Cruze w wersji sedan obecny jest na polskim rynku już od 2 lat i w ofercie Chevroleta to trzeci, po Aveo i Sparku, najchętniej kupowany model marki. Uzupełnienie gamy bardziej funkcjonalną odmianą hatchback może zmienić te proporcje.
Pierwsze jazdy testowe Cruze’em 5d potwierdzają, że stanowi on rozsądną alternatywę dla popularnych modeli w segmencie, takich jak Volkswagen Golf czy Opel Astra. Z tym ostatnim auto dzieli zresztą wiele elementów technicznych, w tym płytę podłogową i podzespoły zawieszenia. Pod względem stylistyki nowy Chevrolet wyraźnie nawiązuje do wersji sedan.
Przód jest identyczny, z typową dla marki dwuczęściową atrapą, ale zgrabnie opadająca linia dachu i tylny spoiler nadają hatchbackowi bardziej dynamiczny charakter. Minimalnie (o 8 cm) zmniejszono ponadto długość nadwozia.
We wnętrzu znajdziemy znany z sedana nowoczesny kokpit i materiały wykończeniowe dobrej jakości. Wyprofilowane fotele kierowcy i pasażera zapewniają dobre trzymanie boczne. Imponująca jest też ilość miejsca. Podróżujący, zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie, mają dużo swobody, a dzięki poprowadzonej wyżej linii dachu – nawet więcej przestrzeni nad głowami niż w odmianie czterodrzwiowej.
Przy normalnym ustawieniu siedzeń bagażnik ma pojemność 413 l (VW Golf i Peugeot 308 – 350 l, Kia cee’d – 340 l, a Opel Astra – 370 l). Paleta jednostek napędowych obejmuje obecnie dwa silniki benzynowe: 1.6/124 i 1.8/141 KM oraz diesla 2.0/163 KM.
Bazowa odmiana pozwala na dynamiczną jazdę, ale lubi wysokie obroty, natomiast najbardziej sportowym charakterem popisuje się silnik wysokoprężny. Dzięki wysokiej wartości momentu obrotowego, dostępnego już przy 1750 obr./min, szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu i jest bardzo elastyczny. Zadowala się również niewielką ilością paliwa – średnio 5,6 l/100 km. Na początku przyszłego roku do oferty dołączy jeszcze jeden diesel – 1.7/130 KM.
Zawieszenie (przód: kolumny MacPhersona, tył: belka skrętna) ma charakterystykę nastawioną bardziej na komfort niż dynamiczną jazdę (na szybko pokonywanych zakrętach Cruze wykazuje tendencję do nadsterowności). Dobrze radzi sobie za to z tłumieniem nierówności.
PODSUMOWANIE - Hatchbacki stanowią aż 72 proc. ogółu sprzedaży kompaktów, takiej wersji nie mogło więc zabraknąć w ofercie Chev-roleta. Cruze sprawia dobre wrażenie i jest interesującą propozycją na rynku.