 4-drzwiowym. Usportowionym przez speców BMW M, ale z całkiem oszczędnym dieslem pod maską. Mówiąc krótko: X4 M40d jest wszystkim.
Sztywne ogólne zestrojenie daje poczucie zwartości, ale mści się nieco na nierównych asfaltach: perfidniejsze dziury potrafią wstrząsnąć kabiną, intuicyjnie więc nauczycie się je omijać.
Widoczność do tyłu? W SUVie coupe jest bardzo ograniczona.
Zaawansowane multimedia z doskonale przemyślaną obsługą, która nie odwraca zbytnio uwagi od prowadzenia. Galwanizowane wykończenie przycisków za dopłatą 772 zł.
Ekrany head-up w BMW wciąż pozostają niedoścignione pod względem czytelności wskazań i dopracowania grafiki. Dopłata 5046 zł lub 10 540 zł w pakiecie.
Rozpylacz zapachów (1648 zł) zajmuje aż połowę schowka przed pasażerem.
Sterowanie gestami: nie zawsze kamera w podsufitce od razu rozpoznaje nasze polecenia.
Do wyboru jest 7 trybów jazdy, w tym Adaptive, który dostosowuje nastawy podzespołów do stylu jazdy kierowcy.
Tryb Sport ma też podtryby Sport Plus i Sport Individual. W tym drugim można osobno regulować charakterystykę każdego z podzespołów.
Także działanie asystentów można na wiele sposobów dostosowywać do swoich upodobań.
Sportowe fotele mają wiele możliwości regulacji, jednak siedziska są nieco za wąskie.
Nad głową mogłoby być więcej przestrzeni – opadająca linia dachu niestety ją ogranicza. Ilość miejsca na nogi jednak jest wystarczająca.
Nachylenie oparcia można regulować w dwóch stopniach.
Starannie wykończony i funkcjonalny bagażnik. Pojemność: 525-1430 l.
Podłoga bagażnika podnosi się na siłowniku, pod nią jest duży schowek. Przestrzeni bagażowej nie zajmują koło zapasowe ani zestaw naprawczy, bowiem X4 toczy się na oponach typu runflat.