Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Dacia Duster TCe 150 Prestige - szybko jedzie, mało pali | TEST

Dacia Duster TCe 150 Prestige - szybko jedzie, mało pali | TEST

Dacia Duster 1.3, czyli z silnikiem o mocy 150 KM, szybko jeździ i mało pali. Nie ma napędu na cztery koła, ale na drogach gruntowych nadrabia prześwitem. Lepiej jeżdżącego SUV-a za 70 tys. zł nie znajdziecie...

Na nierównych drogach Dusterem można się nieźle bawić, wcale nie trzeba zwalniać. Atmosfera pełnego luzu udziela się dzieciom... (zdjęcie zrobione, żeby było jasne, na postoju)
Zobacz galerię (13)
Auto Świat / Maciej Brzeziński
Na nierównych drogach Dusterem można się nieźle bawić, wcale nie trzeba zwalniać. Atmosfera pełnego luzu udziela się dzieciom... (zdjęcie zrobione, żeby było jasne, na postoju)
  • Duster TCe 150 ma napęd cichy i wystarczająco mocny
  • W specyficznych warunkach można poczuć, że zrobiono wiele, by osiągnąć niskie spalanie. co nie w każdym momencie jest zaletą
  • Jedna z wad Dustera TCe 150: mało wydajna klimatyzacja

Duster jak to Duster: w środku jest dość toporny, ale to auto niczego nie udaje i za to można je polubić. Nie boi się nierówności ani całkiem nierównych duktów leśnych, bo ma duży prześwit (w wersji z napędem tylko na przednie koła grząskie przeszkody można pokonywać rozpędem). Jeśli trzeba, Duster pociągnie ciężką przyczepę. No dobrze: a co daje nowy silnik 1,33 l/150 KM?

Dacia Duster TCe 150 - oszczędza, ale słabo chłodzi

Nie ma nic za darmo. Jeśli silnik benzynowy włożony do SUV-a, nawet niezbyt ciężkiego, ale o aerodynamice cegły ma niewiele palić, to trzeba pokombinować. I pokombinowali: jazda testowa Dusterem 1,33 TCe/150 zaczęła się w dość ciepłe popołudnie i już po kilkunastu minutach jazdy można było odnotować pierwszy minus: słabą wydajność klimatyzacji. W końcu klima włączona na maksymalne schładzanie zaczęła udowadniać, że jest, ale latem z całą pewnością użytkownicy tego samochodu nauczą się metody szybkiego schładzania rozgrzanego wnętrza poprzez opuszczanie szyb w początkowej fazie jazdy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

A skoro nawiew pracuje na maksymalnych obrotach, to już po chwili jazdy w korku można zauważyć, że obroty nawiewu uzależnione od ładowania akumulatora rosną nie wtedy, gdy przyspieszamy, lecz w chwili hamowania silnikiem – elektronicznie sterowany alternator stara się nie stawiać oporów wtedy, gdy jest to związane ze zużyciem dodatkowej porcji paliwa, tylko w miarę możliwości wtedy, gdy energia i tak się marnuje. Tak czytelne działanie układów oszczędzania energii robi wrażenie taniości i jest cokolwiek irytujące, ale co zrobić...

Dacia Duster TCe 150 - jest... moc

Oczywiście, Duster, nawet 150-konny, to nie jest sportowe auto w najmniejszym nawet stopniu, ale te 150 KM sprawia, że autem jeździ się swobodnie: samochód ma czym przyspieszyć i bez problemu porusza się z „uczciwą” prędkością autostradową. 200 km/h nie próbowałem, ale przy 140 da się zauważyć, że słychać opony (średnie wygłuszenie nadkoli), słychać szum wiatru, silnik natomiast do ogólnego hałasu dokłada niewiele, pracuje z oddechem tak, jak powinno być. Stabilność auta? Wystarczająca! Tak fajnie kręcącego się silnika w Dusterze dotąd w każdym razie nie było. A wszystko to przy umiarkowanym spalaniu: 8-8,5 l/100 km wystarcza przy średnim, nie najbardziej oszczędnym operowaniu gazem.

I tylko żal, że wersja z tym silnikiem nie jest oferowana z napędem 4x4, bo to czyniłoby Dustera autem „kompletnym”. Ale i tak, gdy się wjedzie na drogę gruntową prowadzącą przez las, czujemy się dość pewnie: jakby co, to rozpędem...

Dacia Duster TCe 150 - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1333 cm3, R4, turbo benz..
Moc150 KM przy 5250 obr./min
Moment obrotowy250 Nm przy 1700 obr./min
Skrzynia biegów i napędręczna, 6-biegowa, napęd na przód
Prędkość maksymalna200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,6 s
Średnie zużycie paliwa7,1 l/100 km (producent) , 8,6 l/100 km (w teście)
Masa własna/ładowność1309 kg/453 kg
Cena (Duster Tce/150 Prestige)od 69 600 zł
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: