Miejskie samochody też można podziwiać. Nie muszą to być poprawne do bólu, pakowne stalowe pudełka na kołach, w których inżynierowie próbują wyczarować jak największą ilość miejsca. Mogą to być również odważnie i oryginalnie stylizowane modele, które od razu wyróżniają się na ulicy. Dobrym przykładem jest nowy Citroen C3. Na ulicy bardzo się wyróżnia. A tym bardziej w swojej klasie.
Citroen C3 - twardo ale efektownie
Trzeba przyznać, że Citroen na szczęście nie poprzestał tylko na nietuzinkowej stylizacji nadwozia. Także we wnętrzu projektanci przyłożyli się do roboty. Dokonali wręcz cudu – korzystając z rozwiązań stosowanych w innych modelach wyczarowali jednak wnętrze, któremu nie sposób zarzucić oryginalności. Co ważne design nie wpłynął na funkcjonalność. Wbrew pozorom wszystko jest na swoim miejscu i łatwo odnaleźć się w kabinie.
Co więcej, miłośnicy francuskiej marki szybko znajdą rozwiązania znane z lat: począwszy od nieśmiertelnej regulacji lusterek a skończywszy na hamulcu ręcznym i skrzyni biegów pamiętającej odległe czasy – także pod względem kultury pracy i precyzji. Trzeba też pochwalić stylistyczne smaczki – kratki wentylacji czy paski na drzwiach. Można je polubić lub nie, ale prezentują się wyjątkowo.
Citroen C3 - miękkie fotele i miękkie zawieszenie
W C3 można również polubić siedzenia. Pod względem miękkości przywodzą na myśl skojarzenia ze starymi Citroenami. Są rozkosznie miękkie. Oznacza to tyle, że próba wsiadania bardziej przypomina wpadanie w głęboki i miękki fotel.
A co do jazdy. Pod maską testowanego egzemplarza zainstalowano najmocniejszą wersję trzycylindrowego silnika o pojemności 1.2 l. To jednostka PureTech o mocy 110 KM. Mając w pamięci jazdę słabszymi wariantami, wersję 110 konną można przede wszystkim chwalić. Samochód jest znacznie bardziej dynamiczny i dzielnie radzi sobie nie tylko w mieście ale także poza nim. Przy wyprzedzaniu dłuższych pojazdów (np. ciężarówek) nie ma już lekcji. I nie jest to okupione dużo wyższym zużyciem paliwa. Przy delikatnym traktowaniu pedału gazu trzeba przygotować się na zużycie ok 6,5 l – 7 litrów.
Zawieszenie? Przywodzi na myśl skojarzenia z Citroenami wyposażonymi w słynne hydropneumatyczne zawieszenie. Łatwo o wrażenie, że samochodem bardziej płynie się po nierównościach na drodze niż zwyczajnie jedzie i odczuwa stan pracy drogowców. Taka charakterystyka ma oczywiście swoich zwolenników, więc każdy kto jeszcze nie spróbował powinien odbyć jazdę próbną. I to obowiązkowo.
Francuskim inżynierom należą się słowa uznania za wyciszenie pracy zawieszenia oraz wygłuszenie wnętrza. A im ciszej tym łatwiej o poczucie komfortu. Wbrew pozorom nawet w klasie wyższej poczucie komfortu akustycznego nie zawsze jest takie oczywiste.
Citroen C3 - porcja zaawansowanej techniki
Citroena trzeba pochwalić za jeszcze jedno – za system multimedialny z ekranem dotykowym. Łatwo o wrażenie, że to najnowocześniejsza część samochodu. Sprzęt bowiem dostosowano do współpracy ze smartfonami i wyświetlania obrazu z telefonu na ekranie radia. Android Auto, CarPlay i MirrorLink działają sprawnie – po podłączeniu telefonu nie trzeba długo czekać na rozpoznanie urządzenia i wyświetlenie odpowiedniego trybu.
Warto jeszcze o jednym wspomnieć przy okazji elektroniki – kamerze wbudowanej w lustrerko. Wideorejestrator łączy się z aplikacją w telefonie i może nagrywać nasz każdy przejazd. Pliki łatwo ściąga się do pamięci smartfona . Jakość nagrań jest porównywalna z kamerami uniwersalnymi o wartości 200 – 300 zł. Funkcjonalność – z modelami znacznie droższymi.
Wśród dodatków warto jednak szczególnie uwzględnić jeden – ochronne listwy Airbump na drzwiach. Otrzymamy je w standardzie w najdroższej wersji Shine. Za dopłatą 1240 zł dostępne są zaś w odmianie o szczebel niżej – Live. Wbrew pozorom to nie jest tylko stylistyczne upiększenie, ale też praktyczny dodatek, który świetnie sprawdzi się w codziennej eksploatacji. A że przy okazji, C3 będzie jeszcze bardziej rozpoznawalne na drodze….
Citroen C3 - dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1199cm3, R3, benzyna |
Moc | 110 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 205 Nm przy 1500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 5-biegowa manualna |
Prędkość maksymalna | 188 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,6 l/100 km |
Cena | Od 51 900 zł |