Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Dacia Duster EDC - automat albo napęd – wybór należy do ciebie | TEST

Dacia Duster EDC - automat albo napęd – wybór należy do ciebie | TEST

Dacia Duster w wersji dla leniwych ma zautomatyzowaną, 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową, jednak jeśli ma taką skrzynię, nie może mieć napędu na cztery koła. Czy w takim razie warto sięgnąć po Dustera z dwusprzęgłową skrzynią EDC?

Dacia Duster EDC
Zobacz galerię (11)
Onet
Dacia Duster EDC
  • Zastosowana w Dusterze skrzynia dwusprzęgłowa działa zaledwie przeciętnie
  • Jak zawsze, Dacia dostępna jest w bardzo dobrej cenie, zważywszy na wyposażenie i jej możliwości
  • Ten kompaktowy SUV rumuńskiej marki nie dość, że mało pali, to jeszcze jest całkiem szybki

Duster ze zautomatyzowaną skrzynią EDC występuje w prawie maksymalnie „wypasionej” odmianie Outdoor. Jeżeli zatem kupujemy Dacię EDC, należy nam się 109-konny diesel 1.5 dCi. Cena – jak na ten model – robi się wysoka: 73 900 zł. Umówmy się jednak: jak na samochód tej wielkości, z dieslem i z automatem, na tle innych SUV–ów jest to relatywnie nieduża suma.

Dacia Duster 1.5 dCi EDC - niska cena oznacza kompromisy

Owszem, nawet najbogatsza wersja Dustera, jeśli przyzwyczajeni jesteśmy do wygody, wyda nam się biedna. Nie zmieni tego mała stacja multimedialna z nawigacją i ewentualnie kamerą, o ile dopłacimy 800 zł. Do miejsca za kierownicą trzeba się przyzwyczaić, co może się nie udać, chyba że mamy wyjątkowo długie ręce – położenie kierownicy regulowane jest tylko w jednej płaszczyźnie. Jeśli usiądziemy tak, by mieć kierownicę blisko, lewym kolanem będziemy uderzać o wystający panel przycisków szyb i głośnika, zaś prawym – o środkową konsolę. Po zmroku przekonamy się, że nie wszystkie przyciski i regulatory są podświetlone i trzeba zapamiętać, gdzie są. Światło ulicznych latarni będzie niekomfortowo odbijać się od błyszczących elementów deski rozdzielczej. To wszystko prawda. A jak to jeździ?

Silnik 1.5 dCi w wersji 109-konnej to bardzo dobry napęd Dacii Duster: auto jest dynamiczne, wystarczająco szybkie i oszczędne. W realnym świecie spala zaledwie 7 l/100 km. A skrzynia? Ma wszystkie wady przekładni dwusprzęgłowej i niektóre jej zalety. Zalety są takie, że podczas w miarę spokojnego rozpędzania skrzynia zmienia biegi płynnie, w zasadzie nie czuć zmian przełożeń. Gorzej, jeśli preferujemy dynamiczny styl jazdy albo pojawi się potrzeba gwałtownego przyspieszenia. Przykładowo, jedziemy na czwartym biegu i skrzynia ma przygotowany trzeci bieg, a wciśniemy gaz do deski, wymuszając głęboki kickdown. Przekładnia zaczyna „mielić”. Liczymy: raz, dwa, trzy, na „cztery” samochód ma już „zapiętą” dwójkę i rusza z kopyta. Trochę to trwa. Generalnie, przekładnia EDC działa dość wolno, za wyjątkiem sytuacji, gdy rozpędzamy się i zwalniamy przewidywalnie dla skrzyni.

Dacia Duster 1.5 dCi EDC - daje radę także w terenie

Jakkolwiek Duster nawet w wersji z napędem na przednie koła spokojnie nadaje się do jazdy po drogach nieutwardzonych, to jednak jej zastosowanie jest mocno ograniczone: za sprawą ceny to idealne auto na wieś lub do jazdy po francuskim mieście, gdzie planowo auta się obija i się ich nie szanuje; w żadnym wypadku, nawet ze skrzynią EDC, nie jest to pojazd komfortowy. Można wręcz powiedzieć, że Duster bez napędu 4x4 to tylko pół Dustera, niewykorzystany potencjał – wybierając skrzynię EDC, musimy zrezygnować z podstawowej zalety tego samochodu, czyli wysokiej zdolności terenowej za niewielką cenę. Nie każdy wie, że Duster – jak mało które auto terenowe – ma podwozie zabezpieczone masą bitumiczną odporną na wandalizm – tylko wpadać w las i nie żałować sprzętu!

Szczerze powiedziawszy, to warto dołożyć 3 tys. zł i zamiast auta z przeciętnie działającym „automatem” wziąć Dustera z takim samym silnikiem, mechaniczną skrzynią i dobrze działającym napędem na cztery koła.

Dacia Duster 1.5 dCi EDC - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1461 cm3, R4, turbodiesel
Moc 109 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy 250 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa, napęd na przód
Prędkość maksymalna 169 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s
Średnie zużycie paliwa 4,7 l/100 km (producent), 6,9 l/100 km (w teście)
Masa własna 1411 kg
Cena id 73,9 tys. zł (78,1 tys. zł - auto testowe)
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków