W skrócie

W 2004 roku w szeregach Citroëna doszło do zmiany warty. Wysłużoną Xsarę zastąpił model C4. Dwa lata później następcy doczekała się rodzinna Xsara Pisasso. Model C4 Picasso występuje w dwóch wersjach - pięcioosobowej oraz wydłużonej Grand, którą przewieziemy siedem osób lub pokaźny bagaż.

Silniki

Do modelu C4 Picasso Citroën proponuje pięć jednostek napędowych - benzynowe 1.6 VTi (120 KM) i 1.6 THP (155 KM) oraz wysokoprężne 1.6 HDi (110 KM) i 2.0 HDi (150 KM i 160 KM w wersji z "automatem"). W testowanym samochodzie znalazł się 150-konny diesel. Silnik punktuje od chwili przekręcenia kluczyka w stacyjce - okazuje się wówczas, że został bardzo dobrze wytłumiony. Później kierowca doświadcza niedźwiedziej siły jednostki napędowej. Turbodiesel łapie oddech przy 1500 obr./min. W rezultacie piąty bieg można włączać przy niecałych 60 km/h. Poza miastem wystarczy wrzucić "szóstkę" i cieszyć się jazdą. 340 Nm przy 2000 obr./min. sprawia, że przed wyprzedzaniem nie trzeba redukować biegu.

Spalanie

Cieszą także wskazania komputera pokładowego. W przypadku jazdy z prędkościami 80-100 km/h spalanie nie przekracza 5,5 l/100km. W mieście przez cylindry przepływają dwa litry więcej. Na podobny wynik trzeba się przygotować podczas jazdy po autostradach - duża powierzchnia czołowa sprawia, że wskazania komputera są bardzo ściśle uzależnione od prędkości.

Zawieszenie

Ergonomia miejsca pracy kierowcy, dobre wyciszenie oraz zawieszenie skutecznie tłumiące nierówności sprawia, że nawet dalekie podróże Citroënem nie męczą. Dokuczać może jedynie fakt, że podczas pokonywania większych nierówności z podwozia dobywają się mało przyjemne dźwięki. W gąszczu miejskich ulic atutem nie jest także ponad 11-metrowa średnica zawracania. W droższych wersjach parkowanie ułatwiają czujniki oraz system dokonujący pomiaru miejsca do parkowania, który informuje, czy manewr będzie wykonalny.

Nadwozie

Sprawdziliśmy krótszą odmianę modelu C4 Picasso. Nawet w niej miejsca jest pod dostatkiem. Wszyscy pasażerowie mają do dyspozycji wygodne fotele z regulacją kąta pochylenia oparcia. Możliwość przesuwania tylnych foteli pozwala na zwiększenie ilości miejsca na nogi kosztem przestrzeni bagażowej. Przy maksymalnie cofniętych fotelach kufer ma pojemność 500 litrów. Ich przesunięcie o 13 centymetrów do przodu powiększa bagażnik o sto litrów.

Czy Citroën C4 jest ładny? Zdania z pewnością będą podzielone. Nadmuchana karoseria, potężny wlot powietrza, wyłupiaste reflektory i diodowe światła będą miały licznych zwolenników i tyluż samo przeciwników. Głosy krytyki ustają we wnętrzu, które jest przestronne, ciekawie stylizowane, a do tego wykończone przyjemnymi w dotyku materiałami. Duży nacisk położono na system wentylacji. W testowanym samochodzie pracowała automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja z ręcznie regulowaną siłą nawiewu dla pasażerów drugiego rzędu. O jakość powietrza trafiającego do kabiny dbał dozownik zapachu. Rzadko spotykanym rozwiązaniem jest możliwość uruchomienia zamkniętego obiegu powietrza przyciskiem na kierownicy. Inny klawisz pozwala na włączenie oświetlenia wnętrza.

Wyposażenie

Model Picasso wyróżnia się ogromem przeszklonej powierzchni. Zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości pozwoliło na ograniczenie grubości przednich słupków dachowych, co w połączeniu z potężną przednią szybą gwarantuje imponującą widoczność. Na uwagę zasługują także okna boczne w wersji z pakietem antywłamaniowym. Poza alarmem z ryglowaniem zamków obejmuje on szyby wielowarstwowe z dodatkowym przyciemnieniem. Sklejone ze sobą tafle szkła nie tylko utrudniają dostanie się do wnętrza niepowołanym osobom, ale również skutecznie tłumią hałas. Ciekawą pozycją z listy wyposażenia opcjonalnego jest nawigacja, która dobrze radzi sobie z wyznaczeniem optymalnej trasy dojazdu do celu, w razie potrzeby szybko proponuje alternatywne drogi oraz - co rzadko spotykane w fabrycznych zestawach - ostrzega przed fotoradarami.

Ceny

Według cennika podstawowa wersja C4 Picasso z benzynowym silnikiem 1.6 powinna kosztować 78 200 złotych. Sporo, jednak aktualnie obowiązująca promocja obniża wspomnianą kwotę do 62 200 złotych. Zakup C4 Picasso z dwulitrowym dieslem uszczupli portfel o 83 500 złotych. Cena wydaje się adekwatna do zalet i możliwości samochodu.

Opinie

Obiegowe opinie głoszą, że francuskie samochody nękają użytkowników wyjątkową awaryjnością. Czy nabywca Citroena C4 Picasso powinien obawiać się awarii? Według statystyk niemieckiego ADAC to najmniej awaryjny minivan, który niezależnie od wieku wyróżnia się bardzo niską liczbą usterek. Dla klientów, którzy mimo tego będą powątpiewali w jakość samochodu, Citroën przygotował pakiety EssentialDrive, RealDrive oraz FreeDrive. Dopłacenie za nie skutkuje przedłużeniem gwarancji, darmowymi przeglądami oraz bezpłatną wymianą zużytych części.