Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Citroen C3 1.2 – samochód, który kupuje się oczami

Citroen C3 1.2 – samochód, który kupuje się oczami

Oto samochód, który z pewnością będzie się wyróżniać na naszych ulicach. I to nie tylko pod względem wyjątkowej stylizacji ale także pomysłowych rozwiązań oraz tego z czego Citroen słynie od lat – komfortu jazdy.

Citroen C3 1.2 – samochód, który kupuje się oczami.
Zobacz galerię (16)
Onet
Citroen C3 1.2 – samochód, który kupuje się oczami.

Miejskie samochody też można podziwiać. Nie muszą to być poprawne do bólu, pakowne stalowe pudełka na kołach, w których inżynierowie próbują wyczarować jak największą ilość miejsca. Mogą to być również odważnie i oryginalnie stylizowane modele, które od razu wyróżniają się na ulicy. Dobrym przykładem jest nowy Citroen C3. Na ulicy bardzo się wyróżnia. A tym bardziej w swojej klasie.

Citroen C3 - twardo ale efektownie

Trzeba przyznać, że Citroen na szczęście nie poprzestał tylko na nietuzinkowej stylizacji nadwozia. Także we wnętrzu projektanci przyłożyli się do roboty. Dokonali wręcz cudu – korzystając z rozwiązań stosowanych w innych modelach wyczarowali jednak wnętrze, któremu nie sposób zarzucić oryginalności. Co ważne design nie wpłynął na funkcjonalność. Wbrew pozorom wszystko jest na swoim miejscu i łatwo odnaleźć się w kabinie.

Co więcej, miłośnicy francuskiej marki szybko znajdą rozwiązania znane z lat: począwszy od nieśmiertelnej regulacji lusterek a skończywszy na hamulcu ręcznym i skrzyni biegów pamiętającej odległe czasy – także pod względem kultury pracy i precyzji. Trzeba też pochwalić stylistyczne smaczki – kratki wentylacji czy paski na drzwiach. Można je polubić lub nie, ale prezentują się wyjątkowo.

Citroen C3 - miękkie fotele i miękkie zawieszenie

W C3 można również polubić siedzenia.  Pod względem miękkości przywodzą na myśl skojarzenia ze starymi Citroenami. Są rozkosznie miękkie. Oznacza to tyle, że próba wsiadania bardziej przypomina wpadanie w głęboki i miękki fotel.

A co do jazdy. Pod maską testowanego egzemplarza zainstalowano najmocniejszą wersję trzycylindrowego silnika o pojemności 1.2 l. To jednostka PureTech o mocy 110 KM. Mając w pamięci jazdę słabszymi wariantami, wersję 110 konną można przede wszystkim chwalić. Samochód jest znacznie bardziej dynamiczny i dzielnie radzi sobie nie tylko w mieście ale także poza nim. Przy wyprzedzaniu dłuższych pojazdów (np. ciężarówek) nie ma już lekcji. I nie jest to okupione dużo wyższym zużyciem paliwa. Przy delikatnym traktowaniu pedału gazu trzeba przygotować się na zużycie ok 6,5 l – 7 litrów.

Zawieszenie? Przywodzi na myśl skojarzenia z Citroenami wyposażonymi w słynne hydropneumatyczne zawieszenie. Łatwo o wrażenie, że samochodem bardziej płynie się po nierównościach na drodze niż zwyczajnie jedzie i odczuwa stan pracy drogowców. Taka charakterystyka ma oczywiście swoich zwolenników, więc każdy kto jeszcze nie spróbował powinien odbyć jazdę próbną. I to obowiązkowo.

Francuskim inżynierom należą się słowa uznania za wyciszenie pracy zawieszenia oraz wygłuszenie wnętrza. A im ciszej tym łatwiej o poczucie komfortu. Wbrew pozorom nawet w klasie wyższej poczucie komfortu akustycznego nie zawsze jest takie oczywiste.

Citroen C3 - porcja zaawansowanej techniki

Citroena trzeba pochwalić za jeszcze jedno – za system multimedialny z ekranem dotykowym. Łatwo o wrażenie, że to najnowocześniejsza część samochodu. Sprzęt bowiem dostosowano do współpracy ze smartfonami i wyświetlania obrazu z telefonu na ekranie radia. Android Auto, CarPlay i MirrorLink działają sprawnie – po podłączeniu telefonu nie trzeba długo czekać na rozpoznanie urządzenia i wyświetlenie odpowiedniego trybu.

Warto jeszcze o jednym wspomnieć przy okazji elektroniki – kamerze wbudowanej w lustrerko. Wideorejestrator łączy się z aplikacją w telefonie i może nagrywać nasz każdy przejazd. Pliki łatwo ściąga się do pamięci smartfona . Jakość nagrań jest porównywalna z kamerami uniwersalnymi o wartości 200 – 300 zł. Funkcjonalność – z modelami znacznie droższymi.

Wśród dodatków warto jednak szczególnie uwzględnić jeden – ochronne listwy Airbump na drzwiach. Otrzymamy je w standardzie w najdroższej wersji Shine. Za dopłatą 1240 zł dostępne są zaś w odmianie o szczebel niżej – Live. Wbrew pozorom to nie jest tylko stylistyczne upiększenie, ale też praktyczny dodatek, który świetnie sprawdzi się w codziennej eksploatacji. A że przy okazji, C3 będzie jeszcze bardziej rozpoznawalne na drodze….

Citroen C3 - dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1199cm3, R3, benzyna
Moc 110 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy 205 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 5-biegowa manualna
Prędkość maksymalna 188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s
Średnie zużycie paliwa 4,6 l/100 km
Cena Od 51 900 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków